Вернуться   Финляндия по-русски » Жизнь в Финляндии » Suomenkielinen keskustelupalsta
Логин
Пароль

Ответ
 
Опции темы Поиск в этой теме Оценить тему Опции просмотра
Old 19-07-2005, 21:27   #1
taisia
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Tunnistatko sä venäläisen ja suomalaisen?

Vaikka jos sä oot Suomessa ni ku siel on myös venäläisii ni tunnistaksä aina kuka on suomalainen ja venäläinen?Mistä sen tunnistaa?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 19-07-2005, 21:29   #2
-vika-
аццкий сотона
 
Сообщений: 3,210
Проживание: КОТКА
Регистрация: 12-01-2005
Status: Offline
tunnistan...helposti...
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 19-07-2005, 22:17   #3
Brat-Kvadrat
le Carrié
 
Аватар для Brat-Kvadrat
 
Сообщений: 33,871
Проживание:
Регистрация: 04-11-2003
Status: Offline
Nenä, esimerkiksi, antaa vihjeitä, mini hame. meikki.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 19-07-2005, 22:20   #4
LAKI
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
A esli nenä...

Цитата:
Сообщение от Brat-kvadrat
Nenä, esimerkiksi, antaa vihjeitä, mini hame. meikki.

boksera professionala?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 19-07-2005, 22:23   #5
Brat-Kvadrat
le Carrié
 
Аватар для Brat-Kvadrat
 
Сообщений: 33,871
Проживание:
Регистрация: 04-11-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от LAKI
boksera professionala?

:
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 19-07-2005, 22:25   #6
loki
Registered User
 
Аватар для loki
 
Сообщений: 1,179
Проживание: Kirkkonummi, Suomi
Регистрация: 10-07-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от taisia
undefinedundefined
Vaikka jos sä oot Suomessa ni ku siel on myös venäläisii ni tunnistaksä aina kuka on suomalainen ja venäläinen?Mistä sen tunnistaa?

luulisin että kasvojen ilmeista tunnistaa helposti
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 19-07-2005, 23:30   #7
teekkari
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Venäläisen SAATTAA Suomessa tunnistaa monesta asiasta; kengistä, vaatteista, silmälaseista, asusteista, hampaista, koruista, kävelytyylistä, käytöksestä, korostuksesta, ruokailutavoista, savukkeista, autosta jne.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 19-07-2005, 23:56   #8
Katja
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от teekkari
Venäläisen SAATTAA Suomessa tunnistaa monesta asiasta; kengistä, vaatteista, silmälaseista, asusteista, hampaista, koruista, kävelytyylistä, käytöksestä, korostuksesta, ruokailutavoista, savukkeista, autosta jne.

Miten venäläisten hampaat erottuvat suomalaisten hampaista?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 20-07-2005, 00:08   #9
teekkari
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Venäläisillä on huomattavasti useammin kultahampaita. Itse en ole vielä yhdelläkään suomalaisella sellaista henkilökohtaisesti nähnyt. Pyöräilijä Kari Myyryläisellä joskus oli. Itsellänikin on yksi kultahammas, mutta sen etupinta on luunväristä posliinia.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 20-07-2005, 00:17   #10
Antz
 
Аватар для Antz
 
Сообщений: 745
Проживание: Espoo
Регистрация: 09-05-2003
Status: Offline
venäläisen tunnistaa samalla tavalla kuin Virtanen tunnistaa Lindströmin vaikka Lindström ei sano sanakaan.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 20-07-2005, 12:46   #11
taisia
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
no entä suomalaisen lapsen ja venäläisen lapsen?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 20-07-2005, 19:01   #12
Natochka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Lapsen kansalaisuus on vaikeampi tunnistaa Mutta päiväkodissa työskentelevana ihmisena voin sanoa että... venäläiset lapset ovat sivistynempiä... Totta kai minä en voi puhua kaikista suomalaisista ja venäläisista lapsisita, mutta näin on. Se riippuu perheestä ja tietenkin päivähoidosta.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 20-07-2005, 21:43   #13
По-душка
ненасытная юзерша
 
Аватар для По-душка
 
Сообщений: 10,297
Проживание: все там же
Регистрация: 26-10-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Natochka
Mutta päiväkodissa työskentelevana ihmisena voin sanoa että... venäläiset lapset ovat sivistynempiä...


Mielenkiintoinen pointi alan ihmiseltä. Miten tämä sivistyneisyys sitten ilmenee?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 21-07-2005, 14:05   #14
Mr. Andersson
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от Natochka
Lapsen kansalaisuus on vaikeampi tunnistaa Mutta päiväkodissa työskentelevana ihmisena voin sanoa että... venäläiset lapset ovat sivistynempiä... Totta kai minä en voi puhua kaikista suomalaisista ja venäläisista lapsisita, mutta näin on. Se riippuu perheestä ja tietenkin päivähoidosta.


Se johtunee venäjän patriarkaalisesta kulttuurista. Suomalaiset lapset tuntevat olevansa vapaan maan vapaita kansalaisia.

En kuitenkaan pidä tiettyä kohteliaisuutta huonona asiana.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 21-07-2005, 14:44   #15
D_F
Пользователь
 
Аватар для D_F
 
Сообщений: 5,408
Проживание: регулярно
Регистрация: 12-05-2003
Status: Offline
patriarkaalisuus ja diktatuuri ovat eri kaksi täysi asiaa

-----------------
бестолковый словарь

Последнее редактирование от D_F : 21-07-2005 в 15:37.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 21-07-2005, 15:34   #16
teresia
Registered User
 
Аватар для teresia
 
Сообщений: 1,690
Проживание: Neverland
Регистрация: 12-08-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Mr. Andersson
Se johtunee venäjän patriarkaalisesta kulttuurista. Suomalaiset lapset tuntevat olevansa vapaan maan vapaita kansalaisia.



Täys bullshit...
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 25-07-2005, 22:09   #17
Natochka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от По-душка
Miten tämä sivistyneisyys sitten ilmenee?
Sinun kysymykseen voi vastata miettimällä sitä minkälainen sivistyshenkilö on ja mikä on sivistyneisyys. Mutta toistan vielä kerran: EN tarkoita KAIKKiA lapsia!
Цитата:
Сообщение от Mr. Andersson
Se johtunee venäjän patriarkaalisesta kulttuurista. Suomalaiset lapset tuntevat olevansa vapaan maan vapaita kansalaisia.
Tuskin se johtuu siitä. Muuten vapaus on tottakai hyvää, mutta liika vapaus voi aiheuttaa ongelmia...
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 25-07-2005, 23:43   #18
По-душка
ненасытная юзерша
 
Аватар для По-душка
 
Сообщений: 10,297
Проживание: все там же
Регистрация: 26-10-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Natochka
Sinun kysymykseen voi vastata miettimällä sitä minkälainen sivistyshenkilö on ja mikä on sivistyneisyys. Mutta toistan vielä kerran: EN tarkoita KAIKKiA lapsia!


Väität, että venäläiset lapset ovat sivistyneemipiä. Voisitko sitten konkretisoida väitteesi, eikä vedota miettimistarpeeseen. Kertoisitko konkreettisen esimerkin, miten esim. 3-vuotiaan venäläisen taaperon sivistyneisyys ilmenee käytännössä?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 26-07-2005, 06:53   #19
teekkari
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Talking

Цитата:
Сообщение от По-душка
Väität, että venäläiset lapset ovat sivistyneemipiä. Voisitko sitten konkretisoida väitteesi, eikä vedota miettimistarpeeseen. Kertoisitko konkreettisen esimerkin, miten esim. 3-vuotiaan venäläisen taaperon sivistyneisyys ilmenee käytännössä?


Varmaankin lukee jo Pushkinia.....
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 26-07-2005, 09:46   #20
saska
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
u russkih vsegda kabluki ja tax-free kassit!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 26-07-2005, 17:28   #21
Katja
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Mulla ei koskaan ollut edes yhtä tax-free kassia.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 27-07-2005, 10:06   #22
kukka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Sanoisin, että venäläiset tunnistaa käyttäytymisestä. He ovat kohteliaampia kuin suomalaiset. Tämä pätee myös venäläisiin lapsiin.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 01-08-2005, 16:20   #23
Harri
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Kyllähän venäläiset tunnistaa. Hyvällä kiikaritähtäimellä sadankin metrin päästä.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 22-08-2005, 14:27   #24
Ralphie
Moderaattori
 
Аватар для Ralphie
 
Сообщений: 2,312
Проживание: Свой дом
Регистрация: 14-04-2004
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Harri
Kyllähän venäläiset tunnistaa. Hyvällä kiikaritähtäimellä sadankin metrin päästä.


Ten points

Kyllä mä tunnistan aika usein helposti mm. kasvoista, vaatteista ja viimeistään puheesta. Samalla tavalla tunnistan suomalaisia ulkomailla. Suomalaisen tunnistaa mm. sukkasandaali-perinteesta

Sivistyksestä en ole samaa mielta, varsinkaan lasten kohdalla.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 27-08-2005, 19:40   #25
DIK
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Helpo juttu! Valkoiset urheilu sukat ja sandalit, vastaanpäin tyylikät kengät ja eritain hyvä vaateet. Arvaa kuka on?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 27-08-2005, 20:46   #26
OpiskelijaParka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от kukka
Sanoisin, että venäläiset tunnistaa käyttäytymisestä. He ovat kohteliaampia kuin suomalaiset. Tämä pätee myös venäläisiin lapsiin.


Riippuu ihan kenen kanssa on tekemisissä. Eipä ole pitkä aika kun venäläinen alaluokkaisen oloinen nainen kiilasi edelleni lapsensa kanssa kassajonossa.

Lyhyesti sanoisin, että venäläisillä on usein hämmentävän erilaiset tavat. Venäläisiä voi pitää kursailemattomina näin suomalaisen silmin katsottuna. Toisinaan venäläiset ovat hyvin suoraviivaisia ja toisinaan pitäisi osata käyttää niitä venäjän kohteliaisuusfraaseja oikein asiansa ilmaisemiseen sekä vieraanvaraisuus voi olla hämmentävää.

Suomessa on toki maakunnallisia ja paikkakuntakohtaisia eroja. Maaseudun junttikaupungissa on varmasti ankeaa.

Muistaakseni Moskovasta komennettiin venäläiset rajavartijat hymyilemään rajalla. Liekö komento mennyt perille. Jos onnistuu olemaan yrmeämpi kuin suomalainen rajavartija niin sekin on jo saavutus.

Tärkeintähän ei ole pintakoreus vaan edistyykö se asia mitä ollaan tekemässä, ja mitä ollaan tekemässä. Ovathan saksalaisetkin kohteliaita, mutta toisinaan asioiden edistäminen Saksassa vaatii keuhkojen käyttämistä. Se kuuluu siihen kulttuuriin.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 27-08-2005, 22:40   #27
~Aurora~
пришла, увидела, оценила
 
Аватар для ~Aurora~
 
Сообщений: 2,254
Проживание:
Регистрация: 31-12-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от OpiskelijaParka
Muistaakseni Moskovasta komennettiin venäläiset rajavartijat hymyilemään rajalla. Liekö komento mennyt perille. Jos onnistuu olemaan yrmeämpi kuin suomalainen rajavartija niin sekin on jo saavutus.


Muistaakseni ei ole semmoista. Jos se oli ...no jo ehkäpä se oli vitsi.
Tänä kesänä me matkustimme Venäjälle. Mä ajattelin sitä koko matkan iloisesti että mä pääsen tervehtimään vanhempia ja sukulaisia ja tuntui että mä olin matkalla takaisin kotimaahan. Rajalla me pysähdyttiin odottaen monia pitkiä minuutteja koska joku auto seisoi tiellä. Venäläiset rajavartijat tarkastivat sen auton ja miehen Latviasta. Siellä ei ollut mitään valoa tai se oli vaikeaa erottaa valot auringon laskussa. Mikä valo oli punainen ja mikä vihreä. Kaikki suomalaiset kävelivät autoista rajatoimistolle päin. Ja joku lihava nainen (rajavartija) kenellä oli isot tissit huusi suomalaisille venäjäksi niin rumasti että mä sain melkein sydänkohtauksen. Sen jälkeen ilo oli poistunut mielestäni. Minulla oli kysymys ja sen jälkeen vastaus. Miksi suomalaiset eivät tykkää venäläisistä? Vastaus...siksi.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 28-08-2005, 01:08   #28
Sinichka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от taisia
Vaikka jos sä oot Suomessa ni ku siel on myös venäläisii ni tunnistaksä aina kuka on suomalainen ja venäläinen?Mistä sen tunnistaa?

Kasvoista.
Itsellä on niin venäläinen kasvo, että vaikka missä päin maailmaa olisin, heti kuulen "privet"
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 28-08-2005, 11:00   #29
Valkat
Cамо совершенство
 
Аватар для Valkat
 
Сообщений: 1,461
Проживание: Земля
Регистрация: 23-09-2004
Status: Offline
Miksi ei saa keskustella tästä jutusta venäjaksi? (onko oikein kirjoitettu?)

-----------------
человеку следует, например, просто прекратить курить, или достичь внутреннего спокойствия, наши заботы должны быть направлены прежде всего на самого себя, отсюда начинаются все реформы
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 29-08-2005, 04:35   #30
kuolema
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Venalaisia voi tunnistaa ensi tavalla: jos joku ihminen istuu esimerkiksi kahvilassa, juo jotakin ja kupissaan on lusikka, siis han on venalainen. Tietysti me kaikki tiedamme, etta sen pitaa olla teevadilla.
P.S.: Niin sanoi Evgenij Petrosjan ja se oli hanen pilansa.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 29-08-2005, 17:29   #31
Valkat
Cамо совершенство
 
Аватар для Valkat
 
Сообщений: 1,461
Проживание: Земля
Регистрация: 23-09-2004
Status: Offline
Milla tavalla parempi puhua ä - я vai а. Olen kuullut, et suomalaiset eivat pitää, kun venäläiset puhuvat kovasti "a".
ja vielä kysymys: pitääko teille puhua venäjaks suomalaisen keskuudessa? (jos mulla ovat vithet, voitteko oikasta )

-----------------
человеку следует, например, просто прекратить курить, или достичь внутреннего спокойствия, наши заботы должны быть направлены прежде всего на самого себя, отсюда начинаются все реформы
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 30-08-2005, 02:08   #32
kuolema
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от Paavo
Milla tavalla parempi puhua ä - я vai а. Olen kuullut, et suomalaiset eivat pitää, kun venäläiset puhuvat kovasti "a".
ja vielä kysymys: pitääko teille puhua venäjaks suomalaisen keskuudessa? (jos mulla ovat vithet, voitteko oikasta )


Pyydan anteeks, etta korjaan sua. Olisi parempi, jos sa sanoisit niin: "Miten parempi puhua... (КАК лучше говорить...)" ja "pitiko teidan... suomalaisten keskuudessa? (Вам надо было... среди ФИННОВ?)".
ошибка - virhe :;:
Pyydan anteeks viela kerran, etta korjasin sua.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 30-08-2005, 17:36   #33
Valkat
Cамо совершенство
 
Аватар для Valkat
 
Сообщений: 1,461
Проживание: Земля
Регистрация: 23-09-2004
Status: Offline
Kiitos
Mut tiedän et millätavalla = miten eiko niin?

-----------------
человеку следует, например, просто прекратить курить, или достичь внутреннего спокойствия, наши заботы должны быть направлены прежде всего на самого себя, отсюда начинаются все реформы
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 30-08-2005, 17:54   #34
teekkari
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от Paavo
Miksi ei saa keskustella tästä jutusta venäjaksi? (onko oikein kirjoitettu?)


Ja miksei saisi? Sanajärjestys sinulla ei ole paras mahdollinen, mutta muuten ihan ok.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 01-09-2005, 13:54   #35
OpiskelijaParka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Huh huh

Цитата:
Сообщение от Paavo
Milla tavalla parempi puhua ä - я vai а. Olen kuullut, et suomalaiset eivat pitää, kun venäläiset puhuvat kovasti "a".
ja vielä kysymys: pitääko teille puhua venäjaks suomalaisen keskuudessa? (jos mulla ovat vithet, voitteko oikasta )


Minun on vähän vaikea korjata, koska tyylilajisi yllä olevassa tekstissä on puhekieltä ja sitten kun lähden oikomaan sitä niin tyylilaji pyrkii lipsahtamaan kirjakieleksi, mikä ei liene tarkoituksenmukaista tässä :-)

Puhekielellä:
'MillÄ tavalla ON parempi puhua ä - я vai а. Olen kuullut, et suomalaiset eivÄt piDÄ, kun venäläiset puhuvat kovasti "a".' Ja vielä kysymys: pitääkÖ teille puhua venäjÄks' suomalaisTen keskuudessa? (jos mulla oN viRheItÄ, voitteko oikasta )'

Puhekieliset ilmaukset kursivoitu.

Kirjakielellä:
"Kummalla tavalla (*) on parempi ääntää: ä - я vai а. ... ääntävät usein "a". ...
venäjäksi ... oikaista

(*) Korostettaessa kahta vaihtoehtoa käytetään sanaa "kumpi". Muutoin 'millä tavalla/millä tavoin/miten".

Lasten tarina: "Kumpi ja Kampi tappelivat. Kumpi voitti?"

Parhaiten oppii kun harjoittelee monimutkaisilla itsekeksityillä lauseilla ja virheistä oppii niin kauan kuin joku osaa/jaksaa selittää sen virheen ymmärrettävästi.

Kyllä ä, ö pitää ääntää ä, ö. Harjoittele ääntämään äääääääääääääääääääää, öööööööööööööö niin eiköhän ne lyhyemmät muodot onnistu myöhemmin. Eikö tässä ole sama juttu kuin niiden venäjän 7 hemmetin ässän kanssa? :-)

Mielestäni kaikki venäläiset oppivat ääntämään nuo takaäänteet ajan myötä.

Kieltä äännettäessä on mietittävä, missä kohtaa kurkkua/suuta/nenää se soi. Se helpottaa oikeiden äänteiden muodostamista. Ilmiön näkee erityisen selvästi suomen sanojen etu-/takavokaalijaosta. Suomen kieli ei vaihda äänneryhmästä toiseen samassa perussanassa.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 01-09-2005, 14:11   #36
OpiskelijaParka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от Sinichka
Kasvoista.


Hiusten väristä tai niiden puutteesta (miehet), vaatteista, tyylistä.

Jos otetaan joukko venäläisiä ja suomalaisia niin kyllä joukot valokuvasta erottaa toisistaan, vaikkei yksittäisiä ihmisiä osaisikaan luokitella. Ei maassa asuvia venäläisiä yleensä tunnista katukuvasta. Onhan täällä asunut jo 100 vuotta muslimitataarejakin enkä minä tiennyt heistä yhtään mitään ennen kaupungin historiallista kierrosta.

Selvästikin monella suomalaisella on sen verran venäläistä sukujuurta, että he näyttävät kasvoiltaan venäläisiltä. Ja varmaankin päinvastoin Pietarin/Inkerinmaan luona.

Minä olen kyllä monasti naamioinut ulkomaalaisen suomalaiseksi turistiksi, kun olen halunnut esitellä hänelle hotellihuonettani iltamyöhällä. Mutta se miten temppu tehdään ei kuulu teille :-)
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-09-2005, 01:38   #37
OpiskelijaParka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Puhekielellä:
'MillÄ tavalla ON parempi puhua ä - я vai а. Olen kuullut, et suomalaiset eivÄt piDÄ, kun venäläiset puhuvat kovasti "a".' Ja vielä kysymys: pitääkÖ teille puhua venäjÄks' suomalaisTen keskuudessa? (jos mulla oN viRheItÄ, voitteko oikasta )'

Puhekieliset ilmaukset on lihavoitu.

Kirjakielellä:
"Kummalla tavalla (*) on parempi ääntää: ä - я vai а. ... ääntävät usein "a". ...
venäjäksi ... minulla ... oikaista

Hmmph. Tämmöistä tämä on natiivillekin.

Joku suomalainen voisi joskus ryhdistäytyä ja tehdä webbiin suomen kielen oikolukupalvelun.

Tämä mainossivu on jo olemassa yksittäisille sanoille:
http://www.lingsoft.fi/cgi-bin/finspell?word=mulle

Kuten näkyy niin se ei osannut korjata puhekielestä kirjakielelle.



Sitten on Soikko OpenOfficelle
http://users.tkk.fi/~pry/soikko/
ja kaupallisia tuotteita.

Muutoin tarjolla oleva tuki ulkomaalaiselle suomen kielen opiskelijalle taitaa olla tätä tasoa:
http://www.helsinginsanomat.fi/english/extras/speakup
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-09-2005, 16:30   #38
Valkat
Cамо совершенство
 
Аватар для Valkat
 
Сообщений: 1,461
Проживание: Земля
Регистрация: 23-09-2004
Status: Offline
Kiitos, tässä on hyvä sivu - cc.oulu.fi/mkarjala/soh2/

-----------------
человеку следует, например, просто прекратить курить, или достичь внутреннего спокойствия, наши заботы должны быть направлены прежде всего на самого себя, отсюда начинаются все реформы
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 03-09-2005, 01:13   #39
OpiskelijaParka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от Paavo
cc.oulu.fi/¨mkarjala/soh2/


Näyttää olevan hyvä ja tiivis paketti. Kunhan vaan jaksaa keksiä kaikista oman esimerkin.

Minä haikailin sellaista softatukea, johon ulkomaalainen voisi kirjoittaa suomeksi, ja softa arvaisi, onko kirjoitettu mahdollisesti kieliopin mukaista suomea.

Tässä mainitaan suomen kielen vokaaliharmonia, mutta olkaa varovaisia:
http://www.geocities.com/elsimiia/5_27_4.html

Se koskee vain aitosuomalaisia sanoja, esimerkiksi dialyysi/pyramidi rikkovat sääntöä. Niitä käsitellään kuin ne muka olisivat yhdyssanoja ja noudatetaan viimeisen osan sääntöä.

Minulla on vähän sellainen tuntu, että suomen kielessä on enemmänkin sääntöjä sanojen rakenteista ja nomineilla ja verbeillä on omansa.

Suomen kielen tutkimus on junnannut paikoillaan ennen tietokoneita ja ei kai niitä tietokoneitakaan ole paljoa käytetty kuin konekäännöksiä tarjoavissa firmoissa. Joissa taasen ne taitavat tietää suomen kielestä enemmän kuin yliopiston suomen kielen laitoksella.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 03-09-2005, 01:20   #40
OpiskelijaParka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Puhekielestä

Lukusanat ovat varmaan vaikeat.

Lapset laskevat nopeasti leikkiessään "yy-kaa-koo-nee-vii-kuu-see-kahe-yhe-kymmenen".

Joskus jopa ihan yleisradion virallinen uutistenlukija on lukenut viis'toista muttei sentään kaks'kyt'viis' (kaksikymmentä viisi).
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 03-09-2005, 13:38   #41
Ralphie
Moderaattori
 
Аватар для Ralphie
 
Сообщений: 2,312
Проживание: Свой дом
Регистрация: 14-04-2004
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от OpiskelijaParka
Selvästikin monella suomalaisella on sen verran venäläistä sukujuurta, että he näyttävät kasvoiltaan venäläisiltä. Ja varmaankin päinvastoin Pietarin/Inkerinmaan luona.


No jaa.. Ei näitä tapauksia nyt niin monta ole. Sano joku julkisuuden henkilö, joka näyttää sinusta venäläiseltä.

Цитата:
Сообщение от OpiskelijaParka
Minä olen kyllä monasti naamioinut ulkomaalaisen suomalaiseksi turistiksi, kun olen halunnut esitellä hänelle hotellihuonettani iltamyöhällä. Mutta se miten temppu tehdään ei kuulu teille :-)


Jaaah... Kerro miten naamioidut suomalaiseksi turistiksi? Saatko aina pesää tällä ihmetempulla?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 20-09-2005, 15:37   #42
Flip
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Talking

Haha luulin ettei kukaa ikin kysyis tätä Kyllä sen usein tunnistaa tai ainakin epäilee.. kerran itseas kävi niin etten tunnistanu mut sit alko kellot kolkuttaa ja rupesin vaan puhuu venäjäksi ja tä oli ihan O_o
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 23-09-2005, 14:00   #43
Reijo
Пользователь
 
Аватар для Reijo
 
Сообщений: 3,254
Проживание: Laukaa
Регистрация: 04-01-2004
Status: Offline
Sodan aikana rintamalla oli yks testi -Sano ystävä!
Jos hän vastaa jystävä hän on tapettu

-----------------
Viimeinen Kirjasalon puolustaja.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 23-09-2005, 15:38   #44
saska
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
no joo....
voidaan sanoo viel juksi kaksi kolme ja NELJÄ!

neljä ilman murretta ihan pieni osa venäläistä voi sanoo...
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 23-09-2005, 15:53   #45
Katja
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Just jo. Tämähän on suomenkielinen palsta. Halusin vain sanoa että mä kyllä jäisin henkiin jos pitäisi sanoa Ystävä ja luetella numeroita. En ole koskaan oikeastaan kuullutkaan että joku sanoisi Jystävä Ystävän sijasta.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-10-2005, 15:13   #46
Kaisu
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от saska
u russkih vsegda kabluki ja tax-free kassit!



Hei vaan.
En minä tiedä mitä pahaa on korkokengissä.

Vsegda--- En usko. Venäläisethän samautuvat mielellään. Minusta he useampi pukeutuvat toppatakkeihin, kuin suomalaiset itte.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 09-10-2005, 16:03   #47
Авадхута
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от taisia
tunnistaksä aina kuka on suomalainen ja venäläinen?Mistä sen tunnistaa?

Mun mielestä on helppo tunnistaa venäläinen kaikista maailman muista kansallisuuksista, vaikka sijainti olisi missä päin maailmaa tahansa: venäläinen ei pelkää katsoa silmiin. Suomalaiset ei katso silmiin vahingossakaan: paitsi poikkeuksena jos pomo höykyttää alaista, niin katsetta käytetään valta-asema -mielessä. Japanilaiset pelkää katsetta ehkä eniten; joskus tuntuu että japanilaisen saa katseen voimalla ajettua vaikka puskaan... ikäänkuin katse satuttaisi kuin neulanpisto tai napalmi.

Mistähän nämä erot johtuu?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 09-10-2005, 17:22   #48
Ralphie
Moderaattori
 
Аватар для Ralphie
 
Сообщений: 2,312
Проживание: Свой дом
Регистрация: 14-04-2004
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Авадхута
Mistähän nämä erot johtuu?


Kulttuurieroista, mutta hei, älä yleistä liikaa.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 20-10-2005, 15:01   #49
Peeveli
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Kaltaisiani lapsuudesta asuneita en tunnista venäläisiksi, ellen kovasti arvaile. Eikä minuakaan moni arvaisi. Turistien kohdalla ei mitään ongelmaa. Vaatetustakin enemmän ne eleet - näkee kaukaa. Siis en minä pahalla, kukin tyylillään.

Sekä suomalaiset että venäläiset huomaa kyllä myös muualla. Sanoisin myös, että suomalaisilla ero muihin eurooppalaisiin pienenee iän myötä, mutta venäläisillä kasvaa. Ryhmä suomalaisia teinejä ei sulaudu joukkoon mitenkään, mutta lapsiperheestä ei aina osaa sanoa...
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 23-10-2005, 02:10   #50
Феня Помидорова
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Aijahaa... ja mitäköhän tälläkin kyselyllä nyt sitten ajetaankaan takaa?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 29-11-2005, 18:11   #51
someone23
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Kyl ne erottaa ja helposti.Ensinnäki siitä miten venäläinen käyttäytyy siitä huomaa.
Ja sitten kasvoista.Venäläisten kasvot ovat jotenki karumpia,kun taas suomalaisilla ne on semmosta peruskauraa.Voitte vaikka kävellä kadulla ja vertailla nii huomaatte selvän eron.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Ответ


Опции темы Поиск в этой теме
Поиск в этой теме:

Расширенный поиск
Опции просмотра Оценка этой теме
Оценка этой теме:

Ваши права в разделе
Вы не можете создавать темы
Вы не можете отвечать на сообщения
Вы не можете прикреплять файлы
Вы не можете редактировать сообщения

vB коды Вкл.
[IMG] код Вкл.
HTML код Выкл.



» Объявления на Doska.fi

» Галерея Финляндии

» Реклама на Doska.fi

» Реклама на Russian.fi


Часовой пояс GMT +3, время: 06:09.

Russian.fi - Финляндия по-русски © Suomitech Oy, 2002-2024 При использовании материалов с сайта указание ссылки на russian.fi обязательно