Вернуться   Финляндия по-русски » Жизнь в Финляндии » Suomenkielinen keskustelupalsta
Логин
Пароль

Ответ
 
Опции темы Поиск в этой теме Рейтинг: Рейтинг темы: Голосов - 3, средняя оценка - 5.00. Опции просмотра
Old 21-01-2006, 01:25   #121
По-душка
ненасытная юзерша
 
Аватар для По-душка
 
Сообщений: 10,297
Проживание: все там же
Регистрация: 26-10-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от maxa
Minullekin kertoi eräs täkäläinen, että Nordic walkingi on kuntosalin laite. Hän oli kovin ihmeissään kun kerroi, että harrastan sitä itsekseni luonnossa.

Mitä muuten on sauvakävely venäjäksi? Harrastetaanko sitä Venäjällä ollenkaan? No, luulen, että suomen venäläiset ainakin harrastavat siinä missä muutkin Suomessa?.


Ходьба с палками. Luulen, että tämä on vielä aika uusi juttu Venäjällä, mutten ole varmaa, kun en ole käynyt Venäjällä pitkään aikaan. Sauvakävelystä tuli mieleeni yksi juttu. Muutama vuosi sitten yksi venäläinen tuttavani tuli talvilomalle Suomeen kylpylään. Hänelle tietysti tarjottiin sauvakävely. Näky oli unohtumaton, kun hän sauvakäveli pitkässä minkkiturkissaan.[/QUOTE]
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 21-01-2006, 01:27   #122
DIK
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Anteeksi,tytöt! Paras tapa lahjhdutaa:
1 Älä syö liikaa
2: Liikunttaa, paras:"Uimahalli"
3. Kato, mitä syöt
4. Depressio
P.S. Ainakin, u menja lähti 15kg.......
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 21-01-2006, 02:19   #123
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от DIK
...
4. Depressio
...


Depressio??? Siis hankit masennuksen vain että laihtuisit? Ei kannata kyllä muiden kokeilla. Masennus voi johtaa siihen, että juot vodkaa aamusta iltaan. Kyllä siinä kilotkin ehkä lähtee, mutta voit päätyä hautausmaalle.

Mutta totta kyllä nuo sun vinkit. Liikuntaa kohtuudella. Kuulin, että 6 tuntia viikossa on optimi. Ja sitten terveellistä kevyttä ruokaa. Syödään vain silloin kun on nälkä ja lopetetaan kun nälkä lähtee.

Liikuntaa toki tarvitsee vaikkei laihduttaisikaan.

 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 21-01-2006, 12:19   #124
По-душка
ненасытная юзерша
 
Аватар для По-душка
 
Сообщений: 10,297
Проживание: все там же
Регистрация: 26-10-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от maxa
Depressio??? Siis hankit masennuksen vain että laihtuisit? Ei kannata kyllä muiden kokeilla. Masennus voi johtaa siihen, että juot vodkaa aamusta iltaan. Kyllä siinä kilotkin ehkä lähtee, mutta voit päätyä hautausmaalle.

Mutta totta kyllä nuo sun vinkit. Liikuntaa kohtuudella. Kuulin, että 6 tuntia viikossa on optimi. Ja sitten terveellistä kevyttä ruokaa. Syödään vain silloin kun on nälkä ja lopetetaan kun nälkä lähtee.

Liikuntaa toki tarvitsee vaikkei laihduttaisikaan.


Olen sama mieltä. Depressio eli masennus on vakava tauti, joka voi pahimmassa tapauksessa johtaa itsemurhaan. Kun oikea masennus iski, mikään ei huvita. Tällaiset pikkuasiat kuten liikunta tai syöminen ei varmasti kiinnosta silloin.

Laihduttamisessa vaikeinta on ylläpitää saavutettua ihannepainoa, koska se on suorannaisessa yhteydessä ihmisen elintapoihin. Elintapojenhan muuttaminen on erittäin vaikea. Olemme tottumuksiemme vangit.

Последнее редактирование от По-душка : 21-01-2006 в 12:56.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 21-01-2006, 12:47   #125
space_monkey
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от По-душка
Olen sama mieltä. Depressio eli masennus on vakava tauti, joka voi pahimmassa tapauksessa johtaa itsemurhaan. Kun oikea masennus iski, mikään ei huvita. Tällaiset pikkuasiat kuten liikunta tai syöminen ei varmasti kiinnosta silloin...


Onko asiat siis todella huonosti, jos vodkan juominenkaan ei enää kiinnosta?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 21-01-2006, 19:44   #126
По-душка
ненасытная юзерша
 
Аватар для По-душка
 
Сообщений: 10,297
Проживание: все там же
Регистрация: 26-10-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от space_monkey
Onko asiat siis todella huonosti, jos vodkan juominenkaan ei enää kiinnosta?

Kyllä on. Jos vodka ei maistu eikä naiset kiinnosta, loppu on lähellä. Tai sitten olet raitistunut homo.
Mitä sinulle muuten kuuluu? Maistuuko? Kiinnostaako?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 21-01-2006, 19:51   #127
Vumnik
Registered User
 
Сообщений: 1,432
Проживание:
Регистрация: 05-03-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от По-душка
Ходьба с палками. Luulen, että tämä on vielä aika uusi juttu Venäjällä, mutten ole varmaa, kun en ole käynyt Venäjällä pitkään aikaan. Sauvakävelystä tuli mieleeni yksi juttu. Muutama vuosi sitten yksi venäläinen tuttavani tuli talvilomalle Suomeen kylpylään. Hänelle tietysti tarjottiin sauvakävely. Näky oli unohtumaton, kun hän sauvakäveli pitkässä minkkiturkissaan.

Kun näin ensin kerralla sauvakävelyn - nauroin melkein itkensa! Ihmiset hiihtoivat ilman hiihtoja!

-----------------
Here & Now
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 21-01-2006, 20:08   #128
По-душка
ненасытная юзерша
 
Аватар для По-душка
 
Сообщений: 10,297
Проживание: все там же
Регистрация: 26-10-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Vumnik
Kun näin ensin kerralla sauvakävelyn - nauroin melkein itkensa! Ihmiset hiihtoivat ilman hiihtoja!

Minuakin huvitti alussa, sitten halusin kokeilla itse. Muistan kun perääni huudettiin muutaman kerran: hei tyttö, mihin sukset unohtuivat?

Uusi asia herättää aina kummastusta. Muistan hyvin kun vuonna 1981 näin eka kerran sähköhammasharjan. Ajattelin, etten osta koskaan näin turhaa kapinetta. Arvatkaa miten kävi? Olen yli 15 vuotta käyttänyt sitä aamuin illoin päivittäin.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 22-01-2006, 00:53   #129
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Vumnik
Kun näin ensin kerralla sauvakävelyn - nauroin melkein itkensa! Ihmiset hiihtoivat ilman hiihtoja!


Mikä siinä on, että uusi ja outo naurattaa? Minulle tuli ensimmäisiä kertoja Venäjällä - silloin CCCP vielä - matkatessa mielikuva, että venäläiset ovat kovin herkkiä nauramaan kaikelle oudolle. Minä matkustin junalla Pietariin ja kiertelin myös lähialueita. Silloin oli juuri tullut voimaan helpotus, ettei tarvinnut varata hotellia vaan sai asua myös paikallisen ystävän kotona. Niin minä tein. Minulla oli matkaa varten ostettuna uusi hieno rinkka, tiedäthän sellainen iso selkäreppu, jossa on paljon sivutaskuja, olkahihnan, lantiovyö, jossa etutasku. . Rinkka oli tietysti täynnä lahjoja uusille ystäville ja tavaraa, jota ajattelin tarvitsevani matkalla. Vaikka se oli painava, oli sitä hyvä kantaa selässä pitkiäkin matkoja.

Illalla kun astuin junasta rinkka selässäni, oli ystävä vastassa Suomen asemalla. Emme ottaneet takisa vaan ajoimme metrolla keskustan läpi Vasilin saarelle. Asemilla ja metrossa oli paljon ihmisiä. Kaikki nauroivat minulle ja osoittivat sormella, ja muutamat kävivät koskettamassa rinkkaani. Pari nuorta miestä kävi puhumassa ystävälleni: "kysyvää häneltä, mistä hän on tuon hankkinut" ja esittivät hänelle muita kysymyksiä. Minä yritin vastata niihin venäjäksi, mutta eivät he minua kuunnelleet, nauroivat vain.

Sama meno jatkui kun vaihdoin pari kertaa majapaikkaa ja jouduin kantamaan rinkkaa kaupungilla. Yhden kerran meitä vastaan marssi iso ryhmä sotilaita. Heidän maastopukunsa olivat saman väriset kuin minun rinkkani. Minä olin ihan nolona kun koko sotilasrivi nauroi ja jotkut osoittivat minua sormillaan.

Ystäväni yritti koko ajan selittää minulle, etteivät ne ihmiset mitään pahaa tarkoita. Se on vain heidän tapansa ihmetellä ja kertoi että nyt vaikeana aikana ihmiset haluavat nauraa aina kun siihen on tilaisuus. No, seuraavien vuosien ja matkojen aikana ihmiset eivät enää nauraneet, ja jotkut tulivat jopa puhumaan suoraan minulle pyytääkseen dollareita.

Sellaisia muistoja. No, ovat minulle joskus suomalaisetkin nauraneet. No, nyt Australiassa on yksi mies kysynyt, että eikö pitäisi olla myös sukset jalassa, ja omalla kylällä kun joku näkee minut ilman sauvoja, kysyy, että mihin olen kepit unohtanut.

Последнее редактирование от maxa : 22-01-2006 в 01:04.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 22-01-2006, 01:39   #130
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
sauvakävelystä vielä

Oikeastaan voisi sauvakävelylle avata ihan omankin aiheen joskus...

Niin, tuli vain mieleen tuosta lajin alkuperästä. Sitä tosiaankin mainostetaan suomalaisena keksintönä, murtomaahiihdosta kehitettynä, ja näin kait onkin. Mutta ei tuo sauvojen kanssa kävely ihan outo homma maailmallakaan ole. Sen huomasin kun aikanaan maailmalle lähtiessäni halusin löytää korkealaatuiset, kestävät teleskooppisauvat. Sellaiset löytyivätkin Helsingistä, eivät kuitenkaan suomalaiset vaan itävaltalaiset. Ne kulkivatkin mukana monta vuotta. Erityisen mukava käyttö niille oli Malesian viidakossa kun niiden avulla oli hyvä hätistellä liian uteliaiksi käyviä apinoita.

Sitten Australiaan tullessa ne metallisauvat olivat hyvä turva metsässä kävellessä villisikoja ja dingoja vastaan. Tosin koskaan en niitä ole siihen tarkoitukseen tarvinnut. Sen sijaan muutama kuukausi sitten piti käyttää niitä kun iso koira hyökkäsi minun koirani kimppuun ja alkoi purra sen kurkkua poikki. Minä rikoin sauvani yrittäessäni lyödä niillä hyökkääjää. Jälkeen päin hoksasin, että olisi ollut parempi työntää sauva sen hyökkääjän takapuoleen. Ihan tosi.

No, kuitenkin piti sitten alkaa etsimään uusia kävelysauvoja. Ja kyllä niitä löytyy myös täältä. Ei tosin nimellä "Nordic walking" niinkään vaan nimillä "hiking pole" ja "trekking pole". Sauvoja kun käytetään paljon myös vaeltaessa: usein vain yhtä sauvaa, joka usein on tukevampi kuin kävelysauva. Mutta tosiaankin myynnissä myös sauvapareja, jotka ovat ihan kuin kävelysauvat. Ne ovat metallia ja niissä on korkkikahva. Minun uusissa sauvoissani on jopa kompassi sisään rakennettuna!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 22-01-2006, 09:45   #131
Eki_fin
Нещадящий времени
 
Аватар для Eki_fin
 
Сообщений: 128
Проживание: Turku
Регистрация: 08-12-2005
Status: Offline
Kympillä ei kiirettä

Цитата:
Сообщение от По-душка
Tässä on kommenttini koskien omaisuuden tasajakoa. Joudun turvautumaan venäjään (arvaat ehkä miksi)
Имущество делится в равных пропорциях между членами.

Vinkki: tarkistaa sanakirjasta член-sanan kaikki merkitykset.

Kuka antaa Ekille kympin?


Kiitos!

Laitoin lauseen "käännöstoimistoon" eli parille ystävälleni. Palataan teemaan lähiviikkoina.

Itse ajattelin, että omaisuuden tasajako menee näin: Oma pidetään ja toisen oma jaetaan tasan!

Kympillä ei ole kiirettä.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 22-01-2006, 10:06   #132
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от По-душка
Имущество делится в равных пропорциях между членами
...
Kuka antaa Ekille kympin?


Цитата:
Сообщение от Eki_fin
Kiitos!
Kympillä ei ole kiirettä.


Joo, ei Ekille kymppiä eikä papukaijamerkkiä ennen kuin hän on hyväksytysti JÄSENTÄNYT lauseen !
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 22-01-2006, 14:24   #133
space_monkey
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от По-душка
Kyllä on. Jos vodka ei maistu eikä naiset kiinnosta, loppu on lähellä. Tai sitten olet raitistunut homo.
Mitä sinulle muuten kuuluu? Maistuuko? Kiinnostaako?


No ei ainakaan lauantai-iltana.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 22-01-2006, 19:32   #134
По-душка
ненасытная юзерша
 
Аватар для По-душка
 
Сообщений: 10,297
Проживание: все там же
Регистрация: 26-10-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от space_monkey
No ei ainakaan lauantai-iltana.

Olet ronkeli!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 22-01-2006, 19:34   #135
По-душка
ненасытная юзерша
 
Аватар для По-душка
 
Сообщений: 10,297
Проживание: все там же
Регистрация: 26-10-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Eki_fin
Kiitos!

Laitoin lauseen "käännöstoimistoon" eli parille ystävälleni. Palataan teemaan lähiviikkoina.

Itse ajattelin, että omaisuuden tasajako menee näin: Oma pidetään ja toisen oma jaetaan tasan!

Kympillä ei ole kiirettä.

Ketkä kuuluu kännöstoimistoosi? Ovatko he täysijäsenisiä?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 22-01-2006, 19:36   #136
По-душка
ненасытная юзерша
 
Аватар для По-душка
 
Сообщений: 10,297
Проживание: все там же
Регистрация: 26-10-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от maxa
Sellaisia muistoja.

Lisää juttuja!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 23-01-2006, 00:16   #137
Ralphie
Moderaattori
 
Аватар для Ralphie
 
Сообщений: 2,312
Проживание: Свой дом
Регистрация: 14-04-2004
Status: Offline
Eikös sauvakävelyy oo vanhojen harppujen hommaa? Blääh Tuulipuku päälle ja menoksi.

Minua edelleen huvittaa sauvakävely, vaikka Po-dushkalla oli hyvä pointti. Mut mä en käytä sähköhammasharjaa, koska vielä jaksan mun nuorilla käsillä pyörittää sitä "manuaalista" hammasharjaa ihan ite Tulos on yhtä hyvä.

Последнее редактирование от Ralphie : 23-01-2006 в 00:20.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 23-01-2006, 00:45   #138
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Ralphie
Eikös sauvakävelyy oo vanhojen harppujen hommaa? Blääh


Niinhän ne jotkut sanoivat ainakin ennen. Jos se on, niin sitten olen mielelläni vanha harppu. Iäkkäille ja niille, joiden liikuntakyky on rajoittunut, se kyllä sopii mainiosti, samoin meille, jotka pidämme metsässä kävelystä. On kivempi kävellä siten, että myös ylävartalon lihakset kuormittuvat eivätkä pelkästään jalat.

Цитата:
Tuulipuku päälle ja menoksi.


Ei tarvitse välttämättä tuulipukua. On se ihan kivaa pelkissä shortseissakin

Цитата:
Mut mä en käytä sähköhammasharjaa, koska vielä jaksan mun nuorilla käsillä pyörittää sitä "manuaalista" hammasharjaa ihan ite Tulos on yhtä hyvä.


Oletko ihan varma tuosta tuloksesta? Oletko mitannut? tehnyt vaikka plakkitestin? Toiset kun sanovat, että tulos on parempi sähköhammasharjalla. Niin, minä olin aluksi sähköharjaa vastaan, mutta hankin sellaisen hammaslääkärin mielipidettä kysyttyäni joskus 1990-luvun puolivälissä.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 23-01-2006, 00:51   #139
DIK
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от maxa
Oletko ihan varma tuosta tuloksesta? Oletko mitannut? tehnyt vaikka plakkitestin? Toiset kun sanovat, että tulos on parempi sähköhammasharjalla. Niin, minä olin aluksi sähköharjaa vastaan, mutta hankin sellaisen hammaslääkärin mielipidettä kysyttyäni joskus 1990-luvun puolivälissä.

Mina käytän aamulla käsiharjaa, ja illala sähköinen, mun mielestä parempi tulos!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 23-01-2006, 00:54   #140
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от DIK
Mina käytän aamulla käsiharjaa, ja illala sähköinen, mun mielestä parempi tulos!


Miksei myös aamulla sähköharjaa? Vai onko juuri se mielestäsi parempi, että käyttää molempia?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 23-01-2006, 00:58   #141
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
turhake - hyödyke

Siinä meille sanapari turhake - hyödyke.
Turhake siis on sellainen tavara tai asia, joka on "turha". Hyödyke tietysti on "hyödyllinen", tarpeellinen.
Mitähän ne ovat venäjäksi?

Mitä turhakkeita teillä on kotona?
Minä en myönnä, että minulla olisi sellaisia, vaikka onkin paljon sähköllä toimivia koneita, kaikenlaisia keittimiä ja myllyjä, mm. riisinkeitin ja soijamaitokone.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 23-01-2006, 00:59   #142
DIK
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от maxa
Miksei myös aamulla sähköharjaa? Vai onko juuri se mielestäsi parempi, että käyttää molempia?

Joo, joskus niin parempi...IMHO
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 23-01-2006, 01:07   #143
Ralphie
Moderaattori
 
Аватар для Ralphie
 
Сообщений: 2,312
Проживание: Свой дом
Регистрация: 14-04-2004
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от maxa
On se ihan kivaa pelkissä shortseissakin


Lähtisin heti sauvakävelemään jossain Australiassa.. Täällä kun on -20 koko ajan..

Цитата:
Сообщение от maxa
Oletko ihan varma tuosta tuloksesta?


En ole. Onko mitään virallista tutkimusta/vertailua tehty? Kiinnostaa kumpi on oikeesti parempi.

Цитата:
Сообщение от maxa
Siinä meille sanapari turhake - hyödyke. Mitähän ne ovat venäjäksi?


Yhdellä sanalla en keksi vastinetta. Näitä käyttäisin: Полезная/Бесполезная вещь.

Цитата:
Сообщение от maxa
Mitä turhakkeita teillä on kotona?
Minä en myönnä, että minulla olisi sellaisia, vaikka onkin paljon sähköllä toimivia koneita, kaikenlaisia keittimiä ja myllyjä, mm. riisinkeitin ja soijamaitokone.


Mulla on Lapin Kulta Sales Maker. Todella turha ja kaiken lisäksi vie aika paljon tilaa, mutta hieno kämpän yksityiskohta.

Последнее редактирование от Ralphie : 23-01-2006 в 01:16.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 23-01-2006, 01:17   #144
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Ralphie
Lähtisin heti sauvakävelemään jossain Australiassa.. Täällä kun on -20 koko ajan..

Joo, muistan vielä. Se -20 on vähän liian kylmä tosiaankin. Täällä taas sitten on liian kuuma jos lähtee päivällä tai illalla, paras lähteä aikaisin aamulla.

Цитата:
En ole. Onko mitään virallista tutkimusta/vertailua tehty? Kiinnostaa kumpi on oikeesti parempi.


En nyt jaksanut etsiä onko, mutta mitä muistan joskus ennen lukeneeni niin kovin suurta eroa ei ole. Tärkeämpää on tekniikka ja se, ettei harja ole liian kova. Sähköharjalla saa hampaat nopeammin puhtaaksi kuin käsiharjalla. Sillä voi myös tehdä helpommin vahinkoa jos harjaa liian kauan tai liian kovakouraisesti.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 23-01-2006, 01:20   #145
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Ralphie
Mulla on Lapin Kulta Sales Maker. Todella turha ja kaiken lisäksi vie aika paljon tilaa, mutta hieno kämpän yksityiskohta.


Mikä se on? Kaljahana?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 23-01-2006, 12:52   #146
~Aurora~
пришла, увидела, оценила
 
Аватар для ~Aurora~
 
Сообщений: 2,254
Проживание:
Регистрация: 31-12-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от maxa
Mitä turhakkeita teillä on kotona?
Minä en myönnä, että minulla olisi sellaisia, vaikka onkin paljon sähköllä toimivia koneita, kaikenlaisia keittimiä ja myllyjä, mm. riisinkeitin ja soijamaitokone.


Lasten arkku on täynnä turhakkeitä. :smile: Minulla on jalkakylpy, jota minä en käytä.

Цитата:
Сообщение от maxa
Joo, muistan vielä. Se -20 on vähän liian kylmä tosiaankin. Täällä taas sitten on liian kuuma jos lähtee päivällä tai illalla, paras lähteä aikaisin aamulla. .

Kylmää ja liukasta. Liukkaus on todella vaarallista aloitteliojoille, jotka eivät tunne tietä talvella. Minullakin oli se, kun auto liukkastui mutkissa ja risteyksessä monta kertaa. Montako astetta on siellä, jossa sinä asut Maxa ?

Semmonen kysymys. Jos mies tarjosi naiselle kahvikupin, mitä se tarkoittaa ? :smile: Onko se pyyntö vai tarjous ?

-----------------
Через тернии к звездам.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 23-01-2006, 13:41   #147
По-душка
ненасытная юзерша
 
Аватар для По-душка
 
Сообщений: 10,297
Проживание: все там же
Регистрация: 26-10-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от maxa
Siinä meille sanapari turhake - hyödyke.
Turhake siis on sellainen tavara tai asia, joka on "turha". Hyödyke tietysti on "hyödyllinen", tarpeellinen.
Mitähän ne ovat venäjäksi?

Mitä turhakkeita teillä on kotona?
Minä en myönnä, että minulla olisi sellaisia, vaikka onkin paljon sähköllä toimivia koneita, kaikenlaisia keittimiä ja myllyjä, mm. riisinkeitin ja soijamaitokone.

Ostohetkellä turhake saattaa näyttää hyödylliseltä tavaralta. Yleensä oma kokemus näyttää ajan mittaan, oliko tavara tarpeellinen vai oliko se markkinointimiesten tekemä ansa.
Meillä tällaisia turhakkeita ovat mm. ladattava ikkunanpesulaite, perunapuristin ja muovinen höyrysilitysrauta (johon laitetaan sisään suolavetta ja sillä voi silittää pystyasennossa). Itse sorruin vain perunapuristimen ostoon, muut vehkeet ovat toisten hankkimia.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 23-01-2006, 13:44   #148
По-душка
ненасытная юзерша
 
Аватар для По-душка
 
Сообщений: 10,297
Проживание: все там же
Регистрация: 26-10-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от ~Aurora~

Kylmää ja liukasta. Liukkaus on todella vaarallista aloitteliojoille


Se on vaarallista myös kävelijöille.
Liukkaalla kelilla käytän lenkilläni jalkaan laitettavia liukuesteitä. Tosi hyviä. Ei hätää vaikka koira vetää alamäessä.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 23-01-2006, 22:11   #149
Eki_fin
Нещадящий времени
 
Аватар для Eki_fin
 
Сообщений: 128
Проживание: Turku
Регистрация: 08-12-2005
Status: Offline
Kahvikupin sanoma

Цитата:
Сообщение от ~Aurora~

Semmonen kysymys. Jos mies tarjosi naiselle kahvikupin, mitä se tarkoittaa ? :smile: Onko se pyyntö vai tarjous ?


Oikein jännä kysymys - kiitos. Suomessa joudaan paljon kahvia. Ei kahvikupin tarjoaminen ole kauhean vakavaa. No, jos Venäjällä joku mies tarjoaa kahvia, se on kyllä toinen juttu.

Terveisin "подозрительный тип"
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 24-01-2006, 00:41   #150
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
Цитата:
Kylmää ja liukasta. Liukkaus on todella vaarallista aloitteliojoille, jotka eivät tunne tietä talvella. Minullakin oli se, kun auto liukkastui mutkissa ja risteyksessä monta kertaa.


Kun on liukasta, pitää menne hyvin VAROVASTI !
Hyvä idea nuo По-душкаn liukuesteet kenkiin. Minä niitä ajattelin monta kertaa, mutta koskaan en laittanut.

Цитата:
Montako astetta on siellä, jossa sinä asut Maxa ?


Aamulla neljän ja viiden välillä on 25 astetta ja ilman kosteus vain jotain 60% ja joskus käy pieni raikas tuuli. Sitten kahdeksan jälkeen kun aurinko on korkealla, on jo yli 30 astetta, iltapäivällä ehkä 35 - joskus ylikin, ja illalla on vielä pitkään yli 30. Ilma on kosteaa kuin pyykkituvassa, joten ei hyvä lenkkeilyilma ollenkaan.

Цитата:
Semmonen kysymys. Jos mies tarjosi naiselle kahvikupin, mitä se tarkoittaa ? :smile: Onko se pyyntö vai tarjous ?


Samaa mieltä Ekin kanssa. Ei se välttämättä ole pyyntö eikä tarjous. Se voi olla vain ystävällinen ja kohtelias ele. Toki se voi olla muutakin. Asia selviää menemällä hänen kanssaan kahville ja katsomalla miä tapahtuu. Tietysti riippuu miten hän sen esittää. Jos kysyy, että "maistuisko neidille päiväkahvit?", niin sitten sitten on kyllä pyyntö tai tarjous.

Selitys tuo "päiväkahvit" tai "päiväkahviseuraa" on sellainen avainsana lehti-ilmoituksissa. Kaikki tietävät sanomattakin, että se yleensä tarkoittaa ihan muuta kuin kahvin juomista.

Последнее редактирование от maxa : 24-01-2006 в 00:43.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 24-01-2006, 09:02   #151
Eki_fin
Нещадящий времени
 
Аватар для Eki_fin
 
Сообщений: 128
Проживание: Turku
Регистрация: 08-12-2005
Status: Offline
Käännöstoimiston tuotetta

Цитата:
Сообщение от По-душка
Ketkä kuuluu kännöstoimistoosi? Ovatko he täysijäsenisiä?


Tästähän tämä asia lähti:


"Имущество делится в равных пропорциях между членами"

Vinkki: tarkistaa sanakirjasta член-sanan kaikki merkitykset.

"Omaisuus jakantuu tasapuolisesti jäsenten kesken"

член = 1)jäsen
2)ruumiin jäsen
3)osakas
4)"pehmeä versio" Х..:sta


Niin. Käytän aina käännöstoimistoa "Edward & Svetlana "

Koska en juurikaan osaa venäjää, jää lauseesi varsinainen sanoma silti hiukan hämäräksi. Ei se mitään. Mitä tulee omaisuuden tasajakoon, pysyn suomalaisessa tulkinnassa "Oma pidetään ja toisen oma jaetaan tasan"

Hyvä tulkki on muuten kullanarvoinen. Itse asiassa tulkki on yhtä paljon tien tasoittaja kuin kääntäjä. Kerran yhdellä matkalla minulla oli mukana tulkki, joka kyllä osasi venäjääkin. Mutta oleellisempaa oli se, että hän oli hyvä näyttelijä. Jouduttiin ryhmän kanssa muutamiin pikku vaikeuksiin. Ensin rajalla, sitten liikennepoliisin kanssa, sitten taas jossain. Mutta kun tulkki alkoi kyyneleet silmissä puhua, asiat selvisivät heti. Eikä hän tulkannut juuri muuta kuin "moosna, moosna, davaite, davaite..."
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 24-01-2006, 09:08   #152
Eki_fin
Нещадящий времени
 
Аватар для Eki_fin
 
Сообщений: 128
Проживание: Turku
Регистрация: 08-12-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от maxa

Samaa mieltä Ekin kanssa. Ei se välttämättä ole pyyntö eikä tarjous. Se voi olla vain ystävällinen ja kohtelias ele. Toki se voi olla muutakin. Asia selviää menemällä hänen kanssaan kahville ja katsomalla miä tapahtuu. Tietysti riippuu miten hän sen esittää. Jos kysyy, että "maistuisko neidille päiväkahvit?", niin sitten sitten on kyllä pyyntö tai tarjous.

Selitys tuo "päiväkahvit" tai "päiväkahviseuraa" on sellainen avainsana lehti-ilmoituksissa. Kaikki tietävät sanomattakin, että se yleensä tarkoittaa ihan muuta kuin kahvin juomista.


Juu, tästä vielä...

Onhan se aivan selvä, ettei tuntemattomasta tyypistä voi koskaan tietää. Ajattelin vaan, että jos joku tuttu mies tarjoa kahvia, niin se ei välttämättä ole vakavaa. Tai voi ollakin. Kahvilla on valtava vaikutus suomalaiseen...
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 24-01-2006, 10:30   #153
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Eki_fin
Hyvä tulkki on muuten kullanarvoinen. Itse asiassa tulkki on yhtä paljon tien tasoittaja kuin kääntäjä. Kerran yhdellä matkalla minulla oli mukana tulkki, joka kyllä osasi venäjääkin. Mutta oleellisempaa oli se, että hän oli hyvä näyttelijä. Jouduttiin ryhmän kanssa muutamiin pikku vaikeuksiin. Ensin rajalla, sitten liikennepoliisin kanssa, sitten taas jossain. Mutta kun tulkki alkoi kyyneleet silmissä puhua, asiat selvisivät heti. Eikä hän tulkannut juuri muuta kuin "moosna, moosna, davaite, davaite..."


Niin, näyttelijähän on "tunteiden tulkki".
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 24-01-2006, 11:57   #154
~Aurora~
пришла, увидела, оценила
 
Аватар для ~Aurora~
 
Сообщений: 2,254
Проживание:
Регистрация: 31-12-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Eki_fin
Oikein jännä kysymys - kiitos. Suomessa joudaan paljon kahvia. Ei kahvikupin tarjoaminen ole kauhean vakavaa. No, jos Venäjällä joku mies tarjoaa kahvia, se on kyllä toinen juttu.

Terveisin "подозрительный тип"


Kiitos vastausta. Minäkin luulen, että se ei ole niin vakavaa, mutta miehelleni ehkäpä on vakavaa. No, minä haluaisin vaan keskustella erillaisista asioista. Mua kiinnostaa asiat, joita tapahtuu bisnesmaailmassa. Kahvikupin tarjouksen minä sain pikkujouluna. Mutta minä kielsin ajattelemasta sitä. Asia tapahtui Suomessa eikä Venäjällä. Venäjällä minä tiedän oikein hyvin mitä se tarkoittaa. Mutta Suomessa minä en tiedä.
Muistaakseni Po-Dushka kirjoitti jossakin palstalla, että ihmisen pitää myydä itsensä. Esim. Voi myydä aivot ja jne. Suomessa minä olen huomannut, että ihmiset voisivat myydä itsensä työmarkkinnoilla ihan vapaasti. Jos joku haluaa saada työpaikan, hän menee puhumaan suoraan, että hän on paras työntekijä ja etenpäin.

O'kei tulee mieleeni semmonen kysymys, milla tavalla voi saada työpaikan työmarkkinnoilla Suomessa. :smile:

-----------------
Через тернии к звездам.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 24-01-2006, 13:22   #155
Eki_fin
Нещадящий времени
 
Аватар для Eki_fin
 
Сообщений: 128
Проживание: Turku
Регистрация: 08-12-2005
Status: Offline
Työpaikka

Цитата:
Сообщение от ~Aurora~
O'kei tulee mieleeni semmonen kysymys, milla tavalla voi saada työpaikan työmarkkinnoilla Suomessa. :smile:


Nyt Suomessa on tilanne, että on paljon työttömiä. Mutta samalla alkaa olla työvoimapulaa joillakin aloilla.

Netistä löytyy vaikka kuinka monta työnvälityspalvelua. Valtion työnvälitys on osoitteessa http://www.mol.fi/paikat/. Mutta sitten on kymmeniä yksityisiä. Hakusanalla "avoimet työpaikat" niitä löytyy.

No, minä en ole hyvä asiantuntija, koska en enää ole työelämässä kuin vähän.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 24-01-2006, 13:32   #156
~Aurora~
пришла, увидела, оценила
 
Аватар для ~Aurora~
 
Сообщений: 2,254
Проживание:
Регистрация: 31-12-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Eki_fin
Nyt Suomessa on tilanne, että on paljon työttömiä. Mutta samalla alkaa olla työvoimapulaa joillakin aloilla.

Netistä löytyy vaikka kuinka monta työnvälityspalvelua. Valtion työnvälitys on osoitteessa http://www.mol.fi/paikat/. Mutta sitten on kymmeniä yksityisiä. Hakusanalla "avoimet työpaikat" niitä löytyy.

No, minä en ole hyvä asiantuntija, koska en enää ole työelämässä kuin vähän.


Äh, kiitos kuitenkin mutta minä olen työssä ja opiskelemassa. Joskus minä haluaisin, että minä asun jossakin autiomaalla. Kyllä täällä elämässä väsyttää kovin. Mun tavoitteeni on se, että minä haluaisin myydä itseni jollekulle firmalle. No, anyway sometimes наши желание не совпадают с нашими возможностями. Mutta попытка не пытка. Hei, hei minä lähden jo töihin.

-----------------
Через тернии к звездам.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 20-11-2006, 02:13   #157
#Rider#
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Taitaa olla loppumetreillä aihe ihan jotain muuta, mutta..
En ole nyt ihan varma supisuomalaisuudesta, mutta kotona en ole venäjä oppinut. Tänne kuitenkin eksynyt, Katsotaan, mitä tästä tule.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 20-11-2006, 02:36   #158
Вектор Северный
всем добра
 
Аватар для Вектор Северный
 
Сообщений: 8,362
Проживание: Крыша есть
Регистрация: 02-09-2006
Status: Offline
Tää forumista ei tuu mitää erikoista,paitsi "bla-bla-bla"

-----------------
"Жестко,не спорю,но по другому не сказать"(с)
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 28-12-2006, 16:01   #159
Николaй_
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от Вектор Северный
Тää форумиста еи туу митää ерикоиста,паитси "бла-бла-бла"

Миксикöхäн нäин? Луулиси еттä тулиси... Онко сиеллä митääн?
:хпопе: коп-коп
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Ответ


Опции темы Поиск в этой теме
Поиск в этой теме:

Расширенный поиск
Опции просмотра Оценка этой теме
Оценка этой теме:

Ваши права в разделе
Вы не можете создавать темы
Вы не можете отвечать на сообщения
Вы не можете прикреплять файлы
Вы не можете редактировать сообщения

vB коды Вкл.
[IMG] код Вкл.
HTML код Выкл.



» Объявления на Doska.fi

» Галерея Финляндии

» Реклама на Doska.fi

» Реклама на Russian.fi


Часовой пояс GMT +3, время: 03:14.

Russian.fi - Финляндия по-русски © Suomitech Oy, 2002-2024 При использовании материалов с сайта указание ссылки на russian.fi обязательно