Вернуться   Финляндия по-русски » Жизнь в Финляндии » Suomenkielinen keskustelupalsta
Логин
Пароль

Результат опроса: Onko joulua ilman lunta?
Joulu tuntuu ihan samanlaiselta ilman luntakin 10 31.25%
Jouluna tunnelma ei ole yhtä korkealla ilman lunta 18 56.25%
En osaa sanoa / Ei kiinnosta 4 12.50%
Проголосовавших: 32. Вы еще не голосовали в этом опросе

Ответ
 
Опции темы Поиск в этой теме Оценить тему Опции просмотра
Old 14-12-2006, 03:01   #1
Ralphie
Moderaattori
 
Аватар для Ralphie
 
Сообщений: 2,312
Проживание: Свой дом
Регистрация: 14-04-2004
Status: Offline
Onko joulua ilman lunta?

Tällä hetkellä Suomessa on hyvin syksyinen sää. Kuuluuko sinun mielestäsi lumi jouluun? Tuntuuko joulu joululta ilman lunta? Onko sinulla joulufiilistä lumettomuudesta huolimatta? Vai tarvitseeko joulu lunta?

Minusta ilman lunta joulun tunnelmasta puuttuu jotain... mutta toisaalta elämäni parhaan joulun olen viettänyt +30 asteessa etelässä. Vaikea sanoa.

Tässä ketjussa jutellaan joulusta! (esim. joulun todellisesta tarkoituksesta tai vaikkapa erikoisista joululahjaideoista) Joulua vietetään Suomessa 25.12. ja Venäjällä 7.1.

Цитата:
Euroopassa monet kristilliset ryhmät ovat kritisoineet joulupukkia siitä, että se kiinnittää huomion pois joulun "todellisesta" sanomasta. Saksassa ja Itävallassa alkoi vuonna 2006 "Kieltäkää pukki" -kampanja, jonka johdosta joulupukkia ei päästetty joulumarkkinoille. Wienin joulumarkkinoilla pukkijulisteet ja -kuvat piti poistaa. Kampanjan järjestäjien mielestä Joulupukki on kaupallinen ja Coca Colan markkinamiesten luoma hahmo. Wienin kaupungintalon tiedottaja sanoi, että ne, jotka haluavat nähdä Joulupukin, voivat mennä Amerikkaan. Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Joulupukki

Последнее редактирование от Ralphie : 14-12-2006 в 03:31.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 14-12-2006, 03:33   #2
Roman28
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Eihän paljas Joulu ole mistään kotoisiin-jos lumi puutuu ja maa on paljas niin sehän on kuin pippeli iman esinahkaa. Yötkin ilman lunta piimeitä aivan kuin kaksi nekrua etsis toisiaan mut ei löydä. Tämmöstä elämä on...
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 14-12-2006, 03:34   #3
vikulja
девушка с претензиями
 
Аватар для vikulja
 
Сообщений: 2,792
Проживание:
Регистрация: 12-05-2003
Status: Offline
Joulu on taas..
Joulu ilman lunta ja joulupukkea ei ole mielestäni enää Joulu .. Historia vaihtuu ja ottaa vanhoja perinteitakin mukaan, mutta meille jäävät muuttuneet traditiot..
En lähde koskaan joululle merenrannalle, tekee mielen lähteä Joululle Lappiin, mökille katsomaan revontuuleja..

-----------------
случаюсь здесь
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 14-12-2006, 03:43   #4
Ralphie
Moderaattori
 
Аватар для Ralphie
 
Сообщений: 2,312
Проживание: Свой дом
Регистрация: 14-04-2004
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Roman28
Eihän paljas Joulu ole mistään kotoisiin-jos lumi puutuu ja maa on paljas niin sehän on kuin pippeli iman esinahkaa. Yötkin ilman lunta piimeitä aivan kuin kaksi nekrua etsis toisiaan mut ei löydä. Tämmöstä elämä on...


Aika mielenkiintoisia vertauskuvia kieltämättä... Elämä on
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 14-12-2006, 04:02   #5
Ralphie
Moderaattori
 
Аватар для Ralphie
 
Сообщений: 2,312
Проживание: Свой дом
Регистрация: 14-04-2004
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от vikulja
En lähde koskaan joululle merenrannalle, tekee mielen lähteä Joululle Lappiin, mökille katsomaan revontuuleja..


Palmun alla voi viettää hyvin joulua, tiedän sen.. Revontulia minäkin haluaisin nähdä.

Täällä on aika hienoja kuvia revontulista.

 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 14-12-2006, 06:01   #6
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
Olipa minulle aika vaikea kysymys. Minä kun en Suomessa ollut koskaan mikään jouluihminen eli en paljoa perustanut joulun viettämisestä. Samoin puolisoni tulee kulttuurista, jossa ei vietetä joulua, joten on se meillä aika laimea juhla. Ympäristö toki viettää samanlaista kaupallista joulua kuin Suomessakin vietetään. Ainoa ero vain on, ettei täällä ole kaamosta. Ihmiset parveilevat kauppojen jouluruuhkissa shortseissa ja hihattomissa paidoissa, lapset istuvat kesävaatteissa ostoskeskuksen joulupukin sylissä.

Yhtenä jouluna tein kokeen. Lainasin tuttavalta Joel Hallikaisen jouluvideon. Sellaisen, jolla oli perinteisiä lumisia lapin maisemia, hirsimökki, jonka pöydällä kynttilät, joulukuuset, olkipukit, himmelit ja kaikki asiaan kuuluva. Välillä poroajelua hangilla lumisten puiden keskellä. Ääniraidalla sitten laulettiin haikeita perinteisiä joululauluja tyyliin "Varpunen jouluaamuna". Minulle tuli kylmä, vaikka lämpötila oli se tavallinen tropiikin 28-35 astetta. Ulkona oli pimeää, mutta hetken aikaa olin täysin varma, että siellä ovat hanget ja pakkanen. Minä elin vähän aikaa päässäni Suomen kaamosta, joulua ja talvea. Mutustelin ruotsalaisia pipareita (Anna's pepparkakor), joita täällä saa melkein joka kaupasta.

Ja sitten olikin kiva päästä pois tuosta suomalaisesta joulutunnelmasta. Sen jälkeen en ole kaivannut suomalaista joulua. Se ei minusta kuulu tänne. Joulupukit, joululaulut, joulukuuset ja muovista tehdyt lumiset maisemat, joita täällä myydään koristeiksi, tuntuvat minusta tyhmiltä. Eli tuolta osin vastaan, että ei sitä minun lapsuuden joulua voi olla ilman lunta, pakkasta ja pimeää.

Mutta sitten toinen puoli. Sekä ympäristöstä, että itsestä ja puolisosta johtuen joulu on saanut minulle uudenlaisen merkityksen. Siitä vanhasta joulusta ovat mukana vain äidin ja muiden sukulaisten lähettämät joululahjat, jotka on kääritty suomalaisiin papereihin. Niitä me tykkäämme availla joulupäivänä takapihalla palmun alla tai sitten rannalla. Niitä ruotsalaisia pipareita enää en sitten kaipaa, enkä perinteisiä suomalaisia jouluruokia. Niitä en viitsi alkaa tekemään enkä edes söisi, vaikka joku muu tekisi. Eli tuolta osin vastaukseni on, että joulu on meillä jokaisella päässä, eikä se välttämättä riipu mistään ulkoisista tekijöistä. Niin kuin laulussa sanotaan, että "sydämeeni joulun teen".

Tuo joulun todellinen sanoma on siis minusta niin henkilökohtainen, ettei siihen pitäisi mennä millään lakipykälillä ja määräyksillä (kuten tuo alkuviestissä mainittu Joulupukin kielto) puuttumaan. Ja myöskin olen iloinen siitä, että ne, jotka haluavat viettää joulua, eivät turhaan häpeile sitä ja nöyristele niiden edessä, joiden mielestä joulu ilmentää rasistia. Eli minusta on hienoa, että Jenkeissä on taas alettu kutsua juhlaa nimellä Christmas eikä Holidays tai Season niin kuin siellä alettiin joskus 70-luvulla jo tekemään. Toivon, ettei Suomesta siis maahanmuuttajien ja monikulttuurin varjolla kuitenkaan hävitetä perinteistä joulukulttuuria.

Последнее редактирование от maxa : 14-12-2006 в 06:05.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 14-12-2006, 08:26   #7
DIK
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Меidan firmassa tekemallä mielenpidekysymys antoi sellainen tulos:

"Tuleeko valkea joulu?
Will there be a white Christmas?
48% YES
52% NO
Total votes: 165 "

Toivotovasti lunta tulee....
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 14-12-2006, 10:31   #8
Veonika
SLAVA UKRAINI
 
Аватар для Veonika
 
Сообщений: 15,444
Проживание: Espoo
Регистрация: 20-09-2004
Status: Offline
Mulle on aivan ihan samaa, tuleeko lunta vai ei, mut mieluummin ehkä ei. Olen niin kyllästynyt siihen Kuopiossa asuessani, että vieläkin lumeton talvi on yhtä juhlaa. Sitäpaitsi rakastan sadetta.

Ja joulusta taas en en oikein edes tykkää. Se on sitä aikaa kun toivoo vuoden vaihtuvan jo... Ainoa positiivisuus on se, että ihmiset on iloisempia, toivottavat toisilleen kaikkea hyvää jne. Ja sit on loma. Ja sit on uusi vuosi.

-----------------

"You have to sit by the side of a river a very long time before a roast duck will fly into your mouth." -G. Kawasaki
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 14-12-2006, 18:51   #9
Roman28
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Talking

Ootpa sä oikein sadetyttö kun kerran Esterin lorinasta niin pidät. Eikös se pakkasukon nipistys
paljalla pakaralla tai luudan varren tyrkäyksellä lisäis sitä kutina?-johan siinä ruotsin kirppukin kellistyisi,satikkasta puhumattakaan!!!!
Ohoh...nyt kutitaa jo.....
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 14-12-2006, 19:15   #10
Apollon
Dreamer...
 
Аватар для Apollon
 
Сообщений: 4,088
Проживание: Vantaa
Регистрация: 05-03-2006
Status: Offline
Kyllä, mun mielestä, Joulun tarkoitus ja tunnelma ovat lumesta riippumattomia asioita. Olin kolme vuotta sitten Brasiliassa just melkein Joulun aikana, ja se oli yhtä juhlaa, kun ulkona oli +30, lempeä tuuli ja lämmin meri. Joulukoristeita oli joka puolella ja joulupukkikin ilmestyi katukuvassa sillöin tällöin. Rannalla soi musaa ja kauniit naiset tanssivat bikineissa ja tonttuhatuissa.

En kaipaa luntaa! Koskaan!

-----------------
«Человека делают счастливым три вещи: любовь, интересная работа и возможность путешествовать.»
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 14-12-2006, 19:16   #11
birgittany
työtä se on juhliminenkin
 
Сообщений: 141
Проживание: LPR
Регистрация: 23-11-2006
Status: Offline
Minulle valkea Joulu on ehdoton. Tykkään kävellä talvisessa luonnossa, luonto on kauniimpi lumisena. Vielähän on tässä aikaa...Lunta tulee.

Последнее редактирование от birgittany : 14-12-2006 в 19:20.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 14-12-2006, 19:19   #12
mikkakaulio
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Talking

Цитата:
Сообщение от Apollon
Rannalla kauniit naiset tanssivat bikineissa


Saisitko kuvia ?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 14-12-2006, 19:27   #13
Apollon
Dreamer...
 
Аватар для Apollon
 
Сообщений: 4,088
Проживание: Vantaa
Регистрация: 05-03-2006
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от mikakaulio
Saisitko kuvia ?

En ehtinyt. Seisoin vaan suu auki...

-----------------
«Человека делают счастливым три вещи: любовь, интересная работа и возможность путешествовать.»
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 14-12-2006, 19:30   #14
Plut
Banned
 
Аватар для Plut
 
Сообщений: 2,198
Проживание: Хельсинки
Регистрация: 17-02-2006
Status: Offline
Talking

Цитата:
Сообщение от Roman28
Ootpa sä oikein sadetyttö kun kerran Esterin lorinasta niin pidät. Eikös se pakkasukon nipistys
paljalla pakaralla tai luudan varren tyrkäyksellä lisäis sitä kutina?-johan siinä ruotsin kirppukin kellistyisi,satikkasta puhumattakaan!!!!
Ohoh...nyt kutitaa jo.....


Ну ты Рома даёшь, я и незнал, что ты так хорошо знаешь финский...sujuvasti, näin sanottu...oikein hyvin!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 14-12-2006, 19:34   #15
mikkakaulio
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Talking

Цитата:
Сообщение от Apollon
En ehtinyt. Seisoin vaan suu auki...



Ja varmaankin vedessa vyön myöten
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 14-12-2006, 19:40   #16
Roman28
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от Apollon
En ehtinyt. Seisoin vaan suu auki...


Oisit ollut nopea kuin elohopea ja käynyt kopaseen kossin tikoa-sitäkös Rion tytit tykkää!!!! Ens kerralla tee niin ja tyttö tulee kokeilemaan sun Etu Paulusta
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 14-12-2006, 19:58   #17
PearLinShell
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Onko joulua ilman lunta?

On ja ei.
Kyllä, Joulu tulee kalenterin mukaan. Olisiko lunta tai ei.
Kysymys kuuluu - minkälaisen Joulun te haluatte ?
Minä haluan Valkoisen Joulun.
Ja toivottavasti siitä tulee Valkoinen.
Ainakin Ilmatieteen laitoksen sivujen mukaan http://www.fmi.fi/uutiset/
viimeisenä 6 vuonna vaikka just ennen Joulua, vaikka lyhyeksi ajaksi, mutta lunta tuli.
Odotan maltillisesti…..
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 14-12-2006, 19:59   #18
Roman28
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Talking

Цитата:
Сообщение от Plut
Ну ты Рома даёшь


Джой дружище,jos tutustuisit Sinäkin näihin mun suomalaisiin Cicciolinoihiin niin kyllä oppisit tään pimppukielen niin että huokailisit vaa Ave-Maria
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 14-12-2006, 20:05   #19
Habiiba
Desert Rose
 
Аватар для Habiiba
 
Сообщений: 1,140
Проживание: Санкт-Петербург
Регистрация: 17-02-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Roman28
Eihän paljas Joulu ole mistään kotoisiin-jos lumi puutuu ja maa on paljas niin sehän on kuin pippeli iman esinahkaa.


Tarkoitatko sitä et maasta tulee komea kun lumi on sulannut? En malttanut hillitä itseäni


Joulu (taikka Uusi Vuosi, riippuen missä maassa olen) on ainoa päivä vuodessa kun mua ei nolota laskea mäkeä pulkalla.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 14-12-2006, 20:24   #20
birgittany
työtä se on juhliminenkin
 
Сообщений: 141
Проживание: LPR
Регистрация: 23-11-2006
Status: Offline
Kulutusjuhla suosii kehittynyttä tekniikkaa joulun lahjaksi,kodin tekniset: maastonavigaattori,taulu-TV, kannettava tietikone sekä matkapuhelimet,vuorovaikutteiset lelut.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 14-12-2006, 20:41   #21
Roman28
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Talking

Цитата:
Сообщение от Habiiba
Tarkoitatko sitä et maasta tulee komea kun lumi on sulannut?

-Heh...voihan sen niinkin ymmärtää

Цитата:
Сообщение от Habiiba
En malttanut hillitä itseäni

-Vai rupesi se kutkutaa sieltä?

Цитата:
Сообщение от Habiiba
Joulu (taikka Uusi Vuosi, riippuen missä maassa olen) on ainoa päivä vuodessa kun mua ei nolota laskea mäkeä pulkalla.

-Enpä ookkaan ennen kuullut että pulkalla sitä karvarallia ajellaan
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 14-12-2006, 20:47   #22
Apollon
Dreamer...
 
Аватар для Apollon
 
Сообщений: 4,088
Проживание: Vantaa
Регистрация: 05-03-2006
Status: Offline
Talking

Цитата:
Сообщение от mikakaulio
Ja varmaankin vedessa vyön myöten

Niin-niin... Siellä piti aina säännöllisin aikavälein käydä jäähtymässä, koska vatsalle kääntyminen on käynyt jo liian pitkäksi. Ei sitten tarte ihmetellä, miksi selkä on niin ruskea...

-----------------
«Человека делают счастливым три вещи: любовь, интересная работа и возможность путешествовать.»
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 14-12-2006, 20:52   #23
Apollon
Dreamer...
 
Аватар для Apollon
 
Сообщений: 4,088
Проживание: Vantaa
Регистрация: 05-03-2006
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Roman28
Oisit ollut nopea kuin elohopea ja käynyt kopaseen kossin tikoa-sitäkös Rion tytit tykkää!!!! Ens kerralla tee niin ja tyttö tulee kokeilemaan sun Etu Paulusta

No onpas eroottinen ilmapiiri taas kerrallaan! Ei-ei-ei... Ei lunta tartee! Puheet lämpimästä Brasilia-meininkistä tuo aidon Joulufiiliksen!

-----------------
«Человека делают счастливым три вещи: любовь, интересная работа и возможность путешествовать.»

Последнее редактирование от Apollon : 14-12-2006 в 21:41.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 14-12-2006, 21:30   #24
Habiiba
Desert Rose
 
Аватар для Habiiba
 
Сообщений: 1,140
Проживание: Санкт-Петербург
Регистрация: 17-02-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Apollon
No onpas eroottinen ilmapiiri taas kerrallaan!


Niin onkin. Toisessa keskustelussa Roman antaa ohjeita tytöille miten voi poistaa karvoja, nyt pulkkamäki lumettomana talvena on karvaralliksi sanottu, ja että sitä ajetaankin, ei siis epilaattorilla vaan pulkalla..onko mulla sairas mielikuvitus?

Roman, lakkaa kiihdyttämästämun mielikuvitustani!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 14-12-2006, 22:45   #25
jpg
Registered User
 
Аватар для jpg
 
Сообщений: 137
Проживание: hki
Регистрация: 31-10-2006
Status: Offline
Joulu on vuoden tylsin juhla. Olen viihdoinkin tänä vuonna muualla Jouluna ja olen siitä ikionnellinen.
Kuunnelkaa vaan joululauluja kynttilänvalossa sohvalla kuusen vieressä glögin kera pyjamissanne... brrr. ja joulun on oltava aina RAUHALLINEN, miksei se voisi olla myös iloinen? Hyi, hitto. Oon kyllä kurkkuani myöten täynnä jouluaiheisia keskusteluja, vaatteita, lahjoja, ja niitä "lauluja".

-----------------
we are living in a Material world and I am a Material Girl
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 14-12-2006, 22:56   #26
Veonika
SLAVA UKRAINI
 
Аватар для Veonika
 
Сообщений: 15,444
Проживание: Espoo
Регистрация: 20-09-2004
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от jpg
Joulu on vuoden tylsin juhla. Olen viihdoinkin tänä vuonna muualla Jouluna ja olen siitä ikionnellinen.
Kuunnelkaa vaan joululauluja kynttilänvalossa sohvalla kuusen vieressä glögin kera pyjamissanne... brrr. ja joulun on oltava aina RAUHALLINEN, miksei se voisi olla myös iloinen? Hyi, hitto. Oon kyllä kurkkuani myöten täynnä jouluaiheisia keskusteluja, vaatteita, lahjoja, ja niitä "lauluja".


aivan täysin samaa mieltä. Mäkin haluaisin olla muualla

-----------------

"You have to sit by the side of a river a very long time before a roast duck will fly into your mouth." -G. Kawasaki
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 14-12-2006, 23:22   #27
birgittany
työtä se on juhliminenkin
 
Сообщений: 141
Проживание: LPR
Регистрация: 23-11-2006
Status: Offline
Tykkään jouluvaloista ,varsinkin näin pimeällä.Minua ei häiritse,vaikka jollain olisi jouluvaloja enemmänkin.Voi olla katsomatta,jos häiritsee.Käytän jouluvaloja niin sisällä, ulkona kuin parvekkeellakin.Mutta valot minusta eivät saa olla liian värikkäitä,muuten tulee sirkusmeininki.Pitää olla yksinkertaista ja kaunista.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 14-12-2006, 23:37   #28
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от birgittany
Tykkään jouluvaloista ,varsinkin näin pimeällä.


Minä myös. Ne sopivat erittäin hyvin Suomen marras-joulukuuhun. Ja lisäksi tietysti kynttilöiden polttaminen. Se on todellaista terapiaa.

Minulla on "jouluvalot" eri värikkäitä lamppuja takapihan terassilla ympäri vuoden. Sytytän ne yleensä illallisen ajaksi, usein myös kynttilöitä. Meillä kun pimeä tulee ympäri vuoden kello 18 ja 19 välillä, niin valoista voi nauttia kesät-talvet. Kynttilät ovat lisäksi hyvä keino pitää hyttyset loitolla.

Noista vähäpukeisista naisista. Mitäs erikoista niissä on? Niitähän on kaikkialla jatkuvasti. Eivät ne mitään [e]re[a]ktioita herätä. Päin vastoin, täysissä pukeissa oleva nainen on niin harvinainen, että se herättää heti huomiota.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 15-12-2006, 00:17   #29
По-душка
ненасытная юзерша
 
Аватар для По-душка
 
Сообщений: 10,297
Проживание: все там же
Регистрация: 26-10-2003
Status: Offline
Joulu... Aikamoinen jokavuotinen rumba satuhahmon syntymisen vuoksi.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 15-12-2006, 01:53   #30
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от По-душка
Joulu... Aikamoinen jokavuotinen rumba satuhahmon syntymisen vuoksi.


Satuhahmon? esim. Rooman valtakunnassa Saturnaliaa eli talvipäivänseisauksen juhlaa vietettiin keisarien kuvitellun syntymäpäivän johdosta. Eli kaikkien keisarien väitettiin syntyneen tuolloin. Kannttaisi katsoa joulua vähän laajemmassa yhteydessä eikä pelkästään sen nykyisessä amerikkalais-kristillisessä. Hyvä lähtöpiste on vaikka tämä wikipedian artikkeli. Kannattaa muistaa mm. että sana Joulu tulee germaanisesta sanasta Yule, joka merkitsi talivpäivänseisauksen juhlaa. Niin, että hyvää talvipäivän seisokkia vaan kaikille!

Vielä tuosta joulun hössötyksestä. Eihän kukaan pakota ottamaan sitä pakettina eli nielemään koko pullaa. Voihan siitä vain poimia rusinat eli ottaa vain ne asiat, joista itse pitää.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 16-12-2006, 00:37   #31
Ralphie
Moderaattori
 
Аватар для Ralphie
 
Сообщений: 2,312
Проживание: Свой дом
Регистрация: 14-04-2004
Status: Offline
Рождественский козёл

Цитата:
Сообщение от maxa
Vielä tuosta joulun hössötyksestä. Eihän kukaan pakota ottamaan sitä pakettina eli nielemään koko pullaa. Voihan siitä vain poimia rusinat eli ottaa vain ne asiat, joista itse pitää.


Mä jätän väliin kaikki perinteiset jouluruoat... Pullasta löytyy vain yksi rusina - riisipuuro. Kakesta muusta voi luovuttaa. Joulukinkku korvataan kalkkunalla ja porkkanalaatikko vaikkapa lohipateella.

Joulupukista tuli mieleen, että minkä näköinen mahtaa olla se alkuperäinen Nuuttipukki/Jouluämmä.. Varmaan aika pelottava. En löydä mistään valokuvia.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Nuuttipukki
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 16-12-2006, 22:11   #32
Reijo
Пользователь
 
Аватар для Reijo
 
Сообщений: 3,254
Проживание: Laukaa
Регистрация: 04-01-2004
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Roman28
Eihän paljas Joulu ole mistään kotoisiin-jos lumi puutuu ja maa on paljas niin sehän on kuin pippeli iman esinahkaa. Yötkin ilman lunta piimeitä aivan kuin kaksi nekrua etsis toisiaan mut ei löydä. Tämmöstä elämä on...

Lunta on maassa!!!Heti tuntuu jouluntunnelma!!

-----------------
Viimeinen Kirjasalon puolustaja.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 17-12-2006, 02:17   #33
Roman28
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от Reijo
Heti tuntuu jouluntunnelma!!


Oi tuntuu...tuntuu niin että kirput hännän alla rallia ajaa ja satikainen tuhatjalkainen kiipee selkärankkaa pitkin etsimään lämmintä koloa...missä villat vihuu,lutikainen pikku sievä kainalossa lutkuttaa...mulla munan päätä kutkutaa. Ja tonttu muori hameen alla raapii...
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 17-12-2006, 02:31   #34
Roman28
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Talking

Цитата:
Сообщение от Ralphie
Mä jätän väliin kaikki perinteiset jouluruoat... Pullasta löytyy vain yksi rusina -

Täällä on ne rusinat hangella kun on jänikset käyneet....lol


Цитата:
Сообщение от Ralphie
Joulukinkku korvataan kalkkunalla ja porkkanalaatikko vaikkapa lohipateella.

Ja mulla taas korvataan joulukinkku variksella ja porkkanalaatikko jäätyneillä perunoilla(OHO..onkohan se varis suojeltu lintu???)


Цитата:
Сообщение от Ralphie
Joulupukista tuli mieleen, että minkä näköinen mahtaa olla se alkuperäinen Nuuttipukki/Jouluämmä.. Varmaan aika pelottava. En löydä mistään valokuvia.

Mulla kyllä löytyy tuhat kuvaa pukkisarvineen mut tää meidän systeemi ei anna julkaista niitä.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 17-12-2006, 02:44   #35
Ralphie
Moderaattori
 
Аватар для Ralphie
 
Сообщений: 2,312
Проживание: Свой дом
Регистрация: 14-04-2004
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Roman28
Oi tuntuu...tuntuu niin että kirput hännän alla rallia ajaa ja satikainen tuhatjalkainen kiipee selkärankkaa pitkin etsimään lämmintä koloa...missä villat vihuu,lutikainen pikku sievä kainalossa lutkuttaa...mulla munan päätä kutkutaa. Ja tonttu muori hameen alla raapii...


Hah! No sense, mutta ihan hauskaa läppää! Eihän sinulla oikeasti ole satiaisia?

Цитата:
Сообщение от Roman28
Täällä on ne rusinat hangella kun on jänikset käyneet....lol


Poimi ne talteen ja syö, hyvä mies!

Цитата:
Сообщение от Roman28
Ja mulla taas korvataan joulukinkku variksella ja porkkanalaatikko jäätyneillä perunoilla(OHO..onkohan se varis suojeltu lintu???)


Ei ole. Varis on ihan turha lintu, vähän niin kuin pulukin - levittää vain pa*kaa ja tauteja ympäriinsä. Minun puolesta voit syödä variksia jouluna! Perunat voi lämmittää mikrossa!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 17-12-2006, 14:40   #36
По-душка
ненасытная юзерша
 
Аватар для По-душка
 
Сообщений: 10,297
Проживание: все там же
Регистрация: 26-10-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от maxa
Satuhahmon? esim. Rooman valtakunnassa Saturnaliaa eli talvipäivänseisauksen juhlaa vietettiin keisarien kuvitellun syntymäpäivän johdosta. Eli kaikkien keisarien väitettiin syntyneen tuolloin. Kannttaisi katsoa joulua vähän laajemmassa yhteydessä eikä pelkästään sen nykyisessä amerikkalais-kristillisessä. Hyvä lähtöpiste on vaikka tämä wikipedian artikkeli. Kannattaa muistaa mm. että sana Joulu tulee germaanisesta sanasta Yule, joka merkitsi talivpäivänseisauksen juhlaa. Niin, että hyvää talvipäivän seisokkia vaan kaikille!

Vielä tuosta joulun hössötyksestä. Eihän kukaan pakota ottamaan sitä pakettina eli nielemään koko pullaa. Voihan siitä vain poimia rusinat eli ottaa vain ne asiat, joista itse pitää.

Kiitos valistuksestasi. Otan neuvostasi vaarin ja katson joulua laajemmassa yhteydessä. Valon voittona pimeydestä. Pyrin myös minimoimaan hössötyksiäkin.

Eilein oli viimeinen jumppa tänä vuonna. Vetäjämme, joka on Suomessa pitkään asunut saksalainen, toivotti meille hyvää joulua ja antoi mausteisen luumukakun reseptin. Kokeilen sitä ensi viikolla. Kerron kokeilustani lisää.

Maxa! Sain sellaisen käsityksen, että olet hyvä kokki. Löytyykö sinulta mielenkiintoisia "jouluisia" reseptteja?

Kunnon talvipäivän seisokkia myös sinullekin!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 18-12-2006, 00:24   #37
Ralphie
Moderaattori
 
Аватар для Ralphie
 
Сообщений: 2,312
Проживание: Свой дом
Регистрация: 14-04-2004
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от По-душка
Vetäjämme, joka on Suomessa pitkään asunut saksalainen, toivotti meille hyvää joulua ja antoi mausteisen luumukakun reseptin.


Onko vetäjänne itse legenda Roman Schatz? Miehestä puheen ollen, oletko lukenut Suomesta, rakkaudella?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 18-12-2006, 00:58   #38
DIK
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Cool

No niin, näyttää, että lunta ei tulee yhtään täman Jouluun, harmi...
http://russian.wunderground.com/cgi...?query=helsinki
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 18-12-2006, 03:17   #39
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Ralphie
Joulupukista tuli mieleen, että minkä näköinen mahtaa olla se alkuperäinen Nuuttipukki/Jouluämmä.. Varmaan aika pelottava. En löydä mistään valokuvia.


Niin, ei ollut kuvia, kun ei ollut digikameraa vielä keksitty. Ei ollut kyllä keksitty joukkotiedotusvälineitä eikä massaviihdettäkään, joten ei varmaankaan ollut mitään yhtä alkuperäistä vaan ehkä se ulkonäkö tuli sen mukaan mitä noilla esiintyvillä seurueilla oli käytettäväksi. Varmaan eläinten taljoja enimmäkseen, ja pukin sarvet jne. ? Ja itse joulupukin kuvista sitten. Osviittaa antaa varmaan kun katsoo googlesta "St Nicholas" eli pyhän Nikolauksen kuvia.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 18-12-2006, 03:29   #40
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от По-душка
Kiitos valistuksestasi. Otan neuvostasi vaarin ja katson joulua laajemmassa yhteydessä. Valon voittona pimeydestä. Pyrin myös minimoimaan hössötyksiäkin.


Olepa hyvä! Jos et nauti hössötyksistä, niin miksipä stressaamaan?

Цитата:
Eilein oli viimeinen jumppa tänä vuonna. Vetäjämme, joka on Suomessa pitkään asunut saksalainen, toivotti meille hyvää joulua ja antoi mausteisen luumukakun reseptin. Kokeilen sitä ensi viikolla. Kerron kokeilustani lisää.


Meidän adopitoisoäitimme eli entisen asuinpaikkamme omistajan rouva, on irlantilaista sukujuurta. Hänelle tärkeimmät ja suuritöisimmät jouluruuat ovat hedelmäkakut. Niitä hän tekee jo marraskuusta alkaen ja antaa sitten lahjoiksi ystävilleen. Mekin saimme omamme häntä lähempänä asuessamme. Useita päiviä sen hänenkin luumukakkunsa valmistus muistaakseni kesti, mutta en kyllä muista nyt yksityiskohtia.

Цитата:
Maxa! Sain sellaisen käsityksen, että olet hyvä kokki. Löytyykö sinulta mielenkiintoisia "jouluisia" reseptteja? !


En kyllä mielestäni ole perinteisessä mielessä, enkä olisi olleenkaan hyvä ravintolakokki esimerkiksi. Minä kyllä kokkaan paljon ja teen mielestäni maailman parasta ruokaa minun omaan makuuni. En kuitenkaan käytä reseptejä juuri koskaan vaan inspiroin kaiken mitä teen sen mukaan, mitä sattuu kotona olemaan ja mitä makuja tekee mieli sillä hetkellä. Minulle ei ole tärkeää, että ruuasta tulee samanlaista kuin viime kerralla, joten en tee esim. muistiinpanoja kokatessani. En siis valitettavasti pysty antamaan mitään reseptejä. Eikä minulla mitään jouluista ole. Noita hedelmäkakkuja en ole intoutunut tekemään, koska ne ovat niin makeita. Minä syön jouluna sitä samaa ruokaa kuin muulloinkin. Eikä se kyllästytä. Mangoja, litsejä ja banaaneita ja muita paikallisia sesonkituotteita tietysti tulee käytettyä enemmän, koska ne ovat hinnaltaan edullisia ja hyvän makuisia joulun tienoilla.

Последнее редактирование от maxa : 18-12-2006 в 03:34.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 19-12-2006, 00:12   #41
Ralphie
Moderaattori
 
Аватар для Ralphie
 
Сообщений: 2,312
Проживание: Свой дом
Регистрация: 14-04-2004
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от maxa
Niin, ei ollut kuvia, kun ei ollut digikameraa vielä keksitty.


No hei, ei Jeesuksestakaan ole valokuvia. Tarkoitin siis ihan kuvia tai vanhoja maalauksia.

Цитата:
Сообщение от maxa
Varmaan eläinten taljoja enimmäkseen, ja pukin sarvet jne. ? Ja itse joulupukin kuvista sitten. Osviittaa antaa varmaan kun katsoo googlesta "St Nicholas" eli pyhän Nikolauksen kuvia.


Pyhä Nikolaus ei kiinnosta, Nuuttipukki kiinnostaa. Pukin sarvista ja kammottavasta ulkonäöstä tulee mieleen joku lappalainen shamaani. Lapset pelkäsivät Nuuttipukkia... hmm.. Mielenkiintoista miten siitä sitten kehittyi lasten suosikki.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 19-12-2006, 00:32   #42
Roman28
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от Ralphie
Mielenkiintoista miten siitä sitten kehittyi lasten suosikki.


Ei oo ihme että kakrut kehittyy kummalliseksi kun tommoset on,herra jestas ,dollsit leikkikaluna!

 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 19-12-2006, 01:19   #43
Ralphie
Moderaattori
 
Аватар для Ralphie
 
Сообщений: 2,312
Проживание: Свой дом
Регистрация: 14-04-2004
Status: Offline
Heh!

Tästä tulikin mieleen loistava Pepsi Max -joulumainos.

Pepsi Max -joulukampanja (video)

"Don't worry, there's no sugar"
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 22-12-2006, 02:49   #44
Ralphie
Moderaattori
 
Аватар для Ralphie
 
Сообщений: 2,312
Проживание: Свой дом
Регистрация: 14-04-2004
Status: Offline
Kiva sivu Joulusta, mm. tavoista ja uskomuksista

http://www.finlit.fi/tietopalvelu/j...joulu/index.htm

Tässä pari poimintaa vanhoista suomalaisista joulutavoista ja -sanonnoista:

Цитата:
Jouluna piti saada jotain uutta ylleen, muutoin hiiri söi takapuolen.

- Lempäälä 1935

Цитата:
Kun jouluna muinoin valettiin kynttilöitä, ei saanut puhua eikä nauraa, ettei kynttilät palaessaan räiskyisi ja loimottaisi.

- Pihlava 1935


Цитата:
Hevosille annettiin jouluaamuna lähtiessä viinaryyppy, että ne oli iloisia kirkonmäellä.

- Vesilahti 1938

Цитата:
Tapaninpäivänä miehet lähtivät aamulla kiertämään talosta taloon ja jos ei isännillä ja renkeillä ollut antaa ryyppyä, niin annettiin hänelle selkään. Sillä muisteltiin Stefanuksen kivittämistä. Loppiaiseen asti käytiin jouluämmänä. Maisteltiin kaljaa, jonka perusteella arvosteltiin, kannattiko siihen taloon tulla seuraavana syksynä. Vaatetus oli mitä eriskummallisempi, kaikenmoiset olkitötteröt päässä. Lapset kiipeilivät mihin pääsivät pakoon, koska pelkäsivät kovasti.

- Tarvasjoki 1924


Sekä kuva Nuuttipukista:


Sarvipääpukki lähdössä
Uotilan talosta.
Kuvaaja Annikki Kaivola
Paikka Mouhijärvi, Karinkylä 7.1.1973
DiaKRA 117.1973
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 22-12-2006, 13:43   #45
kisumisu
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
kaikille hyvää joulua ja onnelista uutta vuotta!
jätän teidät tänne ilman lunta mutta toivossa että tulee. lähen tunnin kuluttua matkalle espanjaan- pitäkää hauskaa ilman minua vähän aikaa!!! nauttikaa lepopäivistä ilman mun kotkotusta joka asiassa
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 12-01-2007, 18:24   #46
Ralphie
Moderaattori
 
Аватар для Ralphie
 
Сообщений: 2,312
Проживание: Свой дом
Регистрация: 14-04-2004
Status: Offline
Nyt voin sanoa varmuudella: Joulu ei ollut samanlainen ilman lunta!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 12-01-2007, 18:29   #47
Nefertiti
Светлая
 
Аватар для Nefertiti
 
Сообщений: 6,204
Проживание:
Регистрация: 04-09-2003
Status: Offline
älä masennu, tänä vuonna tule uusi joulu ja toivon mukaan luminen sellainen

-----------------
Я не червонец, чтобы всем нравиться. (Бунин)

У Нефертити было две нефертитьки, неферпопка и неферпипка...
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 12-01-2007, 18:29   #48
Apollon
Dreamer...
 
Аватар для Apollon
 
Сообщений: 4,088
Проживание: Vantaa
Регистрация: 05-03-2006
Status: Offline
Niin, Joulu ei ollut samanlainen ilman lunta. Lämpötila vaan olisi voinut olla +25 - luokkaa. Silloin istuisin terassilla t-paidassa, joisin Pina Coladaa ja äänestäisin Miss Joulu-bikini 2006:a...

-----------------
«Человека делают счастливым три вещи: любовь, интересная работа и возможность путешествовать.»
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Ответ


Опции темы Поиск в этой теме
Поиск в этой теме:

Расширенный поиск
Опции просмотра Оценка этой теме
Оценка этой теме:

Ваши права в разделе
Вы не можете создавать темы
Вы не можете отвечать на сообщения
Вы не можете прикреплять файлы
Вы не можете редактировать сообщения

vB коды Вкл.
[IMG] код Вкл.
HTML код Выкл.



» Объявления на Doska.fi

» Галерея Финляндии

» Реклама на Doska.fi

» Реклама на Russian.fi


Часовой пояс GMT +3, время: 21:19.

Russian.fi - Финляндия по-русски © Suomitech Oy, 2002-2024 При использовании материалов с сайта указание ссылки на russian.fi обязательно