Вернуться   Финляндия по-русски » Жизнь в Финляндии » Suomenkielinen keskustelupalsta
Логин
Пароль

Закрытая тема
 
Опции темы Поиск в этой теме Рейтинг: Рейтинг темы: Голосов - 1, средняя оценка - 2.00. Опции просмотра
Old 02-11-2003, 21:06   #61
Sinichka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Первоначальное сообщение от tanja
olen samaa mieltä kissan kanssa, että kyllä te venäläiset valitatte ja monesta asiasta.


Цитата:
Первоначальное сообщение от tanja
voitte vaihtaa maata tai vaikkapa palata Venäjälle, jos asiat siellä sitten paremmin on!


tosi söpöä tekstiä. kiitos.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 21:19   #62
tanja
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Mennäänkö katsomaan tuonne venäjän kieliselle palstalle, mitä siellä meistä suomalaisista kirjoitetaan. Eikä kannata ottaa lauseesta irrallisia sitaatteja, koska lauseen ymmärtämisessä saattaa tulla ongelmia. Mitä Sinichkaan tulee, itse juuri kommmentoit ja vääristelit sanontojamme tuolla ja lisäilit sitten omiasi joukkoon. Missähän kohti olen syytellyt ja sanonut , että kaikki venäläiset ovat työttömiä. kiitos vain itsellesi. Teidän venäläisten joukosta löytyy onneksi sellaisia ihmisiäkin, jotka eivät väristele sanojani. Joten kiitos vain itsellesi Sinichka. Eipä ole kehuttavaa omassa käytöksessäkään!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 21:22   #63
Zeta
my logic is undeniable
 
Аватар для Zeta
 
Сообщений: 775
Проживание: Espoo
Регистрация: 02-05-2003
Status: Offline
Цитата:
Первоначальное сообщение от tanja
Mennäänkö katsomaan tuonne venäjän kieliselle palstalle, mitä siellä meistä suomalaisista kirjoitetaan.


No mennään... Anna vaan linkkejä. Ja siitä keskustellaan.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 21:22   #64
Sinichka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Первоначальное сообщение от tanja
Missähän kohti olen syytellyt ja sanonut , että kaikki venäläiset ovat työttömiä


olenko mä jotain puhunut työttömyydestä? Missä? Hmmm...
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 21:23   #65
kissa
Registered User
 
Сообщений: 152
Проживание:
Регистрация: 06-10-2003
Status: Offline
Sinichka.

"Ja minä kirjoitin, että en käytäisi sana VIHA.
Sen sijan sinä käytät vallan vain tätä sanaa."

Nämä ovat omista kirjoituksistani:


"Ensimmäiseksi: "viha" on väärä sana."

"Kansallinen "trauma" ei tarkoita sitä, että kaikki suomalaiset vihaavat venäläisiä."

"Mutta patriotismi ei automaattisesti tarkoita sitä, että vihaa venäläisiä ..."

"Venäjältä on tullut myös paljon positiivisia asioita. Suomi kehittyi valtavasti Venäjän vallan alla."

"Minä en ole Mummilta ja Pappalta koskaan kuullut pahaa sanaa venäjän kansasta."

"En väitä, että kaikki suomalaiset vihaisivat Venäläisiä."

"Te, jotka nyt olette nuoria, ETTE OLE VASTUUSSA SODISTA. Te ette ole tappaneet suomalaisia. Sodat eivät ole teidän syytänne!"

"Toistan edelleen: kyse ei ole vihasta."

_________________

Itse sinä olet kirjoittanut näin:

"missä olen sanonut, että vihaat venäläisiä? Etsi!"


"Sä koko aika puhut jostain vihasta ja jostain traumasta. Rauhoitu hyvä ihminen. Sä keksit itsellesi jonkun vihollisen ja nyt sun pää on ihan sekaisin. Siis niin vihaista suomalaista kun tuo kissa en ole tavannut koskaan Suomessa, vaikka olen asunut täällä 18,5 vuotta."

"Ja sen jälkeen haluat sanoa, että sinussa ei ole vihaa? Mä tunnen sun vihan sanoen välissä, ei sitä tarvitse edes etsiä."

kissa
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 21:34   #66
Sinichka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
kissa

kyllä kirjoitin sen vasta sen jälkeen, kun olin kyllästynyt, että koko aikaa puhuit vain vihasta. ja sen jälkeen kun olin sanonut että puhut vain vihasta, joten anoin esimerkin, näytin sulle miksi sun tekstissä on niin paljon viha.
itse ennen siitä kirjoitin:
Цитата:
Первоначальное сообщение от Sinichka
en halua puhua vihasta, se on kuitenkin liian voimakas sana


Mitä paha venäläiset ovat tehneet teille tanja ja kissa, että te haukutte venäläisessä foorumissa venäläisiä. Onko teillä olenko järkeä päässä?

Последнее редактирование от Sinichka : 02-11-2003 в 21:42.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 21:48   #67
kissa
Registered User
 
Сообщений: 152
Проживание:
Регистрация: 06-10-2003
Status: Offline
"Mitä paha venäläiset ovat tehneet teille tanja ja kissa, että te haukutte venäläisessä foorumissa venäläisiä. Onko teillä olenko järkeä päässä?"

Missä kohtaa minä olen haukkunut venäläisiä?

Itse sinä olet sanonut meitä "möröiksi". Sitä voisi kutsua jo haukkumiseksi, eikö?

Luojan kiitos kaikki venäläiset ovat yksilöitä ja erillisiä ihmisiä. Hyvällä onnella näitä Sinichkoita on joukossa vain yksi!

kissa
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 21:52   #68
Zeta
my logic is undeniable
 
Аватар для Zeta
 
Сообщений: 775
Проживание: Espoo
Регистрация: 02-05-2003
Status: Offline
Lastentarhaa...




 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 21:56   #69
Sinichka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Первоначальное сообщение от kissa


Missä kohtaa minä olen haukkunut venäläisiä?


Ai missä. OK . Lue vaikka tuon tekstin:

Цитата:
Первоначальное сообщение от kissa
Nyt tulee tekstiä, josta osa teistä ei varmasti pidä. Toivon, että ymmärrätte, että en kirjoita tätä ilkeydestä. Haluan, että näette tätä asiaa toiselta puolelta, ette aina vain omalta puoleltanne.

Tällä keskustelupaikalla on yksi kestävä, ikuisesti suosittu teema:

"Suomalaiset käyttäytyvät rumasti ja syrjivät meitä, koska olemme venäläisiä."

Meille ei anneta työtä, koska olemme venäläisiä.

Meitä ei palvella, koska olemme venäläisiä.

Meille sanotaan rumasti, koska olemme venäläisiä.

Kaikki eivät ole ystäviämme, koska olemme venäläisiä.

Tiistaina satoi vettä, koska olemme venäläisiä.

Täti bussissa oli pahalla päällä, koska olemme venäläisiä.

Koulussa ei ole lapsilla kivaa, koska olemme venäläisiä.

Ettekö te voi juoda keittiössä teetä ilman sitä, että valittaisitte tai haukkuisitte suomalaisia ja meidän rakentamaamme yhteiskuntaa? Jos oikein yritätte, keksittekö jotain positiivista - nyrjähtääkö aivot, tuleeko rasitusvamma?

Te ihmettelette, miksi suomalaiset eivät ole teille kilttejä. Kuunnelkaa itseänne! Te ette käyttäydy yhtään kauniimmin.



Цитата:
Первоначальное сообщение от kissa


Kuten jo sanoin, en kirjoita tätä ilkeydestä.

jahaaaa, uskon, uskon....
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 22:06   #70
kissa
Registered User
 
Сообщений: 152
Проживание:
Регистрация: 06-10-2003
Status: Offline
Niin on. Lastentarha.

Nyt kaduttaa, että sanoin mitään. Olisi pitänyt pysyä meikeissä ja kengissä ja mekoissa - ei aloittaa mitään mistään vakavasta ja tärkeästä aiheesta. Luulin, että onnistuisi kunnon keskustelu - ei onnistunut alkuunkaan, ei yhtään.

Ajattelin, että kun "kissa nostetaan pöydälle" ja puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä, tapahtuu positiivista edistystä.

Hohhoijaa.

Ei tapahtunut. Kukaan ei kuunnellut ketään. Kaikilla oli kiire kirkua esiin omia epävarmuuksiaan.

On asioita, joista ei saa puhua ja minä taisin puhua juuri niistä. Jos olisin fiksu ihminen, olisin hiljaa, kuten muutkin. Mutta sellainen ei sovi suomalaiselle. On töksäytettävä oma mielipide, maksoi mitä maksoi.

Tapelkaa te tappelunne loppuun. Minä en enää tuollaista kirkumista jaksa.

kissa
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 22:17   #71
Sinichka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Ja Luojan kiitos kaikki suomalaiset ovat yksilöitä ja erillisiä ihmisiä. Hyvällä onnella näitä kissoja ja tanjoja on joukossa vain harva!
Ja toistan vielä kerran, sen takia, kun te olette niin hidasti ymmärtäväisiä: minä itse rakastan Suomea, se on minun toinen kotimaa, ja en lähde täältä minnekään, vaikka mitä puhuisitte. Minä tykkään suomalaisista (vaikka joskus joukossa on musta lammas, kuten nuo kaksi, mutta ei se niin kauhea asia loppuun lopuksi ole, luulen että ne on liian nuoret vielä ja tyhmiä, saa suuttua).Olen asunut Suomessa 18,5 vuotta, käynyt töissä 17,5 vuotta , saman aikaan olen opiskellut ja kasvattanut lasta.
Ja teillä ei ole oikeutta haukkua kenellekään venäläiselle, ennen kun tiedätte heidän elämästä jotain.
Muuten tästä asiasta voimme keskustella raastuvassa.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 22:27   #72
Harri
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
kissa

Kyllä minä nyt ymmärrän mitä alunperin olit hakemassa, mutta kun oli vähän reippaanlainen (mutta ei nyt ihan täysin vääräkään) yleistys syy- ja seuraamussuhteissa, niin siksi se on kenen tahansa helppo dumata - edes ilman mitään perusteluita.
Oma pointtini oli vaan: 1: sodat ei ole syy ainaiseen venäläiseen "kenen vika?"-marmatukseen 2: siihen tottuu, kun joutuu joka päivä venäläisten kanssa duunissa puuhastelemaan 3: "ryssäviha" (harvinainen nykyään, ilmenee pikemminkin toisinaan fobiana) on *myös* institutionaalinen ilmiö, jolla on olemassa pitkät perinteet. 4: miten siitä kollektiivisesti eroon olisi aika hyvä keksinto, sillä yksilötasolla se ei ole kovinkaan kummoinen ongelma.

Eikä sinun tarvitse mitään minun puolestani mitään anteeksipyydellä, parempi että sanoo vaan jos on jotain mielessä.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 22:32   #73
kukka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Smile

Sinichka, onko sinulla sitten oikeus haukkua meitä suomalaisia? mene itseesi ja katso peiliin. onneksi venäläisten joukosta löytyy myös mukavia ihmisiä. ja kenethän aiot raastupaan viedä?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 22:59   #74
Sinichka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Первоначальное сообщение от kukka
Sinichka, onko sinulla sitten oikeus haukkua meitä suomalaisia?

osatko lukea? jos osat, lue:

Цитата:
Первоначальное сообщение от Sinichka

Itsestäni voin sanoa:
Minulle ei kukaan käyttäydy rumasti eikä syrjä minua.
Minulla on työ. Vakituinen. Ja on ollut monta vuotta.
Minä aina saan hyvää palvelua.
Minulle ei kukaan puhu rumasti.
Minulla on paljon suomalaisia ystäviä.
Tiistaina satoi vettä, entä sitten? Vai syytäkö kissa venäläisiä tästä asiasta aina, jos kerran luule että venäläiset syytäisivät suomalaisia?
Täti bussissa oli pahalla päällä, se voi olla kiukullinen suomalaisellekin, eikös totta?Ja tuskin kissa tykkäisi jos hänelle olisi joku vihainen bussissa. Vai tykkäisitkö sitten?
Tytär tykkää koulusta ja siellä on kiva, vai kissa tietä sen paremmin?

En tykkää sellaisista ihmisistä (ei venäläisistä, eikä suomalaisista, eikä kenestäkään muusta), jotka luulevat että he tietävät kaikki asiat paremmin kuin muut. Millä oikeudella kissa nyt päättä, että nain ajattelevat kaikki venäläiset, jotka asuvat Suomessa?
Minä rakastan Suomea, minä tykkään suomalaisesta, mutta en sellaisesta kuin kissa. Jotka haluavat vain melua tyhjästä.
Kissa, ensi kerta, ennen kun syytät kaikkia jostain, ajattele, ja vasta sitten kirjoitta.


ja vielä :
Цитата:
Первоначальное сообщение от Sinichka

minä itse rakastan Suomea, se on minun toinen kotimaa, ja en lähde täältä minnekään, vaikka mitä puhuisitte. Minä tykkään suomalaisista (vaikka joskus joukossa on musta lammas, kuten nuo kaksi, mutta ei se niin kauhea asia loppuun lopuksi ole, luulen että ne on liian nuoret vielä ja tyhmiä, saa suuttua).Olen asunut Suomessa 18,5 vuotta, käynyt töissä 17,5 vuotta , saman aikaan olen opiskellut ja kasvattanut lasta.


Цитата:
Первоначальное сообщение от kukka
ja kenethän aiot raastupaan viedä?

sen hän näkee sitten jos ja kun saa kutsun.
vai mitä, kissa=kukka? tästä keskustelusta mä lähden nyt, ja toivon että jotain oppisitte.
On venäläisiä jotka ovat monta vuotta tehneet hirveästi työtä Suomen hyväksi, jotka rakastavat Suomea ja tykkäävät suomalaisista, mutta yhdellä lauseella olitte samaistuneet heidät siihen pienneeseen joukkoon, joka ei tee työtä, ja joka ei ole tyytyväinen oloista Suomessa.
Toistan vielä kerran, ajatelkaa ensin, ja vasta sitten kirjoittakaa.
En lue enää tätä palsta. Joten miettikää rauhassa.olitte haukkuneet todella väärälle henkilölle.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 23:09   #75
kissa
Registered User
 
Сообщений: 152
Проживание:
Регистрация: 06-10-2003
Status: Offline
Sinichka on hyvä ja vie asian raastupaan Kai tällä forumilla on jossain osoitteeni, jotta osaavat laittaa kutsun oikeaan paikkaan?

Hassua kyllä, tätä ihmistyyppiä olen tavannut suomalaisissakin.

Ehkä tämä positiivinen edistys, jota toivoin, onkin se, ettei Sinichka "enää lue tätä palstaa" ja "lähtee nyt"?

Harri,

sinäpä olet fiksu ja hauska mies On kiva, että ymmärsit, mitä ajoin takaa. Olisin kyllä voinut laittaa aloitusviestini varovaisemminkin - mutta varovaisuus ei ole koskaan ollut minun hyveitäni.

Harmittaa koko juttu.

Mutta tiedämpähän tästä lähtien, että näin ei kannata yrittää keskustelua venäläisten kanssa. Ei näin, eikä tästä aiheesta.

Oppia ikä kaikki,

kissa
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 23:17   #76
DIQUA
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Ikävä kyllä kaikille vihaajalle, että enemmistö ex neuvostoliitosta ovat täällä kentällä(eikä pihalla). Mielestäni parempi sanoa kerran anteeksi, kun jatkaa puhumaan roskia toiselle.
Se on niin, kun höpöhöpö... Sorry.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 23:24   #77
HaeMHuk
Строгий но справедливый
 
Аватар для HaeMHuk
 
Сообщений: 1,550
Проживание: Fin: JNS - Rus: SPb
Регистрация: 08-05-2003
Status: Offline
LOL, seurasin tämän palstan jonkun ajan, tässä syntyi ”tappelu” tyhjästä paikasta. Monet ovat lukenet vaan ensimmäisen kissan viestin ja sitten vastasivat sen mukaan, vaikka toisella sivulla kissa selitti mitä tarkoitti.

Minulla on semmoinen tunne, että tästä keskustelusta ei tule mitään hyvä. Eiköhän lopetetaan?

Ja nyt samaa venäjäksi:

Похоже не все поняли о чём базар. Многие судили по первому посту kissы, хотя на другой страницы она попыталась объяснить свою позицию. А может это я не так понял?

Короче, по-моему из этого "делового" разговора ничего хорошего не выйдет. Может лучше "сложить оружие" и разойтись? Хватит уже лохматить бабушку.

-----------------
От некоторых фактов у теории волосы дыбом встают.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 23:26   #78
kukka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Smile

Sinichka, kannattaisi varmaan sinunkin keskittyä paremmin. Minä ja kissa olemme eri henkilöitä. Onhan se tietenkin hienoa, että minua luullaan sinuksi Kissa. Kyllä osaan lukea, mutta osaan lukea myös kirjoittamasi vastaukset Kissalle, joten eipä niissä paljon kehuttavaa ole!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 23:41   #79
kissa
Registered User
 
Сообщений: 152
Проживание:
Регистрация: 06-10-2003
Status: Offline
Kiitos, Naemnuk ...

pistetään riita poikki.

Venäläiselle yleisölle sanon, että:

Olen pahoillani, jos esitin ENSIMMÄISESSÄ viestissäni asiani jotenkin töykeästi. Olisin voinut sanoa samat asiat fiksumminkin ja kohteliaammin.

Näin onnistui kädenojennus. Pistäkää paremmaksi

kissa
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 03-11-2003, 00:03   #80
Zeta
my logic is undeniable
 
Аватар для Zeta
 
Сообщений: 775
Проживание: Espoo
Регистрация: 02-05-2003
Status: Offline
kissa



 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 03-11-2003, 00:12   #81
kukka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Smile

Hienoa!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 03-11-2003, 00:16   #82
По-душка
ненасытная юзерша
 
Аватар для По-душка
 
Сообщений: 10,297
Проживание: все там же
Регистрация: 26-10-2003
Status: Offline
[QUOTE]Первоначальное сообщение от kissa
[Harri,

sinäpä olet fiksu ja hauska mies

Niin minustakin. Osaa ainakin ajatella vähän rakentavammin kuin jotkut muut.

Последнее редактирование от По-душка : 03-11-2003 в 00:30.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 03-11-2003, 13:02   #83
SEGE
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
No joo! Kyllä meni överiks tämä "keskustelu"...
Pyydän anteeksi että käytin liian voimakasta sanaa "viha".
Mutta "syytelista" oli liian raju ja suututti monia ihmisiä.

Otetaas iisisti ja ollaan ihmisiks. Rock,Rauha ja Rakkaus!

Keksikää teema mikä kiinnostaisi kaikkia,mutta ei johtais riitelyyn.

Ehdotan esimerkiksi kertoa matkustus kokemuksista.
Moskova,Pietari,Tallinna,Riika.. Monella löytyis varmaan hauskojakin muistoja?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 04-11-2003, 09:33   #84
D_F
Пользователь
 
Аватар для D_F
 
Сообщений: 5,408
Проживание: регулярно
Регистрация: 12-05-2003
Status: Offline
Olen lukenut teidän väittelyjä ja ne saivat minut pohtimaan asiaa. Olisin voinut lisätä monet asiat, sekä suomalaisten näkökulmaan, että venäläiseen (viimeisestä on itsellä kokemusta, niin saatan olla enemmän pro-venäläinen) mutta ajattelen pysyä asialla tällä kertaa, etten olisi liian monisanainen. Väittelyissä kävi ilmi seuraavat seikat:

· Ongelma on, sen molemmat puolet hyväksyy. Ongelmana voidaan pitää venäläisten ryssätely ja epäkunnioittava suhtautuminen muutenkin. Tässä tapauksessa Kissa esittää monet syyt siihen. Syyt voidaan ottaa huomioon (toivottavasti otetaankin). Kissan aloituksessa ongelma aloitettiin käsitellä vähän semmoisella enemmän makro-tasolla (suomi- venäjä = suomen kanssa – venäjän kanssa). Ok sitten, mutta miksi mennään henkilökohtaisuuksiin (minulla on venäläinen mies ja minun mummot ei sanoo ryssä-sanaa (tai sitten sanoo mutta ”ei millään pahalla”) tai minulla on paljon venäläisiä kavereita)? Samaa pääte myös Sinichkalle (minä asun suomessa 18,5 (hyvää tarkkuus ei 19v eikä 18 vaan just ja just, ootsä päivän tarkkuudella sitä ajatellut laskea, sorri en millään pahalla, se on vain vähäsen epäilyttävää, tai ei ihan epäilyttävä (en epäilekään että olet asunut 18,5 v, mutta... mutta miksi olet niin tarkkaa?) ja minulle kukaan koskaan ei sanonut mitään, mutta yleensä sanotaan). Eli minun ehdotus on seuraava: jos me pysytään tässä teemassa vielä, niin ei mennä turhan henkilökohtaiseksi. Eli vielä kerran ongelma ON, ja ongelma on kansojen välillä.

-----------------
бестолковый словарь
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 04-11-2003, 09:33   #85
D_F
Пользователь
 
Аватар для D_F
 
Сообщений: 5,408
Проживание: регулярно
Регистрация: 12-05-2003
Status: Offline
· Osapuolet: suomalaiset, venäläiset (venäjän kileliset). Vaikka täällä oli semmoiset ehdotukset ei yleistetä koska ihmiset ovat erilaisia, niin onkin, mutta minun mielipide on just tässä asiassa pitäisi yleistä. Koska jos ei yleistetä niin osapuoliksi jää vain perussuomalaisten kansanpuolue, skinit (ja muut ”suomi suomalaisille”) ja ne venäläiset jotka henkilökohtaisesti kokeili huonoa kohtelua, eli ne joille suoraan tai selän takana on sanottu: ryssä tai jotain vastaava).
· Ratkaisu. Onko siihen ratkaisua? Tarvitaanko ratkaisua? Ketä se koskee? Pysytäänkö ”minä en nimitä ketään ryssäksi, se ei koske minua” tai ”minua ei kutsuttu ryssäksi ja minulla on hyviä suomalaisia kavereita” vai ruvetaanko jotenkin vaihtamaan näitä asenteita parempaan suuntaan? Vai annetaanko näiden ”historiallisien traumojen” olla vaan rauhassa ja (kuin on jo sanottu oikein) masokistisesti niistä aina muistellaan, koska Suomi on niin nuori maa ja, sen 80 vuoden itsenäisenä olemisen historiassa, 60 vuotta ei ole niin pitkä aikaa kuin venäläisille, joilla on paljon pidempi historia? Tai kauanko me vielä ryöstetään näitä ”pahoja suomalaisia” joka mahdollisessa ja mahdottomassa paikassa (kaduilla, tullilla, miliisillä, vakuutus yhtiöiss&#228, vain sen takia että ne oli joskus venäjän vallan alla, tyhmiä tai hitaita, ja muutenkin ne on rikkaita että vois ottaa jotain? Toisalta venäläiset, haluaisin kysyä mitä me tehdään, että meitä voitaisi kunnioittaa? Kaikki edellä mainittu? Että suomalaisturistit lakkasi ostamasta Viipurin matkoja meidän ”hyvien kansalaisien” takia... Aihe pohtimiselle. Ainakin minun mielestä se ei teke kunnia meille kaikille vaikka me ei syyllistetä siihen suoraan. (HUOM! Tässä minä yleistän tahollani! En missään nimessä sano, että jokainen täällä tekee tai on tehnyt jotain, mutta siitä on linkki sinne ”Нациoнальная особенность или в семье не без урода”). Teen tässä vaiheessa pienen poikkeuksen jä syytän venäläisiä. (kenen syy ja mitä tehdä J)

-----------------
бестолковый словарь
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 04-11-2003, 09:34   #86
D_F
Пользователь
 
Аватар для D_F
 
Сообщений: 5,408
Проживание: регулярно
Регистрация: 12-05-2003
Status: Offline
· JOS ruvetaan vaihtamaan, niin miten me voidaan sen tehdä? Niin kuin sanottu, venäläiset käyvät kouluissa ja töissä, maksavat veroja. Eivät ryöstä ketään, eikä vedä turpaan (poikkeuksella) (DIQUA ). Yrittävät olla ystävällisiä ja ”kunnon kansalaisia” (tai ei kansalaisia). Mitä suomalaisista? HUOM! Kissa, tanja, en kysy mitä nimenomaan te teette, vaan yleensä? Pyöritätte Nelosella 4Pop ohjelmat nimellä ”Kotiryssä on pop”? Kiva ohjelma ei muuta sanottava. Tässä vaiheessa voisin lisätä, tai/ja yksilöidä, että olen itse nähnyt epäkunnioitusta sekä toiselta että toiselta puolelta (löytyy esimerkkejäkin jos kiinnostaa). Olisin halunnut löytää ongelmalle ratkaisun ja oikeasti olen tavannut monia suomalaisia ja muuttanut heidän mielipiteitä Venäjästä ja venäläisistä, valitettavasti, joskus epäonnistuinkin (Sä oot ihan oookoo jätkä, ei mulla oo mitään sua vastaan mut ne muut ryssät...).

· En syytä ketään mutta jätän kysymyksen avoimeksi ja odotan vastausta innoissani.



PS minun kielitaitoa ASIALLISET kommentit hyväksytään ja arvostetaan. Kommentit tyypiltään: jos et osa kirjoittaa – älä, eivät kelpaa.

-----------------
бестолковый словарь
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 04-11-2003, 09:56   #87
Sinichka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Первоначальное сообщение от D_F
Samaa pääte myös Sinichkalle (minä asun suomessa 18,5 (hyvää tarkkuus ei 19v eikä 18 vaan just ja just, ootsä päivän tarkkuudella sitä ajatellut laskea, sorri en millään pahalla, se on vain vähäsen epäilyttävää, tai ei ihan epäilyttävä (en epäilekään että olet asunut 18,5 v, mutta... mutta miksi olet niin tarkkaa?

Ai miksi? No kun se ei ole 18 eikä 19.
Jos haluat ihan tarkkaan tietää, 5.1.2004 on 19 vuotta kun olen muuttanut. Ja jos oikein lasken se on 18 vuotta ja 10 kuukautta. Onko nyt parempi olo? Ja miksikö muistan sen? No siksi, että helmikuussa sen jälkeen kun olin muuttanut oli syntynyt mun tytär, ja helmikuussa hän täyttä 19 vuota. Vai luuletko että mä en muistaisi kuinka vanha mun tytär on? Vieläkö kysymyksiä?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 04-11-2003, 10:45   #88
Chuhna
Красавчег
 
Сообщений: 11,027
Проживание:
Регистрация: 07-05-2003
Status: Offline
D_F
Kiitos ettei minun tarvitse kirjoittaa sen enempää.
Täällä palstalla toki liian usein mennään henkilökohtaisuuksiin unohtaen itse asiaa miltei kokonaan. Mutta ongelma tosi on olemassa ja ikävä kyllä, että molemmat tahot näkee sitä usein vain mustavalkoisena kuvana.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 04-11-2003, 11:53   #89
D_F
Пользователь
 
Аватар для D_F
 
Сообщений: 5,408
Проживание: регулярно
Регистрация: 12-05-2003
Status: Offline
To Sinichka,

no nii, hei älä oo huolissas mun olosta, kyseliv vaan sen takia, että se sun tarkkuus täällä on ihan tarpetoonta. IMHO. en luule ettet muista sun lasten syntymäpäivät, pointi on vain se että niin kuin sanoin se ei tässä vaiheesa ole tärkeä kauan sä täällä asut tai miten vanha sun tytär oo. Eli sori vaan taas jos on syntynyt jotain epäselvyyksia mun hOOnon suomen takia.

-----------------
бестолковый словарь
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 04-11-2003, 13:19   #90
Sinichka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Первоначальное сообщение от D_F

vaan sen takia, että se sun tarkkuus täällä on ihan tarpetoonta.


No hei, hei, mä en ymmärrä olenkaan miksi sua huolestuttaa mun tarkkuus, joka ei ollut mikä tarkkuus. Kirjoitin 18,5 kun tiesin että se ei ole enää 18. Muistin että olin muuttanut Suomeen tammikuussa. Ja sen takia tiesin että ei ole vielä 19 vuotta, kun se tulee vasta tammikuussa. Siis en viitsinyt laskea ja kirjoitin 18,5. Mun mielestä mä en ollut tarkka olenkaan. Kun myöhemmin, (sun huomautuksen jälkeen), laskin, virhe oli 4 kuukautta. Vai onko sekin kauheasti tarkkaan. Onko niin, että saisin kirjoitta vain 18 tai 19? En ymmärrä olenkaan mitä paha siinä on, että kirjottiin 18,5 , kun todellisuudessa olin asunut 18v ja 10kk?

И по-русски. Тебе что, больше нечего делать, как придираться к словам?Даааа, уж...
Обьясню ещё по-русски на всякий случай. Я не помнила точно сколько я живу в Финляндии, единственное знаю, что переехала в январе. Прошлым январём было 18 лет, следующим значит будет 19. Для меня сколько я тут живу считaется очень легко, по рождению дочери, она родилась в феврале после переезда.Т.е. не надо даже задумыватьса сколько лет тут живу, если помню сколько лет дочери .Далее.Не подсчитывая точно сколько тут живу написaла 18,5, чем очень насолила Д-Ф. Ему очень не понравилось, что я упомянула цифру 18,5 (хотя после точного подсчёта получилось, что я живу тут 18 лет и 10 месяцев). И он стал сомневаться, что я столько живу в Финляндии.Вот если бы я написала 18, или 19, он бы не сомневался, как он написал, а тут 18,5 ...проблемаС.Не даёт покоя человеку.

ps.Просто поражаюсь какие ерундовые вещи могут людей беспокоить. Это надо же из мухи слона сделать. Вот ужас-то какой, что написала 18,5.А вообще говорят, если человек никому не верит, то он сам нечестен.

Последнее редактирование от Sinichka : 04-11-2003 в 13:50.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 04-11-2003, 15:23   #91
DIQUA
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Sanottaessasi suoraan, täytyy olla valmiina sille, että vastaus myös tulee suoraan. Ks. Pääkirjoitus.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 04-11-2003, 15:34   #92
Antz
 
Аватар для Antz
 
Сообщений: 745
Проживание: Espoo
Регистрация: 09-05-2003
Status: Offline
Sinichka> pyydän sinua olla kirjoittamatta venäjäksi keskustelupalstan suomenkielisessä osassa.

Eli huomioikaa että kaikki venäjäksi kirjoitetut tekstit suomenkielisessä osassa tulemme poistamaan.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 30-11-2003, 19:05   #93
alexi
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
" Ryssä leippäni vei" - (jos muistan oikein) mene erässä kappalessa jonka kuulin minun työjohtajan autossa. Vaikka meillä erittäin hyvät välit. Kulttuurissa niin paljon eroa. Ei ne ehkä tahallaan tekee, vaan sen takia että eivät käsittä - se loukata meitä.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 30-11-2003, 23:05   #94
kissa
Registered User
 
Сообщений: 152
Проживание:
Регистрация: 06-10-2003
Status: Offline
Vastaukseni DF:n fiksuun ja asialliseen viestiin on viipynyt. En halunnut jatkaa aiheesta heti, koska oli juuri tapeltu. Nyt on aikaa kulunut ja vastaan mielelläni Toivon, etten tällä kertaa loukkaa ketään.

_______
DF:

"· Osapuolet: suomalaiset, venäläiset (venäjän kileliset). Vaikka täällä oli semmoiset ehdotukset ei yleistetä koska ihmiset ovat erilaisia, niin onkin, mutta minun mielipide on just tässä asiassa pitäisi yleistä. Koska jos ei yleistetä niin osapuoliksi jää vain perussuomalaisten kansanpuolue, skinit (ja muut ”suomi suomalaisille”) ja ne venäläiset jotka henkilökohtaisesti kokeili huonoa kohtelua, eli ne joille suoraan tai selän takana on sanottu: ryssä tai jotain vastaava)."
_______

Minusta osapuolina ovat kaikki suomalaiset ja ne venäläiset, jotka asuvat suomessa, aikovat muuttaa tänne tai ovat suomalaisten kanssa tekemisissä.

Puhun kaikista suomalaisista. Omat ajatuksensa voi tarkistaa ottamalla selvää faktoista.

Ennakkoluulot ovat myyttejä, usein niissä on totuutta vain hyvin vähän. Ennakkoluulot puhuvat vieraasta porukasta, kuin kaikki siinä porukassa olisivat ihan samanlaisia. On varmasti venäläisiä, jotka ovat sellaisia ja on venäläisiä, jotka ovat täysin päinvastaisia!

Ihminen on laiska. Ei ole mitään syytä ajatella, ennenkuin on pakko.

Ei ole mitään syytä miettiä omaa suhdetta Venäjään ja venäläisiin, ennenkuin törmää venäläiseen - ja sitten toimii ajattelematta, niinkuin vaistot sanovat. "Ryssä! Ääk! Aleksanteri, rautatie, talvisota!"

On myös niitä suomalaisia, jotka eivät edes halua ajatella. Tuntuu tärkeältä, kun on jokin vahva mielipide - mikä tahansa mielipide. On mukavaa potkia pienempiä porukassa. Sellaiset ihmiset ovat ns. hölmöjä ja heitä löytyy jokaisesta maasta - Venäjältäkin.

Myös venäläisillä on ennakkoluuloja suomalaisia kohtaan. Ei aina ole niin, että enemmistö on paha ja vähemmistö hyvä. Mikään ei ole niin mustavalkoista, niin selvää!

Tässä olisi medialla tärkeä tehtävä. Se kaksiosainen talvisotadokumentti, joka tuli televisiosta joskus, oli hieno ja fiksu dokumentti. Olisi hyvä, jos sellaisia lähetettäisiin lisää. Molemmilla puolilla on propaganda vääristänyt mielipiteitä. Nyt olisi hyvä aika tutkia asioita ilman propagandaa.

_______
DF:

"Tai kauanko me vielä ryöstetään näitä ”pahoja suomalaisia” joka mahdollisessa ja mahdottomassa paikassa (kaduilla, tullilla, miliisillä, vakuutus yhtiöissä, vain sen takia että ne oli joskus venäjän vallan alla, tyhmiä tai hitaita, ja muutenkin ne on rikkaita että vois ottaa jotain? Toisalta venäläiset, haluaisin kysyä mitä me tehdään, että meitä voitaisi kunnioittaa? Kaikki edellä mainittu? Että suomalaisturistit lakkasi ostamasta Viipurin matkoja meidän ”hyvien kansalaisien” takia... Aihe pohtimiselle. Ainakin minun mielestä se ei teke kunnia meille kaikille vaikka me ei syyllistetä siihen suoraan. (HUOM! Tässä minä yleistän tahollani! En missään nimessä sano, että jokainen täällä tekee tai on tehnyt jotain, mutta siitä on linkki sinne ”Нациoнальная особенность или в семье не без урода”). Teen tässä vaiheessa pienen poikkeuksen jä syytän venäläisiä. (kenen syy ja mitä tehdä J)"
________

Minusta suomalaisten ennakkoluuloihin ja asenteisiin ei paljon vaikuta se, ryöstetäänkö suomalaisia Viipurissa vai ei.

Tärkeämpää on se, mitä tapahtuu Suomessa, meidän omassa maassa. Tärkeämpää on, miten Suomessa asuvat venäläiset käyttäytyvät.

Pallo on teillä.

kissa
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 30-11-2003, 23:12   #95
kissa
Registered User
 
Сообщений: 152
Проживание:
Регистрация: 06-10-2003
Status: Offline
"Vai annetaanko näiden ”historiallisien traumojen” olla vaan rauhassa ja (kuin on jo sanottu oikein) masokistisesti niistä aina muistellaan, koska Suomi on niin nuori maa ja, sen 80 vuoden itsenäisenä olemisen historiassa, 60 vuotta ei ole niin pitkä aikaa kuin venäläisille, joilla on paljon pidempi historia?"

Onkohan Venäjällä pidempi historia? Kalevalan runot ovat tuhansia vuosia vanhoja ja niistä puhutaan loistokkaasta menneisyydestä. Suomen historiaa on vääristelty Ruotsin vallan aikana paljon. Sieltä on pyyhitty pois kaikki, mikä viittaa vanhaan valtaan. Ruotsalaisten propaganda menee näin:

"Suomessa istuttiin luolissa ja sanottiin ör-ör-ör. Sitten tulivat ruotsalaiset ristiretkelle ja sivistivät Suomen. Siitä alkaa Suomen historia."

Mutta ei siitä sen enempää.

Suomen ja Venäjän yhteinen historia on myös pidempi kuin 60 vuotta.

Suomalaiset eivät muistele "masokistisesti" sotia sen tähden, että se on hauskaa. Sotien muistaminen on puhdasta itsesuojeluvaistoa.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 30-11-2003, 23:15   #96
kissa
Registered User
 
Сообщений: 152
Проживание:
Регистрация: 06-10-2003
Status: Offline
1042 Venäjän suuriruhtinaan Jaroslavin poika Vladimir, Novgorodin ruhtinas, hyökkää yhdessä novgorodilaisten kanssa suomalaisia (jam [= hämäläisiä]) vastaan.

1123 Venäjän suuriruhtinaan Mstislavin poika Vsevolod, Novgorodin ruhtinas hyökkää novgorodilaisten kanssa suomalaisia (jem) vastaan.

1142 Länsisuomalaiset (jem) hyökkäävät Novgorodin alueelle.

1143 Karjalaiset (korela) hyökkäävät meritse länsi-suomalaisia (jem) vastaan, mutta pakenevat menetettyään kaksi laivaa.

1149 Länsisuomalaiset (jem) hyökkäävät tuhannen miehen sotajoukolla vatjalaisten alueelle. Novgorodilaiset tuhoavat suomalaisten sotajoukon.

1186 Novgorodilaiset hyökkäävät länsisuomalaisia (jem) vastaan.

1191 Novgorodilaiset hyökkäävät laivoilla yhdessä karjalaisten kanssa länsisuomalaisia (jem) vastaan.

1227 Novgorodin ruhtinas Jaroslav Vsevolodinpoika lähtee meren yli sotaretkelle länsisuomalaisia (jem) vastaan.

1228 Länsisuomalaiset (jem) tekevät kesällä yli 2000 miehen laivastolla sotaretken Laatokalle venäläisiä vastaan. Laivasto kuitenkin tuhoutuu ja vain harvat pääsivät pakenemaan, sillä venäläiset sulkevat pakotien Nevalla.

1240 Ruotsalaisten, norjalaisten, varsinaissuomalaisten (sum) ja hämäläisten (jem) sotaretki Nevalle. Venäläiset torjuvat hyökkäyksen.

1256. Venäjän suuriruhtinas Aleksanteri Nevski tekee sotaretken Suomeen

1276. Novgorodin ruhtinas Dmitri valloittaa Karjalan.

1292. Venäläiset tuhoavat Suomea.

1301. Venäläiset tuhoavat ruotsalaisten Nevalle perustaman Landskronan linnan.

1311. Venäläiset tuhoavat Suomea ja polttavat Vanajan kaupungin.

1318. Venäläiset tuhoavat Suomea ja polttavat Kuusiston linnan sekä ryöstävät Turun.

1323. Pähkinäsaaren rauha.

1348-1350. Sota Novgorodia vastaan.

1495-1497. Vanha viha. Ruotsin ja Venäjän välinen sota, jossa Suomea tuhotaan pahasti.

1555-1557. Sota Venäjää vastaan.

1595. Täyssinän rauha. Suomen itäraja Jäämereen.

1617. Stolbovan rauha. Pitkä sota Venäjää vastaan päättyy. Käkisalmen Karjala ja Inkerinmaa Suomen yhteyteen.

1656-1658. Sota Venäjää vastaan.

1700-1721. Suuri Pohjan sota.

1714-1721. Suomi venäläisten miehittämänä (Iso viha). Kansan kärsimykset sanoinkuvaamattomat. Uudenkaupungin rauhassa
1721 mm. Viipuri liitetään Venäjään.

1741-1743. Pikku viha eli hattujen sota Venäjää vastaan. Suomi
venäläisten miehittämä.

1743. Turun rauha. Raja Kymijoelle.

1788-1790. Sota Venäjää vastaan. Suomalaiset upseerit muodostavat rauhan aikaansaamiseksi itsenäisyyshenkisen

1808-1809. Suomen sota.

1809. Porvoon valtiopäivät. Haminan rauha. Suomi liitetään autonomisena suuriruhtinaskuntana Venäjään

1867-1868. Nälkävuodet. Satatuhatta suomalaista menehtyy.

VENÄJÄLTÄ TULI MYÖS PALJON HYVÄÄ, tässä muutamia esimerkkejä:

1858. Ensimmäinen suomenkielinen oppikoulu perustetaan Jyväskylään.
1860. Suomenkielisten kirjojen painattamiskielto kumottiin.
1862. Helsinki-Hämeenlinna rautatie valmistuu.
1862. Suomi sai 1860 oman rahan,
1863. (30.7.) Keisari allekirjoitti Hämeenlinnassa Snellmanin esityksestä käskykirjeen suomen kielen oikeuksista.
1865. Määrättiin suomen kielen käyttämisestä oikeus- ja virkakunnissa. Suomen kieli tehtiin opetuskieleksi oppikouluissa ja lukioissa yhdessä tai useammassa aineessa.

1867-1868. Nälkävuodet. Satatuhatta suomalaista menehtyy.

1904. Diktaattorin valtuudet saanut kenraalikuvernööri Bobrikov ammutaan.

1905. Suurlakko. Ensimmäinen sortokausi loppuu.

1908. Toinen sortokausi alkaa.

Venäjän marraskuussa tapahtuneen bolshevikkivallankumouksen jälkeen Suomi julistautuu itsenäiseksi 6.12.
Venäjän uusi hallitus tunnustaa 31.12. Suomen itsenäisyyden, samoin monet länsimaat, mm. Ranska ja Saksa.

1918 Vapaussota alkaa tammikuussa. Se muuttuu pian sisällissodaksi,

1939 Neuvostoliitto hyökkää Suomeen ja talvisota alkaa

1941 Jatkosota alkaa.

1944-1948 Vaaran vuodet. Suomalaiset elävät miehityksen ja vallankaappauksen pelossa.

1944-1952 Sotakorvaukset maksetaan.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 30-11-2003, 23:23   #97
SEGE
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Moi Kissa! Hyvä että palasit. Jatketaan keskustelua hieman rauhallisemmalla tasolla. Viimeisestä jäi paha maku...
Ehkä olis järkevin avata uusi palsta ja yrittää löytää yhteisymmärrys...
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 30-11-2003, 23:45   #98
D_F
Пользователь
 
Аватар для D_F
 
Сообщений: 5,408
Проживание: регулярно
Регистрация: 12-05-2003
Status: Offline
mikä vika on tässä palstassa? joopa joo palstat täynnä historiallisia faktoja... hyvin mielenkiintoista.

-----------------
бестолковый словарь
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 30-11-2003, 23:51   #99
AlinaR
лучше Алинарчик
 
Аватар для AlinaR
 
Сообщений: 4,355
Проживание: artami
Регистрация: 23-10-2003
Status: Offline
onpa sinulla hyvät evät, olet lukenut historiaa, hyvä tyttö!

Olen törmännyt Suomessa asumiseni kautta vähäiseen ryssävihaan, mutta jostain syystään osasin sen niellä, mutta ei aina purematta. Kuitenkaan en voi syyttää suomalaisia yleisesti siitä että jotkut heistä sattuvat vihamaan meitä, suurin osaa ihmisistä ymmärtävät ja suhtautuvat ihan normaalisti, välittämättä mistä maasta on kotoisin. Se on sivistystä. Olen kiitollinen suomalaisille, että osasivat ottaa minut hyvin vastaan yhteiskuntaansa, pitävät minusta huolen, kunnioittavat minua ja uskovatkin....ja syystäkin, koska kunnioitan tätä maata, tässä on minun ja lapseni tulevaisuus, tässä on meidän kotimaa.
Kenenkään ei ole helppoa aloittaa puhtaalta pöydältä, kielitaitomattomana, työttömänä vaikka kuin korkeasti koulutettu omassa synnyinmaassa. Mutta tosiasioita on hyväksyttävä, ei Suomessa asiat niin huonosti ole, ettei ihmisen jätetään pulaan.
Omasta hyvinvoinnista täytyy huolehtia ensinäkin itse, läheisten avulla. Se että kotona ei ole hyvin asiat, ei ole kenenkään syytä, vaikka syntipukkeja etsitäänkin silloin ahkerasti. Ei minulle tule mieleen syyttää suomalaisia vihoittelusta venäläisiä kohtaan silloin kuin omat asiat jostain syystä menee pieleen, mutta kuin ne menee pieleen ja henkisesti on heikko, puheet yleistymisestä ja ennakkoluulot vaikuttavat tosi paljon henkiseen minään. Onneksi asioilla tapana järjestyä ja on ystäviä, suomalaisiakin, jotka ymmärtää ja kannustaa eteenpäin.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 30-11-2003, 23:56   #100
kissa
Registered User
 
Сообщений: 152
Проживание:
Регистрация: 06-10-2003
Status: Offline
Tästä nähdään, että sotien juuret ovat syvällä.

Tätä historiaa ei voi ohittaa. Siitä ei pääse yli, siitä ei pääse ympäri. Teidän kannattaisi ymmärtää, että venäläisten ja suomalaisten suhteita rasittaa tällainen historia. Jos suomalainen käyttäytyy huonosti, ei kannata heti huutaa "fasisti! Rasisti!" Silloin te ette näe mitään muuta, kuin nykyhetken ja oman itsenne. Koettakaa nähdä asia "laajasti", katsokaa kauas.

Minä uskon siihen, että kansalla on yhteinen muisti. Jokainen sukupolvi liittää tuohon muistiin jotain omasta elämästään. Pelko Venäjää kohtaan on syvällä Suomen yhteisessä muistissa.

Mutta Suomen suhde Venäjään on ristiriitainen. Venäjän vallan aikana (alussa) Suomi kehittyi todella paljon. Suomen kieltä arvostettiin ja ruotsalaisten valta väheni. Hassua, mutta ilman Venäjän valtaa Suomi ei olisi itsenäinen nyt

Olisi naivia ja hölmöä ajatella, että Venäjä ei enää ikinä hyökkää tänne. Ihan varmasti hyökkää - ennemmin tai myöhemmin, mutta hyökkää kuitenkin!

Teidän voi olla vaikeata uskoa, mutta ainakin minulla tuo pelko on todellinen. Se on ollut todellinen muillakin ikäisilläni, joiden kanssa olen aiheesta jutellut. Täällä pelättiin Zhirinovskia viime vuosikymmenellä - me hankimme ulkomaanpassit, kun Venäjällä oli vaalit.

_________
DF:

"· JOS ruvetaan vaihtamaan, niin miten me voidaan sen tehdä? Niin kuin sanottu, venäläiset käyvät kouluissa ja töissä, maksavat veroja. Eivät ryöstä ketään, eikä vedä turpaan (poikkeuksella) (DIQUA ). Yrittävät olla ystävällisiä ja ”kunnon kansalaisia” (tai ei kansalaisia). Mitä suomalaisista? HUOM! Kissa, tanja, en kysy mitä nimenomaan te teette, vaan yleensä? Pyöritätte Nelosella 4Pop ohjelmat nimellä ”Kotiryssä on pop”? Kiva ohjelma ei muuta sanottava. Tässä vaiheessa voisin lisätä, tai/ja yksilöidä, että olen itse nähnyt epäkunnioitusta sekä toiselta että toiselta puolelta (löytyy esimerkkejäkin jos kiinnostaa). Olisin halunnut löytää ongelmalle ratkaisun ja oikeasti olen tavannut monia suomalaisia ja muuttanut heidän mielipiteitä Venäjästä ja venäläisistä, valitettavasti, joskus epäonnistuinkin (Sä oot ihan oookoo jätkä, ei mulla oo mitään sua vastaan mut ne muut ryssät...)."

· En syytä ketään mutta jätän kysymyksen avoimeksi ja odotan vastausta innoissani."
________

Minä en tiedä vastauksia näihin kysymyksiin. Minä en ole niin viisas - minulla on vain mielipiteitä, yhden ihmisen mielipiteitä.

Maksakaa veroja, käykää töissä, kunnioittakaa Suomen lakeja.

Olkaa kärsivällisiä. Nähkää asiat laajasti - olkaa fiksuja silloin, kun suomalainen ei sellainen ole.

Joku valitti täällä, että hänelle oli joku aivoton täti sanonut: "Älkää puhuko kovaa venäjäksi. Ihmiset eivät pidä siitä".

Minä väittäisin, että tehkää päinvastoin. Puhukaa venäjäksi ja puhukaa kovaa. Jos se häiritsee jotain hienoa "tätiä", se on tädin ongelma - ei teidän.

Ryssittelijöiden kanssa ei kannata ruveta tappelemaan. Jättäkää sellaiset omaan arvoonsa - he eivät osaa käyttäytyä, he eivät osaa ajatella, se on heidän häpeä.
_________

DF, on hienoa, että olet muuttanut suomalaisten mielipiteitä venäläisistä.

Älä välitä siitä "mutta ne muut ryssät" -osasta. Ihmisen ei ole helppo muuttaa mielipidettä, se on nöyryyttävää. Kun sinä olet "ookoo jätkä", he eivät enää voi katsoa venäläisiä "yhtenä porukkana", ja ennakkoluulo on alkanut murtua.

Kunnioituksella,
kissa.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 30-11-2003, 23:58   #101
Гладиатор
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Provokaatio teki tehtävänsä, suomalaisittain tyypillisen holhoava, mutta kohtelias kirjoitelma. ”Te venäläiset olette, kyllä, kelpoja ihmisiä, mutta vähän tyhmiä ja alempiarvoisia”.

Sitaatti (Alueuutiset, päätoimittajan Antti Kaurannen pääkirjoitus 23.2.2002)

”Ongelma lienee kuitenkin se, ettei täysin vieraasta kulttuurista tulevaa kyetä kovin helposti kasvattamaan suomalaisille tavoille. Sopeuttamisprosessi ei ole aivan yksinkertainen, ja jos entiselle homo sovieticukselle joudutaan opettamaan aivan kaikki, uudesta moraalista lähtien, sopeuttamistoimi saattaa viedä arvaamattoman pitkän ajan."

Hei, mikä on arvostettu suomalainen moraali? Onko eduskunnan edessä valehtelevan, koko kansan valitseman, pääministerin moraali sopiva meille? Onko Halmen moraali sopiva venäläisille? Onko koko kansan valitseman edustajan (huumekäyttäjän, rattijuopon, laittoman aseen hallussapitäjän ym.) moraali lähellä sydäntänne. Kuvitelkaa, millaisia ovat tavalliset kansalaiset, verrattuna parhaimmistoon. Eikö näinä päivinä ole häpeällistä olla suomalainen?

Tuon jutun kirjoitti koulua käynyt, sivistynyt, lehden päätoimittaja. Mistä, sitten, voi puhua kukkien, kissojen, ja muiden eläimien ja kasvien kanssa. Eikä äidinkielen oikeinkirjoituksen taitaminen ei tee ihmisestä avarakatseisempaa, valitettavasti.

Jos ihminen on rasisti, hän etsii oikeutta omalle näkemykselleen. Siihen kelpaa mikä tahansa syy: sota, rakkaus, sateinen päivä tai vaikka aamuinen kankkunen… Koko kansan harrastus, jota ylläpitävät valtio, media ja yksittäiset kansalaiset. Suomalaiset tappavat maanmiehiään ihan joka päivä, mutta positiivista suhtautumista suomalaisiin se ei horju. Historiallisten tapahtumien muiston nimissä voi olla hyvällä omallatunnolla rasisti.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 01-12-2003, 00:16   #102
kissa
Registered User
 
Сообщений: 152
Проживание:
Регистрация: 06-10-2003
Status: Offline
Oho!

Jo te ehditte.

SEGE, edellisestä jäi paha maku ja paljon mustelmia. Muutaman mustelman olin kyllä ansainnutkin

DF:
"mikä vika on tässä palstassa? joopa joo palstat täynnä historiallisia faktoja... hyvin mielenkiintoista."

Historiallisia faktoja ja yksi 40 -luvulle juuttunut, omiaan höpöttävä suomalainen. Oi, riemua! Voiko palsta tästä enää paremmaksi muuttua?

AlinaR,

ihana kuulla, että sinulla on positiivisia kokemuksia Suomesta ja suomalaisista. Olen pahoillani, että kaikki eivät ole osanneet käyttäytyä hyvin

Sinulla on fiksuja ajatuksia ja hyvä asenne. Juuri sellaista ihailen ja toivon molemmille osapuolille enemmän.

Kello on paljon. Pitää mennä nukkumaan - huomenna on arkipäivä ja arkiset työt. Hyviä öitä ja kauniita unia!

kissa
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 01-12-2003, 00:18   #103
D_F
Пользователь
 
Аватар для D_F
 
Сообщений: 5,408
Проживание: регулярно
Регистрация: 12-05-2003
Status: Offline
"Olisi naivia ja hölmöä ajatella, että Venäjä ei enää ikinä hyökkää tänne. Ihan varmasti hyökkää - ennemmin tai myöhemmin, mutta hyökkää kuitenkin!"


Ohoh, no tuohon voisin vastata, että historiallisesti sodittu monista syistä, alueellinen laajentuminen on yksi niistä. Siitä oli kyse kaikissa Suomi-Venäjä sodissa, nyt minä ainakaan en näe mitään syytä aloitta uusi sota laajentumisesta. Ja jos ruvetaan puhumaan semmoisesta hölmöstä kuin Zhirinovsky… eihän se edes päässyt presidentiksi, eikä koskaan pääse. Hänen puolueen kannatus on vain 9% viimeisten uutisten mukaan, se on jo kuvaava.

-----------------
бестолковый словарь

Последнее редактирование от D_F : 01-12-2003 в 00:21.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 01-12-2003, 00:20   #104
Гладиатор
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Hei, kansan muisti, kohta keskustelu siirtyy tuonpuoleiseen. Eli jokaisessa suomalaisessa on ryssävihageeni vuodesta 1042.

Meidän firmassa, samassa huoneessa istuu suomea äidinkielinään puhuva, geneettisesti venäläinen, suomen kansalainen, ja geneettisesti suomalainen, venäjää äidinkielinään puhuva, entinen venäjän kansalainen, täydessä sovussa. Se siitä kansan muistista.

Последнее редактирование от Гладиатор : 01-12-2003 в 00:28.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 01-12-2003, 00:26   #105
AlinaR
лучше Алинарчик
 
Аватар для AlinaR
 
Сообщений: 4,355
Проживание: artami
Регистрация: 23-10-2003
Status: Offline
sanoin monille suomalaiselle että en voi kantaa suuren vastuun historiamme mokista, en pysty enkä halua.
Tämä väittely on mieleenkiintoinen mutta loputon, tosi loputon.
öitä!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 01-12-2003, 00:37   #106
Гладиатор
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
"1900-luvun historia ja myös 2000-luvun alku osoittavat karmaisevasti, että yhden totuuden saarnaaminen on vaarallista ja yhden vaihtoehdon maailma on kammottava - oli tämä vaihtoehdoton maailma sitten rakennettu äärimuslimien koulutusleireiltä tai länsimaiden johtajien kirjoituspöydiltä. Vuoden 2001 syyskuun 11. ja sitä seuranneiden hyökkäyssotien jälkeen on entistä selvempää, että kulttuurien monimuotoisuuden ymmärtäminen ja erilaisten perusteltujen näkökulmien avoin esittäminen on hedelmällisin lähestymistapa nykymaailmaan."

Näkökulmia poikkitieteiseen kulttuuri-, yhteiskunta- ja aluetutkimukseen.
Jussi Pakkasvirta, Renvall-instituutti, Helsingin yliopisto.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 01-12-2003, 01:04   #107
Spetsnaz
Акулёнок капитализма
 
Аватар для Spetsnaz
 
Сообщений: 1,968
Проживание: Jyvaskyla
Регистрация: 15-04-2003
Status: Offline
kissa
Vielä vähän historiasta, kun joku unohti mainita.
1809-1905
Suomen suur-ruhtinaskunnan aika oli suomen kulttuurin lähtökohta. Suomen kieli, kirjallisuus, taide jne. syntyivät ja kehittyivät silloin. Ruotsin vallan aikoina kehittyminen oli varsin mitätön. Miksi se tapahtuu? Eikös ”ryssät” ovat tuoneet aina vain pahoja asioita?

1945-1990
Toisen maailman sodan jälkeen NL tilasi miltei kaikki keski- ja suurkokoiset Itä-meren laivat Suomen telakoista. Tarvitsenko sanoa että se oli todella suuri positiivinen potku suomen kansantaloudelle WW2 jälkeen. Voin etsiä myös luvut, jos se kiinnostaa, mutta en olisi väärä jos sanon että Suomen kansantalouden nousun syy WW2 jälkeen oli lähinnä kauppa NL:n kanssa. Jostain syystä suomalaiset aina unohtavat tästä seikasta.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 01-12-2003, 11:08   #108
kissa
Registered User
 
Сообщений: 152
Проживание:
Регистрация: 06-10-2003
Status: Offline
AlinaR,

en ole väittänyt, että teidän pitäisi kantaa vastuu Venäjän ja Suomen historiasta. Sanon vain, että tämä historia on olemassa ja vaikuttaa vielä nykypäivänäkin.

Pitäisikö minun kantaa vastuu historiasta? Hyökkäsihän Suomikin muutaman kerran.

KENENKÄÄN EI PIDÄ KANTAA VASTUUTA HISTORIASTA. Mutta historiaa pitää ymmärtää. Nykypäivää pitää katsoa historian kautta.


Spetsnaz,

en unohtanut mainita tätä. Jos lukisit viestini ensin, kun kommentoit?

Nämä ovat omista viesteistäni:

"VENÄJÄLTÄ TULI MYÖS PALJON HYVÄÄ, tässä muutamia esimerkkejä:

"1858. Ensimmäinen suomenkielinen oppikoulu perustetaan Jyväskylään.
1860. Suomenkielisten kirjojen painattamiskielto kumottiin.
1862. Helsinki-Hämeenlinna rautatie valmistuu.
1862. Suomi sai 1860 oman rahan,
1863. (30.7.) Keisari allekirjoitti Hämeenlinnassa Snellmanin esityksestä käskykirjeen suomen kielen oikeuksista.
1865. Määrättiin suomen kielen käyttämisestä oikeus- ja virkakunnissa. Suomen kieli tehtiin opetuskieleksi oppikouluissa ja lukioissa yhdessä tai useammassa aineessa.

Mutta Suomen suhde Venäjään on ristiriitainen. Venäjän vallan aikana (alussa) Suomi kehittyi todella paljon. Suomen kieltä arvostettiin ja ruotsalaisten valta väheni. Hassua, mutta ilman Venäjän valtaa Suomi ei olisi itsenäinen nyt."

Mainitsin vain muutaman esimerkin. Historiikki, josta vuosilukuni otin, antoi hyvin paljon erilaisia pieniä tapahtumia. Valitsin niistä muutaman kuvaavan, jotta kokonaiskuva hahmottuisi.

Toisen maailmansodan jälkeen Suomi joutui maksamaan NL:lle valtavat sotakorvaukset. Siinä ei muutamat laivat paljon painaneet.

Mutta en ala kinaamaan tästä. Toivon vain, että tällä kertaa luette, mitä kirjoitan. Viimeksi se taisi jäädä vähän heikoille, eikö?


Gladiator,

Minulla ei ole mitään muslimeja, eikä venäläisiä vastaan.

En sano mitään. Sinulla on sinun mielipiteesi ja kunnioitan sitä.

Mutta tätä en voi vastustaa:

"Provokaatio teki tehtävänsä, suomalaisittain tyypillisen holhoava, mutta kohtelias kirjoitelma."

On sinulla elämä heikoissa kantimissa, jos sinua pystyy 160 -senttinen suomalainen rääpäle HOLHOAMAAN netin kautta, telepaattisesti. Ryhdistäydy, mies!



kissa
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 01-12-2003, 15:28   #109
henaro_1
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Mielestäni Suomalaisten suhtautuminen venäläisiin ei niinkään johdu historiasta vaan sodanjälkeisestä propagandasta.

Nimittäin edelleen tuntuu että jotkut Suomalaiset ovat sotimassa talvisotaa.

Tavallisten ihmisten mielipide kun on muokatavissa haluaisimme sitä tai ei.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 01-12-2003, 16:24   #110
karlusha
Registered User
 
Аватар для karlusha
 
Сообщений: 1,372
Проживание: Piran/Pirano
Регистрация: 07-08-2003
Status: Offline
Haluaisin vain huomata nykypäivän tapahtumista-Suomi viedään NATOn.Kuka-USA,Saksa,Englanti.Miksi?-Pitää löytää enemmän maksajia Naton uusien jäsenten aseiden uusimiseen ja uusia ostajia omille ylimääräisille aseille.Lisäksi olisi niin houkuttelevaa repiä jotakin Venäjältä jos siellä alkaa "vallankumous" tai muu sekasorto....Ikävä kyllä Suomi uudelleen tarjoutuu palvelijaksi...En tarkoita Suomen kansaa, vaan osaa sen johtajia.Amerikkalaiset lentokoneet jo pyörineet Venäjän rajan tuntumassa,Tallinnaan pian tulee NATOn laivasto ja kumma kyllä suomalaisten ampumatarvikkeet on yhteensopivia Naton kalustoon jo aikoja sitten...Onko tämä vain pelkoa? Ei-jos "Länsi" kiinnostuu uudelleen Venäjän "Trojan antimista" kuin vuonna 1939 se pettää kaikkia liittolaisia (eikö riitä Baltian maiden,Suomen ja Tsekkoslovakian esimerkkiä?).Ja teknologisen katastrofin riski kasvaa jod joukot vastakkain rajoilla....Toisin sanoin uudelleen sekä Venäjällä että Suomessa on ihmisiä,jotka ovat valmiita tienaamaan verellä...
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 01-12-2003, 16:32   #111
kissa
Registered User
 
Сообщений: 152
Проживание:
Регистрация: 06-10-2003
Status: Offline
Henaro 1,

propagandalla on varmasti suuri osuus suomalaisten suhtautumisessa venäläisiin.

Propagandaa käytettiin kuitenkin eniten sodan AIKANA, ei sen JÄLKEEN. Sotien jälkeen oltiin nätisti ja hiljaa.

Se, että talvisotaa ja jatkosotaa muistellaan, ei ole propagandaa. Omasta historiasta on puhuttava, jotta ymmärtää omat juurensa. Omien juurien tunteminen on osa henkistä sivistystä.

Mutta ennakkoluulot ja yleistäminen eivät ole sivistystä. Ne ovat typeryyttä.

Nyt tarvittaisiin uutta propagandaa, eräänlaista ANTIPROPAGANDAA. Molemminpuolisessa suhtautumisessa pitäisi tehdä suursiivous - mutta ei sillä tavalla, että roskat lakaistaan maton alle ja tavarat työnnetään takaisin kaappiin.

Esimerkki suursiivouksesta ja antipropagandasta:

On tullut ilmi ikäviä asioita Suomen toimista jatkosodan aikana. Täältä on luovutettu 3000 ihmistä natsisaksaan, suurin osa neuvostoliittolaisia sotavankeja (myös juutalaisia ja kommunisteja joukossa). Nämä ihmiset tapettiin, vietiin tuhoamisleireille tai lähetettiin kuolemaan itärintamalle.

Tällaisista asioista ei ole ennen puhuttu. Nyt puhutaan ja se on hyvä.

kissa
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 01-12-2003, 16:57   #112
kissa
Registered User
 
Сообщений: 152
Проживание:
Регистрация: 06-10-2003
Status: Offline
Karlusha,

Tämä maailmanmeno huolestuttaa minuakin. Henk.koht olen hyvin amerikkalais- ja NATOvastainen. Mielestäni Suomen pitäisi pysyä puolueettomana.

NATOSTA haluttaisiin kansanäänestys, mutta sitä ei järjestetä, sillä kansa saattaisi olla "väärää" mieltä. Suomi viedään NATOON, vaikka väkisin. Se on ikävää.

USA:n maailmanpolitiikka on pelottavaa. Bushin puheet ovat valhetta ja propagandaa alusta loppuun. Toiminta on häikäilemätöntä. Toivon, että sinun ajatuksesi ja ennustuksesi eivät toteudu!

Ensimmäinen kerta, kun kuulen mielipiteitä näistä asioista tällaisesta näkökulmasta, Venäjän puolelta. Näkökulma on uusi ja antaa paljon ajateltavaa. Kiitos.

kissa
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 01-12-2003, 17:17   #113
AlinaR
лучше Алинарчик
 
Аватар для AlinaR
 
Сообщений: 4,355
Проживание: artami
Регистрация: 23-10-2003
Status: Offline
Tänään oli hieno työpaiva, vaikka kaveri jäi sairastaa flunsaa ja piti hoitaa hänen hommia. Meillä firmassa suurin osa ihmisistä melko suvaitsevainen ja osaa antaa arvoa erillaisuudelle. Joskus huomavat ku jotkut asiakkaat (olen myynti-alalla) katsoo vinoon ku rupean kertomaan tuoteesta murtaen eikä ottaa sen takia tosissaan. Niin työkaverit sanoneet hävettäneen sellaisia tapauksia, ja kannustavat olla murehdimatta mokomasta. Ja niinhan minä teen, minua vaikea loukata koska minun itsetunto on vakaa ja teen työtäni hyvin.

Ei kannata ottaa itseseen minkä et aiheuttanut. Suomalaisista olen muuten oppinut elämään päivä kerrallaan, hätäilemättä ja koheltelematta.

Ikävä juttu toi koulukiusaminen ja yleistäminen mutta tässäkin asiassa kannustan nuoria ihmisia olemaan rohkeina ja omana erillaisena itsenä, vastaa omista asioista ensinäkin itselle eikä tarvitsee olla tilivelvollinen omasta tavasta ja pukeutumisesta kenellekään. Luovuus varhaisessa kasvuvaiheessa ei tässä maassa kovin kehittynyt ja pelko erottua joukosta on valtavan suuri, mikä on huolestuttavaa. Koulu ja muut kasvatuslaitokset on puun ja kuoren välissä suhteseen kurinpitoisuuteen ja ojennukseen, siinä on annettu liikaa vapautta ja se vapaus tekeekin ihmisestä suojamattoman entistä enemmän. Mutta onneksi tänä päivänä kiusamisestä puhutaan paljon ja koululle annettiin enemmän valtuuksia puuttua ongelmatilanteseen, näin minä ainakin ymmärsin.

Noh, tulipa kirjoitettua tällä kertaa, halusin vain jotain kantaa ottaa tähänkin keskusteluun.

Poikani muuten sanoi lopettavansa venäjän tunnin opetusta, minkä hän jo ehtinyt käydä kuutisen vuotta. Murrosikä tuottaa äiskälle (siis minulle) huolia ja tuntuu että loppu keinot. On juteltu asiasta perusteellisesti ja argumentoinut tulevaisuuden hyödyt ja plussat, ei auta. Mitä neuvoksi voisitte antaa, kysyisin Kissalta tai Annelta mielipiteen tähän kysymykseen.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 01-12-2003, 23:09   #114
kissa
Registered User
 
Сообщений: 152
Проживание:
Регистрация: 06-10-2003
Status: Offline
Minulla ei ole vielä omia lapsia, joten en näistä kasvatusasioista tiedä - mutta mielelläni sanon mielipiteeni Minulla on on aina mielipiteitä. Vahvoja mielipiteitä vähäisellä harkinnalla

Oletan, että poikasi on yläasteella? Vai onko jo lukiossa?

Tärkeää on, osaako poikasi venäjää "äidinkielenä", eli onko hän oppinut kielen sinulta? Kuuleeko hän venäjää kotona, edes TV:stä tai radiosta? Jos näin on, venäjänkielen taito ei katoa, vaikka ehkä vähän huononee, jos hän lopettaa sen opiskelun muutamaksi vuodeksi.

Murrosiässä kapinoidaan sitä vastaan, mikä on vanhemmille tärkeää tai mikä "symboloi" vanhempia. Sinulle on varmasti tärkeää, että poika osaa venäjää?

Ehkä ei kannattaisi liikaa painostaa. Silloin vastustus vain kovenee ja jutusta tulee murrosikäisen sisulla "elämän ja kuoleman" kysymys. Järkipuhe ei ainakaan mene perille, hyödyt ja haitat ei kiinnosta

Voi olla myös, että kyse ei olekaan murrosikäisen kapinoinnista. Onko poika itse harkinnut päätöstään järkevästi? Onko hänellä huono kielipää - haluaisiko hän keskittyä enemmän johonkin matemaattiseen aineeseen? Ehkä hänen täytyy tehdä lukujärjestyksessään valintoja ja venäjänkielen takia pitäisi jättää jokin toinen, mieluisampi aine pois?

Jos poika lopettaa opiskelun nyt, onko hänellä myöhemmin mahdollisuus jatkaa sitä? Kurssimuotoisessa lukiossa se ainakin on mahdollista - ainakin meillä oli mahdollisuus valita kursseja riippumatta siitä, kuinka monta vuotta oli jo lukiota käynyt. Minäkin suoritin ensimmäisen vuoden terveystiedon neljäntenä vuonna.

En tiedä, pitääkö silloin käydä kaikki venäjänkurssit ensimmäisestä alkaen, vai voidaanko järjestää jokin tasokoe? Ainakin minun aikanani lukion venäjänkielen ryhmä oli niin pieni, että oli mahdollisuus aika yksilölliseen opetukseen. Se on myös paljon opettajan persoonasta ja hyvästä tahdosta kiinni.

Se, että osaa monta kieltä, on valtavan hieno ja hyödyllinen asia. Kyllä sen aikuinen ihminen ymmärtää, kun on murrosikä mennyt ohitse. Älä hätäile - niinkauan kun huumeisiin ei kosketa ja ystäväpiirissä on edes vähän järkeä, asiat ovat hyvin

Tsemppiä!

kissa

ps. minä halusin aloittaa venäjänopiskelun jo yläasteella, mutta ryhmää ei saatu kokoon - oli liian vähän halukkaita Pääsin opiskelemaan venäjää vasta lukiossa. Toivon, että osaisin venäjää paremmin - haluaisin, että tulevat lapseni oppisivat perheen isännän ja hänen sukunsa kielen. Ammattikorkeakoulussa, jota nyt käyn, ei ole mahdollisuutta "edistyneempiin" venäjänkielen opintoihin. Voi harmi!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 01-12-2003, 23:25   #115
AlinaR
лучше Алинарчик
 
Аватар для AlinaR
 
Сообщений: 4,355
Проживание: artami
Регистрация: 23-10-2003
Status: Offline
Kiitos kissa neuvoista!
Tosiaan juteltiin tänä iltana vielä yläastelaisen poikani kanssa ja päätettiin että näin on parempi, ettei käy jonkun aikaa venäjän kielen tunneilla. Juttelin myös opettajansa kanssa ja hän ymmärsi sekä suositteli pitää breikkia jonkun aikaa. En minä pakota poikia, niitä minulla on kaksi ja ne ovat tärkeitä olentoja minun elämässäni, en halua että terveet ja mahtavat välit menisi poikki minun tahtoni vuoksi. Itse lapsuudessani olin sellaisen pakottelun uhri, vieläkin nousee karva pystyyn siitä kaikesta.

Sinun kissa kannattaa ehkä käydä muissa teemoissa ja rohjeta kirjoittaa myös venäjäksi, jos vain olet niin pitkälle päässyt?

Kaikkea hyvää sinulle ja kiitti!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-12-2003, 08:13   #116
Chuhna
Красавчег
 
Сообщений: 11,027
Проживание:
Регистрация: 07-05-2003
Status: Offline
Цитата:
Se, että talvisotaa ja jatkosotaa muistellaan, ei ole propagandaa. Omasta historiasta on puhuttava, jotta ymmärtää omat juurensa.

Muistokin voi olla erillainen. Esimerkiksi miksei Suomessa koskaan puhuta toisesta maailmansodasta vain ainoastaan jatkosodasta? Eikö Suomi ollutkaan natsi-Saksan liittolainen nimeenomaan toisessa maailmansodassa? Miksi tälläisiä tosiasioita pitäisi kiertää? Tuskin tälläinen historian muokkaminen autaa ymmärtää omat juurensa oikein. Päinvastoin, se vain ruokkii vihaa Venäjää kohti uusissa sukupolvissa loputtomasti. Onko siinä järkeä?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-12-2003, 09:36   #117
kissa
Registered User
 
Сообщений: 152
Проживание:
Регистрация: 06-10-2003
Status: Offline
Chuhna,

kyllä minulle on koulussa puhuttu II maailmansodasta samalla kun puhuttiin jatkosodasta. On puhuttu Hitleristä, on puhuttu Saksasta.

Nyt tuosta ajasta puhutaan vielä enemmän. Kerroinhan, että Suomesta lähetettiin 3000 onnetonta Saksaan tuhottavaksi. Se oli väärin tehty, eikä siitä saa olla hiljaa.

Minusta tuntuu, että Venäjälläkin muistellaan sotia ja niitä vaikeita aikoija kovin valikoivasti. Puhutaan siitä, kuinka "me tuhosimme Hitlerin, haa!" mutta ollaan hiljaa sitten, kun on puhe Stalinista ja Siperiasta.

Minä olen kuullut luvun 30 miljoonaa kuollutta, kun puhutaan Stalinista. Arvioita on monia. Mitkä luvut on teille kerrottu? Olisi kiva verrata - ehkä totuus on jossain siinä välissä.

kissa
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-12-2003, 09:52   #118
kissa
Registered User
 
Сообщений: 152
Проживание:
Регистрация: 06-10-2003
Status: Offline
AlinaR,

ihanaa kuulla, että asia selvisi

Ehkä uskallankin kirjoittaa venäjäksi joskus - uskalsin jo mieheni avulla vähän silloin, kun viimeksi tapeltiin. Mutta pelko, että teen virheitä, on suuri! Te taidatte olla paljon rohkeampia kuin minä Luen venäjää aika sujuvasti (sanakirjan kanssa) ja kuuntelen arkijuttelua.

Puhutko sinä pojille venäjää? Onko teillä kaksikielinen perhe? Minä haluaisin (mahdollisille) tuleville lapsilleni kaksi vahvaa kieltä: suomen ja venäjän. Onko sinulla kokemuksia tästä? Olisi todella mukavaa ja mielenkiintoista kuulla!

kissa
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-12-2003, 10:28   #119
Chuhna
Красавчег
 
Сообщений: 11,027
Проживание:
Регистрация: 07-05-2003
Status: Offline
kissa
En puolustele NL:a missä tapauksessa enkä pidä historian opetusta Venäjän kouluissa riittävästi rehellisenä. Itse vihaan NL:a, Stalinia, Leninia ja kommunismia ylipäätän, mutta venäjän kansa ja kommunismi kuitenkin eivät ole yhtä ja samaa asia. Olen käynyt koulua NL:ssa enkä haluaisi, että lapseni saisi vastavaa valikoitua historian opetusta Suomessakin. Siksi kirjoitinkin, koska välillä joutuu toteamaan, että moni suomalainen edelleen sotii Venäjää vastaan muistamatta omia synttejä.
Mielipiteni on, että NL:n hallitus ja poliitikot olivat rikollisia. Mutta myös Suomen poliitikot koskaan eivät olleet enkeleitä. Eikös se olisi hyvä peruste lopettamaan kansanvihaa ja suhtautua ihmisiin niiden inhimillisten arvojen perusteella?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-12-2003, 12:27   #120
henaro_1
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
kissa,
Sanoisin näin että vaikka Venäjällä puhutaan sodasta valikoivasti, ja vaikka sodassa 20 miljoonaan kaatuneiden venäläisten sukulaiset muistavat kunnialla omaisiaan, mielestäni varsinaisesta saksalaisiin kohdistuvasta vihasta ja ennakkoluuloista olla päästyy jo 20-30 v. sitten. Ryssä vihaa lämmitelevät kirjoitukset ja ohjelmat tulevat edelleen mediasta.
Kun aikoinaan vastaava tilanne oli Ruotsissa, ja kohdistui siellä asuviibn Suomalaisiin niin valtion tasolla oli massamedian edustaille huomautettu asiasta. Mielestäni niintämä jatkuu niin pitkään kun valtio tukee tai on puuttumatta asiaan.

Mitä koskee propaganda niin pelottavan ja pahan Ryssän kyva on luotu venäjän vallankumouksen jälkeen. Eli hyvin paljon ennen sotia...
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Закрытая тема


Опции темы Поиск в этой теме
Поиск в этой теме:

Расширенный поиск
Опции просмотра Оценка этой теме
Оценка этой теме:

Ваши права в разделе
Вы не можете создавать темы
Вы не можете отвечать на сообщения
Вы не можете прикреплять файлы
Вы не можете редактировать сообщения

vB коды Вкл.
[IMG] код Вкл.
HTML код Выкл.



» Объявления на Doska.fi

» Галерея Финляндии

» Реклама на Doska.fi

» Реклама на Russian.fi


Часовой пояс GMT +3, время: 04:23.

Russian.fi - Финляндия по-русски © Suomitech Oy, 2002-2024 При использовании материалов с сайта указание ссылки на russian.fi обязательно