Вернуться   Финляндия по-русски » Жизнь в Финляндии » Suomenkielinen keskustelupalsta
Логин
Пароль

Ответ
 
Опции темы Поиск в этой теме Оценить тему Опции просмотра
Old 19-11-2004, 12:56   #1
olka_eva
rana-viajera
 
Аватар для olka_eva
 
Сообщений: 3,146
Проживание: Espoo, Olari
Регистрация: 04-07-2003
Status: Offline
Question Luetaan

Opiskelessani englantia, mulla oli sellainen ilmiö kun "Kotilukeminen" (home reading) - englantikielisiä kirjoja muunnellussa muodossa, helpompia alkuperäisiin versioihin nähden. Nyt opiskelen suomea ja haluaisin löytää helpolukuisia kirjoja suomeksikin. Olen mielelläni lukenut Leena Krohnin "Kertomuksia" ja "Donna Quijote" - luhyitä, mutta hauskoja kertomuksia (mun mielest&#228.

Minkalaisia kirjoja suosittelisitte? Merkityksellisiä kirjailijoita? Vielä mulle olisi raskasta lukea pitkiä teoksia, mutta ehjiä kertomuksia - kyllä, kiitos!

-----------------
¡Qué nos quiten lo bailao!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 20-11-2004, 20:26   #2
Ralphie
Moderaattori
 
Аватар для Ralphie
 
Сообщений: 2,312
Проживание: Свой дом
Регистрация: 14-04-2004
Status: Offline
Hmm.. vähän riippuu sun mieltymyksistä. Helppolukuisia kirjoja on paljon ja jokainen ymmärtää tuon käsitteen omalla tavallaan. Itse lueskelen mielelläni lätkäkirjoja ja mustaa huumoria, mutta joku ei varmaan sulata ensimmäistäkään sivua.

Joka tapauksessa, pakko suositella nyt jotain... Hmm.. tämä ei ole mikään merkkiteos, mutta mustan huumorin ystäville ihan hauskaa luettavaa:

Ari Lahdenmäki & Riku Rantala: Isänmaan asialla. Matkaopas syrjäytettyjen Suomeen. Johnny Kniga

Tässä hieman infoa Voima-lehdestä copypastettuna:

tutkivaa journalismia

Mitä tapahtuu, kun kaksi helsinkiläistoimittajaa päättää tutustua suomalaisuuden ytimeen ja lähtevät kiertämään pakulla ympäri Suomea ja välillä pakenevat naapurimaihin? Paljon. Pääasiassa päähenkilöt tosin vain dokaavat ja pajauttelevat ja siinä sivussa puhuvat politiikkaa ja naivat. Kävi välillä jo ihan oman kunnon päälle, kun kalja oli kuvioissa aamusta iltaan.

Lukijoilta vaaditaan myös hieman huumorintajua, sillä kirjassa harrastetaan seksiä ihan kenen kanssa tahansa, joihin myös lukeutuu kehitykseltään jälkeenjäänyt nainen. Suihkussa kun käydään melkein ainoastaan naisen sisällä. Yök.

Itse kirjahan on onnekseen pelkkää fiktiota, vaikka todellisuuden henkilöihin ja tapahtumiin kirjassa viitataankin. Mieleen jää kuitenkin kytemään, että josko monet tapahtumat pitäisivät sittenkin paikkansa. Varsinkin kun julkisuuden henkilöistä on kyse. Hmm...

Eihän tämä kirja nyt mitenkään mullistava ollut, mutta erittäin helppolukuinen ja viihdyttävä. Aivot narikkaan -meininkiä.


Riku Rantala on ehkä teille tuttu Madventures-ohjelmasta (Subtv). Loistava äijä ja toimittaja!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 23-11-2004, 15:57   #3
Sisko
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Thumbs up

Arto Paasilinnan kirjat ovat humoristisia ja helppolukuisia.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-12-2004, 23:11   #4
Ralphie
Moderaattori
 
Аватар для Ralphie
 
Сообщений: 2,312
Проживание: Свой дом
Регистрация: 14-04-2004
Status: Offline
Tämän haluaisin lukea! Kirja on jo mainetta niitänyt Dan Brownin "Da Vinci -koodi", josta kuvataan jo elokuvaa Holy Woodissa.

Lisää infoa

Onko joku teistä jo lukenut kyseisen teoksen?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 04-04-2005, 14:54   #5
saska
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от olka_eva
Opiskelessani englantia, mulla oli sellainen ilmiö kun "Kotilukeminen" (home reading) - englantikielisiä kirjoja muunnellussa muodossa, helpompia alkuperäisiin versioihin nähden. Nyt opiskelen suomea ja haluaisin löytää helpolukuisia kirjoja suomeksikin. Olen mielelläni lukenut Leena Krohnin "Kertomuksia" ja "Donna Quijote" - luhyitä, mutta hauskoja kertomuksia (mun mielest&#228.

Minkalaisia kirjoja suosittelisitte? Merkityksellisiä kirjailijoita? Vielä mulle olisi raskasta lukea pitkiä teoksia, mutta ehjiä kertomuksia - kyllä, kiitos!

siis minkä ikainen oot?
mee kirjasoon;ja hake tuolta kirjat vauvaille...se on helpoin tapa!tuolla paljon selityksia ja kuvia...
voit yrittää lukea myös sarjakuvat...se on myoskin helppoa...
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 04-04-2005, 15:13   #6
Habiiba
Desert Rose
 
Аватар для Habiiba
 
Сообщений: 1,140
Проживание: Санкт-Петербург
Регистрация: 17-02-2005
Status: Offline
home reading on kotiluku suomeksi
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 04-04-2005, 16:26   #7
saska
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от Habiiba
home reading on kotiluku suomeksi

miksi?luku-1234567890 jne;entä lukeminen on reading...?vai ei?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 04-04-2005, 16:44   #8
Habiiba
Desert Rose
 
Аватар для Habiiba
 
Сообщений: 1,140
Проживание: Санкт-Петербург
Регистрация: 17-02-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от saska
miksi?luku-1234567890 jne;entä lukeminen on reading...?vai ei?


joskus kannattaa välttää kirjaimellista käännöstä mun yliopistossa on kotiluku-niminen oppiaine.
muuten kotiluku tai kotilukeminen evät kerro mitään suomalaisille he mieluummin sanoisivat kotona luettavaksi tarkoitettu kirja
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 04-04-2005, 16:49   #9
AlinaR
лучше Алинарчик
 
Аватар для AlinaR
 
Сообщений: 4,355
Проживание: artami
Регистрация: 23-10-2003
Status: Offline
Meille aikanaan tuli tupsahti joka kuukausi postiluukuun "Valitut palat"-kerhon kirjoja. Monipuolista eri tasoista kirjallisuutta laidasta laitaan. Kerran havaitsin paikallisessä kierrätyskeskuksessa "valittuja" pilkkahinnalla ja oli siinä hyllyssä monta muuta pehmeäkanttista roinaa sekä klassikoita. Lapset kun oli pieniä luin mielellään lasten kirjoja, mm T.Janssonin "Muumilaakson tarinoita" ja totta kai Astrid Lindgrenin teoksia. Rudolf Koivun satu-kirja on myös hyvä. Olen "Uudet kirjakerhot"-jäsen, vaan en lukenut viime vuosina yhtään mitään, paitsi K.Hotakaisen "Juoksuhaudan tie"...ja se oli tylsääääää.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 04-04-2005, 19:34   #10
space_monkey
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Perjantaina löytyi divarista Martin Pagen Kuinka minusta tuli tyhmä. Ihan hauska (ääneen en tosin nauranut, takakannen lupauksesta huolimatta), helppolukuinenkin varmaan, eikä ollut kuin 155 sivua pitkä.

1. kappale:

"Antoinesta oli aina tuntunut, että hän vanheni yhtä nopeasti kuin koirat. Seitsenvuotiaana hän tunsi olevansa kuin loppuunajettu 49-vuotias, 11-vuotiaana kuin 77-vuotias elämäänsä pettynyt vanha ukko. Nyt, 25-vuotiaana, Antoine päätti leppoisamman elämän toivossa kietoa aivonsa tyhmyyden käärinliinaan. Hän oli joutunut liiankin usein toteamaan, että älykkyydellä tarkoitettiin hienosti laadittuja, kauniisti lausuttuja typeryyksiä, ja koko sana oli joutunut niin pahasti hukkateille, että usein oli parempi olla hölmö kuin valantehnyt älykkö. Äly tekee onnettomaksi, yksinäiseksi ja köyhäksi, mutta älykkään teeskenteleminen tarjoaa kuolemattomuutta lehtien palstoilla ja niiden ihailun, jotka uskovat lukemaansa..."

Ihan samaa sarjaa näkyypi olevan kuin Supernaiivi.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 04-04-2005, 21:15   #11
teekkari
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Kysy kirjastosta selkokielisiä kirjoja tai lehtiä.

Selkokieliset kirjat ja lehdet ovat tarkoitettu henkilöille joiden on vaikea ymmärtää tavallista kirjoitettua kieltä.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 04-04-2005, 22:59   #12
Ralphie
Moderaattori
 
Аватар для Ralphie
 
Сообщений: 2,312
Проживание: Свой дом
Регистрация: 14-04-2004
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от space_monkey
Perjantaina löytyi divarista Martin Pagen Kuinka minusta tuli tyhmä. Ihan hauska (ääneen en tosin nauranut, takakannen lupauksesta huolimatta), helppolukuinenkin varmaan, eikä ollut kuin 155 sivua pitkä.


Öök, mäkin oon lukenut tuon! Vielä kun se oli jonkun kaupan myyntilistan kärjessä. Ihan mielenkiintoinen ja erilainen teos.. Harvoin joku halua tulla tyhmäksi!

Da Vinci -koodi vieläkin lukematta. Ensin oli vaikeuksia saada sitä kirjastosta ja sitten lopulta päätin lukea sen venäjäksi. En ole vielä aloittanut, mut ehkä jo tänä viikonloppuna..
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 28-01-2006, 09:57   #13
Ralphie
Moderaattori
 
Аватар для Ralphie
 
Сообщений: 2,312
Проживание: Свой дом
Регистрация: 14-04-2004
Status: Offline
En ole vieläkään lukenut Da Vinci -koodia. Koneella löytyy venäjänkielinen äänikirja, pitää kuunella joku päivä...
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 28-01-2006, 18:29   #14
olka_eva
rana-viajera
 
Аватар для olka_eva
 
Сообщений: 3,146
Проживание: Espoo, Olari
Регистрация: 04-07-2003
Status: Offline
Ei jää aikaa kirjoihin oikeasti, lueskelen silloin-tälloin lehtiä bussissa, mutta ei sitä enempää. Töissä puhun, minulle se riittää. Ei se tarkoita etten lue, mutta mieluummin venäjäksi, espanjaksi ja englanniksi.

-----------------
¡Qué nos quiten lo bailao!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Ответ


Опции темы Поиск в этой теме
Поиск в этой теме:

Расширенный поиск
Опции просмотра Оценка этой теме
Оценка этой теме:

Ваши права в разделе
Вы не можете создавать темы
Вы не можете отвечать на сообщения
Вы не можете прикреплять файлы
Вы не можете редактировать сообщения

vB коды Вкл.
[IMG] код Вкл.
HTML код Выкл.



» Объявления на Doska.fi

» Галерея Финляндии

» Реклама на Doska.fi

» Реклама на Russian.fi


Часовой пояс GMT +3, время: 23:02.

Russian.fi - Финляндия по-русски © Suomitech Oy, 2002-2024 При использовании материалов с сайта указание ссылки на russian.fi обязательно