Просмотр одиночного сообщения
Old 29-09-2009, 15:12   #3
Naali
Белая и пушистая
 
Аватар для Naali
 
Сообщений: 9,605
Проживание: Helsinki
Регистрация: 10-06-2008
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Бриджит

Nykyään mun isoin ongelma on että mä pelkään puhua. Ymmärän melkein kaikki mistä suomalaiset puhuvat mutta kun joku alkaa puhua mun kanssani, mä jäädyn ja unohdan kaikki sanat.

Miten aloitte puhua suomalaisien kanssa? Ja lisäksi, mikä on teistä paras keino oppia uusia sanoja?


Moi,

Tämä on aika yleinen ongelma. Ratkaisu toki riippuu tilanteesta.

Asutko Suomessa ja onko sinulla suomalaisia kavereita? Jos niitä on, niin sehän on helppoa: pyydä niitä puhumaan suomea sun kanssa. Jos ei ole, niin niitä kannattaa hankkia. Jos et asu Suomessa niin se ei tosin välttämättä ole helppoa. Irkki ja suomalaiset webbifoorumit ovat toki jonkinlainen ratkaisu, mutta niissä oppii kirjoittamaan eikä puhumaan.

Kun tulin Suomeen rupesin vain käymään kaikenlaisissa suht. avoimissa bileissä tosi paljon ja kuuntelemaan mitä ihmiset puhuivat. Kuunteleminen tuntui helpolta vaikken ymmärtänytkään ihan kaikkea, puhuminen oli vaikeampaa, tuntui vähän siltä että en pystyisi tuottamaan puhetta sen verran nopeasti että pystyisin osallistumaan useamman ihmisen keskusteluun. Alkoholi kuitenkin helpotti sosiaalista pelkoa, ja ihmisten kanssa pystyi puhumaan kahdestaan kunhan ensin sain uskoteltua niille että joo, haluan tosiaankin puhua suomea.

Loput oli lähinnä harjoittelua, muutaman kuukauden päästä jo uskalsin sanoa jotain isommassakin ihmisjoukossa ja jopa selvinpäin.

Oppimista aika paljon edistää se, että on kavereita jotka kuuntelevat kärsivällisesti ja joskus jaksavat korjatakin.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием