Вернуться   Финляндия по-русски » Жизнь в Финляндии » Suomenkielinen keskustelupalsta
Логин
Пароль

Ответ
 
Опции темы Поиск в этой теме Оценить тему Опции просмотра
Old 28-08-2005, 11:10   #1
Valkat
Cамо совершенство
 
Аватар для Valkat
 
Сообщений: 1,461
Проживание: Земля
Регистрация: 23-09-2004
Status: Offline
Morries vai Morris?

Olen kuullut suomessa, ymmärän, et se tarkoittaa sama sano kuin esim Moi! Mut en tieda, milla tavalla oikein kirjoitaa (onko mulla paljon virheita? )

-----------------
человеку следует, например, просто прекратить курить, или достичь внутреннего спокойствия, наши заботы должны быть направлены прежде всего на самого себя, отсюда начинаются все реформы
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 28-08-2005, 11:21   #2
Sinichka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
se on morjens
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 28-08-2005, 11:23   #3
Jade
финский мир
 
Аватар для Jade
 
Сообщений: 22,704
Проживание:
Регистрация: 15-05-2005
Status: Offline
Smile

Цитата:
Сообщение от Paavo
Olen kuullut suomessa, ymmärän, et se tarkoittaa sama sano kuin esim Moi! Mut en tieda, milla tavalla oikein kirjoitaa (onko mulla paljon virheita? )

Olet kuullut väärin – se on morjens ja siitä on tullut muutama eri versio moro, morientes
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 28-08-2005, 11:29   #4
Jade
финский мир
 
Аватар для Jade
 
Сообщений: 22,704
Проживание:
Регистрация: 15-05-2005
Status: Offline
Wink

lisäksi voi sanoa morjes
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 28-08-2005, 11:33   #5
Valkat
Cамо совершенство
 
Аватар для Valkat
 
Сообщений: 1,461
Проживание: Земля
Регистрация: 23-09-2004
Status: Offline
Mitkä ovat vielä terveisiat (vai terveiset)
tiedän: moro, moi, moikka, hei, morjens, morientes

-----------------
человеку следует, например, просто прекратить курить, или достичь внутреннего спокойствия, наши заботы должны быть направлены прежде всего на самого себя, отсюда начинаются все реформы
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 28-08-2005, 12:10   #6
Jade
финский мир
 
Аватар для Jade
 
Сообщений: 22,704
Проживание:
Регистрация: 15-05-2005
Status: Offline
Talking

Цитата:
Сообщение от Paavo
Mitkä ovat vielä terveisiat (vai terveiset)
tiedän: moro, moi, moikka, hei, morjens, morientes

terveiset on oikea muoto
jos sanot terve.siat (тэрвэ.сиат = можно услышать "привет, свиньи") siitä voi tulla väärinkäsitys
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 28-08-2005, 12:51   #7
Ashin
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Morjentes, muchachos!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 28-08-2005, 13:32   #8
Valkat
Cамо совершенство
 
Аватар для Valkat
 
Сообщений: 1,461
Проживание: Земля
Регистрация: 23-09-2004
Status: Offline
Fernando morjentes - jalkapalloilija.
Ehkä morjentes sano tulii siitä

-----------------
человеку следует, например, просто прекратить курить, или достичь внутреннего спокойствия, наши заботы должны быть направлены прежде всего на самого себя, отсюда начинаются все реформы
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 28-08-2005, 18:56   #9
~Aurora~
пришла, увидела, оценила
 
Аватар для ~Aurora~
 
Сообщений: 2,254
Проживание:
Регистрация: 31-12-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Paavo
Fernando morjentes - jalkapalloilija.
Ehkä morjentes sano tulii siitä


Eikä oo! Sana morjens on tullut suomenruotsalaisilta. Myöskin heido ja moido.

Mä kuulin semmoisen tarinan, että venäläiselle siivoojalle oli sanottu Moi! monta kertaa Sen jälkeen hän oli kyllästynyt siihen ja huusi Да мою, я мою эти полы!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 28-08-2005, 21:59   #10
Valkat
Cамо совершенство
 
Аватар для Valkat
 
Сообщений: 1,461
Проживание: Земля
Регистрация: 23-09-2004
Status: Offline
Kuulin sama tarinan

-----------------
человеку следует, например, просто прекратить курить, или достичь внутреннего спокойствия, наши заботы должны быть направлены прежде всего на самого себя, отсюда начинаются все реформы
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 29-08-2005, 05:09   #11
kuolema
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Talking

Цитата:
Сообщение от Paavo
Olen kuullut suomessa, ymmärän, et se tarkoittaa sama sano kuin esim Moi! Mut en tieda, milla tavalla oikein kirjoitaa (onko mulla paljon virheita? )


Ala huolestu! Tassa kaikki on kunnossa. Sa osaat hyvin suomea. =)
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 29-08-2005, 17:33   #12
Ralphie
Moderaattori
 
Аватар для Ralphie
 
Сообщений: 2,312
Проживание: Свой дом
Регистрация: 14-04-2004
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от ~Aurora~
Eikä oo! Sana morjens on tullut suomenruotsalaisilta. Myöskin heido ja moido.


Kyseessä oli sana morientes, joka tuli jalkapalloilijan sukunimestä suomen slangiin. Ruotsalaisilta saimme Hej då -ilmaisun, josta suomenruotsalaiset ovat vääntäneet mainitsemasi moi dån.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 29-08-2005, 20:01   #13
Olison
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от Paavo
Mitkä ovat vielä terveisiat (vai terveiset)
tiedän: moro, moi, moikka, hei, morjens, morientes


"Moro moro, mitäs poro"
Morjes, morjesta, törö, tervehdys
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 29-08-2005, 20:39   #14
Valkat
Cамо совершенство
 
Аватар для Valkat
 
Сообщений: 1,461
Проживание: Земля
Регистрация: 23-09-2004
Status: Offline
törö - onko varma? Mitä se tarkoitaa

-----------------
человеку следует, например, просто прекратить курить, или достичь внутреннего спокойствия, наши заботы должны быть направлены прежде всего на самого себя, отсюда начинаются все реформы
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 29-08-2005, 21:21   #15
Olison
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
olen ihan varma... tavallisesti sanotaan "no törö törö". Sama kuin "terve", mutta puhekieli (luulisin)
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 03-09-2005, 02:29   #16
OpiskelijaParka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от Olison
olen ihan varma... tavallisesti sanotaan "no törö törö". Sama kuin "terve", mutta puhekieli (luulisin)


Ei kun "(no) tere tere". Harvinaisempi tai sitten paikallinen ilmaus. Väännös "no terve terve" moninkertaisesta tervehtimisestä.

Mielestäni "terve" on itäinen sanonta ja "moro/morjens" tamperelaista puheenpartta. Kaikki ovat puhekieltä. Lisäksi katsoin pitkään kun naisellinen (ulkomaalainen) nainen sanoi minulle "morjens". Ärrät on jotenkin niin maskuliinisia kirjaimia. Se on myös työväenluokkainen tervehdys.

"Moi" on pehmeä (nuoriso? naisten?) tervehdys, kuten neutraalimpi "hei".

Kirjakielisiä tervehdyksiä ovat huomenta/päivää/iltaa. Jos haluaa korostaa niin sanotaan "Hyvää päivää" jne.

Kohteliaisuudelle ja kirjakielelle on paikkansa suomalaisessa yhteiskunnassa, vaikka sitä ei ehkä ihan heti huomaa.

Milloin minä korostan tervehdystä? No jos olen saapunut liikkeeseen ja minusta alkaa tuntumaan siltä, että tiskin takana on töissä joku kuurosokea, joka ei ole huomannut minun saapuneeni liikkeeseen niin sanon selkeällä äänellä "Hyvää päivää" tai jotain muuta muodollisen kuuloista, kuten "Päivää henkilökunta", joka on vähän dynamiittia. Se on huomattavasti kohteliaampi muoto kysymyksestä "Onkohan täällä tänään sattumoisin ketään töissä?".

Kun pultsaripariskunta tukki kaupassa ulospääsyn epähuomiossaan kassejaan pakatessaan niin vähän aikaa odotettuamme ja meidän jonottajien virnuillessa toisillemme tokaisin:"Pääsisinköhän tästä *herrasväen* ohi?". Harvemmin olen nähnyt suomalaisten antavan niin nopeasti tietä.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 03-09-2005, 02:40   #17
OpiskelijaParka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от Ralphie
Kyseessä oli sana morientes


Kukaan ei ole koskaan sanonut minulle 'morientes' enkä tiennyt/uskonut tuollaista sanaa olevan olemassakaan, mutta kyllä Google.fi löysi sen myös tervehdyksenä.

Katson Googlella usein mikä on jonkun sanan/ilmaisun esiintymistaajuus.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 03-09-2005, 13:30   #18
Ralphie
Moderaattori
 
Аватар для Ralphie
 
Сообщений: 2,312
Проживание: Свой дом
Регистрация: 14-04-2004
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от OpiskelijaParka
Milloin minä korostan tervehdystä? No jos olen saapunut liikkeeseen ja minusta alkaa tuntumaan siltä, että tiskin takana on töissä joku kuurosokea, joka ei ole huomannut minun saapuneeni liikkeeseen niin sanon selkeällä äänellä "Hyvää päivää" tai jotain muuta muodollisen kuuloista, kuten "Päivää henkilökunta", joka on vähän dynamiittia. Se on huomattavasti kohteliaampi muoto kysymyksestä "Onkohan täällä tänään sattumoisin ketään töissä?".

Kun pultsaripariskunta tukki kaupassa ulospääsyn epähuomiossaan kassejaan pakatessaan niin vähän aikaa odotettuamme ja meidän jonottajien virnuillessa toisillemme tokaisin:"Pääsisinköhän tästä *herrasväen* ohi?". Harvemmin olen nähnyt suomalaisten antavan niin nopeasti tietä.


Heh. Sähän oot aika tiukka tapaus Mielestäni suomalaiset voisivat tervehtiä enemmän esim. naapureita. Yksinkertainen "morjens" riittäisi puhumattakaan nyt mistään small talkista. USA:ssa olin välillä vähän pihalla, kun tuntui että joka toinen tuntematon kysyy "How are you?" tai "What's up?". Totuttelun jälkeen pidin small talkista todella paljon.

Eläköön small talk!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 03-09-2005, 20:18   #19
~Aurora~
пришла, увидела, оценила
 
Аватар для ~Aurora~
 
Сообщений: 2,254
Проживание:
Регистрация: 31-12-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Ralphie
Kyseessä oli sana morientes, joka tuli jalkapalloilijan sukunimestä suomen slangiin.


No nii...hyvää tietää jotain uutta. Mä en koskaan tervehtinyt ketään sanomalla moro tai morjens. Ihan helppoa sanoa hei tai moi!

Цитата:
Сообщение от Olison
"Moro moro, mitäs poro"
Morjes, morjesta, törö, tervehdys


Moro, moro poro!" Kiva kuulla susta pitkästä aikaa. Missä sä olit koko ajan ? Otsä vieläkin opiskelija ?
Voi opiskelija parka!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 03-09-2005, 21:01   #20
D_F
Пользователь
 
Аватар для D_F
 
Сообщений: 5,408
Проживание: регулярно
Регистрация: 12-05-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от ~Aurora~
No nii...hyvää tietää jotain uutta. Mä en koskaan tervehtinyt ketään sanomalla moro tai morjens. Ihan helppoa sanoa hei tai moi!

se kyllä riippuu aika paljon asuinpaikasta.

-----------------
бестолковый словарь
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 03-09-2005, 23:23   #21
OpiskelijaParka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от Ralphie
Mielestäni suomalaiset voisivat tervehtiä enemmän esim. naapureita. Yksinkertainen "morjens" riittäisi puhumattakaan nyt mistään small talkista.


Se, mitä mieltä suomalaiset ovat naapureistaan, löytyy talo talolta dokumentoituna täältä:
http://www.kyttaajat.net/ Tarkista oma osoitteesi.

Vuokrataloissa ei välttämättä tervehditä, mutta omistustaloissa omistajat yleensä tervehtivät toisiaan.

Minä olen sen verran viisastunut, että ainoastaan tervehdin naapureita ja kieltäydyn puhumasta mistään muusta. Siitä small talkista tuppaa kehkeytymään pahanlaatuista juoruilua. Vähän ajan päästä naapuruston mummot tietävät sinun asiasi paremmin kuin sinä itse.

Olet Tampereelta, joten seuraapa miten naiset kertovat itsestään tai asioistaan. Moni niistä suojautuu juoruilulta kertomalla joka kerta vähän erilaisen version samasta tarinasta. Semmoiset mielestäni isotkin asiat kuin että mitä ne on opiskelleet tai millä osastolla ne on töissä vaihtuvat parin kuukauden välein kun ne ei muista mitä ne on aiemmin sinulle täsmälleen kertoneet.

Small talkia harrastetaan Suomessa lähinnä Karjalassa. Se voi olla hyvinkin runsasta ja yksipuolista ilman, että sinä ehdit saada suunvuoroa ollenkaan.

Цитата:
USA:ssa olin välillä vähän pihalla, kun tuntui että joka toinen tuntematon kysyy "How are you?" tai "What's up?". Totuttelun jälkeen pidin small talkista todella paljon.


Eikä ne jää välttämättä kuuntelemaan mitä vastaat. Pinnallisuudessa on kieltämättä hyvätkin puolensa.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 04-09-2005, 13:12   #22
Ralphie
Moderaattori
 
Аватар для Ralphie
 
Сообщений: 2,312
Проживание: Свой дом
Регистрация: 14-04-2004
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от OpiskelijaParka
Se, mitä mieltä suomalaiset ovat naapureistaan, löytyy talo talolta dokumentoituna täältä: http://www.kyttaajat.net/ Tarkista oma osoitteesi.


Tarkistin. Ei löydy edes mun katua. Itse asiassa olen tyytyväinen mun naapureihin . Yksi kutsuu aina kotibileisiin ja toinen soittaa aamuisin viulua.

Цитата:
Сообщение от OpiskelijaParka
Siitä small talkista tuppaa kehkeytymään pahanlaatuista juoruilua. Vähän ajan päästä naapuruston mummot tietävät sinun asiasi paremmin kuin sinä itse.


Vähän riippuu kenen kanssa juttelee ja missä asuu. Älä juttele mummojen kanssa, suosi nuorempaa sukupolvea. Mun talon korkeakouluopiskelijat ja nuoret äidit eivät juuri juoruile..

Цитата:
Сообщение от OpiskelijaParka
Olet Tampereelta, joten seuraapa miten naiset kertovat itsestään tai asioistaan. Moni niistä suojautuu juoruilulta kertomalla joka kerta vähän erilaisen version samasta tarinasta.


En ole huomannut.. Mistä päin sä oot?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 06-09-2005, 17:10   #23
~Aurora~
пришла, увидела, оценила
 
Аватар для ~Aurora~
 
Сообщений: 2,254
Проживание:
Регистрация: 31-12-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от D_F
se kyllä riippuu aika paljon asuinpaikasta.


Morjens!!! Morjens!!!

Missäs kävit?
-No... ärrällä!
- Ärrällä!
-Niin ärrällä!
-No ...miks siellä kävit!?
-Koska se on ärrä!
-Minkä takia ärrä! No... hyvä ärrä! No määpäs meenkin sitten ärrälle!!!!!!!!
- No mene ärrälle!!!

- Morjens!!! Morjens!!!

R-KIOSKIS!!!!

MUKAVAA JA NOPEAA ON ASIOINTI!!!!!!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 06-09-2005, 17:15   #24
~Aurora~
пришла, увидела, оценила
 
Аватар для ~Aurora~
 
Сообщений: 2,254
Проживание:
Регистрация: 31-12-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от OpiskelijaParka

Small talkia harrastetaan Suomessa lähinnä Karjalassa. Se voi olla hyvinkin runsasta ja yksipuolista ilman, että sinä ehdit saada suunvuoroa ollenkaan. .


Voi Herra jestas sentään! Se on totta.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 07-09-2005, 02:23   #25
Katja
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от OpiskelijaParka
Se, mitä mieltä suomalaiset ovat naapureistaan, löytyy talo talolta dokumentoituna täältä:
http://www.kyttaajat.net/ Tarkista oma osoitteesi.

Vuokrataloissa ei välttämättä tervehditä, mutta omistustaloissa omistajat yleensä tervehtivät toisiaan.

Minä olen sen verran viisastunut, että ainoastaan tervehdin naapureita ja kieltäydyn puhumasta mistään muusta. Siitä small talkista tuppaa kehkeytymään pahanlaatuista juoruilua. Vähän ajan päästä naapuruston mummot tietävät sinun asiasi paremmin kuin sinä itse.

Hm. Meillä on ihanat naapurit. Jos joku unohtaa kotiavaimia, mennään naapurille. Sieltä soitetaan äidille/vaimolle jne. että toisivat avaimia. Jos auton valot jäivät päälle, mennään kertomaan sitä naapurille. Kun naapurit ovat lomalla, haetaan postia. Jos ukkonen pelottaa kamalasti voi mennä naapurille. Haetaan sokeria, sulakkeita jne. jos itsellä ei ole sitä kotona. Annetaan kukkia kun itsellä niitä on liian paljon.(ruukkukukkia). Jos modeemi ei toimi naapuri voi lainata oman(ylimääräisen). Jne jne. Pitää vain tietää kenelle kertoa omista yksityisasioista ja salaisuuksista. Niitä ei välttämättä tarvitse kertoa ystävillekään.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Ответ


Опции темы Поиск в этой теме
Поиск в этой теме:

Расширенный поиск
Опции просмотра Оценка этой теме
Оценка этой теме:

Ваши права в разделе
Вы не можете создавать темы
Вы не можете отвечать на сообщения
Вы не можете прикреплять файлы
Вы не можете редактировать сообщения

vB коды Вкл.
[IMG] код Вкл.
HTML код Выкл.



» Объявления на Doska.fi

» Галерея Финляндии

» Реклама на Doska.fi

» Реклама на Russian.fi


Часовой пояс GMT +3, время: 02:10.

Russian.fi - Финляндия по-русски © Suomitech Oy, 2002-2024 При использовании материалов с сайта указание ссылки на russian.fi обязательно