Тема: sanoa suoraan.
Просмотр одиночного сообщения
Old 03-12-2003, 15:30   #173
Chuhna
Красавчег
 
Сообщений: 11,027
Проживание:
Регистрация: 07-05-2003
Status: Offline
Цитата:
Minun mielestäni ITSENÄISTYMINEN on oikeutettua. Ymmärsin sinun sanoistasi, että sinunkin mielestä itsenäistyminen on oikeutettua.

Ymmärsit oikein, mutta kysyin onko TÄLLÄINEN ITSENÄISTYMINEN oikeutettu? Ja myönsit, ettei sitä voi saada keinolla millä hyvänsä. Olen minäkin samaa mieltä.
Цитата:
Checheniaa ei kuitenkaan pitäisi pitää osana Venäjää keinolla, millä hyvänsä. En tiedä, kumpi siellä on saanut enemmän pahaa aikaan: checheenit venäläisille vai venäjän armeija checheeneille? Kummat siellä ovat terroristeja?

En ole mikään asiantuntija (onko niitä olleenkaan olemmassa?), enkä pidän Venäjän sisäpolitiikasta, enkä luule, että Venäjä on täysin "puhdas". Mutta en pidä siitä näkökulmasta, että Venäjä on paholainen ja chechenit viiattomat uhrit, koska siinä ei ole tippaakaan totuutta. Molemmat puolet tehneet paljon rikoksia ja mitään yksinkertaista tuomiota ei voi antaa.
Цитата:
Minun idealistinen mielipiteeni on, että Chechenialle pitäisi antaa itsenäisyys ja siellä asuville venäläisille turvallinen asema normaalina vähemmistönä. Kuulostaa kauniilta? Minusta tuntuu, että Checheniassa asiat eivät ikinä suju niin "siististi", vaan veri tulee vuotamaan tulevaisuudessakin.

Niin olisi minunkin, jos ei olisi raakaa totuutta. Kyllä on vielä pitkää aikaa siihen, että Checheniasta tulisi rauhallinen ja suvaitsevainen valtio. Eikä tämä ole vain ja ainoastaan Venäjän tai venäläisten syytä. Toisaalta en haluaisi nyt jatkaa Chechenian aiheetta täällä palstalla, se on liian iso ja monimutkainen teema sivuaiheeksi. Jos kiinnostaa voit avata uusi aihe, esim. "Chechenia - valheet ja totuus". Olen melko varma, että suurin osa suomalaisista ei tiedä tätä koko tarina vuodesta esim. 89 alkaen. Olen itse kuullut suomalaisilta sellaisen version, että "olipas kerran kaunis ja rauhallinen Chechenia, mutta heti kuin se halusi itsenäystyä, paha ja ilkeä Venäjä hyökkäsi sen kimppuun". Ikävä kuulla tälläisiä lapsellisia tarinoita.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием