Тема: sanoa suoraan.
Просмотр одиночного сообщения
Old 01-11-2003, 22:18   #29
kissa
Registered User
 
Сообщений: 152
Проживание:
Регистрация: 06-10-2003
Status: Offline
Suomalaiset ylläpitävät vihaa TAHALLAAN?

Herranjestas, sodista on kulunut vasta 60 vuotta!

Sopisiko se paremmin, että pistetään silmät kiinni ja korvat tukkoon ja kuvitellaan, että historia on vain positiivista hyminää? Jos ei pahasta puhuta, sitä ei ole olemassa - niinkö?

Mummoni kesämökille tippui yksi pommeista. Siihen kohtaan kallioon jäi hirvittävä kolo. En pienenä tajunnut, että tuossa kolossa on mitään omituista, enkä kiinnittänyt mitään huomiota vääntyneeseen rautapalaan, joka kolossa makasi vuodesta toiseen. Myöhemmin hahmotin tuossa ruosteisessa raudassa pommin takaristikon, kun siitä minulle kerrottiin.

Emmekö me saa kunnioittaa sukumme vainajia?

Eikö sodissa kaatuneita saa muistella? He antoivat henkensä itsenäisyytemme takia, nuoret ihmiset. Nuoremmat, kuin minä nyt. Eikö heille saa olla julkisesti kiitollinen?

Onko sekin sitä, että ylläpidetään vihaa tahallaan?

Olen pahoillani, Sege, että olet kärsinyt suomalaisen kohtelusta ja suhtautumisesta. Minä en puolusta ryssittelyä ja tätä "ryssä on ryssä, vaikka voissa paistais" - mentaliteettia, mielestäni se on sivistymätöntä ja turhaa.

Mutta on selvää, että uudet suhteet suomalaisten ja venäläisten välille on luotava "puhtaalta pöydältä".

Ei auta, että pistetään silmät kiinni ja kuvitellaan, että pöytä on puhdas. Se ei ole!

Sodat ovat tosiasia. Te ette pääse sodista yli, ettekä ympäri. Kun olette suomalaisen kanssa tekemisissä, sodat ovat meidän ja teidän välillä vaikeana asiana, josta ei puhuta.

Minäkin olen naivi idealisti. Uskon, että YKSILÖtasolla on mahdollista selvittää tämä sotien trauma. Se vaatii sitä, että te pystytte keskustelemaan asiasta ja olemaan vilpittömästi pahoillanne tapahtuneesta. SUOMALAISELTA se vaatii SAMAA. Valtiotasolla on aivan selvää, että talvisodan syyllinen löytyy idästä. Mutta YKSILÖtasolla on vain kuolleita lapsia, veljiä ja isiä, pommitusten uhreja ja painajaisia - ja tarinoita niistä kaikista.

Niin kauan, kun te ette ole valmiit tähän keskusteluun, on turha vikistä, että suomalaiset ovat tuhmia teille!

Suomalaisillekin olisi terveellistä kuulla venäläisten sotakokemuksista: vihollinen ei ollutkaan kasvotonta massaa, vaan joukko yksilöitä, joilla oli jokaisella äiti. Erittäin tehokas oli se talvisota-dokumentti, joka tuli televisiosta ... oliko se viime keväänä?

Pöytä ei ole puhdas, pöytä on suorastaan hävyttömän likainen! Puhdistetaanko se, vai jatketaanko sokkoleikkejä?

kissa
 
0
 
0
    Ответить с цитированием