Вернуться   Финляндия по-русски » Жизнь в Финляндии » Suomenkielinen keskustelupalsta
Логин
Пароль

Ответ
 
Опции темы Поиск в этой теме Оценить тему Опции просмотра
Old 09-09-2007, 13:14   #181
Pöllö
Tönt
 
Аватар для Pöllö
 
Сообщений: 9,651
Проживание: Tampere
Регистрация: 10-08-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от SannamannA
Men tänk nu bara att det funkar likadant för honom. Han vill inte ha dig nu för att du vill ha honom. Men när han märker att du har andra och vill inte ha honom, då fattar han att han vill ha dig

Men jag tror det är en bra idé att kanske abonera en tidning/magazin som handla om nåt man är interesserad av... ! Tack för tippsen!!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 09-09-2007, 13:15   #182
Pöllö
Tönt
 
Аватар для Pöllö
 
Сообщений: 9,651
Проживание: Tampere
Регистрация: 10-08-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от SannamannA
Jag förstår allt och kan kan läsa allt... När jag var kvar i Sverige kunde jag uttrycker mig utan problem och ibland undrade folk om jag kanske även var svensk B-) Men nu händer det ibland att jag måste leta efter ord eller är osäker med grammatiken när jag vill skriva eller säger nåt... det går inte så fort längre...
Särskild nu, där jag har börjat att plugga (uppfriska) min franska...

Vad gör ni som bor i Tyskland för att hålla era språkfärdigheter vid livet???
Några ideer?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 09-09-2007, 13:16   #183
Marmir
Ёж - прекрасная женщина
 
Аватар для Marmir
 
Сообщений: 33,551
Проживание:
Регистрация: 22-09-2006
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от SannamannA
Men tänk nu bara att det funkar likadant för honom. Han vill inte ha dig nu för att du vill ha honom. Men när han märker att du har andra och vill inte ha honom, då fattar han att han vill ha dig

faktiskt kan det vara sant. därför att vi är ganska lika. t.ex. väljar samma rätter på restauranger och dricker samma drycker på krogen.
jag ska försöka göra homon lite svartsjuk men har ingen ergarenhet i detta...
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 09-09-2007, 13:21   #184
SannamannA
Cthulhu fhtagn!
 
Аватар для SannamannA
 
Сообщений: 6,166
Проживание:
Регистрация: 13-03-2007
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Marmir
faktiskt kan det vara sant. därför att vi är ganska lika. t.ex. väljar samma rätter på restauranger och dricker samma drycker på krogen.
jag ska försöka göra homon lite svartsjuk men har ingen ergarenhet i detta...


Huvudregeln är att inte gå för långt. Det räcker med lite flört. Du kan börja med att äta lunch med någon trevlig viking.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 09-09-2007, 13:26   #185
Marmir
Ёж - прекрасная женщина
 
Аватар для Marmir
 
Сообщений: 33,551
Проживание:
Регистрация: 22-09-2006
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от SannamannA
Huvudregeln är att inte gå för långt. Det räcker med lite flört. Du kan börja med att äta lunch med någon trevlig viking.

javisst!!! i fredas kom han sent och frågade mig vem jag hade lunch med. kanske spelar det nån roll för honom... imorgon tar jag någon trevlig och attraktiv.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 09-09-2007, 13:28   #186
SannamannA
Cthulhu fhtagn!
 
Аватар для SannamannA
 
Сообщений: 6,166
Проживание:
Регистрация: 13-03-2007
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Marmir
javisst!!! i fredas kom han sent och frågade mig vem jag hade lunch med. kanske spelar det nån roll för honom... imorgon tar jag någon trevlig och attraktiv.


Ser du bara!!! Och du skall försöka göra så att han faktist SER dig när du äter lunch med någon annan.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 09-09-2007, 13:34   #187
Marmir
Ёж - прекрасная женщина
 
Аватар для Marmir
 
Сообщений: 33,551
Проживание:
Регистрация: 22-09-2006
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от SannamannA
Ser du bara!!! Och du skall försöka göra så att han faktist SER dig när du äter lunch med någon annan.

alla dessa spel... det är så hemskt svårt för mig. varför män kan inte vara bara normala och enkla???
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 09-09-2007, 13:44   #188
SannamannA
Cthulhu fhtagn!
 
Аватар для SannamannA
 
Сообщений: 6,166
Проживание:
Регистрация: 13-03-2007
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Marmir
alla dessa spel... det är så hemskt svårt för mig. varför män kan inte vara bara normala och enkla???


Tror du att jag själv tycker om att spela? Nej, jag tycker själv att det är fel. Glöm det jag sade, du skall inte göra någonting som inte känns bra.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 09-09-2007, 13:50   #189
Marmir
Ёж - прекрасная женщина
 
Аватар для Marmir
 
Сообщений: 33,551
Проживание:
Регистрация: 22-09-2006
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от SannamannA
Tror du att jag själv tycker om att spela? Nej, jag tycker själv att det är fel. Glöm det jag sade, du skall inte göra någonting som inte känns bra.

men vem vill spela i så fall? är det de eller andra tjejer elle nån annan?

jag ska aldrig glömma nåt som kan hjälpa att få honom tillbacka... han är... han är... så perfekt, så smart, så vacker... dessutom jätte kramsjuk, stor och varm...

Последнее редактирование от Marmir : 09-09-2007 в 13:52.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 09-09-2007, 14:38   #190
SannamannA
Cthulhu fhtagn!
 
Аватар для SannamannA
 
Сообщений: 6,166
Проживание:
Регистрация: 13-03-2007
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Marmir
men vem vill spela i så fall? är det de eller andra tjejer elle nån annan?

jag ska aldrig glömma nåt som kan hjälpa att få honom tillbacka... han är... han är... så perfekt, så smart, så vacker... dessutom jätte kramsjuk, stor och varm...


Oj, min gulle är precis likadan Och jag fick sån lust att krama honom!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 24-10-2007, 17:11   #191
Микка К.
Холостяк
 
Аватар для Микка К.
 
Сообщений: 43,819
Проживание:
Регистрация: 09-07-2007
Status: Offline
Question

Как по-шведски будет-"Владею только русским и финским" или "Знаю только русский и финский" ?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 24-10-2007, 17:27   #192
Radogost
...
 
Сообщений: 1,647
Проживание:
Регистрация: 08-01-2006
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Микка К.
Как по-шведски будет-"Владею только русским и финским" или "Знаю только русский и финский" ?

Я б сказал "jag talar bara finska och ryska". Поймут - это точно... Правильно ли - хрен знает...

-----------------
Любовь помогает убить время, время помогает убить любовь.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 24-10-2007, 18:17   #193
Nikolai Google
Registered User
 
Аватар для Nikolai Google
 
Сообщений: 458
Проживание: Helvetistä itään
Регистрация: 20-03-2007
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Radogost
Я б сказал "jag talar bara finska och ryska". Поймут - это точно... Правильно ли - хрен знает...


Ja, det är rätt.

-----------------
No piercing, no tattoo.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 10-11-2007, 22:51   #194
Sangurasu
Registered User
 
Аватар для Sangurasu
 
Сообщений: 20
Проживание: Турку/Turku/Åbo.
Регистрация: 10-11-2007
Status: Offline
Hejsan svejsan. Finns det finlandssvenskryssar här? Hoppas jag är inte den ända.

-----------------
Finnish, Swedish, German, Spanish, Russian, English and Latin. Take your pick.
I'm also interested in philology, etymology, mythology and philosophy.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 11-11-2007, 14:41   #195
likka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Smile

Цитата:
Сообщение от Sangurasu
Hejsan svejsan. Finns det finlandssvenskryssar här? Hoppas jag är inte den ända.



Hej! Hur är det med dig där?
jag kan inte säga att jag pratar jättebra svenska (tyvärr). jag har studerat det tre månader.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 11-11-2007, 16:12   #196
Sangurasu
Registered User
 
Аватар для Sangurasu
 
Сообщений: 20
Проживание: Турку/Turku/Åbo.
Регистрация: 10-11-2007
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от likka
Hej! Hur är det med dig där?
jag kan inte säga att jag pratar jättebra svenska (tyvärr). jag har studerat det tre månader.

Heijssan!

Tack bra, hur är det med dig då? Såå, hurdan är din bakgrund? (:

-----------------
Finnish, Swedish, German, Spanish, Russian, English and Latin. Take your pick.
I'm also interested in philology, etymology, mythology and philosophy.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 11-11-2007, 23:47   #197
likka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Wink

Цитата:
Сообщение от Sangurasu
Heijssan!

Tack bra, hur är det med dig då? Såå, hurdan är din bakgrund? (:



Tack, jag mår också bra, men jag är så trött(((
jag skulle vilja fråga, vad menar du med ordet bakgrund? Bedyter det "varför studerar du svenska"?
Jag bor i Österbotten. Du förstår att man måste prata här båda oficiellt språk för att jag ska fortsätta mitt arbete, som jag tycker så mycket om!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 12-11-2007, 18:56   #198
Sangurasu
Registered User
 
Аватар для Sangurasu
 
Сообщений: 20
Проживание: Турку/Turku/Åbo.
Регистрация: 10-11-2007
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от likka
Tack, jag mår också bra, men jag är så trött(((
jag skulle vilja fråga, vad menar du med ordet bakgrund? Bedyter det "varför studerar du svenska"?
Jag bor i Österbotten. Du förstår att man måste prata här båda oficiellt språk för att jag ska fortsätta mitt arbete, som jag tycker så mycket om!


Alltså, varifrån är dina föräldrar, vad är ditt modersmål, var bor du osv. (:
Vad arbetar du med? Jag själv studerar i Kotka och efter tre år borde jag bli en student med en vit mössa.

-----------------
Finnish, Swedish, German, Spanish, Russian, English and Latin. Take your pick.
I'm also interested in philology, etymology, mythology and philosophy.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 12-11-2007, 22:30   #199
likka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Red face

Цитата:
Сообщение от Sangurasu
Alltså, varifrån är dina föräldrar, vad är ditt modersmål, var bor du osv. (:
Vad arbetar du med? Jag själv studerar i Kotka och efter tre år borde jag bli en student med en vit mössa.


OK. Jag fattar nu. Tack att du har förklarat det åt mig.
Jag flyttade till Finland i september 2006. Alltså jag har bott här bara ett år och två månader. Jab bor i Vasa med min hund Enkeli som är 3,7 år. jag är en vuxen "flicka" (34 år )
Min farfar är fådd i Teuva (det är närä av Vasa, ca 70 km). Därför fluttade jag hit som Suomen kansalaisen jälkeläinen (jag vet inte vad är det pä svenska, ursäkta!)
Min mormor är inkeriläinen (är det ingermanlanderska?). Därför har haft jag hela livet också finska som hemspråck, men mitt modersmål är ryska.
jag har några yrken (finska och ryska lärare, redaktör, speaker och tränare i rytmiskt gymnastik). Nu studerar jag i svenskspråkig skolan (Evangeliska Folkhögskolan i Österbotten). Jag började studera svenska den 15 augusti, därför jag vet inte många ord och gör så många fel. men jag tror att det (att jag gör fel) betyder ingenting om du förstår vad jag vill säga. Eller hur?
jag arbetar också som ryska lärare i Vasa (jag lärar ryska åt finskspråkiga) och gör ryskspråkigt program på Radio Vasa. Mitt program kan du höra på vår forumet. jag har en tema, som heter "Radio Vasa på ryska".
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 12-11-2007, 23:05   #200
Nikolai Google
Registered User
 
Аватар для Nikolai Google
 
Сообщений: 458
Проживание: Helvetistä itään
Регистрация: 20-03-2007
Status: Offline
Hejsan likka!

Du har studerat väldigt bra. Vet du vem är nu den mest populär människan från Teuva i Finland just nu?

-----------------
No piercing, no tattoo.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 12-11-2007, 23:30   #201
likka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от Nikolai Google
Hejsan likka!

Du har studerat väldigt bra. Vet du vem är nu den mest populär människan från Teuva i Finland just nu?


Jag tror att det är Lauri Tähkä ja Elonkerjuu. Eller hur? Är det någon annat?

Nikolai, kan jag få fråga?
Hur länge har du varit i Finland? Du pratar jättebra finska. Nu ser jag att du kan också svenska) var har du studerat språk?

Последнее редактирование от likka : 12-11-2007 в 23:50.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 13-11-2007, 23:42   #202
Sangurasu
Registered User
 
Аватар для Sangurasu
 
Сообщений: 20
Проживание: Турку/Turku/Åbo.
Регистрация: 10-11-2007
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от likka
OK. Jag fattar nu. Tack att du har förklarat det åt mig.
Jag flyttade till Finland i september 2006. Alltså jag har bott här bara ett år och två månader. Jab bor i Vasa med min hund Enkeli som är 3,7 år. jag är en vuxen "flicka" (34 år )
Min farfar är fådd i Teuva (det är närä av Vasa, ca 70 km). Därför fluttade jag hit som Suomen kansalaisen jälkeläinen (jag vet inte vad är det pä svenska, ursäkta!)
Min mormor är inkeriläinen (är det ingermanlanderska?). Därför har haft jag hela livet också finska som hemspråck, men mitt modersmål är ryska.
jag har några yrken (finska och ryska lärare, redaktör, speaker och tränare i rytmiskt gymnastik). Nu studerar jag i svenskspråkig skolan (Evangeliska Folkhögskolan i Österbotten). Jag började studera svenska den 15 augusti, därför jag vet inte många ord och gör så många fel. men jag tror att det (att jag gör fel) betyder ingenting om du förstår vad jag vill säga. Eller hur?
jag arbetar också som ryska lärare i Vasa (jag lärar ryska åt finskspråkiga) och gör ryskspråkigt program på Radio Vasa. Mitt program kan du höra på vår forumet. jag har en tema, som heter "Radio Vasa på ryska".


Vau, du har studerat svenska bara tre månader och du kan redan så här bra! :O
Suomen kansalaisen jälkeläinen = ättling till en finsk medborgare (: Men jag har ingen aning vad är inkeriläinen på svenska
Det låter ju fint, göra ett ryskspråkigt progam på radio, oh! Vilken ras är din hund?

-----------------
Finnish, Swedish, German, Spanish, Russian, English and Latin. Take your pick.
I'm also interested in philology, etymology, mythology and philosophy.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 14-11-2007, 00:49   #203
likka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от Sangurasu
Vau, du har studerat svenska bara tre månader och du kan redan så här bra! :O
Vilken ras är din hund?


Tack, jag försökar använda svenska, men skriver jag bättre än talar.
Det är så rysligt viktigt åt mig, när någon t.ex.du talar här med mig ibland. Jag har många svenskspråkiga vännar i Vasa, men vi träffas inte så ofta. Och på forumet kan jag titta, vilka satser och hur "bygger" du. Och ordföljden är min öm punkt )oh)
Jag har en fin blandrashund. Jag fick den som födelsedagspresent i april 2004. Då sade mina vänner att min hunds mamma var en spaniel. Och jag trodde att min hund är också en vacker spaniel (jag begriper ingenting i den här saken). Och sedan förstod jag att Enkelis pappa var inte spaniel! (min hund ser ut som labradori!) Hennes pappa var pystykorva. Trots allt gillar jag min hund! om du deltar i websidan www.vkontakte.ru (där har vår grupp "suomi.ru"), kan du titta fotografier av mig och min hund!
Jag skulle vilja också fråga dig. Var har du född? Varför är du intresserad av suomi.ru?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 14-11-2007, 09:16   #204
Nikolai Google
Registered User
 
Аватар для Nikolai Google
 
Сообщений: 458
Проживание: Helvetistä itään
Регистрация: 20-03-2007
Status: Offline
Smile

Цитата:
Сообщение от likka
Jag tror att det är Lauri Tähkä ja Elonkerjuu. Eller hur? Är det någon annat?

Nikolai, kan jag få fråga?
Hur länge har du varit i Finland? Du pratar jättebra finska. Nu ser jag att du kan också svenska) var har du studerat språk?


Lauri Tähkä, det är han...

Svenska jag har pluggat i skolan och i gymnasiet och vid högskolan. Jättebra finska... men det är ju mitt modersmål :-) Jag föddes i Finland.

-----------------
No piercing, no tattoo.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 14-11-2007, 21:56   #205
Sangurasu
Registered User
 
Аватар для Sangurasu
 
Сообщений: 20
Проживание: Турку/Turku/Åbo.
Регистрация: 10-11-2007
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от likka
om du deltar i websidan www.vkontakte.ru (där har vår grupp "suomi.ru"), kan du titta fotografier av mig och min hund!
Jag skulle vilja också fråga dig. Var har du född? Varför är du intresserad av suomi.ru?


Konstigt, jag kunde inte hitta dina bilder därifrån. :/ Jag är född i Pyttis ( Pyhtää ), nära Kotka. Min mors släkt är från Ryssland (och före detta Sovjetunionen) och min fars släkt är ursprungligen från Sverige men senare bosatt i Finland. Nog harmar det mig när myndigheten drog bort mitt farsnamn, min identitet. :/

Ja, det är en bra fråga. Egentligen så vet jag inte varför. Kanske jag hoppades på att hitta nya vänner. (: Du då? Hur hamnade du hit?

-----------------
Finnish, Swedish, German, Spanish, Russian, English and Latin. Take your pick.
I'm also interested in philology, etymology, mythology and philosophy.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 14-11-2007, 22:17   #206
likka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от Sangurasu
Konstigt, jag kunde inte hitta dina bilder därifrån... Du då? Hur hamnade du hit?


Om man får titta mina foton, du är tvungen att registrera dig där. Inte alla får komma till min sida.
Första gång himnade jag hit för två år sedan. Då sökade jag information. Och sedan...bara i juni i det här år började jag skriva något på forumet. Då var jag intresserad av frågan - vem behöver i Finland ryskspråkigt program? Jag har fått många vännar här, därför jag är överlycklig)))
Kan du tala ryska?


P.S.: Jag skulle vara tacksam, om du korrigerar min text ibland. jag förståd att det är inte intressant åt dig, men kan du strecka under mina fel i texten för att ska jag se dom. Tack.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 14-11-2007, 22:30   #207
likka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от Nikolai Google
Lauri Tähkä, det är han...

Svenska jag har pluggat i skolan och i gymnasiet och vid högskolan. Jättebra finska... men det är ju mitt modersmål :-) Jag föddes i Finland.



Du är född i Finland men du kan också ryska. Är dina föreldrar ryssar/ryssarna? (vilken form är rätt?) Är du registrerat dig på websidan "vkontakte"?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 14-11-2007, 23:46   #208
Sangurasu
Registered User
 
Аватар для Sangurasu
 
Сообщений: 20
Проживание: Турку/Turku/Åbo.
Регистрация: 10-11-2007
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от likka
Om man får titta mina foton, du är tvungen att registrera dig där. Inte alla får komma till min sida.
Första gång himnade jag hit för två år sedan. Då sökade jag information. Och sedan...bara i juni i det här år började jag skriva något på forumet. Då var jag intresserad av frågan - vem behöver i Finland ryskspråkigt program? Jag har fått många vännar här, därför jag är överlycklig)))
Kan du tala ryska?


P.S.: Jag skulle vara tacksam, om du korrigerar min text ibland. jag förståd att det är inte intressant åt dig, men kan du strecka under mina fel i texten för att ska jag se dom. Tack.


Det gjorde jag men jag kunde inte ändå hitta foton :/ Jo, det kan jag. =) Jag tar ryska lektioner och jag har det lite tråkigt när alla andra försöker lära sig bokstäver och jag kan redan nästan allting. Jag hjälper gärna! Jag är ingen 'perfecto' men jag försöker mitt bästa =)

"Om du vill titta på mina foton, är du tvungen att registrera dig där. Alla får inte komma till min sida.
Jag hamnade hit för första gången för två år sedan. Då sökte jag information. Och sedan...bara i juni i det här året började jag skriva något på forumet. Då var jag intresserad av frågan - vem behöver i Finland ett ryskspråkigt program? Jag har fått många vänner här, därför är jag överlycklig)))

P.S.: Jag skulle vara tacksam, om du korrigerar min text ibland. jag förstår att det inte intresserar dig, men kan du strecka under mina fel i texten för att jag ska kunna se dem? Tack."

Var så god! =) Det kan finnas olika möjligheter hur man skriver men jag skriver på det här sättet.

-----------------
Finnish, Swedish, German, Spanish, Russian, English and Latin. Take your pick.
I'm also interested in philology, etymology, mythology and philosophy.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 15-11-2007, 00:11   #209
likka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Smile

Цитата:
Сообщение от Sangurasu
Det gjorde jag men jag kunde inte ändå hitta foton ....
Var så god! =) Det kan finnas olika möjligheter hur man skriver men jag skriver på det här sättet.


Om du har registrerat dig på sidan "vkontakte", måste ditt namn vara i listan, som berättar om alla deltagare. Många mänskor användar där egna namn (inte smecknamn). Det är lätt att hitta mitt namn i listan (där finns samma bild som användar jag på det här forumet).
Tack för hjälpen och tålamodet! (jag är dumbom! men ... det är så hemskt bra att du begriper, vad jag försökar säga åt dig!)
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 15-11-2007, 11:19   #210
Ralphie
Moderaattori
 
Аватар для Ralphie
 
Сообщений: 2,312
Проживание: Свой дом
Регистрация: 14-04-2004
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от likka
Om du har registrerat dig på sidan "vkontakte"


Jag tycker att omtalad Facebook är tio gånger bättre än alla ryska nätgemenskaper. Men det är bara min åsikt, alla får ju tycka vad de vill...
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 15-11-2007, 22:23   #211
Sangurasu
Registered User
 
Аватар для Sangurasu
 
Сообщений: 20
Проживание: Турку/Turku/Åbo.
Регистрация: 10-11-2007
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от likka
Om du har registrerat dig på sidan "vkontakte", måste ditt namn vara listan, som berättar om alla deltagare. Många mänskor använder där egna namn (inte smeknamn). Det är lätt att hitta mitt namn listan (där finns samma bild som jag använder på det här forumet).
Tack för hjälpen och tålamodet! (jag är dumbom! men ... det är så hemskt bra att du begriper, vad jag försöker säga åt dig!)


Nej, det är du inte alls, jag vet att det kan vara svårt att lära sig ett nytt språk. Min mamma har aldrig studerat svenska men förstår ändå språket eftersom jag har ett svenskspråkigt utbildning och hon har hjälpt mig med mina läxor. (:

Ah, så typiskt. "Данная страница временно недоступна в связи с проблемами в датацентре."

-----------------
Finnish, Swedish, German, Spanish, Russian, English and Latin. Take your pick.
I'm also interested in philology, etymology, mythology and philosophy.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 15-11-2007, 22:41   #212
Nikolai Google
Registered User
 
Аватар для Nikolai Google
 
Сообщений: 458
Проживание: Helvetistä itään
Регистрация: 20-03-2007
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от likka
Du är född i Finland men du kan också ryska. Är dina föreldrar ryssar/ryssarna? (vilken form är rätt?) Är du registrerat dig på websidan "vkontakte"?


Nej, dom är/var inte ryssar. Du skrevde föreldrar, men jag tycker att det är föräldrar?
Jag har inte registrat sig på "vkontakte". Och inte heller i Facebook.

-----------------
No piercing, no tattoo.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 15-11-2007, 23:22   #213
likka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от Sangurasu
Min mamma har aldrig studerat svenska men förstår ändå språket eftersom jag har ett svenskspråkigt utbildning och hon har hjälpt mig med mina läxor. (:

Ah, så typiskt. "Данная страница временно недоступна в связи с проблемами в датацентре."


Vilka språk talar din mamma?
jag förstår att du tar ryska lektioner nu. Varför? (om du talar ryska!)

"Данная страница временно недоступна в связи с проблемами в датацентре."Det är konstigt! Vad är det på svenska? (jag försökar översättaet är omöjligt att komma på den sidan för att man har problem i datorcentrum)
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 15-11-2007, 23:29   #214
likka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Question

Цитата:
Сообщение от Ralphie
Jag tycker att omtalad Facebook är tio gånger bättre än alla ryska nätgemenskaper. Men det är bara min åsikt, alla får ju tycka vad de vill...


Om du behöver inte ryska gemenskaper, varför deltar du i det här forumet? Förstås, du skriver bara på finskspråkig listan, men man kan hitta finskspråkiga i finskaspråkigt forumet.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 15-11-2007, 23:35   #215
likka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от Nikolai Google
jag tycker att det är föräldrar?



Du har rätt. Jag skrev fel.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 15-11-2007, 23:47   #216
Sangurasu
Registered User
 
Аватар для Sangurasu
 
Сообщений: 20
Проживание: Турку/Turku/Åbo.
Регистрация: 10-11-2007
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от likka
Vilka språk talar din mamma?
jag förstår att du tar ryska lektioner nu. Varför? (om du talar ryska!)

"Данная страница временно недоступна в связи с проблемами в датацентре."Det är konstigt! Vad är det på svenska? (jag försöker översättaet är omöjligt att komma på denna sida för att man har problem i datorcentrum)


Hennes modersmål är ryska, hon kan också finska, engelska och italienska och förstår svenska. Min mamma ville att jag skulle ta ryska lektioner så att jag inte skulle glömma bort språket. Jag talar ryska när vi har ryska gäster eller när jag är i Ryssland. =)

-----------------
Finnish, Swedish, German, Spanish, Russian, English and Latin. Take your pick.
I'm also interested in philology, etymology, mythology and philosophy.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 15-11-2007, 23:50   #217
likka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от Sangurasu
Hennes modersmål är ryska, hon kan också finska, engelska och italienska och förstår svenska. Min mamma ville att jag skulle ta ryska lektioner så att jag inte skulle glömma bort språket. Jag talar ryska när vi har ryska gäster eller när jag är i Ryssland. =)


Men jag tror att din lärare talar ryska sämre än du. Tittar du ryska program på TV, lyssnar du på ryska radio?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 16-11-2007, 00:20   #218
Sangurasu
Registered User
 
Аватар для Sangurasu
 
Сообщений: 20
Проживание: Турку/Turku/Åbo.
Регистрация: 10-11-2007
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от likka
Men jag tror att din lärare talar ryska sämre än du. Tittar du ryska program på TV, lyssnar du på ryska radio?


Läraren kan bra ryska men jag uttalar bättre än hon. Det syns ryska program hos oss och jag brukade titta på gamla sovjetiska barnprogram. Min favorit är Ну, погоди! Och så har jag lite kollat på Счастливы вместе, Такси, Моя прекрасная няня, Поле чудес och lite annat. Jag har lite lyssnat på radio Sputnik.

-----------------
Finnish, Swedish, German, Spanish, Russian, English and Latin. Take your pick.
I'm also interested in philology, etymology, mythology and philosophy.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 16-11-2007, 00:38   #219
likka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от Sangurasu
Läraren kan bra ryska men jag uttalar bättre än hon. Det syns ryska program hos oss och jag brukade titta på gamla sovjetiska barnprogram. Min favorit är Ну, погоди! Och så har jag lite kollat på Счастливы вместе, Такси, Моя прекрасная няня, Поле чудес och lite annat. Jag har lite lyssnat på radio Sputnik.



Jag tycker mycket om "Ну, погоди!" (vad är på svenska?)
Har du lyssnat på ryska musik? Vet du, vilka sångare är populära i Ryssland nu?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 16-11-2007, 00:53   #220
likka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Question

Kan jag få fråga ännu?
Hur gammal är du? Har du ryska vänner? Är du mallig över dina ryska rötter eller skämmes du för dom?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 16-11-2007, 20:37   #221
Sangurasu
Registered User
 
Аватар для Sangurasu
 
Сообщений: 20
Проживание: Турку/Turku/Åbo.
Регистрация: 10-11-2007
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от likka
Jag tycker mycket om "Ну, погоди!" (vad är det på svenska?)
Har du lyssnat på rysk musik? Vet du, vilka sångare är populära i Ryssland just nu?

Får jag ännu fråga?
Hur gammal är du? Har du ryska vänner? Är du mallig över dina ryska rötter eller skäms du för dom?


Fritt översatt "Vänta bara!" Jo, jag lyssnar på rysk musik. (: Jag försöker bevara min ryska genom att lyssna på olika ryska artister. Jag är inte säker men Dima Koldun ser ut att vara populär? Och kanske Tokio Hotel? Gissade jag rätt? Klart du får. Jag är 16 år gammal men fyller snart 17. (:

Jag har några men kanske mera som kompisar än vänner. De bor så långt borta och vi håller inte kontakt med varandra, bara då när de är hos oss/vi hos dem.
Mallig?(=задравший нос). Menar du kanske stolt? Nej, jag är inte mallig och varför borde jag skämmas? Visst känns det ibland tråkigt när man blir offer för rasism. Men jag är ändå glad att jag kan någonting som inte mina klasskompisar kan. Vi bor nära ryska gränsen och jag tänker skaffa sommarjobb (kanske jag får jobb på hoteller?) och ge service på ryska. (:

-----------------
Finnish, Swedish, German, Spanish, Russian, English and Latin. Take your pick.
I'm also interested in philology, etymology, mythology and philosophy.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 17-11-2007, 01:11   #222
likka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Smile

"Jo, jag lyssnar på rysk musik. (: Jag försöker bevara min ryska genom att lyssna på olika ryska artister. Jag är inte säker men Dima Koldun ser ut att vara populär? Och kanske Tokio Hotel? Gissade jag rätt? Klart du får.»

Jag tror att Koldun är inte så populär som han skulle vilja vara. Om jag minns rätt, blev han berömt för första gången i året 2006. Då deltade han i projekt ”Фабрика звезд” (vad är det på svenska?) . Efter det uppträddade han i Eurovision 2007. Jag tycker att man har många unga begåvada sångare i Ryssland, men alla kan inte bli populära. Bara bästa artisterna kan komma till huvudmålet.
Tyvärr har man också många sådana, som kan inte sjunga bra, men deras rika föräldrarna köper tid i TV- och radioprogramm, därför man kan höra ofta deras sånger, som är dåliga (det var bara min åsikt). I vår forum kan du hitta många temor , som berättar om ryska artister. Man måste också ta lyssnares ålder och livserfarenhet i beaktande. Det är klart att vuxen och unger lyssnar på annorlunda musik. I Ryssland säger man att ”О вкусах не спорят» (”Om tycke o smak skall man inte deskutera”). Men... jag tycker också att alla gillar riktiga värde.

(Mitt favorit är just nu en sång, som sjunger vi på svenska i skolan:” Kan du säga, vem jag är? Ja, det kan jag, du är ett får!” )

Och kanske Tokio Hotel?

Ja, ungarna, som är så gamla som du, tycker mycket om den här gruppen.

Jag är 16 år gammal men fyller snart 17. (:

Vad kul! Jag hoppas att ditt liv ska bli inressant. Det börjar just nu. Du kan redan så mycket och har olika möjligheter ”bygga” ditt liv, hur du vill.


Jag har några men kanske mera som kompisar än vänner. De bor så långt borta och vi håller inte kontakt med varandra, bara då när de är hos oss/vi hos dem.
Mallig?(=задравший нос). Menar du kanske stolt? Nej, jag är inte mallig och varför borde jag skämmas? Visst känns det ibland tråkigt när man blir offer för rasism. Men jag är ändå glad att jag kan någonting som inte mina klasskompisar kan. (:


Ja, jag menar ”stolt” (jag trodde att ”mallig”, som använder man ofta i talspråket, betyder ”stolt”).
Jag frågade om det, för att några barn, som är födda i Finland ja har ryska föräldrar, vill inte tala ryska och de skämmas för sina ryska rötter.

Det är bra att du försöker bevara ditt ryska. Jag hoppas att mitt program kan också hjälpa dig i den här saken. Du kan ringa till studioon ibland (jag prata med mina lyssnare i etern. T.ex. man kan ringa och gratulera din mamma på någon fest eller bara hälsa henne. Jag tror att det skulle vara angenämt åt henne.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 17-11-2007, 23:54   #223
Ralphie
Moderaattori
 
Аватар для Ralphie
 
Сообщений: 2,312
Проживание: Свой дом
Регистрация: 14-04-2004
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от likka
Om du behöver inte ryska gemenskaper, varför deltar du i det här forumet? Förstås, du skriver bara på finskspråkig listan, men man kan hitta finskspråkiga i finskaspråkigt forumet.


Hejsan pejsan, lilla fjällan! Jag söker ju inte nya kompisar på nätet.. Det är så mycket roligare att tala med riktiga människor i verkliga livet Jag är på forumet bara för att förbättra eller uppehålla mina språkkunskaper.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 18-11-2007, 00:18   #224
Sangurasu
Registered User
 
Аватар для Sangurasu
 
Сообщений: 20
Проживание: Турку/Turku/Åbo.
Регистрация: 10-11-2007
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от likka
Jag tror att Koldun är inte så populär som han skulle vilja vara. Om jag minns rätt, blev han berömd för första gången år 2006. Då deltog han i projektet ”Фабрика звезд” (vad är det på svenska?) . Efter det uppträdde han i Eurovisionsschlagerfestivalen 2007 (eller Eurovisionsfestivalen). Jag tycker att man har många unga begåvade sångare i Ryssland, men alla kan inte bli populära. Bara de bästa artister kan komma till huvudmålet.
Tyvärr har man också många sådana, som kan inte sjunga bra, men deras rika föräldrar köper tid i TV- och radioprogram, därför kan man höra ofta deras sånger, som är dåliga (det var bara min åsikt). I vårt forum kan du hitta många temor , som berättar om ryska artister. Man måste också ta lyssnares ålder och livserfarenhet i beaktande. Det är klart att vuxna och ungar lyssnar på annorlunda musik. I Ryssland säger man att ”О вкусах не спорят» (”Om tycke o smak skall man inte diskutera”). Men... jag tycker också att alla gillar riktiga värde. (<-- Ursäkta, men vad ville du säga? Jag förstod inte riktigt..)

(Min favorit är just nu en sång, som vi sjunger på svenska i skolan:” Kan du säga, vem jag är? Ja, det kan jag, du är ett får!” )

Ja, ungdomar, som är lika gamla som du, tycker mycket om den här gruppen.

Vad kul! Jag hoppas att ditt liv ska bli intressant. Det börjar just nu. Du kan redan så mycket och har olika möjligheter att ”bygga” upp ditt liv, hur du vill.

Ja, jag menar ”stolt” (jag trodde att ”mallig”, som man använder ofta i talspråket, betyder ”stolt”).
Jag frågade om det, för att några barn, som är födda i Finland och har ryska föräldrar, vill inte tala ryska och de skäms för sina ryska rötter.

Det är bra att du försöker bevara ditt ryska. Jag hoppas att mitt program kan också hjälpa dig i den här saken. Du kan ringa till studion ibland (jag pratar med mina lyssnare i etern. T.ex. man kan ringa och gratulera sin mamma på någon fest eller bara hälsa henne. (Eller! T.ex. du kan ringa och gratulera din mamma.. Beror på vems mamma man vill gratulera) Jag tror att det skulle vara angenämt för henne.


Man skulle kunna säga "Idols". Oj då, så synd att han är inte så populär, eftersom jag gillar Koldun. Ja, jag vet många som tycker om Tokio Hotel men jag lyssnar inte alls på den. Jag föredrar Rammstein. Jag hoppas också att mitt liv skall bli intressant. Får nu se vad det skall hända när jag har avklarat gymnasiet.

Jag skulle gärna ringa men radiosändningar från Vasa når inte hit till.

Jag vet hur det känns. Man vill inte säga vem man är eftersom man är rädd för rasism. När jag kom till en annan skola på sjuan, ville jag vara säker på att ingen skulle få veta om min bakgrund. Men en klasskompis (hon mobbade mig för att hon är rasistisk) berättade för alla mina nya klasskompisar att jag är ryss. Och min före detta klassföreståndare fick också veta (som tur tog hon det positivt) och nu vet alla lärare i min skola. Speciellt här i södra Finland tycker man inte så mycket om ryssar, p.g.a bilolyckor (ryska långtradarförare har varit berusade), 50 kilometers långa köar som utsträcker sig ända till områden, där det bor människor och här nära oss tänker någon rysk företag bygga en badinrättning och jag har redan sett adresser, där man vill protestera byggandet.

Hurdan attityd har man i Vasa mot ryssar? Jag har aldrig varit i Vasa men jag skulle vilja åka dit någon gång.

-----------------
Finnish, Swedish, German, Spanish, Russian, English and Latin. Take your pick.
I'm also interested in philology, etymology, mythology and philosophy.

Последнее редактирование от Sangurasu : 18-11-2007 в 00:24.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 18-11-2007, 16:30   #225
likka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Smile

Jag föredrar Rammstein.

Många mina vänner (30-40 år gammal) gillar Rammstein. Jag kan inte säga att jag är också Rammsteins fan, men jag lyssnar gärna på den för att tycker att tyska är vackert språk.


Jag hoppas också att mitt liv skall bli intressant. Får nu se vad det skall hända när jag har avklarat gymnasiet.

Vad ska du göra efter gymnasiet? Vad är intresserad du av?

Jag skulle gärna ringa men radiosändningar från Vasa når inte hit till.

Mitt program kan man lyssna i etern på nätet: www.radiovaasa.fi. (där måste välja nettiradio). Till studion har ringat mänskor, som lyssnar det på nätet ( t.ex. från Kitee, Åbo). Jag skulle bli tacksam för hjälpen, om du ska berätta åt din ryska lärare och dina bekanter, som talar ryska eller de är inresserad av det här språket, om att man kan lyssna i Finland ryskspråkigt program (nu är mitt program enda ryskspråkigt program i hela landet) och skicka meddelanden åt mig på e-posten och ringa till studion.

Jag vet hur det känns. Man vill inte säga vem man är eftersom man är rädd för rasism. När jag kom till en annan skola på sjuan, ville jag vara säker på att ingen skulle få veta om min bakgrund. Men en klasskompis (hon mobbade mig för att hon är rasistisk) berättade för alla mina nya klasskompisar att jag är ryss. Och min före detta klassföreståndare fick också veta (som tur tog hon det positivt) och nu vet alla lärare i min skola. Speciellt här i södra Finland tycker man inte så mycket om ryssar, p.g.a bilolyckor (ryska långtradarförare har varit berusade), 50 kilometers långa köar som utsträcker sig ända till områden, där det bor människor och här nära oss tänker någon rysk företag bygga en badinrättning och jag har redan sett adresser, där man vill protestera byggandet.

Hurdan attityd har man i Vasa mot ryssar? Jag har aldrig varit i Vasa men jag skulle vilja åka dit någon gång.

Jag tror att det är inte lika dåligt som på andra plats i Finland. Vasa är en stan, där bor många nationaliteter. Kanske någon har haft problem, men jag kan säga bara om själv: jag har haft tur att mänskor tycker om mig och de försöker alltid hjälpa mig. Störste del av mina vänner är svenskspråkiga. De var första , vem bekantade jag med, när jag flyttade i Finland i fjol. Innan min framkomst till Vasa, hade jag inte aldrig varit i den här stan. Jag hade inga bekanter här. Jag var ensam med min hund. Jag är så vuxen kvinna, men det var inte lätt för mig att börja mitt liv från noll. Jag är tacksam åt mina svenskspråkiga vänner att de har varit snälla med mig och har hjälpat mina föräldrar i Ryssland (två vänner arbetar nu i min hemstad).
Jag kan säga också att Vasas ryssarna har inga kontakter med varandra. Jag vet inte, varför det är så.

Nu måste jag sluta. Om några timmar går jag till studion. Idag har jag mitt program.

Последнее редактирование от likka : 18-11-2007 в 16:32.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 19-11-2007, 01:35   #226
Ralphie
Moderaattori
 
Аватар для Ralphie
 
Сообщений: 2,312
Проживание: Свой дом
Регистрация: 14-04-2004
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от likka
nu är mitt program enda ryskspråkigt program i hela landet


Jag trot inte så...

YLE
Russkoje Radio Helsinki
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 19-11-2007, 01:49   #227
likka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Talking

Цитата:
Сообщение от Ralphie
Jag trot inte så...

YLE
Russkoje Radio Helsinki



Tror du att det är riktigt ryska???
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 19-11-2007, 13:18   #228
Ralphie
Moderaattori
 
Аватар для Ralphie
 
Сообщений: 2,312
Проживание: Свой дом
Регистрация: 14-04-2004
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от likka
Tror du att det är riktigt ryska???


Vad tror du då?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 19-11-2007, 16:55   #229
cha
Registered User
 
Аватар для cha
 
Сообщений: 597
Проживание:
Регистрация: 15-03-2007
Status: Offline
Всем привет!!!

может подскажите ссылочки по изучению шведского языка самостоятельно.

Спасибки ВСЕМ кто откликнулся.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 19-11-2007, 20:41   #230
likka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Cool

Цитата:
Сообщение от Ralphie
Vad tror du då?



Kan du tala ryska?
Om du kan, du förstår att där (YLE på ryska) talar man inte ryska. Det är omöjligt att lyssna och läsa informationen på ryska redaktions webbsidan. Det är inte ryska!!! Jag förstår inte, varför YLEs direktionen kontrollerar inte ryska redaktions arbete.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 19-11-2007, 21:12   #231
Nikolai Google
Registered User
 
Аватар для Nikolai Google
 
Сообщений: 458
Проживание: Helvetistä itään
Регистрация: 20-03-2007
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от likka
Kan du tala ryska?
Om du kan, du förstår att där (YLE på ryska) talar man inte ryska. Det är omöjligt att lyssna och läsa informationen på ryska redaktions webbsidan. Det är inte ryska!!! Jag förstår inte, varför YLEs direktionen kontrollerar inte ryska redaktions arbete.


Jag har några gånger lyssnat deras nyheter på ryska. Jag tyckte inte.

-----------------
No piercing, no tattoo.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 20-11-2007, 01:26   #232
Ralphie
Moderaattori
 
Аватар для Ralphie
 
Сообщений: 2,312
Проживание: Свой дом
Регистрация: 14-04-2004
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от likka
Kan du tala ryska? Om du kan, du förstår att där (YLE på ryska) talar man inte ryska. Det är omöjligt att lyssna och läsa informationen på ryska redaktions webbsidan. Det är inte ryska!!! Jag förstår inte, varför YLEs direktionen kontrollerar inte ryska redaktions arbete.


Det finns alltid någon som inte är nöjd. Jag förstår allt vad dem säger där även om de inte talar på det sätt som du vill...

Vad har du emot Новости och Спортивный микрофон?

http://areena.yle.fi/toista?id=920150 (Спортивный микрофон 19.11.)
http://areena.yle.fi/toista?id=921404 (Новости по-русски 19.11.)
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 21-11-2007, 00:29   #233
likka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от Ralphie
Det finns alltid någon som inte är nöjd. Jag förstår allt vad dem säger där även om de inte talar på det sätt som du vill...


Språket, som man använder i media, måste vara korrekt. median är inget forumet. där man får inte göra fel. median har andra mål (t.ex. jag skriver på svenska fel, men du förstår, vad jag vill säga åt dig. det är viktigt. median måste kungöra och föregå med gott exempl i pratet).
Man har också regeln i speakers jobbet (det gällde olika saker, t.ex.: en röst, en tals snabbhet, en nyhets längd, en nyhets börja ...).
För sista gången lyssnade jag YLE på ryska i mars. Jag tyckte om Sportivnyi mikrofon. Jag skrivade för några månader sedan om det i det här forumet. Då skrivade jag att det var enda speaker, som gjorde allt bra. Och nu har jag samma åsikt som då.
Man har också ännu ett viktigt villkor. När lyssnar vi eller tittar något programet, hoppas vi att ska vi bli glada av det. Fick det dig att känna dig belåten?

Jag är inte onöjd. Jag har en länge erfarenhet av jobbet i media. Om du vill bedöma mitt program, var så god. Jag är klar att rätta till alla fel. Jag brukar också lära mig av mina fel.

Jag är tacksam, om du korrigerar fel i mitt svenska.

Последнее редактирование от likka : 21-11-2007 в 00:32.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 22-11-2007, 23:12   #234
Ralphie
Moderaattori
 
Аватар для Ralphie
 
Сообщений: 2,312
Проживание: Свой дом
Регистрация: 14-04-2004
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от likka
Jag är tacksam, om du korrigerar fel i mitt svenska.


Haha, skojar du Jag har inte talat svinska (nöff-nöff) ren några år efter flyttade jag från Österbotten till Tammerfors.

 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 22-11-2007, 23:23   #235
Sangurasu
Registered User
 
Аватар для Sangurasu
 
Сообщений: 20
Проживание: Турку/Turku/Åbo.
Регистрация: 10-11-2007
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от likka
Många av mina vänner (30-40 år gammal) gillar Rammstein. Jag kan inte säga att jag är också Rammsteins fan, men jag lyssnar gärna på den för att jag tycker att tyska är ett vackert språk.

Vad ska du göra efter gymnasiet? Vad är intresserad du av?

Mitt program kan man lyssna i etern på nätet: www.radiovaasa.fi. (där måste välja nettiradio). Till studion har ringt mänskor, som lyssnar det på nätet ( t.ex. från Kitee, Åbo). Jag skulle bli tacksam för hjälpen, om du skulle berätta åt din ryska lärare och dina bekantar, som talar ryska eller är intresserade av det här språket, om att man kan lyssna i Finland ett ryskspråkigt program (nu är mitt program det enda ryskspråkigt program i hela landet) och skicka meddelanden åt mig på e-posten och ringa till studion.

Jag tror att det är inte lika dåligt som på andra plats i Finland. Vasa är en stad, där det bor många nationaliteter. Kanske någon har haft problem, men jag kan säga bara om själv: jag har haft tur att mänskor tycker om mig och de försöker alltid hjälpa mig. Största del av mina vänner är svenskspråkiga. De var de första, som jag bekantade med, när jag flyttade till Finland i fjol. Innan min framkomst till Vasa, hade jag aldrig varit i den här stan. Jag hade inga bekantar här. Jag var ensam med min hund. Jag är så vuxen kvinna, men det var inte lätt för mig att börja mitt liv från noll. Jag är tacksam för mina svenskspråkiga vänner att de har varit snälla mot mig och har hjälpt mina föräldrar i Ryssland (två vänner arbetar nu i min hemstad).
Jag kan säga också att Vasas ryssar har inga kontakter med varandra. Jag vet inte, varför det är så.

Nu måste jag sluta. Om några timmar går jag till studion. Idag har jag mitt program.


Hejssan! Ursäkta att det tog länge för mig att komma hit. Men jag måste göra mina läxor och nästa vecka har jag provvecka så jag hinner inte komma hit. Men jag hoppas att du klarar dig här utan mig. Vi 'ses' om en vecka. Adjö!

-----------------
Finnish, Swedish, German, Spanish, Russian, English and Latin. Take your pick.
I'm also interested in philology, etymology, mythology and philosophy.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 23-11-2007, 01:00   #236
likka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Smile

Цитата:
Сообщение от Sangurasu
Hejssan! Ursäkta att det tog länge för mig att komma hit. Men jag måste göra mina läxor och nästa vecka har jag provvecka så jag hinner inte komma hit. Men jag hoppas att du klarar dig här utan mig. Vi 'ses' om en vecka. Adjö!


Hej!
Lycka till!


Nästa vecka ska vara svår också för mig. Jag studerar på samma gång i två gruppen: Svenska 1 (för nybörjare) och Svenska 2 (där studerar mänskor, som studerade på EFÖ i fjol). Jag har nu 20 timmar svenska i veckan. Två gånger i månader har vi prov i svenska.
När jag började studera i gruppen Svenska 2, trodde jag att ska jag bli snart galen , för att det var så svårt! Jag visste inte verbtyp, imperfekt, perfekt, pluskvamperfekt (hur de bildas), vilka orden är en-ord, vilka är et-ord och hur de skiljar sig från varandra och så vidare). I tre månader har jag studerat mycket i Svenska 1, därför studierna i Svenska 2 är lättare för mig nu än innan. T.ex. idag läraren i Svenska 1 förklarade åt oss, vilka verbtyp finns i svenska. Nu förstår jag en princip, som kan vi böja verb med.
I svenska 2 behandlar vi riktigt svåra tema, t.ex. "Några urtidsdjur", "Den långa vintern" (när Sverige var under is), "Noa och hans ark", "En Begravning". Nästa onsdag ska vi ha prov av tema "En ö i havet" (om Gotland) och "Samerna" + grammatik.
Jag försöker vara flitig. I proven, som hade vi i Svenska 1 från augusti till november, jag fick 100 %. Jag skrämmade mig så mycket, när vi skrev för första gången prov i svenska 2. jag trodde att jag kunde skriva ingenting, men då fick jag 78 % och det var så viktigt! sedan jag blev säkrare. Förra gången fick jag 91 % och det betydde att jag stannade inte på samma plats. Jag hoppas att ska jag tala svenska jättebra ibland.
Du hjälper mig mycket, när du korrigerar mina texter. jag minnas bättre, oma jag ser ord. Och ibland har jag situationen i skolan, när jag vet inte något i språket. Då minnas jag, hur du korrigerade mina fel. Sedan kommer korrekt svaret.

Последнее редактирование от likka : 23-11-2007 в 01:08.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 23-11-2007, 01:11   #237
likka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Talking

Цитата:
Сообщение от Ralphie
Haha, skojar du Jag har inte talat svinska (nöff-nöff) ren några år efter flyttade jag från Österbotten till Tammerfors.




"Vem ska trösta skryttet?"
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 30-11-2007, 17:50   #238
Sangurasu
Registered User
 
Аватар для Sangurasu
 
Сообщений: 20
Проживание: Турку/Turku/Åbo.
Регистрация: 10-11-2007
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от likka
Hej!
Lycka till!


Nästa vecka ska vara svår också för mig. Jag studerar på samma gång i två grupp: Svenska 1 (för nybörjare) och Svenska 2 (där studerar mänskor, som studerade på EFÖ i fjol). Jag har nu 20 timmar svenska i veckan. Två gånger i månader har vi prov i svenska.
När jag började studera i gruppen Svenska 2, trodde jag att ska jag bli snart galen , för att det var så svårt! Jag visste inte verbtyp, imperfekt, perfekt, pluskvamperfekt (hur de bildas), vilka ord är en-ord, vilka är ett-ord och hur de skiljer sig från varandra och så vidare). I tre månader har jag studerat mycket i Svenska 1, därför studierna i Svenska 2 är lättare för mig nu än förut. T.ex. idag läraren i Svenska 1 förklarade åt oss, vilka verbtyp finns i svenska. Nu förstår jag en princip, som kan vi böja verb med.
I svenska 2 behandlar vi riktigt svåra teman, t.ex. "Några urtidsdjur", "Den långa vintern" (när Sverige var under is), "Noa och hans ark", "En Begravning". Nästa onsdag ska vi ha prov av tema "En ö i havet" (om Gotland) och "Samerna" + grammatik.
Jag försöker vara flitig. I proven, som hade vi i Svenska 1 från augusti till november, jag fick 100 %. Jag blev mycket skrämd, när vi skrev för första gången prov i svenska 2. jag trodde att jag kunde skriva ingenting, men då fick jag 78 % och det var så viktigt! sedan jag blev säkrare. Förra gången fick jag 91 % och det betydde att jag stannade inte på samma plats. Jag hoppas att ska jag tala svenska jättebra ibland.
Du hjälper mig mycket, när du korrigerar mina texter. jag minns bättre, om jag ser ord. Och ibland har jag situationer i skolan, när jag vet inte något i språket. Då minns jag, hur du korrigerade mina fel. Sedan kommer korrekta svaret.


Hejssan! Hur gick för dig? Gick provet bra? Jag hade idag prov i ryska, hoppas det gick bra. Nästa måndag har jag ännu prov i fysik men tyvärr orkar jag inte mera läsa..

-----------------
Finnish, Swedish, German, Spanish, Russian, English and Latin. Take your pick.
I'm also interested in philology, etymology, mythology and philosophy.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 30-11-2007, 23:56   #239
likka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Smile

Цитата:
Сообщение от Sangurasu
Hejssan! Hur gick för dig? Gick provet bra? Jag hade idag prov i ryska, hoppas det gick bra. Nästa måndag har jag ännu prov i fysik men tyvärr orkar jag inte mera läsa..



Hej)))

Ja, provet i svenska gick bra.
(Jag skrev 95 % rätt.
)

Vad hade du i ryska provet? Vilka uppgifter hade du? Det är så intressant för mig för att jag lärar ryska. Jag är säker att du gjorde allt rätt.

När jag studerade i skolan, hade jag två huvudämne: matematik och fysik. Jag hatade fysik, därför jag förstår, hur du är trött.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 04-12-2007, 18:28   #240
Sangurasu
Registered User
 
Аватар для Sangurasu
 
Сообщений: 20
Проживание: Турку/Turku/Åbo.
Регистрация: 10-11-2007
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от likka
Hej)))

Ja, provet i svenska gick bra.
(Jag skrev 95 % rätt.
)

Vad hade du i ryska provet? Vilka uppgifter hade du? Det är så intressant för mig för att jag lär ryska. Jag är säker att du gjorde allt rätt.

När jag studerade i skolan, hade jag två huvudämne: matematik och fysik. Jag hatade fysik, därför förstår jag, hur trött du är.


Haha, jag fick 106,5 poäng av 104 Där var om fars-, för- och efternamn, adjektiv, substantiv, verb(böjning), korsord och läsförståelse. Jag och en min klasskompis, som är också ryss, vi hade svårare läsförståelse eftersom läraren ville kolla hur bra vi kunde läsa och förstå.

-----------------
Finnish, Swedish, German, Spanish, Russian, English and Latin. Take your pick.
I'm also interested in philology, etymology, mythology and philosophy.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Ответ


Опции темы Поиск в этой теме
Поиск в этой теме:

Расширенный поиск
Опции просмотра Оценка этой теме
Оценка этой теме:

Ваши права в разделе
Вы не можете создавать темы
Вы не можете отвечать на сообщения
Вы не можете прикреплять файлы
Вы не можете редактировать сообщения

vB коды Вкл.
[IMG] код Вкл.
HTML код Выкл.



» Объявления на Doska.fi

» Галерея Финляндии

» Реклама на Doska.fi

» Реклама на Russian.fi


Часовой пояс GMT +3, время: 14:45.

Russian.fi - Финляндия по-русски © Suomitech Oy, 2002-2024 При использовании материалов с сайта указание ссылки на russian.fi обязательно