Просмотр одиночного сообщения
Old 23-07-2008, 15:48   #79
rgezikov
Пользователь
 
Сообщений: 855
Проживание: Nurmijärvi
Регистрация: 20-03-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Jake
No, jos esitetään sääntö, joka ei kylläkään ihan aina pidä paikkansa, mutta useimmiten kyllä (erityissäännöt pitää opetella erikseen):

Muuttaminen: Ehdottomasti yleisin näistä kolmesta verbistä. Tarkoittaa yleensä kohteen yksittäisten ominaisuuksien tai osien (pituus, leveys, paino, väri jne) vaihtamista tai kohteen paikan vaihtamista. "Muutan auton väriä", "Muutan tampereelle (tarkoittaen, että vaihdan itseni olinpaikkaa tampereelle)", "Muutan soutuveneen painoa", "Muutan nimimerkkiäni".

Muuntaminen: Yleensä kohteen muuttaminen toiseksi kokonaisvaltaisesti, ei pelkästään yksittäisten ominaisuuksien vaihtaminen: "Muunnan tietokoneeni kotistudioksi", "muunnan pakettiauton henkilöautoksi", "muunnan veneeni merikelpoiseksi".

Muuntuminen: Käytetään, kun henkilö, minä itse tai joku toinen, muuttaa itseään kokonaisvaltaisesti. Saduissa sammakot muuntuvat prinsessoiksi ja ihmiset muuntuvat lepakoiksi ja netissä nimimerkki voi muuntua toiseksi ja tosielämässä ihminen voi mennä kauneusleikkaukseen ja muuntua kaunottareksi.

Joskus useampikin kuin yksi verbi käy tiettyyn paikkaan. Esim: "Sammakko muuntui prinsessaksi" ja "Sammakko muuttui prinsessaksi" ovat kumpikin oikein.


Siis,

"muuttaa" - менять или перезжать
"muuntaa" - делать что-то из чего-то
"muuntua" - меняться, преображаться

Toisin sanoen, minä tarkoitin muuntuminen. Pöllö voi muuntua tytöstä joulupukiksi ja takaisin monta kertaa minuutissa ihmettelevän yleisön silmien edessä.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием