Вернуться   Финляндия по-русски » Жизнь в Финляндии » Suomenkielinen keskustelupalsta
Логин
Пароль

Ответ
 
Опции темы Поиск в этой теме Оценить тему Опции просмотра
Old 17-03-2006, 23:40   #1
teekkari
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Ruotsinkielinen keskustelupalsta

Niin kuin monet meistä tietävätkin, on Suomi virallisesti kaksikielinen maa. Historiallisista syistä suurin maamme kielivähemmistöistä on ruotsia äidinkielenään puhuva osa kansastamme. Osa foorumilaista asuu varmaankin seuduilla jossa ruotsinkieliset ovat enemmistönä. Tiedän maassamme asuvan ihmisiä jotka puhuvat äidinkielenään venäjää ja ovat täällä tai jossain muualla oppineet ruotsia mutta eivät taida suomea.

Itsellenikin ei olisi pahasta verestää ruotsin taitojani, sillä vähäisen käytön vuoksi kielitaito pääsee heikkenemään.

Olisiko foorumiin mahdollista saada ruotsinkelinen osio? Vad säger Ralphie från Tammerfors?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 18-03-2006, 12:51   #2
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
Ei huono idea lainkaan sinänsä, mutta riittäisikö aktiivisuus siellä kunnon keskusteluun? Miten olisi joku "baabel"-palsta eli palsta, jossa voisi keskustella millä tahansa (Suomen vähemmistö-) kielellä paitsi venäjäksi tai suomeksi? esim. englanniksi ... tai somaliksi

On tietenkin sitten oma asiansa, tarvitaanko joka asiaa varten omaa otsikkoa. Kyllähän ruotsiksi tai englanniksi voisi keskustella jo olemassaolevien palstojenkin alla, vai?

Itselläni kyllä ihan sama juttu ruotsin kielen suhteen, paitsi vielä pahempi kun ei Australiassa voi edes seurata ruotsinkielisiä tv-ohjelmia. Suomessa sentään tuli aika usein katsottua ruotsinkieliset tv-uutiset ja seurattua muutenkin FST:n ohjelmia.

Последнее редактирование от maxa : 18-03-2006 в 12:55.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 18-03-2006, 14:39   #3
teekkari
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Eikö FST:n ohjelmia saa katsottua netin kautta? www.yle.fi
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 18-03-2006, 15:17   #4
kolobok
Пользователь
 
Сообщений: 5,126
Проживание:
Регистрация: 07-07-2003
Status: Offline
уршекта!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 18-03-2006, 15:38   #5
teekkari
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Talking

Цитата:
Сообщение от kolobok
уршекта!


Дет гöр ингентинг!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 18-03-2006, 23:25   #6
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от teekkari
Eikö FST:n ohjelmia saa katsottua netin kautta? www.yle.fi



Ehkäpä saa, samoin kuin Ruotsin TV:n, mutta kun ei tule nähtyä sitä vaivaa että varta vasten lähtisi niitä ohjelmia hakemaan. On helpompi vain avata tv ja katsella/kuunnella siinä samalla kun tekee jotain muuta.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 19-03-2006, 17:32   #7
Ralphie
Moderaattori
 
Аватар для Ralphie
 
Сообщений: 2,312
Проживание: Свой дом
Регистрация: 14-04-2004
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от teekkari
Tiedän maassamme asuvan ihmisiä jotka puhuvat äidinkielenään venäjää ja ovat täällä tai jossain muualla oppineet ruotsia mutta eivät taida suomea.


Minäkin tunnen näitä tapauksia. Mm. Eremenkot puhuvat ruotsia..

Цитата:
Сообщение от teekkari
Olisiko foorumiin mahdollista saada ruotsinkelinen osio? Vad säger Ralphie från Tammerfors?


Onko sille tarvetta? Kirjoittaako sinne kukaan?

Jos kiinnostusta todellakin löytyy niin Ralphie sanoo: "Fyfan, det gör vi!"

Цитата:
Сообщение от maxa
Kyllähän ruotsiksi tai englanniksi voisi keskustella jo olemassaolevien palstojenkin alla, vai?


Oh yeah.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 19-03-2006, 17:37   #8
Natalie
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
если это шведоязычный топик, то че вы по фински то треплетесь?
чой то логики вашей не улавливаю..
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 19-03-2006, 17:44   #9
~Aurora~
пришла, увидела, оценила
 
Аватар для ~Aurora~
 
Сообщений: 2,254
Проживание:
Регистрация: 31-12-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Natalie
если это шведоязычный топик, то че вы по фински то треплетесь?
чой то логики вашей не улавливаю..


Hej, Natalie. Vad gör du nu?

-----------------
Через тернии к звездам.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 19-03-2006, 17:45   #10
Ralphie
Moderaattori
 
Аватар для Ralphie
 
Сообщений: 2,312
Проживание: Свой дом
Регистрация: 14-04-2004
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Natalie
если это шведоязычный топик, то че вы по фински то треплетесь?
чой то логики вашей не улавливаю..


Всю логику можно найти в самом первом сообщении.....
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 19-03-2006, 18:23   #11
Natalie
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от Ralphie
Всю логику можно найти в самом первом сообщении.....


если человек желает потренироваться в шведском, то можно просто на просто на нем заговорить.. если кто говорит на том же языке, то заглянув в тему с таким названием ответят..

по моему быстрее практика нарисуется, чем ждать пока администрация решит, создавать или нет шведоязычный раздел, нет?


Aurora, jag talar inte svenska..
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 19-03-2006, 18:46   #12
~Aurora~
пришла, увидела, оценила
 
Аватар для ~Aurora~
 
Сообщений: 2,254
Проживание:
Регистрация: 31-12-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Natalie
Aurora, jag talar inte svenska..
Bra, Natalie. Du talar lite svenska. Vad talar du för språk? Jag talar ryska, finska, engelska och lite svenska.

Давайте учить шведский!

-----------------
Через тернии к звездам.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 19-03-2006, 21:36   #13
Natalie
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от ~Aurora~
Bra, Natalie. Du talar lite svenska. Vad talar du för språk? Jag talar ryska, finska, engelska och lite svenska.

Давайте учить шведский!


Tack so mycket!
Jag talar ryska, finska och engelska också.
Jag talar bara lite svenska!

На курсы шведского ходила когда то, потом чего то забросила.
А вообще интересно!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 19-03-2006, 22:24   #14
teekkari
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от maxa
On tietenkin sitten oma asiansa, tarvitaanko joka asiaa varten omaa otsikkoa. Kyllähän ruotsiksi tai englanniksi voisi keskustella jo olemassaolevien palstojenkin alla, vai?



No miksi forumilla on suomenkielinen ja ukrainankielinen osio?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 19-03-2006, 22:59   #15
~Aurora~
пришла, увидела, оценила
 
Аватар для ~Aurora~
 
Сообщений: 2,254
Проживание:
Регистрация: 31-12-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от teekkari
Itsellenikin ei olisi pahasta verestää ruotsin taitojani, sillä vähäisen käytön vuoksi kielitaito pääsee heikkenemään.
Olisiko foorumiin mahdollista saada ruotsinkelinen osio? Vad säger Ralphie från Tammerfors?


Haluaisitko harjoitella ruotsia ruotsalaisten kanssa tällä palstalla ?

-----------------
Через тернии к звездам.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 19-03-2006, 23:23   #16
teekkari
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от ~Aurora~
Haluaisitko harjoitella ruotsia ruotsalaisten kanssa tällä palstalla ?


Vaikka kiinalaisten kanssa.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 20-03-2006, 01:00   #17
Ralphie
Moderaattori
 
Аватар для Ralphie
 
Сообщений: 2,312
Проживание: Свой дом
Регистрация: 14-04-2004
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от teekkari
No miksi forumilla on suomenkielinen ja ukrainankielinen osio?


Koska niille oli kysyntää, daaaa..

Oisko näistä apua?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 20-03-2006, 01:19   #18
Ralphie
Moderaattori
 
Аватар для Ralphie
 
Сообщений: 2,312
Проживание: Свой дом
Регистрация: 14-04-2004
Status: Offline
Thumbs up

Цитата:
Сообщение от teekkari
Vaikka kiinalaisten kanssa.


Ei-ei-ei. Pitää olla natiivi! Hustlaa itsellesi svensktalande tjej. Näin pääset harjoittelemaan kieltä "pintaa syvemmälle". Se saattaa olla hyvinkin mukava kokemus, koska ruotsinkieliset tytöt ovat usein aika nättejä kissoja.. On huonojakin puolia... tulevan tyttöystäväsi kaveritkin ovat hyvännäköisiä. Liikaa kiusauksia

Terv. nimim. "Kokemusta on".
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 20-03-2006, 09:29   #19
teekkari
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от Ralphie
Ei-ei-ei. Pitää olla natiivi! Hustlaa itsellesi svensktalande tjej. Näin pääset harjoittelemaan kieltä "pintaa syvemmälle". Se saattaa olla hyvinkin mukava kokemus, koska ruotsinkieliset tytöt ovat usein aika nättejä kissoja.. On huonojakin puolia... tulevan tyttöystäväsi kaveritkin ovat hyvännäköisiä. Liikaa kiusauksia

Terv. nimim. "Kokemusta on".


Vaimo ei diggaa tätä ajatusta.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 20-03-2006, 10:44   #20
Eki_fin
Нещадящий времени
 
Аватар для Eki_fin
 
Сообщений: 128
Проживание: Turku
Регистрация: 08-12-2005
Status: Offline
Question

Цитата:
Сообщение от teekkari
Vaimo ei diggaa tätä ajatusta.


Först svar till den ursrungliga frågan: Nån svenskspåkik spalt behövs inte HÄR ...
No, det kan hända att svenskspåkiga kvinnor är bra, men om man jämförar dom med ryskspråkiga...

Sitten kysymys TEEKKARILLE: Sinulla kun on tuo jännä kypärä. Sen päällä on sellainen narunaamio, joita Suomen armeijassa käytettiin tietääkseni 1960-luvulla. (Myöhemmin käyttöön tuli kaksipuolinen kypäränsuoja, jossa toinen puoli oli maastokuvioinen, toinen puoli valkoinen)

Niin, että voiko kysyä, mitä kuvasi kertoo?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 20-03-2006, 15:36   #21
Mackintosh
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Hej kids,

Do u happen to know how small (or big) is the finnish-speaking population of stockholm?
and how are they taken in swedish community? do they speak swedish?

Any web sites, if any u know?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 20-03-2006, 16:57   #22
andrej_123
`
 
Сообщений: 850
Проживание:
Регистрация: 08-11-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Mackintosh
Hej kids,

Do u happen to know how small (or big) is the finnish-speaking population of stockholm?
and how are they taken in swedish community? do they speak swedish?

Any web sites, if any u know?

Check this out
http://www.integration.nu/minoritet...innar/index.htm
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 20-03-2006, 17:08   #23
Mackintosh
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
tak så myckt
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 20-03-2006, 18:57   #24
andrej_123
`
 
Сообщений: 850
Проживание:
Регистрация: 08-11-2005
Status: Offline
Kolla de här länkar också! Första länken ar direkt svar på din fråga
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_10362157.asp
Ganska roligt att läsa hur svennar jämställer sitt "samhälle" - "Kravet var att det skulle bo minst tio invandrade och maximalt 85 procent svenskfödda i området.
– Överallt bor det mest svenskfödda. Jag vill poängtera att det inte rör sig om någon ghettobildning. Det handlar i många fall om små procentandelar av invandrargrupperna, säger han." Och "Stockholm är etniskt segregerat, men fritt från ghetton"

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_10365066.asp
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 20-03-2006, 19:54   #25
teekkari
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от Eki_fin
Niin, että voiko kysyä, mitä kuvasi kertoo?


Pitäisikö sen kertoa jotakin? Entä oma kuvasi?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 21-03-2006, 09:25   #26
Eki_fin
Нещадящий времени
 
Аватар для Eki_fin
 
Сообщений: 128
Проживание: Turku
Регистрация: 08-12-2005
Status: Offline
Question

Цитата:
Сообщение от teekkari
Pitäisikö sen kertoa jotakin? Entä oma kuvasi?


Kiitos. Ainahan kuva jotain viestittää. Oman avatarini karu historia on tällainen: Olen vähän tumpula näissä nettiasioissa, niinpä otin tuon variksen kuvan, kun se sattui olemaan valmiina.

Näin lintuinfluenssan aikana täytyy varmaan muuttaa avatarin tekstiä. Siinä lukee nyt "Aikaansa antava". Ajattelin "VAROKAA LINTUINFLUENSSAA" (

Помогите, пожалуйста, перевести текст VAROKAA LINTUINFLUENSSAA!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 21-03-2006, 12:03   #27
Ralphie
Moderaattori
 
Аватар для Ralphie
 
Сообщений: 2,312
Проживание: Свой дом
Регистрация: 14-04-2004
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Eki_fin
Помогите, пожалуйста, перевести текст VAROKAA LINTUINFLUENSSAA!


1. Остерегайтесь птичьего гриппа
2. Oсторожно, птичий грипп!

Toinen vaihtoehto kuullostaa vähän iskevämmältä
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 21-03-2006, 12:19   #28
Ralphie
Moderaattori
 
Аватар для Ralphie
 
Сообщений: 2,312
Проживание: Свой дом
Регистрация: 14-04-2004
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Eki_fin
Först svar till den ursrungliga frågan: Nån svenskspåkik spalt behövs inte HÄR ... No, det kan hända att svenskspåkiga kvinnor är bra, men om man jämförar dom med ryskspråkiga...


Kanske behövs, man aldrig vet. Och va kommer till kvinnor, alla har ju olika smak.. Jag skulle ta många från den här sidan, http://www.snyggast.se/
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 21-03-2006, 12:27   #29
Jessica
Registered User
 
Аватар для Jessica
 
Сообщений: 153
Проживание: Helsinki
Регистрация: 22-10-2003
Status: Offline
jag tycker, att det är en bra idee att tala svenska här!! absolut. jag kunde öva mitt svenska genom det så att jag inte glömmer det bort.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 21-03-2006, 15:19   #30
Eki_fin
Нещадящий времени
 
Аватар для Eki_fin
 
Сообщений: 128
Проживание: Turku
Регистрация: 08-12-2005
Status: Offline
Exclamation

Цитата:
Сообщение от Ralphie
1. Остерегайтесь птичьего гриппа
2. Oсторожно, птичий грипп!

Toinen vaihtoehto kuullostaa vähän iskevämmältä



Jepps, kiitos!

Oсторожно, птичий грипп!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 24-03-2006, 16:18   #31
Reijo
Пользователь
 
Аватар для Reijo
 
Сообщений: 3,254
Проживание: Laukaa
Регистрация: 04-01-2004
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Natalie
Tack so mycket!
Jag talar ryska, finska och engelska också.
Jag talar bara lite svenska!

На курсы шведского ходила когда то, потом чего то забросила.
А вообще интересно!

Mig okså,dett är brå juur tala på svenska här

-----------------
Viimeinen Kirjasalon puolustaja.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 07-05-2006, 01:14   #32
fin-sve
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Ihan kiva idea. Ruotsi ja Venäjähän ovat vanhoja vihollisia, mikä sen parempaa kuin keskinäisen kommunikaation lisääminen? Tosin en tiedä moniko ruotsinkielinen tätä lukee... Ruotsalaisilla on tänäänkin melkoinen russofobia, mikä koskee osittain meitä suomenruotsalaisiakin.

Ehkä joku (riikin)ruotsalainenkin eksyisi tätä lukemaan ?

Ja sit arvataan mikä on "send"-nappi
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 27-05-2006, 09:08   #33
svensk.suom.eng
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Asun Suomessa. En tieda mita kirjoitella tanne foorumille, vaan haluaisin tuttavia, voin kayttaa sahkopostia (paasaantois.) ja/tai faksia (jos Teilla on). En ole tuttavapiiri -keskeinen, enka edes ystavapiiri -keskeinen. Mutta esim. tarvisisin muutaman kerran verran kaannosapua, seka etta jos joku reissailee Suomen ja Venajan valia etta jos on osoite joskus Venajalla ja voisin silloin tehda tilauksia ja han voisi tuoda tavaran Suomeen, esim. tana kesana tarvitsisin tilata takin. Ja ihan vain ajatusten vaihtoonkin voisi olla joku tuttava

Jag bor i Finland. Jag vet inte vad jag skulle skriva pa detta forum, utan jag skulle vilja ha bekanta, jag kan anvanda mejl (huvudsakligen) och/eller fax (ifall Ni har). Jag ar inte vanskapskrets-centrisk och inte ens bekantskapskrets-centrisk. Men t.ex. skulle jag behova hjalp hjalp na'ra ganger med oversattning, samt att om nagon brukar resa mellan Finland och Ryssland att om denne har en adress na'n gang i Ryssland att jag da skulle kunna gora bestallningar och denne skulle kunna hamta over varorna till Finland, t.ex. under denna sommar skulle jag behova bestalla en overrock. Och ocksa bara for att utbyta tankar med mig

I live in Finland. I don't know what to write here, instead I'd like to have aquaintances, I can use email (mainly) and/or telefax. I'm not aquaintanship -centric and not even friendship -centric. Ask and I'll translate more of the above text.

Ammattini tulee olemaan minibussinkuljettaja.

En tule pyytamaan kuvaa enka myoskaan itsestani otattamaan kuvaa. Tassa TFT tietokoneen naytossa ei toimi kuin 640x480 pikselia ja 16 varia, joten vaikka katsoisin kuvaa niin en siita ota kaikkea selvaa varsinkin.

I denna TFT datormonitor fungerar inte mer an 640x480 pikslar och 16 farger, sa fastan jag skulle ha en titt pa ett kort skulle jag inte urskilja allt fran den.

In this TFT computer monitor a mere 640x480 pixel and 16 color, is functioning.

KAKSI KRITEERIA: Kriteereja sinulle ovat nama: etta musiikki ei ole tarkeata sinulle tuttavuudessasi minuun esim. puheenaiheena, etta kasitat etta puhun valilla pitkaveteisesti vahemman kiinnostavista asioista ilman etta se tarvitsee tarkoittaa etta sinun tarvitsee saman tien katkaista tuttavuus (rajoitan itsekkin itseani ja valilla huomaan olevani ylipuhelias), silla sahkopostia kayttaessa minun on helppo kirjoittaa (kirjoitan muuten aika nopeasti) ja sinun on viela helpompi jattaa lukematta ne asiat mitka eivat tunnu oleellisilta, mutta pyydan etta saastat sahkopostit jonkin aikaa jotta voit tarpeen mukaan pysya karrylla sepityksista mikali palaan aiheeseen mita et lukenut jos sitten vaikkapa haluatkin sattumalta pysya karrylla asiasta.

TVA KRITERIER: Kriterier till dig ar dessa: att musik inte ar viktigt for dig i bekantskap med mig, att du uppfattar att jag ibland mal pa langdraget utan om enahanda ting utan att det for den skull behover asamka eller betyda att du genast vill upphora bekantskapen (jag begransar aven sjalv mig sjalv nar jag marker att jag pratar pa for mycket), for vid anvandning av mejl ar det latt for mig att skriva (pa tal om knappar jag in texten ratt fort) och for dig ar det an lattare att lata bli att lasa det saker du inte just for tillfalle kanner som viktiga att lasas, men jag ber om att du anda spar mejlen en tid for vidare referens utifall att du utifran behov kan halla dig á jour om vad mina sporsmal ar, det nar jag aterkommer till amnet i fraga.

TWO CRITERIONS: Criterions for you are these: that music plays no importance in aquaintanship with me, that you get it right from the start that I may be sometimes speaking a whole lot about less interesting subject when it comes to your interest about the matter, that even to the extent that you'll not feel like having to interupt the aquaintanship then (I do myself limit my subjects of speach when I notice talking too much), because when using email it's easy for me to write (speaking och which I type rapidly), and even easier for you to not read the parts you at the present time don't feel like being interested to read, but still I ask you to save the emails for a time, in case you catch an unexpected interested you may than return to the reference, that when I returned to that very subject.

Kysy lisaa, tahan mahtui vain 5000 merkka tekstia. Voit kysya sahkopostitsekin, lupaan etta en automaattisesti jatka kirjoittaa sinulle, ole hyva ja kysy pois! Harmi ettei mahtunut enemman tekstia tahan, olisin mielellaan kuvaillut asiaani tarkemmin!

Fraga mer, det rymdes endast 5000 tecken har. Du kan aven fraga via mejl, jag lovar att inte automatiskt fortsatta skriva, sa var god och fraga pa! Jag skulle garna beskrivit mer!

The limit in this message was 5000 tokens. You may also ask through using email, I promise not to automatically keep writing to you, just ask, please! I really would have described more!

Kohteliaasti/Artigt/Sincerely,
Juho
aamu A webinfo.fi
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 23-11-2006, 21:47   #34
Rabbit
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Smile Hejsan!

Hej till alla! Denhär delen av forumet verkar inte vara allt för aktivt
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 23-11-2006, 21:51   #35
Rabbit
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Ryska språk kurser?

Vet nån var man kunde gå på ryska språk kurser på kvällarna i Helsingfors. Alltså nybörjar kurser.. ja gavaru mala po russkij.. men sku villa lära mig!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-12-2006, 02:55   #36
Kotikoshka
Mascia
 
Аватар для Kotikoshka
 
Сообщений: 1,342
Проживание: Espoo
Регистрация: 17-10-2003
Status: Offline
passar inte Esbo? Då vet jag

-----------------
без подписи
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-12-2006, 10:20   #37
teekkari
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от Rabbit
Hej till alla! Denhär delen av forumet verkar inte vara allt för aktivt


Det är verkligen så. Vad skulle vi göra?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 06-12-2006, 07:31   #38
Zoja
Anhedonist
 
Аватар для Zoja
 
Сообщений: 298
Проживание: Турку
Регистрация: 16-06-2004
Status: Offline
Ei ole kai mitään hirveämpää kuin venäläinen aksentti ruotsia puhuttaessa. Voisi kai verrata perussuomalaiseen kovaan aksenttiin venäjää puhuttaessa. ФУ!

-----------------
I've kissed many frogs. Yet they all remained just frogs.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 06-12-2006, 19:14   #39
Radogost
...
 
Сообщений: 1,647
Проживание:
Регистрация: 08-01-2006
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от teekkari
Det är verkligen så. Vad skulle vi göra?

Jag vet inte... Men det var din idé, alltså du kunde hitta på ett intressant samtalsämne?
P.S. Prepositioner är inte mina vänner...

-----------------
Любовь помогает убить время, время помогает убить любовь.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 07-12-2006, 23:28   #40
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Zoja
Ei ole kai mitään hirveämpää kuin venäläinen aksentti ruotsia puhuttaessa. Voisi kai verrata perussuomalaiseen kovaan aksenttiin venäjää puhuttaessa. ФУ!


Minusta se on kyllä varsin söpöä kuulla puhuttavan ruotsia venäläisellä korostuksella. Mutta noin ylipäätään, minusta on vahingollista kiinnittää huomiota siihen, miten toiset puhuvat vierasta kieltä. Muistan kyllä Suomesta, miten yleistä se oli: hävettiin puhua yhtään mitään kun ei kerran osattu ääntää englantia oikein. Englannin kohdalla tuollainen häpeä on vieläkin vahingollisempaa, koska sitä puhutaan niin monilla eri tavoilla ympäri maailmaa. Maailmalle lähteminen oli tuossa mielessä minulle hyvin opettava kokemus, erityisesti Aasiaan, jossa englantia puhutaan häpeämättä sillä korostuksella, joka itseltään luonnostaan tulee. Vähän sama juttu on täällä Australiassa, joka on vähän monikulttuurisempi maa kuin Suomi. Mutta ihan sama asenne, eli suvaitseminen eikä vääräksi tai hirveäksi leimaaminen, olisi minusta terveellistä myös muiden kielten kohdalla. Kukin puhuu siten miten puhuu, tärkeintä, että yrittää.

Förlåt mig, att jag kunde inte formulera de här satserna på svenska. Jag försökte nog, men tyckte, att jag hade inte tid.... svepskäl. Jo, men jag verkligen tycker, att det hörs snyggt men någon talar svenska med rysk betoning. Och jag verkligen tror, att varje ryss älskar min finskarysska Det är ju det enda nyttiga sättet att se saken av betoningar. Och samma med misstag i prepositioner i grammatik. Är det verkligen henskt om man gör misstag här?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 07-12-2006, 23:41   #41
Radogost
...
 
Сообщений: 1,647
Проживание:
Регистрация: 08-01-2006
Status: Offline
Ja, jag vet: den viktigaste sak är att andra förstår vad jag försöker säga, men det är alltid bättre att tala utan misstag...

-----------------
Любовь помогает убить время, время помогает убить любовь.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 08-12-2006, 00:02   #42
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
Ju, men vad är bättre: Att tala med misstag eller att vara tysst?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 08-12-2006, 00:13   #43
~Aurora~
пришла, увидела, оценила
 
Аватар для ~Aurora~
 
Сообщений: 2,254
Проживание:
Регистрация: 31-12-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от maxa
Minusta se on kyllä varsin söpöä kuulla puhuttavan ruotsia venäläisellä korostuksella. Mutta noin ylipäätään, minusta on vahingollista kiinnittää huomiota siihen, miten toiset puhuvat vierasta kieltä. Muistan kyllä Suomesta, miten yleistä se oli: hävettiin puhua yhtään mitään kun ei kerran osattu ääntää englantia oikein. Englannin kohdalla tuollainen häpeä on vieläkin vahingollisempaa, koska sitä puhutaan niin monilla eri tavoilla ympäri maailmaa. Maailmalle lähteminen oli tuossa mielessä minulle hyvin opettava kokemus, erityisesti Aasiaan, jossa englantia puhutaan häpeämättä sillä korostuksella, joka itseltään luonnostaan tulee. Vähän sama juttu on täällä Australiassa, joka on vähän monikulttuurisempi maa kuin Suomi. Mutta ihan sama asenne, eli suvaitseminen eikä vääräksi tai hirveäksi leimaaminen, olisi minusta terveellistä myös muiden kielten kohdalla. Kukin puhuu siten miten puhuu, tärkeintä, että yrittää.

Förlåt mig, att jag kunde inte formulera de här satserna på svenska. Jag försökte nog, men tyckte, att jag hade inte tid.... svepskäl. Jo, men jag verkligen tycker, att det hörs snyggt men någon talar svenska med rysk betoning. Och jag verkligen tror, att varje ryss älskar min finskarysska Det är ju det enda nyttiga sättet att se saken av betoningar. Och samma med misstag i prepositioner i grammatik. Är det verkligen henskt om man gör misstag här?


Bra Maxa, bra ! Gud Jul. En voi kirjoittaa enemmän ruotsiakaan. Se ruostuu koko ajan.

-----------------
Через тернии к звездам.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 25-04-2007, 22:58   #44
Radogost
...
 
Сообщений: 1,647
Проживание:
Регистрация: 08-01-2006
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от maxa
Ju, men vad är bättre: Att tala med misstag eller att vara tysst?

Det är bättre att tala med människor jag är så rolig i dag.

-----------------
Любовь помогает убить время, время помогает убить любовь.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 25-04-2007, 23:09   #45
langeleik
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Talking

Цитата:
Сообщение от Radogost
Det är bättre att tala med människor jag är så rolig i dag.

Ha det ju bra! Livet är bra om du önskar något.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 25-04-2007, 23:29   #46
Radogost
...
 
Сообщений: 1,647
Проживание:
Регистрация: 08-01-2006
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от langeleik
Ha det ju bra! Livet är bra om du önskar något.

Jag önskar många saker... alltså mitt liv är jättebra?

-----------------
Любовь помогает убить время, время помогает убить любовь.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 09-05-2007, 15:37   #47
Marmir
Ёж - прекрасная женщина
 
Аватар для Marmir
 
Сообщений: 33,551
Проживание:
Регистрация: 22-09-2006
Status: Offline
Uggla/Pöllö (tusen tack för henne) har rekommenderat mig detta tema. Finns det någon här utom mig?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 09-05-2007, 15:45   #48
Ray
Тёмный джедай
 
Аватар для Ray
 
Сообщений: 4,982
Проживание: Tampere
Регистрация: 11-05-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Marmir
Uggla/Pöllö (tusen tack för henne) har rekommenderat mig detta tema. Finns det någon här utom mig?

Гыыыы... Уггла.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 09-05-2007, 15:47   #49
Pöllö
Tönt
 
Аватар для Pöllö
 
Сообщений: 9,651
Проживание: Tampere
Регистрация: 10-08-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Ray
Гыыыы... Уггла.

Да Мне оч нравится, как звучит
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 09-05-2007, 15:51   #50
SannamannA
Cthulhu fhtagn!
 
Аватар для SannamannA
 
Сообщений: 6,166
Проживание:
Регистрация: 13-03-2007
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Marmir
Uggla/Pöllö (tusen tack för henne) har rekommenderat mig detta tema. Finns det någon här utom mig?


Jajamensan!!!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 09-05-2007, 15:54   #51
Marmir
Ёж - прекрасная женщина
 
Аватар для Marmir
 
Сообщений: 33,551
Проживание:
Регистрация: 22-09-2006
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от SannamannA
Jajamensan!!!

trevligt att se dig här. men med dig är det ett riktigt nöje att prata i alla teman
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 09-05-2007, 15:58   #52
SannamannA
Cthulhu fhtagn!
 
Аватар для SannamannA
 
Сообщений: 6,166
Проживание:
Регистрация: 13-03-2007
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Marmir
trevligt att se dig här. men med dig är det ett riktigt nöje att prata i alla teman


Tack, detsamma! Fast jag försöker nu så gott jag kan att minska mitt pratande. Det är riktigt skrämmande att vara så beroende av det.

Последнее редактирование от SannamannA : 09-05-2007 в 16:01.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 09-05-2007, 16:04   #53
Marmir
Ёж - прекрасная женщина
 
Аватар для Marmir
 
Сообщений: 33,551
Проживание:
Регистрация: 22-09-2006
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от SannamannA
Tack, detsamma! Fast jag försöker nu så gott jag kan att minska på mitt pratande. Det är riktigt skrämmande att vara så beroende av det.

det är helt sant. men vi har redan blivit beroende. tror du väl inte att det är möjligt bara att glömma bort allt roligt?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 09-05-2007, 16:11   #54
SannamannA
Cthulhu fhtagn!
 
Аватар для SannamannA
 
Сообщений: 6,166
Проживание:
Регистрация: 13-03-2007
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Marmir
det är helt sant. men vi har redan blivit beroende. tror du väl inte att det är möjligt bara att glömma bort allt roligt?


I princip, nästan alla roliga och trevliga saker i livet är beroendeframkallande. Livet själv är beroendeframkallande. Det är svårt att avstå från det, som är så roligt.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 09-05-2007, 16:15   #55
Marmir
Ёж - прекрасная женщина
 
Аватар для Marmir
 
Сообщений: 33,551
Проживание:
Регистрация: 22-09-2006
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от SannamannA
Det är svårt att avstå från det, som är så roligt.

Precis! Kanske det betyder att vi inte borde göra det?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 09-05-2007, 16:20   #56
SannamannA
Cthulhu fhtagn!
 
Аватар для SannamannA
 
Сообщений: 6,166
Проживание:
Регистрация: 13-03-2007
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Marmir
Precis! Kanske det betyder att vi inte borde göra det?


Jag vill inte heller göra det, men jag definitivt skulle vilja lära mig att styra mitt beroеnde, så att det inte skadar mitt jobb.

Последнее редактирование от SannamannA : 09-05-2007 в 16:48.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 09-05-2007, 16:24   #57
Ray
Тёмный джедай
 
Аватар для Ray
 
Сообщений: 4,982
Проживание: Tampere
Регистрация: 11-05-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Marmir
Precis! Kanske det betyder att vi inte borde göra det?

Точно! Если читать все буквы, можно язык сломать!

А так, наверняка ведь язык очень красивый.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 09-05-2007, 17:10   #58
Apollon
Dreamer...
 
Аватар для Apollon
 
Сообщений: 4,088
Проживание: Vantaa
Регистрация: 05-03-2006
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Ray
....А так, наверняка ведь язык очень красивый.
Ну не знаю... Может в чьих-то ушах и красивый. Когда нормально говорят, то еще куда ни шло, а то некоторые тянут слегка слова чуть на повышенной ноте, а это уже ни в какие ворота не лезет. Бррр... (без обидок шведам).

Вот фразцузкий - это да! Хоть ни черта не понимаю, но готов слушать и слушать...

-----------------
«Человека делают счастливым три вещи: любовь, интересная работа и возможность путешествовать.»
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 09-05-2007, 21:00   #59
SannamannA
Cthulhu fhtagn!
 
Аватар для SannamannA
 
Сообщений: 6,166
Проживание:
Регистрация: 13-03-2007
Status: Offline
Игелькотик, айда флудить по-свенски!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 09-05-2007, 21:02   #60
Marmir
Ёж - прекрасная женщина
 
Аватар для Marmir
 
Сообщений: 33,551
Проживание:
Регистрация: 22-09-2006
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от SannamannA
Игелькотик, айда флудить по-свенски!

я уже даже по-русски с трудом. försöker att hitta nåt jobb för att inte bli hemlös och hungrig.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Ответ


Опции темы Поиск в этой теме
Поиск в этой теме:

Расширенный поиск
Опции просмотра Оценка этой теме
Оценка этой теме:

Ваши права в разделе
Вы не можете создавать темы
Вы не можете отвечать на сообщения
Вы не можете прикреплять файлы
Вы не можете редактировать сообщения

vB коды Вкл.
[IMG] код Вкл.
HTML код Выкл.



» Объявления на Doska.fi

» Галерея Финляндии

» Реклама на Doska.fi

» Реклама на Russian.fi


Часовой пояс GMT +3, время: 21:28.

Russian.fi - Финляндия по-русски © Suomitech Oy, 2002-2024 При использовании материалов с сайта указание ссылки на russian.fi обязательно