Вернуться   Финляндия по-русски » Жизнь в Финляндии » Suomenkielinen keskustelupalsta
Логин
Пароль

Закрытая тема
 
Опции темы Поиск в этой теме Рейтинг: Рейтинг темы: Голосов - 1, средняя оценка - 2.00. Опции просмотра
Old 30-10-2003, 23:18   #1
kissa
Registered User
 
Сообщений: 152
Проживание:
Регистрация: 06-10-2003
Status: Offline
sanoa suoraan.

Nyt tulee tekstiä, josta osa teistä ei varmasti pidä. Toivon, että ymmärrätte, että en kirjoita tätä ilkeydestä. Haluan, että näette tätä asiaa toiselta puolelta, ette aina vain omalta puoleltanne.

Tällä keskustelupaikalla on yksi kestävä, ikuisesti suosittu teema:

"Suomalaiset käyttäytyvät rumasti ja syrjivät meitä, koska olemme venäläisiä."

Meille ei anneta työtä, koska olemme venäläisiä.

Meitä ei palvella, koska olemme venäläisiä.

Meille sanotaan rumasti, koska olemme venäläisiä.

Kaikki eivät ole ystäviämme, koska olemme venäläisiä.

Tiistaina satoi vettä, koska olemme venäläisiä.

Täti bussissa oli pahalla päällä, koska olemme venäläisiä.

Koulussa ei ole lapsilla kivaa, koska olemme venäläisiä.

Ettekö te voi juoda keittiössä teetä ilman sitä, että valittaisitte tai haukkuisitte suomalaisia ja meidän rakentamaamme yhteiskuntaa? Jos oikein yritätte, keksittekö jotain positiivista - nyrjähtääkö aivot, tuleeko rasitusvamma?

Te ihmettelette, miksi suomalaiset eivät ole teille kilttejä. Kuunnelkaa itseänne! Te ette käyttäydy yhtään kauniimmin.

------------------------------

Toinen asia, joka teidän täytyy ymmärtää on SODAT.

Sodista on VASTA 60 vuotta aikaa. Se on lyhyt aika Suomelle ja suomalaisuudelle.

Jokaisesta suvusta on kuollut joku, haavoittunut joku, kadonnut joku. Lähes jokaisen 20 -vuotiaan isoisä on ollut sodassa. Jokaisen isoäiti on pelännyt.

Minun isoäitini melkein kuoli Turun pommituksissa. Isoisäni veli tapettiin.

Jokaisen suomalaisen taustalla on sota. Koko kansa muistaa.

Te, jotka nyt olette nuoria, ETTE OLE VASTUUSSA SODISTA. Te ette ole tappaneet suomalaisia. Sodat eivät ole teidän syytänne!

Mutta teidän täytyy ymmärtää, että kun suomalaiselle sanoo "Venäjä!", ensimmäinen sana, joka suomalaiselle tulee mieleen on "Sota." Ensimmäinen sana ei ole "Smetana", "Tshaikovski", "mukava tyyppi" tai "teekuppi".

Se on fakta, mitä te ette voi muuttaa. Teidän täytyy vain hyväksyä se.

Kahden, kolmen tai neljän sukupolven päästä tilanne voi jo olla toinen.

Kuten jo sanoin, en kirjoita tätä ilkeydestä. En halua loukata ketään. Toivon, että pysähdytte hetkeksi ja ajattelette.

kissa
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 30-10-2003, 23:49   #2
JULA
Registered User
 
Аватар для JULA
 
Сообщений: 487
Проживание: Tampere
Регистрация: 08-08-2003
Status: Offline
"Sitä saa, mitä tilaa." Jos minä kohtelen ihmisiä hyvin, niin minuakin kohdellaan samalla tavalla. Riippumatta kansallisuudesta.

Itse olen kokenut syrjintää joskus kauan sitten, kun tulin asumaan Suomeen. Se tapahtui meidän silloisen pienen paikkakunnan koulussa.

Muutettuani sieltä pois olen tavannut ihmisiä, jotka ovat pääosin suvaitsevasia. Missään virastossa minua ei ole koskaan kohdeltu huonosti sen takia, että olisin ulkomaalainen.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 30-10-2003, 23:52   #3
Zeta
my logic is undeniable
 
Аватар для Zeta
 
Сообщений: 775
Проживание: Espoo
Регистрация: 02-05-2003
Status: Offline
kissa

Oot sä tänään kuumeessa?

Näyttää kyllä siltä, ettet ilmeisesti lukenut meidän keskusteluja. Musta ainakin tuntuu, että venäjä on sulle aivan vieras kieli, vai mitä?

"Tällä keskustelupaikalla on yksi kestävä, ikuisesti suosittu teema:

"Suomalaiset käyttäytyvät rumasti ja syrjivät meitä, koska olemme venäläisiä.""

Mistä sä tälläisen oot keksinyt? Luulet sä, ettei ihmisillä oo muuta keskusteltavaa? Pistä silmälasit päälle, hyvä ihminen. Näytä mulle edes yhden sellaisen keskustelun, missä valitaan siitä, ettei sumalaiset ovat meille "venäläisille" kilttejä.

"Ettekö te voi juoda keittiössä teetä ilman sitä, että valittaisitte tai haukkuisitte suomalaisia ja meidän rakentamaamme yhteiskuntaa?" - Nämä sanat ovat typerintä, mitä olen ikinä lukenut tai kuullut.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 30-10-2003, 23:56   #4
JULA
Registered User
 
Аватар для JULA
 
Сообщений: 487
Проживание: Tampere
Регистрация: 08-08-2003
Status: Offline
P.S. Suomi.ru:lla on sen sijaan sellaisia ihmisiä, jotka erottelevat ihmisiä kansallisuuksien mukaan.

-----------------
Сколько лет, сколько зим!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 31-10-2003, 00:06   #5
DIQUA
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
kissa

Noo.. Taas propaganda puhetta! Esimerkiksi itse toin suomalaiselle mitään muita, kun hyvää ja silloin, kun joku ”urheilupuku”, kutsu mut rysäksi mull on oikeus sanoa hänelle: No mitäs sitten chuhna?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 31-10-2003, 00:09   #6
Zeta
my logic is undeniable
 
Аватар для Zeta
 
Сообщений: 775
Проживание: Espoo
Регистрация: 02-05-2003
Status: Offline
DIQUA

Ja sitten yrität vielä selittää, mitä "chuhna" tarkoittaa
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 31-10-2003, 00:17   #7
DIQUA
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
kissa Ja vielä: Älä sekoita koko porukan samaan kasaan. Mä en koskaan puhu liika tästä teemasta. Jos joku sanoo mulle paskaa kadulla, annan vaan turpaan ja jatkan matkani. Ja tällä forumilla on vain niistä puhutaan kuka on ryssän vihaaja ja niitä ei kannattaa myöskin sekoittaa normaaliin ihmisen seuraan. Suomi on erilainen, niin kun Venäjäkin.
Zeta

Se on sama ruuma kun ryssä.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 31-10-2003, 00:19   #8
Zeta
my logic is undeniable
 
Аватар для Zeta
 
Сообщений: 775
Проживание: Espoo
Регистрация: 02-05-2003
Status: Offline
DIQUA
Mä tiedän. Mutteihän kaikki suomalaiset ymmärrä, mitä se tarkoittaa
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 31-10-2003, 00:22   #9
DIQUA
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Zeta Jos joku "punainen karjalainen" sanoo sinulle ryssä, hän tiedää mitä chuhnakin tarkoittaa, mutta must parempi vedää suoran turpaan ja heti unohtaa koko juttu
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 31-10-2003, 00:43   #10
Shveshka
Пользователь
 
Аватар для Shveshka
 
Сообщений: 1,088
Проживание: Helsinki
Регистрация: 10-07-2003
Status: Offline
Tosi kiva, että suomalaiset ovat huomaneet meidän keskustelupaikan. Tervetuloa!
Yksi asia kiinnostaa minua jo pitkään. Miksi neuvostoliitolaiset eivät ole vihoissaan saksalaisille vaikka heilläkin "jokaisesta suvusta on kuollut joku, haavoittunut joku, kadonnut joku". Minun isäni on sotaveteraani, mutta minä en ole koskaan kuullut häneltä mitään pahaa saksan kansasta. Liittyykö se siihen, että meillä ei ollut propagandaa Saksaa vastaan? Entä miksi Suomessa se on vielä päinvastoin ja monet suomalaiset (ei kaikki) ovat vihaisia meille?
Olisi mielenkiintoista tietää mitä mieltä te olette ym asiasta. Älkä ottako henkilökohtaisesti, minä vain haluan kuulla suomalaisen mielipidettä.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 31-10-2003, 02:49   #11
DIQUA
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Thumbs up

Shveshka

Oikein huomioitu

kissa:

"Ettekö te voi juoda keittiössä teetä ilman sitä, että valittaisitte tai haukkuisitte suomalaisia ja meidän rakentamaamme yhteiskuntaa? Jos oikein yritätte, keksittekö jotain positiivista - nyrjähtääkö aivot, tuleeko rasitusvamma? "

Sä olet ihan selvästi, propagandan uhri!
(oikein silmiin katsotaan)
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 31-10-2003, 08:44   #12
Lesi
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Я не промолвлю не едина слова!

Jätkä kai ei tajua poliitikkalaista peliä, jolla valtion strateegia pimenee kokonaisuuden natsijien kansa sopimuksesta sodan aikana, suojattavaksi itseä! Täysin perinteisesti sanottu suoraan ja turpaan vetoa odottaessa.
--Дорогие Форумчане--
неужели Вы так наивно и с легцой болтаете, не задумываясь что их тоже к вам тянет? Они тоже желают знать нашего * больше, беды насущие и их пережитки, дни наши светлые и их светлой глазури рецепт, рецензии комунальные и как это мы с ними справляемся!
Мы здесь живём и тем самым все едины, неся житейские невзгоды сообща, будь то коренные и их дополняющие, у всех одна судьба! Вот только трудно этим овцам(у государства на поводу) суть понять, что Мы-Они Всё Едино было, будет. А коль уж это не понять и единогласия общага не добившись, так долго ж нам придётся праздневствов совместных и весёлых ждать! Курантов бой нам тоже давит по мозгам, стараясь мы пытаемся забыть!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 31-10-2003, 09:39   #13
NEVAr
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Miksi neuvostoliitolaiset eivät ole vihoissaan saksalaisille vaikka heilläkin "jokaisesta suvusta on kuollut joku, haavoittunut joku, kadonnut joku". Minun isäni on sotaveteraani, mutta minä en ole koskaan kuullut häneltä mitään pahaa saksan kansasta. Liittyykö se siihen, että meillä ei ollut propagandaa Saksaa vastaan? Entä miksi Suomessa se on vielä päinvastoin ja monet suomalaiset (ei kaikki) ovat vihaisia meille?


Kissahan sanoi että se on lyhyt aika Suomelle ja suomalaisuudelle. Venaäjällä on pitkä historia, johon on mahtunut paljon sotia. Ei siellä voi vihata kaikkia (ranskalaisia, saksalaisia, puolalaisia, ruotsalaisia...). Ja Suomella on sen sijaan ollut yksi ainoa tuhoisa sota Neuvostoliitton kanssa, eikä kovin kauan sitten. Nämä ovat kaksi eri asiaa.

Цитата:
Tällä keskustelupaikalla on yksi kestävä, ikuisesti suosittu teema:
"Suomalaiset käyttäytyvät rumasti ja syrjivät meitä, koska olemme venäläisiä."

Ihan totta. Suomalaisia joskus haukutaan täällä ihan aihettomasti, mutta siihen yleensä syyllistyvät nuoret (=tyhmät) forumilaiset.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 31-10-2003, 10:40   #14
Shveshka
Пользователь
 
Аватар для Shveshka
 
Сообщений: 1,088
Проживание: Helsinki
Регистрация: 10-07-2003
Status: Offline
Цитата:
Venaäjällä on pitkä historia, johon on mahtunut paljon sotia. Ei siellä voi vihata kaikkia (ranskalaisia, saksalaisia, puolalaisia, ruotsalaisia...). Ja Suomella on sen sijaan ollut yksi ainoa tuhoisa sota Neuvostoliitton kanssa, eikä kovin kauan sitten. Nämä ovat kaksi eri asiaa.

En ole samaa mieltä. Vaikka Venäjällä on "pitkä sotahistoria", kolmelle viimeisille sukupolville "sota" tarkoittaa 2. maailmaan sotaa. Neuvostoliiton aikana noin puolet kaikista elokuvista oli sodasta ja ne olivat jopa suosittuja.
Edelliset sodat ovat meille VAIN historia. Se on minun mielipide.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 31-10-2003, 10:42   #15
DIQUA
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
NEVAr "Kissahan sanoi että se on lyhyt aika Suomelle ja suomalaisuudelle. Venaäjällä on pitkä historia, johon on mahtunut paljon sotia. Ei siellä voi vihata kaikkia (ranskalaisia, saksalaisia, puolalaisia, ruotsalaisia...). Ja Suomella on sen sijaan ollut yksi ainoa tuhoisa sota Neuvostoliitton kanssa, eikä kovin kauan sitten. Nämä ovat kaksi eri asiaa."

Talvisota, ei ainoa sota, josta suomalaiset muistelevat. Esim. pohjois- suomessa saksalaiset tuhoisivat kylät kokonaan kylän asukkaan kansa. Tylsät suomalaiset ovat vihaisena Venäjälle ja venäläiselle vähän eri syystä, ja kisalle ei turhaan kannata itkua tästä. Koulutetut ja positiiviset suomalaiset ihmiset ei koskaan sanoo, että Venäjältä tulee pelkkä sotaa tai muita roskia. Minulla on riittä suomalaista kavereita jotka eivät sanoo eikä ajattelevat noin. Totta se, että propagandan teosta vaikea vastustaa, mutta, kuitenkin,- kannattaa joskus avaa omat silmätkin.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 31-10-2003, 11:13   #16
Shveshka
Пользователь
 
Аватар для Shveshka
 
Сообщений: 1,088
Проживание: Helsinki
Регистрация: 10-07-2003
Status: Offline
Minun mielestäni tämä viha venäläisille on syntynyt paljon aikaisemmin kuin 60 v sitten.
Olen lukenut Raija Orasen kirja Miljonääri rikkaan venäläisen tehtailijan perheestä, joka muutti suomeen vallankumouksen aikana (he myöhemmin lähtivät ranskaan). Heidän poikansa halusi saada suomalainen ystävä, mutta poika, johon hän halusi tutustua, sanoi ja teki hänelle vain pahaa. Kun venäläinen poika kysyi miksi suomalaiset ovat niin vihaisia venäläisille, Harry (suomalainen poika) vastasi, että Suomella on voimaa vain jos suomalaisilla on yhteinen vihollinen (= viha) ja tämä vihollinen on Venäjä.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 31-10-2003, 11:30   #17
vega
Пользователь
 
Аватар для vega
 
Сообщений: 2,368
Проживание:
Регистрация: 10-05-2003
Status: Offline
kissa Moi!
Olen ihan eri mieltä.
Olen ukrainalainen ja minun mielestä suomalaiset ovat samat ihmiset kuin muut.
Kyllä inhottava kun joku luulle itsensä visana vain siksi koska hän on suomalainen.
Ja luule mua huorana vain siksi koska olen nuori ja hyvä näköinen.
Muutenkin ihmiset joka tietävät mua ihan eri mieltä – koska minä tai muut ulkomaalaiset jo rikkoneet heidän enäköluulot.
Kuitenkin minä olen edelleen sinä mieltä että suomalaiset tosi kivoja ihmisiä ja viihdyn heidän kansa.

Jos joilla on sodan vihaa jäi niin syvälle toivotan tutustua 2 maailman sodan Ukrainan historian.
Jos vain osaa vertaila, ymmärtää ero.

Anteeksi virheistä, olisin tyytyväinen saada palautetta.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 31-10-2003, 12:56   #18
Shveshka
Пользователь
 
Аватар для Shveshka
 
Сообщений: 1,088
Проживание: Helsinki
Регистрация: 10-07-2003
Status: Offline
kissa
Цитата:
Meille ei anneta työtä, koska olemme venäläisiä.

Sanoisin, että meille (ulkomaalaisille, ei vain venäläisille) annetaan työtä, jota suomalaiset eivät halua ottaa. Tai jos suomalaiset haluavat merkittävästi suurempi palkkaa samasta työstä. Omasta kokemustani: sain nykyisen työpaikkani, koska muut työnhakijat pitivät tarjottu palkka liian pienenä. Nyt meillä on toinen työpaikka vapaana, johon samasta syystä emme voi saada työntekijää (vaikka meillä on erinomainen porukka ja paljon ison talon etuja).
PS. Olen varma, että en pääsisi työhaastatteluun, jos minulla ei olisi työkokemusta suuremmassa saksalaisessa yrityksessä ja jos minun tuleva esimies ei olisi naimisissa ulkomaalaisen kanssa.

Последнее редактирование от Shveshka : 31-10-2003 в 14:55.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 31-10-2003, 14:27   #19
D_F
Пользователь
 
Аватар для D_F
 
Сообщений: 5,408
Проживание: регулярно
Регистрация: 12-05-2003
Status: Offline
Цитата:
Первоначальное сообщение от NEVAr


Ihan totta. Suomalaisia joskus haukutaan täällä ihan aihettomasti, mutta siihen yleensä syyllistyvät nuoret (=tyhmät) forumilaiset.


joopa joo, ei vaan. vanhat(=viisaat)kin syyllistyy siihen.

-----------------
бестолковый словарь
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 31-10-2003, 16:25   #20
KillerBee
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
DIQUA

Цитата:
Talvisota, ei ainoa sota, josta suomalaiset muistelevat. Esim. pohjois- suomessa saksalaiset tuhoisivat kylät kokonaan kylän asukkaan kansa. Tylsät suomalaiset ovat vihaisena Venäjälle ja venäläiselle vähän eri syystä, ja kisalle ei turhaan kannata itkua tästä. Koulutetut ja positiiviset suomalaiset ihmiset ei koskaan sanoo, että Venäjältä tulee pelkkä sotaa tai muita roskia. Minulla on riittä suomalaista kavereita jotka eivät sanoo eikä ajattelevat noin. Totta se, että propagandan teosta vaikea vastustaa, mutta, kuitenkin,- kannattaa joskus avaa omat silmätkin.


Voi voi, minusta tuntuu ettei sinun kannattaa kirjoittaa suomeksi jos et osaa.
Цитата:
Minulla on riittä suomalaista kavereita jotka eivät sanoo eikä ajattelevat noin.


Minulla on riittävästi suomalaisia kavareita jotka eivät sanoo eivätkä ajattelee näin. <<<Näinkö sen piti mennä?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 31-10-2003, 16:48   #21
Shveshka
Пользователь
 
Аватар для Shveshka
 
Сообщений: 1,088
Проживание: Helsinki
Регистрация: 10-07-2003
Status: Offline
KillerBee
Min&auml;k&auml;&auml;n en osaa riitt&auml;v&auml;sti suomea enk&auml; usko, ett&auml; minun i&auml;ss&auml; on mahdollista oppia vieraskielt&auml; t&auml;ydellisesti (vaikka en ole vanha ). Tarkoitatko, ett&auml; meid&auml;n ei kannattaa (on kielletty)kirjoittaa suomeksi kunnes opimme suomea viel&auml; pari vuotta?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 31-10-2003, 18:05   #22
DIQUA
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
KillerBee

Kiitos opetuksesta, mutta jos seuraavan kerran tulee tarvetta siitä, minulla on Wordissa automaattinen korjaus

Kuitenkin, sä ymmärsit mitä tarkoitin..

"Minulla on riittävästi suomalaisia kavareita jotka eivät sanoo eivätkä ajattelee näin. <<<Näinkö sen piti mennä?"

Näin pitäisi mennä kieli tentissä..
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 31-10-2003, 19:12   #23
kissa
Registered User
 
Сообщений: 152
Проживание:
Регистрация: 06-10-2003
Status: Offline
No, tapahtuuhan täällä foorumilla jotain!

Shveshka:

"Yksi asia kiinnostaa minua jo pitkään. Miksi neuvostoliitolaiset eivät ole vihoissaan saksalaisille vaikka heilläkin "jokaisesta suvusta on kuollut joku, haavoittunut joku, kadonnut joku". Minun isäni on sotaveteraani, mutta minä en ole koskaan kuullut häneltä mitään pahaa saksan kansasta. Liittyykö se siihen, että meillä ei ollut propagandaa Saksaa vastaan? Entä miksi Suomessa se on vielä päinvastoin ja monet suomalaiset (ei kaikki) ovat vihaisia meille?
Olisi mielenkiintoista tietää mitä mieltä te olette ym asiasta. Älkä ottako henkilökohtaisesti, minä vain haluan kuulla suomalaisen mielipidettä."

Suomen ja Venäjän yhteinen historia on pitkä ja intensiivinen.

Eräs historianopettajani sanoi: "Suomen historia voidaan tiivistää yhteen lauseeseen: missä kulkee itäraja?"

Venäjältä on tullut myös paljon positiivisia asioita. Suomi kehittyi valtavasti Venäjän vallan alla, toisin kuin Ruotsin vallan alla. Oli autonomia. Koulutusta oli. Suomen kielen asema parani. Rakennettiin paljon, esim. Helsinkiä.

Minä en ole Mummilta ja Pappalta koskaan kuullut pahaa sanaa venäjän kansasta. Toki he sanoivat venäläisiä ryssiksi, mutta vanhoilla ihmisillä se tulee luonnostaan, koska heidän lapsuudessaan ei ryssää mielletty loukkaukseksi (esim. laukkuryssät = kiertävät kauppiaat). Kun toin sukuun venäläisen miehen, kaikki ovat suhtautuneet hyvin ja kauniisti ja pitävät miehestäni paljon

Ja ryssittelykin loppui siihen.

Mummi ja Pappa ovat kertoneet tarinansa syyttelemättä ketään, koruttomasti ja asiallisesti. Pieneen lapseen nuo tarinat ovat tehneet suuren vaikutuksen.

En väitä, että kaikki suomalaiset vihaisivat Venäläisiä. Sanon vain, että jokaisessa suvussa on omat sotatarinansa.

Syvällä Suomen kansan mielessä Venäjä merkitsee vaaraa. Tämä ei ole kiinni siitä, onko henkilö positiivinen, koulutettu tai fiksu. Kyse on alitajunnasta, koko kansan tuhatvuotisesta muistista - sitä ei voi pyyhkiä pois mielestään, vaikka yrittäisi olla moderni ja positiivinen, suvaitsevainen.

Kyse ei ole vihasta ja rasismista. Eikä propagandasta.

kissa
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 31-10-2003, 19:31   #24
DIQUA
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Yksi suomalainen kertoo se, että jos joku henkilö sanoo ryssä, hän tarkoittaa kiusatta sut riippumatta siitä, vanha rouva / herra, tai nuorempi hölmö. Se on ihan sama kun jossain Vaasassa, joku voi sanoa, - siellä asuville ruotsalaiselle,- hurri. Tämä ihminen joka kertoo siitä, itse sota veteraani.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 31-10-2003, 19:41   #25
kissa
Registered User
 
Сообщений: 152
Проживание:
Регистрация: 06-10-2003
Status: Offline
Vega:

"kissa Moi!
Olen ihan eri mieltä.
Olen ukrainalainen ja minun mielestä suomalaiset ovat samat ihmiset kuin muut.
Kyllä inhottava kun joku luulle itsensä visana vain siksi koska hän on suomalainen.
Ja luule mua huorana vain siksi koska olen nuori ja hyvä näköinen."

Tällainen käytös ei varmaan johdu siitä, että olet ukrainalainen.

Se voi johtua siitä, että kuten kaikissa kansoissa, Suomessakin on muutama h***etin tyhmä ihminen. Minultakin on kysytty hintaa, on käyty otettu kiinni pahasti ja sanottu rumasti - ja minä olen niin suomalaisen näköinen, ettei voi enemmän suomalaisennäköinen olla!

"Jos joilla on sodan vihaa jäi niin syvälle toivotan tutustua 2 maailman sodan Ukrainan historian.
Jos vain osaa vertaila, ymmärtää ero."

Toistan edelleen: kyse ei ole vihasta.

Mutta varmasti Ukrainan kansa muistaa 2. maailmansodan, ikuisesti muistaa. Sitä ei voi unohtaa, vai voiko? Kestää monta sataa vuotta, ennenkuin suhtautuminen entisiin vihollisiin on täysin luonnollista ja normaalia. Ymmärräthän?

"Anteeksi virheistä, olisin tyytyväinen saada palautetta."

Jos ei saisi virheitä tehdä, kaikki olisivat aina hiljaa Ja olisi tylsää.

Ystävällisesti,
kissa



Killerbee:

"Voi voi, minusta tuntuu ettei sinun kannattaa kirjoittaa suomeksi jos et osaa."

Voi voi, minusta tuntuu, (pilkku!) ettei sinun kannata (yksi a, yksi t) kirjoittaa suomeksi, (pilkku!) jos et osaa (mitä?)

"Minulla on riittävästi suomalaisia kavareita jotka eivät sanoo eivätkä ajattelee näin <<< Näinkö sen piti mennä?"

Luultavasti sen piti mennä näin:

Minulla on riittävästi suomalaisia kave(e, ei a)reita, (pilkku!) jotka eivät sano (yksi o), (pilkku) eivätkä ajattele näin.

Ei aivan ylioppilastasoa tuo sinunkaan kielesi ole. Joten parempi pitää turpa kiinni ja antaa toisten keskustella.

vähemmän ystävällisesti,
kissa.

DIQUA:

Haluaisin sanoa sinulle paljon samaa, kuin sanoin Shveshkalle.

Venäjältä ei tule pelkkää pahaa, kuka niin on väittänyt?

Mutta ei ole fiksua pistää silmät kiinni ja kuvitella, että sodat eivät vaikuta enää. Te kitisette, että teihin ei suhtauduta nätisti: tässä saattaa olla yksi syy - miksi te ette hyväksy sitä?

Sodat eivät olleet teidän syytä - ellei forumilaisten joukossa ole kuolleesta herätettyä Stalinia Mutta vielä, paljon myöhemmin, sodat vaikuttavat meihin ja sodat vaikuttavat teihin. Väistämättä.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 31-10-2003, 19:47   #26
kissa
Registered User
 
Сообщений: 152
Проживание:
Регистрация: 06-10-2003
Status: Offline
"Yksi suomalainen kertoo se, että jos joku henkilö sanoo ryssä, hän tarkoittaa kiusatta sut riippumatta siitä, vanha rouva / herra, tai nuorempi hölmö. Se on ihan sama kun jossain Vaasassa, joku voi sanoa, - siellä asuville ruotsalaiselle,- hurri. Tämä ihminen joka kertoo siitä, itse sota veteraani."

Tietenkin on loukkaavaa, jos VENÄLÄISELLE sanoo ryssä.

Mutta KESKENÄÄN minun isovanhempani ja muut vanhat sukulaiset puhuivat ryssistä. Mitä sanoja heidän olisi pitänyt käyttää muistellessaan nuoruuttaan - "neuvostoliittolainen"? Heidän lapsuudessaan ryssä oli tavallinen sana.

Samalla tavalla kuin Neekeri oli tavallinen sana suomessa siihen aikaan. Nythän sitä ei saa sanoa ääneen, ei yhtään, ei missään.

Korostan, että miehelleni kukaan suvustani ei ole sanonut "ryssä". Kyse ei ole loukkaamisesta.

kissa
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 31-10-2003, 22:57   #27
Harri
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Heh. Omat isovanhempani kuulu(i)vat myös siihen "poliittisesti epäkorrektiin" ryhmään joille "ryssä" ja "neekeri" ovat täysin neutraaleja sanoja. Itseasiassa se on hyvin virkistävää kuultavaa, eikä siitä heidän seurassaan kannata mitään kohtausta saada. Itse käytän molempia ja sen lisäksi "hurrittelen" ihan vapaasti rakkaita länsinaapureitamme, tosin norjalaiset ovat "norskeja" tai "turskia". Ne on sanoja, ei enempää.

Mutta niinkuin aina kyse on identiteetistä tai sen hakemisesta. Joillakin se on ja joillain se on vielä kovasti kehitysvaiheessa. Koskee sekä yksilöitä että kansoja.
Diqua voisi rauhoittua vähän sen turpaanvedon kanssa.

Lyhyehkö artikkeli "ryssävihasta" ja identiteetistä - se on tosiaan keksitty kauan ennen sotia, niinkuin mainittiin:
http://carelia.onego.ru/2001-12/146.html
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 01-11-2003, 21:38   #28
SEGE
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Privet kaikille! Kissa kirjoitti pitkän listan syytteitä. Se on totta että Talvisota vaikuttaa edelleen ihmisiin.Se on ikuinen verta vuotava haava Suomen ja Venäjän suhteissa.Siitä ei pääse mihinkään.
Mutta miksi suomalaiset ylläpitää sitä VIHAA tahallaan? Suomalaisissa perheissä lapsille kerrotaan,tai he kuulee vanhempien puheista venäläisistä pelkkää negatiivistä:ryssä,ryssä on paha,ryssä on ryssä vaikka voissa paista,ryssä hyökkäsi tänne ja n.ed. Mihin tämä johtaa? Syvään vihaan,alitajuntaa myöten. Olisi hyvä aika herätä ja ymmärtää että Suomeen hyökkäsi Stalinin hirmuvalta eikä Venäjän kansa!
Juuri siksi venäläiset ei vihaa saksalaisia,koska kaikki ymmärtää että natsi,fasisti ja neofasisti ovat eri asia kun saksalainen.
Kissa voisi yrittää ymmärtää miltä tuntuu olla Suomessa muukalaisena ja vieläpä venäjänkielisenä.
Lyhyesti itsestälen syntynyt Suomalaisena Neuvostoliitossa,Petroskoissa.Asunu t Tallinnassa.Suomessa olen vuodesta1990.Puhun suomea hyvin.Silti aina törmään negatiiviseen suhtautumiseen suomalaisten puolelta heti kun selviää että en ole aitoa suomalainen. Olen käynyt läpi monet kriisit ja syvät masennukset,pääsin niistä yli ja yritän jatkaa elämääni kahden identiteetin voimalla. Mielestäni pitäisi yrittää ymmärtää toisiamme ja tuoda esille enemmän hyvää molemmista kulttureista.
Ehkä olen naiivi idealisti. Vihan kylvääjiä Suomessa on tosi paljon. Tiedän mistä puhun.Olen 7 vuotta töissä palvelualan ammatissa missä näkee ja kuulee tosi paljon.

Amerikansuomalaisten jälkeläinen.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 01-11-2003, 23:18   #29
kissa
Registered User
 
Сообщений: 152
Проживание:
Регистрация: 06-10-2003
Status: Offline
Suomalaiset ylläpitävät vihaa TAHALLAAN?

Herranjestas, sodista on kulunut vasta 60 vuotta!

Sopisiko se paremmin, että pistetään silmät kiinni ja korvat tukkoon ja kuvitellaan, että historia on vain positiivista hyminää? Jos ei pahasta puhuta, sitä ei ole olemassa - niinkö?

Mummoni kesämökille tippui yksi pommeista. Siihen kohtaan kallioon jäi hirvittävä kolo. En pienenä tajunnut, että tuossa kolossa on mitään omituista, enkä kiinnittänyt mitään huomiota vääntyneeseen rautapalaan, joka kolossa makasi vuodesta toiseen. Myöhemmin hahmotin tuossa ruosteisessa raudassa pommin takaristikon, kun siitä minulle kerrottiin.

Emmekö me saa kunnioittaa sukumme vainajia?

Eikö sodissa kaatuneita saa muistella? He antoivat henkensä itsenäisyytemme takia, nuoret ihmiset. Nuoremmat, kuin minä nyt. Eikö heille saa olla julkisesti kiitollinen?

Onko sekin sitä, että ylläpidetään vihaa tahallaan?

Olen pahoillani, Sege, että olet kärsinyt suomalaisen kohtelusta ja suhtautumisesta. Minä en puolusta ryssittelyä ja tätä "ryssä on ryssä, vaikka voissa paistais" - mentaliteettia, mielestäni se on sivistymätöntä ja turhaa.

Mutta on selvää, että uudet suhteet suomalaisten ja venäläisten välille on luotava "puhtaalta pöydältä".

Ei auta, että pistetään silmät kiinni ja kuvitellaan, että pöytä on puhdas. Se ei ole!

Sodat ovat tosiasia. Te ette pääse sodista yli, ettekä ympäri. Kun olette suomalaisen kanssa tekemisissä, sodat ovat meidän ja teidän välillä vaikeana asiana, josta ei puhuta.

Minäkin olen naivi idealisti. Uskon, että YKSILÖtasolla on mahdollista selvittää tämä sotien trauma. Se vaatii sitä, että te pystytte keskustelemaan asiasta ja olemaan vilpittömästi pahoillanne tapahtuneesta. SUOMALAISELTA se vaatii SAMAA. Valtiotasolla on aivan selvää, että talvisodan syyllinen löytyy idästä. Mutta YKSILÖtasolla on vain kuolleita lapsia, veljiä ja isiä, pommitusten uhreja ja painajaisia - ja tarinoita niistä kaikista.

Niin kauan, kun te ette ole valmiit tähän keskusteluun, on turha vikistä, että suomalaiset ovat tuhmia teille!

Suomalaisillekin olisi terveellistä kuulla venäläisten sotakokemuksista: vihollinen ei ollutkaan kasvotonta massaa, vaan joukko yksilöitä, joilla oli jokaisella äiti. Erittäin tehokas oli se talvisota-dokumentti, joka tuli televisiosta ... oliko se viime keväänä?

Pöytä ei ole puhdas, pöytä on suorastaan hävyttömän likainen! Puhdistetaanko se, vai jatketaanko sokkoleikkejä?

kissa
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 00:03   #30
SEGE
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Sorry vaan! Et ymmärtänyt mitä halusin sanoa.Miksi pitää vihata venäjän kansaa ja kaikkia venäjää puhuvia ihmisia? Sodassa fasismia vastaan kaatui yli 20 miljoonaa Neuvostoliiton kansalaista.Silti venäläiset ei vihaa saksalaisia ihmisinä.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 02:04   #31
kissa
Registered User
 
Сообщений: 152
Проживание:
Регистрация: 06-10-2003
Status: Offline
No, sori samoin.

Et sinäkään tainnut ymmärtää, mitä minä sanoin. Lue viestini uudelleen, tarkasti.

Ensimmäiseksi: "viha" on väärä sana.

Toiseksi: Yhtä venäläistä ihmistä, yksilöä, henkilöä ei Suomessakaan "vihata". Kokemasi ryssittely ei johdu siitä, että SINUA vihataan.

Venäjä nähdään kokonaisena, suurena. Kansa on vain massaa, jolla ei ole kasvoja. Yksi venäläinen ihminen ei ole persoona, vaan hän edustaa koko Venäjää ja kaikkea siihen kuuluvaa.

Venäjä merkitsee kansan kollektiivisessa muistissa vaaraa, hyökkäystä ja jotain vierasta, pelottavaa. Sillä muistilla on pidempi historia, kuin 60 vuotta. Puhutaan tuhansista vuosista.

Kolmanneksi: Kun venäläisen tuntee paremmin, ihmisenä, yksilönä, hän ei edusta enää koko Venäjää.

Neljänneksi: Tiedän, miksi venäläiset eivät vihaa saksalaisia ihmisinä. On loogisesti mahdotonta vihata ihmistä, jota ei henkilökohtaisesti tunne ja josta ei ole edes kuullut juttuja. Tuskin venäläiset tietävät jokaisen Saksan kansalaisen elämäntarinat ja tuntevat jokaisen saksalaisen persoonana?

Ihminen vihaa omaa mielikuvaansa vihollisesta. Mielikuva "yleisvihollinen", jota ei oikeasti ole olemassa.

Uskon kuitenkin, että sota Saksaa vastaan elää Venäjän kansan muistissa. Samalla tavalla, kuin talvisota elää suomalaisten muistissa.

Ette kai te ole unohtaneet kuolleitanne?

kissa
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 02:35   #32
finn2
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
sanoa suoraan.
Nyt tulee tekstiä, josta osa teistä ei varmasti pidä. Toivon, että ymmärrätte, että en kirjoita tätä ilkeydestä. Haluan, että näette tätä asiaa toiselta puolelta, ette aina vain omalta puoleltanne.

Tällä keskustelupaikalla on yksi kestävä, ikuisesti suosittu teema:

"Suomalaiset käyttäytyvät rumasti ja syrjivät meitä, koska olemme neekeri."

Meille ei anneta työtä, koska olemme neekeri.

Meitä ei palvella, koska olemme neekeri.

Meille sanotaan rumasti, koska olemme neekeri .

Kaikki eivät ole ystäviämme, koska olemme neekeri.

Tiistaina satoi vettä, koska olemme neekeri.

Täti bussissa oli pahalla päällä, koska olemme neekeri.

Koulussa ei ole lapsilla kivaa, koska olemme neekeri.
tuntu että heillä tilanne on paljon pahempi kuin meillä
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 02:44   #33
SEGE
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
1.Venäjällä kunnioitetaan veteraaneja ja kaatuneita sodassa fasismia vastaan(ja koko Europassa).
2.Yksikään suomalainen ei ole ryssitellyt minua suoraan.Pokka ei riitä.Se tehdään selän takana. Näjen sen silmistä. Niissä näkee yleensä ihmisen sielun.
3.Tottakai sota fasismia vastaan elää venäläisten ihmisten muistissa ja vahvasti. Mutta ne ei vihaa nykypäivän saksalaisia.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 08:04   #34
Lesi
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Arvonta.

Eli t&auml;m&auml; pitk&auml; teema tekee vain sellainen tulos, ett&auml; "Perinteinen suojaus - vihata kaikkia ulkopuoleista!" T&auml;m&auml;kin vaikuta sanoista- ryss&auml;; turska; nekru ja mit&auml; sanoitte ruotsalaiseilta sel&auml;n takana, kuin kroppanne on aika l&ouml;ys&auml;? Me muuttuneet, asumme ja t&ouml;&ouml;skntelemme jo yli 10 vuotta ja tilanne j&auml;&auml; ennalla, haistoin alkkuvaiheissa ja jatkan haistaa t&auml;&auml; t&auml;n&auml;&auml;nkin, eli tilanne EI parantanut parempaan puoleen, silla tavalla nuoresuus tulossa sama negatiivinen (vaikka suom.kavereiden keskell&auml;. Matkustanut paljon ja siell&auml; Ne "pudotettuja", ei uskalta ylim&auml;&auml;r&auml;st&auml; sanoa j&auml;rkev&auml;&auml; ajattelevana. Olin n&auml;hnyt kev&auml;l&auml; noin klo 13.oo (Lahdesta) telkarista YLE1 ja kuulin mielipideet UPM Kymmene /Kari Keskola vissi/- ven&auml;j&auml;puolisen kauppialta yleis dramaatinen arvonta- mies varmaan ei saanut riitt&auml;v&auml;sti lahjoitusta, ett&auml; neuvottanut yleis&ouml; Leninin ajasta alkaen, yhen saapas miest&auml; liitt&auml;nyt, tietokonet 70-luvun ja t&auml;n p&auml;iv&auml;n asiapitoja. Vaikka syntynyt Ven&auml;j&auml;n kansalaisena (syntyest&auml; rikollinen) ja Eesti kultuurilaisella (pehme&auml;mp&auml; tuntuinen), voisin sit&auml; miest&auml; langata HETI - v&auml;&auml;r&auml;ulkon&auml;&ouml;st&auml; ja pahakielenpidosta, yliom`arvonnasta ja yleis&ouml;n aivoen m&auml;t&auml;yksest&auml;. Minulla syntynyt oma ja huono kriteeri, ett&auml; kuin tunnen negatiivist&auml; - alan puhua v&auml;&auml;r&auml; suomea, antamaan n&auml;hd&auml;&auml; olento. Haluan yhdist&auml;&auml; ja parantaa uskollisuus ja kansojien suhdeet! Enk&auml; pyyd&auml;&auml;n aanteksia virheist&auml; puolen vuoden suom.kielen opetuksestaja 11vuoden sis.ty&ouml;kokemuksesta!!!!

___________________________________ ____Servo________
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 08:32   #35
DIQUA
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Haluaisin sanoa Harrille, että olen tosi rauhallinen ihminen ja turppaanvedot ei ole minun teemani(vaikka jos joku sanoo, että olen ryssä ja varsinkin jos tämä henkilö aikuinen rouva tai herra).Eri asia se, että hän itse yritä antaa turpaan minulle(kyllä minulla painavat kädet) Mä asun Suomessa jo vuodet ja arvoisin, että koulutuksesta riippuu mitä lähtöhenkilö sanoo toiselle ja mun suomalaiset ystävät eivät koskaan käytä nämät roskapuheet kun: - Ryssät pois suomesta, ryssät ovat huonoja(siis Dostoevsky, Prokofjev,Stravinsky,Mendeleev) j.n.p..

Kaikille Rauhaa!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 08:53   #36
Suomu
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
OLen sit&auml; mielt&auml;, t&auml;m&auml;n teeman perustajalla painajaiset varmaan perheen kuuluva: miehens&auml; ei anna arvoa(pussaile sen, se pehmenee)/kohtellisuutta (kyll&auml;stynyt kirpiksen vaattet, alkaa vaadia, se tykk&auml; tuntua itsea herrana ostamassa sinulle lahjoja)! Joku muu syy - Ei kannata, emmeh&auml;n koskee ampiaista tai hai-kalaa, mustalaista tai somali, koska jokaisella on oma el&auml;m&auml;n tapa ja se reagoi mukaan. OLemme syv&auml;llisesti tuntolliseja ja kai kaikki se tiet&auml;&auml;, koskemassa syd&auml;mest&auml; asti. Ty&ouml;kaveri harrasta kiipeily, tutustunut rysk&auml; tytt&ouml;n ka. Kysyy,-" miten sanoa <kaunis peffu>? Vastaan,- "Ei kannata sellaista sanoaa, jotakin kaunist&auml; kivij&auml; tai pilveist&auml;, varusteista tai koukkuista." J&auml;tk&auml; silt&auml;kin sanoi tyt&ouml;lle,-"Krasivaja popochka!", sai turpaan ja suuhdet loppu, vaikka ne pid&auml;nnyt toiselta kovoja kai. Perinteisesti TYHM&Auml;.........

___________________________________ _______Servo______
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 12:25   #37
kissa
Registered User
 
Сообщений: 152
Проживание:
Регистрация: 06-10-2003
Status: Offline
*huokaa syvään*

Siis. Peruspointtini ovat nämä:

1. Suomalaisen mielessä Venäjä on iso möykky. Möykky on sotien syytä.

2. Kun suomalainen tapaa venäläisen, venäläinen edustaa tuota möykkyä.

3. Kun suomalainen tutustuu paremmin venäläiseen, hän huomaa, että venäläinen ei olekaan sama, kuin möykky. Venäläinen on erilainen, venäläinen on yksilö.

4. Venäläisen on hyvä ymmärtää, että on olemassa möykky. On helpompi ymmärtää suomalaista silloin.

Mitä pahaa on tässä?

Ajattelin, että te osaisitte keskustella aiheesta rauhallisesti ja kauniisti. Olin väärässä.

Vähän raaputin pintaa, ja alta paljastui kiukkuisia, vihaisia ihmisiä. Te valitatte ja itkette aivan samalla tavalla, kuin ennustin ensimmäisessä viestissäni. Väitätte, että ei täällä kukaan valita ja että suomalaiset ovat kaikki mukavia ... ja kahden sivun päästä kaikki on muuttunut. Suuri itku, syytöksiä, valitusta.

Minä en ole mennyt henkilökohtaisiin loukkauksiin. Teiltä se näyttää onnistuvan ja hyvin. Terveisiä vaan Suomulle. Minulla on tapana elättää itse itseni ja olen ylpeä siitä, että minulla on työtä. Mieheni ostaa minulle lahjoja ja minä ostan lahjoja hänelle.

Te ette halua ymmärtää mitään, mitä sanoin - nautitteko te siitä, että olette "väärinkohdeltuja"? Kuuluuko se teidän imagoon?

Tälläisen kuvan te jätätte itsestänne, tänne julkiselle foorumille. Suomalaisten luettavaksi. Istukaa alas ja miettikää.

Olen kovin pettynyt.

Suomalaisten kanssa voi jutella, kunhan puhutaan kengistä ja meikeistä. Valitettavasti minua ei sellaiset asiat oikein kiinnosta.

Teillä OLI suomalaisia tällä foorumilla - onko enää? Minä epäilen, että ei ole. Ei tämän jälkeen.

Okei. Jatketaan harjoituksia.

"Meidän naiset ovat nätempiä, kuin suomalaiset naiset!"

kissa
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 13:32   #38
Zeta
my logic is undeniable
 
Аватар для Zeta
 
Сообщений: 775
Проживание: Espoo
Регистрация: 02-05-2003
Status: Offline


tylsää...

kissa, onko patriotismi niin paha asia? Eikö suomalaisten mielestä suomalaiset naiset ovat kaikista kauneimmat??? Ettekö syö suomalaista makkaraa juuri sen takia, koska se on "kotimainen" (vaikka esim. saksalainen makkara on maultaan parempi)?
Kyllä suomalaisetkin ovat patriotteja, vaikka he asuvat jossain muussa maassa.

Itse en ole patriootti Pidän Suomesta paljon enemmän kuin Venäjästä, enkä halua takaisiin Venäjälle.

Nyt ehkä ymmärät, miksi mulla oli sellainen reaktio sun puheisiin.

Последнее редактирование от Zeta : 02-11-2003 в 13:41.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 14:13   #39
SEGE
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Ei täällä kukaan itke ja valita.Ymmärtääkseni tällä foorumilla venäjän kieltä äidinkielenä puhuvat, eri suunnista entistä Neuvostoliittoa Suomeen muuttaneet ihmiset(hyvin erilaiset)
yrittävät keskustella ja vaihtaa mielipiteitä. Osalla on hyviä kokemuksia,toisilla huonoja. Suurin osa tekee töitä ja opiskelee.
Korkeasti koulutetuilla(ylikoulutus?)on vaikeuksia saada töitä.
Maahan muuttajan elämä on kaikkea muuta kun helppoa ja ruusuista.Mutta me pärjätään! Suomalaiset mielestäni valittavat paljon enemmän...

P.S. Oletteko nähneet elokuvan "Käki" ? Kannattais kattoo.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 14:19   #40
kissa
Registered User
 
Сообщений: 152
Проживание:
Регистрация: 06-10-2003
Status: Offline
Hei Zeta

On hienoa, että olet viihtynyt Suomessa. Se on todella mukavaa kuulla


Pyysit minua näyttämään yhdenkin keskustelun, jossa valitetaan, että suomalaiset eivät ole meille kilttejä. Kelaa tätä vähän ylöspäin, niin siinä on


Ei patriotismi ole paha asia!

Ostan kaupassa aina suomalaisen tuotteen (jollei se ole aivan törkeän kallis) (joskus on), jos sellainen on tarjolla.

Minä en oikeastaan syö makkaraa lainkaan ...

... mutta ymmärrän, mitä tarkoitat. Sitkeästi ostetaan kotimaista makkaraa, vaikka se maistuisi pahville. Sitten syödään sitä hampaat irvessä ja ajatellaan: "hyvää, kotimaista!" Se on eräänlaista isänmaallisuutta, sekin.

Joskus kotimainen on kyllä parempaa. Espanjan tomaatit maistuvat omituiselle :P

Mutta patriotismi ei automaattisesti tarkoita sitä, että vihaa venäläisiä ...

... minä olen kovin patrioottinen henkilö ja olen valinnut venäläisen miehen! Mielestäni siinä ei ole mitään ristiriitaa. Jos rakastaa kotimaataan, ei automaattisesti vihaa kaikkia muita maita.

Maailman kauneimmista naisista en tiedä, mutta maailman komein mies tulee Venäjältä. Hän istuu nyt olohuoneessa katsomassa televisiota.

kissa
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 18:14   #41
Sinichka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Re: sanoa suoraan.

Цитата:
Первоначальное сообщение от kissa
Nyt tulee tekstiä, josta osa teistä ei varmasti pidä. Toivon, että ymmärrätte, että en kirjoita tätä ilkeydestä. Haluan, että näette tätä asiaa toiselta puolelta, ette aina vain omalta puoleltanne.

Tällä keskustelupaikalla on yksi kestävä, ikuisesti suosittu teema:

"Suomalaiset käyttäytyvät rumasti ja syrjivät meitä, koska olemme venäläisiä."

Meille ei anneta työtä, koska olemme venäläisiä.

Meitä ei palvella, koska olemme venäläisiä.

Meille sanotaan rumasti, koska olemme venäläisiä.

Kaikki eivät ole ystäviämme, koska olemme venäläisiä.

Tiistaina satoi vettä, koska olemme venäläisiä.

Täti bussissa oli pahalla päällä, koska olemme venäläisiä.

Koulussa ei ole lapsilla kivaa, koska olemme venäläisiä.

Ettekö te voi juoda keittiössä teetä ilman sitä, että valittaisitte tai haukkuisitte suomalaisia ja meidän rakentamaamme yhteiskuntaa? Jos oikein yritätte, keksittekö jotain positiivista - nyrjähtääkö aivot, tuleeko rasitusvamma?

Te ihmettelette, miksi suomalaiset eivät ole teille kilttejä. Kuunnelkaa itseänne! Te ette käyttäydy yhtään kauniimmin.




Nyt tulee tekstiä, josta kissa ei varmasti pidä.

Mitä voisin sanoa. Tekstin on kirjotaannut ihminen joka ei tykkää venäläisistä ( en halua puhua vihasta, se on kuitenkin liian voimakas sana). Hän on kirjoittanut sen aika selvästi että on kyllästynyt venäläisiin Suomessa. Ja hänellä on tosi väärä käsitys siitä, mitä venäläiset ajattelevat.
Itsestäni voin sanoa:
Minulle ei kukaan käyttäydy rumasti eikä syrjä minua.
Minulla on työ. Vakituinen. Ja on ollut monta vuotta.
Minä aina saan hyvää palvelua.
Minulle ei kukaan puhu rumasti.
Minulla on paljon suomalaisia ystäviä.
Tiistaina satoi vettä, entä sitten? Vai syytäkö kissa venäläisiä tästä asiasta aina, jos kerran luule että venäläiset syytäisivät suomalaisia?
Täti bussissa oli pahalla päällä, se voi olla kiukullinen suomalaisellekin, eikös totta?Ja tuskin kissa tykkäisi jos hänelle olisi joku vihainen bussissa. Vai tykkäisitkö sitten?
Tytär tykkää koulusta ja siellä on kiva, vai kissa tietä sen paremmin?

Kissa etkö voi olla kotona onnellisena miehen kanssa ilman sitä, että valittaisit tai haukkuisit venäläisiä ja sitä mitä he ajattelevat? Jos oikein yrität, keksi jotain positiivista - nyrjähtääkö aivot, tuleeko rasitusvamma?

Sinä ihmettelet, miksi venäläiset eivät ole aina tyytyväisiä. Kuuntele itseä! Sinä et käyttäydy yhtään kauniimmin.

En tykkää sellaisista ihmisistä (ei venäläisistä, eikä suomalaisista, eikä kenestäkään muusta), jotka luulevat että he tietävät kaikki asiat paremmin kuin muut. Millä oikeudella kissa nyt päättä, että nain ajattelevat kaikki venäläiset, jotka asuvat Suomessa?
Minä rakastan Suomea, minä tykkään suomalaisesta, mutta en sellaisesta kuin kissa. Jotka haluavat vain melua tyhjästä.
Kissa, ensi kerta, ennen kun syytät kaikkia jostain, ajattele, ja vasta sitten kirjoitta.

Последнее редактирование от Sinichka : 02-11-2003 в 18:30.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 18:38   #42
Zeta
my logic is undeniable
 
Аватар для Zeta
 
Сообщений: 775
Проживание: Espoo
Регистрация: 02-05-2003
Status: Offline
kissa
Näytä sellaiset keskustelut, jotka oli tällä keskustelupalstalla ennen "sanoa suoraan" - aihetta. Älä käske mua kelaamaan tätä keskustelua ylöspäin - nämä puheet ovat kirjoitettu jo myöhemmin
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 18:50   #43
kissa
Registered User
 
Сообщений: 152
Проживание:
Регистрация: 06-10-2003
Status: Offline
Minusta tuntuu, että KUKAAN EI EDES LUE, mitä kirjoitan. Minä en jaksa enää selittää samoja asioita uudelleen ja uudelleen.

Eli:

Suomalaisilla on kansallinen trauma. Se trauma on tullut sodasta.

Kun suomalainen tutustuu venäläiseen yksilönä, hän huomaa, että kaikki venäläiset eivät istu pensaassa kivääri kädessä, 1940 -luvun asepuku päällä. Venäläinen voi olla ihan mukava.

Toivon, että venäläiset ymmärtäisivät tämän trauman olemassaolon.

------------------------
Tiedoksi SEGElle, Ladalle ja muille tuolta venäjänkieliseltä puolelta.

Minä tiedän, että suomalaiset taistelivat saksalaisten kanssa. Siitä puhuttiin minulle ala-asteella. Saksalaisten hirmutöistä ja natseistakin puhuttiin. Ei jäänyt minulle epäselväksi.

Minä tiedän myös, että Stalin tappoi enemmän ihmisiä, kuin Hitler. Siperiasta tiedän.

Ja minä tiedän, että sodissa kuoli venäläisiä, kuoli paljon. Minä olen lukenut siitä, kuinka Pietaria piiritettiin. Sitä ei ollut mukava lukea, koska se oli kauheaa.

Suomalaiset ovat tappaneet myös toisiaan (punaiset - valkoiset). Ei siitäkään olla ylpeitä.

------------------------

Noin. Nyt voitte jatkaa potkimista ja turpiin-antamista. Tähänhän voisi laittaa sellaisen vuorolappusysteemin, joka on pankeissa ja apteekeissa!

kissa
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 19:09   #44
Zeta
my logic is undeniable
 
Аватар для Zeta
 
Сообщений: 775
Проживание: Espoo
Регистрация: 02-05-2003
Status: Offline
kissa

No niin.. Nyt esiin tulee traumat. Ja (sorry) masokistiselta se trauma näyttää Onks suomalaisilla tapana repiä vanhat haavat taas auki joka kerta, kun se on mahdollista? Tuntuu siltä, että on.

Jos ei, niin sitten tämä "trauma" on vain keksitty syy. Ei sitä vältämättä olekaan. Kansalla pitäisi vain olla joku, jota vois syyttää.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 19:11   #45
Sinichka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Первоначальное сообщение от kissa


Suomalaisilla on kansallinen trauma. Se trauma on tullut sodasta.



Kissa. Sanon vielä kerran. Älä sun sanoja laitta kaikille suuhun.
Jos sinulla on trauma, älä luulla että kaikilla suomalaisilla on trauma.
Meidän firman omistaja on oikein mukava suomalainen mies, joka oli ottanut minut töihin kauan sitten, vielä ennen viimeistä lamaa. Hänen isänsä kuoli Talvisodassa, ja äiti jäi yksin neljän lasten kanssa. Johtajan sisko on ollut meillä joskus pirtajana, mutta laman aikana lähti varhaiseläkkeelle. Hän on mun paras suomalainen ystävä, vaikka on vanhempi kuin mun äiti, ja vaikka venäläiset olivat tappanet hänen isänsä.
Kissa mä luulen, että vain sun päässä on trauma, eikä missään muualla.
Sorry.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 19:21   #46
Zeta
my logic is undeniable
 
Аватар для Zeta
 
Сообщений: 775
Проживание: Espoo
Регистрация: 02-05-2003
Status: Offline
Kissa, kuten näet, emme hauku suomalaisia. Edes sun puheiden jälkeen. Koko aihe on muuttunut tylsäksi. Sua varmaan harmittaa, kun et saanut haluttua tulosta

Последнее редактирование от Zeta : 02-11-2003 в 19:23.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 20:01   #47
kissa
Registered User
 
Сообщений: 152
Проживание:
Регистрация: 06-10-2003
Status: Offline
Sinichka, älä sinäkään pistä sanoja minun suuhuni.

Osoita, missä olen sanonut, että kaikki suomalaiset vihaavat venäläisiä.

Osoita, missä olen itse sanonut, että vihaan venäläisiä. Etsi!

Kansallinen "trauma" ei tarkoita sitä, että kaikki suomalaiset vihaavat venäläisiä.

Minun mummollani on varmasti trauma siitä, kuinka hänen kaupunkiaan pommitettiin ja hän lähes kuoli. Mutta pahaa sanaa hän ei ole sanonut miehelleni, joka on venäläinen.

Onpa se hienoa, ettette EDES minun puheiden jälkeen hauku suomalaisia. Pitäisikö siitä antaa mitali?

Kerro, mikä minun puheissani antaisi aiheen haukkua suomalaisia?

Miten olen loukannut teitä?

Puhumalla suoraan?

Olet oikeassa, Zeta - en saanut haluamaani tulosta: avointa, suoraa keskustelua.

kissa
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 20:32   #48
tanja
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Smile

No niin. Onhan täällä paljonkin suomalaisia kävijöitä, jotka ymmärtävät venäjän kieltä. Ei kannata aina olla aliarvioimassa ihmisiä!Olen itse seurannut näitä keskustelupalstoja, joten olen samaa mieltä kissan kanssa, että kyllä te venäläiset valitatte ja monesta asiasta. En tietenkään kaikkia yleistä.

Ja mitä tulee siihen, kyllä noissa foorumeissa suomalaisia haukutaan. Jos joku siellä nyt on valittanut, että ei ole töitä, koska on venäläinen, niin henkilö voi mennä tutkimaan Suomen työttömyystilastoja ja miettiä sitten johtuuko se vain siitä, että on venäläinen! Onhan Suomessa paljon suomalaisiakin työttömiä. Ja jos Suomessa ja suomalaisessa yhteiskunnassa on niin paha elää ja asua, voitte vaihtaa maata tai vaikkapa palata Venäjälle, jos asiat siellä sitten paremmin on!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 20:47   #49
Zeta
my logic is undeniable
 
Аватар для Zeta
 
Сообщений: 775
Проживание: Espoo
Регистрация: 02-05-2003
Status: Offline
tanja

No niin. Tultiin siihen, mistä aloitettiin.

Et seurannut tätä keskustelua.
Olet juuri sellainen suomalainen, joista täällä puhuttiin. Lue koko keskustelu, niin näet sen itsekin.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 20:52   #50
Harri
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Tämä keskusteluhan lähti kun mopo paapan lapasesta - nyt alkaa jo pikkuhiljaa hahmottua mopon suuntakin.

Jos nyt oikein käsitin, niin ilmeisesti Kissaa oli alkanut ottamaan aivoon tämä aika usein ilmenevä Myyttinen Venäläisyys (rekistöröity tavaramerkki) ja sen holtiton käyttö mitä ihmeellisimmissä yhteyksissä. Yleensä se tarkoittaa että jokin kosminen epäoikeudenmukaisuus on tapahtunut ja sen voi kuitata MV:n piikkiin. Mitä MV sitten oikeasti on (tai onko sitä edes olemassa) ja mihin kaikkeen sitä voi mahdollisesti hyödyntää onkin jo niin laaja keskustelunaihe että sen pohtimiseen voidaankin käyttää reinkarnaatio jos toinenkin.

Ensimmäisessä viestissä kävi kuitenkin semmoinen pikku moka että yhdeksi selitykseksi voisi nousta mahdollisesti sota - tämä ei pidä paikkansa: MV:tä ilmenee kaikkialla maailmassa missä kaksi tai useampi venäläinen innostuu pohdiskelemaan asioita.

Paljon mielenkiitoisempi ja huomattavasti oleellisempi aihe onkin se, miksi suomalaiset ja venäläiset eivät (noin niikuin isompina ryhmin&#228 tiedä toisistaan oikestaan hevonvi__ua. Siihen sota ja sen aiheuttamat kansalliset traumat ovatkin jo paljon järkeenkäyvämpi lähtokohta.

Myyttiselle Venäläisyydelle (tm) ei sen sijaan ole toistaisesti löydetty järkevää tieteellistä selitystä.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 20:54   #51
Sinichka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Первоначальное сообщение от kissa
Sinichka, älä sinäkään pistä sanoja minun suuhuni.

Osoita, missä olen sanonut, että kaikki suomalaiset vihaavat venäläisiä.

Osoita, missä olen itse sanonut, että vihaan venäläisiä. Etsi!


Kissa, vielä kerran: älä sun sanoja laitta muille suuhun.
Ja haluan kysyä sinulta myös:
missä olen sanonut sinusta, että sä sanoisit: kaikki suomalaiset vihaavat venäläisiä?
missä olen sanonut, että vihaat venäläisiä? Etsi!
Jos kerran keskustelet minun kanssa, lue ensin, mitä kirjoitan.
Mä puhuin koko aikaa vain hyvää Suomesta ja suomalaisesta. Sen sijan sä vain haukuit venäläisiä.
Ja minä kirjoitin, että en käytäisi sana VIHA.
Sen sijan sinä käytät vallan vain tätä sanaa. Ja sen jälkeen haluat sanoa, että sinussa ei ole vihaa? Mä tunnen sun vihan sanoen välissä, ei sitä tarvitse edes etsiä.
Sä koko aika puhut jostain vihasta ja jostain traumasta. Rauhoitu hyvä ihminen. Sä keksit itsellesi jonkun vihollisen ja nyt sun pää on ihan sekaisin. Siis niin vihaista suomalaista kun tuo kissa en ole tavannut koskaan Suomessa, vaikka olen asunut täällä 18,5 vuotta.
Jos ihminen, ja tässä tapauksessa yksi suomalainen kissa, olisi sujut itsensä kanssa, ei hän koskaan syytäisi toisia ihmisiä jostain todella keksityistä asioista, josta hän ei tiedä tippakaan.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 20:54   #52
DIQUA
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
tanja Missä maassa asua ja kenelle ja miten valittaa, jos joku työnantaja ei ota töihin, eri teeman keskustellut. Kaikille kannattaa vaatia selvitystä, - millä perusteillä näin päättyy, että juuri sinä(tai minä j.n.e.) ei saanut työpaikkaa. Kysymyksessä on vain se, että täällä asuvat venäläiset(suuri osana), saavat työpaikkoja, opiskelevat eri kouluissa ja suuri osa ei joutuu esim. siivoustöihin. Hyvää Tanja! Jos joku valittaa, puhuu sen heille, eli ei kannattaa kasata koko forumin porukan saman säkkipussiin. Kiitos!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 20:56   #53
tanja
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Zeta, kuulehan luin koko keskustelupalstan läpi. Mitä minuun tulee olen sellainen suomalainen, jolla nyt sattuu olemaan paljon venäläisiä ystäviä. Tiedän paljonkin näistä sodista ja muista historiallisista vaiheista Venäjän ja Suomen välillä.

Ja voin myös sanoa sinulle sen, että parhaillaan työskentelen maahanmuuttajien parissa, myös venäläisten.Tällä hetkellä kartoitan suomalaisten ennakkoluuloja ja asenteita venäläisiä ja yleensä Venäjää kohtaa. Joten minulle nämä teidän foorumit ovat erittäin hyödyllisiä.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 21:05   #54
Zeta
my logic is undeniable
 
Аватар для Zeta
 
Сообщений: 775
Проживание: Espoo
Регистрация: 02-05-2003
Status: Offline
kissa

Anteeksi, mutta kirjoituksistasi ei aina saa selvää, mistä sinä haluat puhua.

Miten olet loukannut meitä? No sanomalla asioita, jotka eivät pidä paikkaansa. Sinä et voi tuntea joka ikisen "venäläisen" (entisen Neuvostoliittolaisen), joka täällä asuu, etkä sitä, mitä se ajattelee.

Etsitkö todisteitä sinun väitteisiin? (siihen, "ettemme voi juoda teetä ilman, että..." jne)
Kukaan ei pysty todistaa sinulle sen, etteivät kaikki ajattele sitä, mitä kirjoitit. Sillä sä et kuitenkaan usko. Sä vaan jauhat ja jauhat tätä asiaa loputtomiin. Tai kunnes sulle sanotaan jotain rumaa. Sitten sä oot onneliinen: "No niin! Te ootte paskoja, kuten olen väitänytkin."

Sorry, jos kirjoitin rumasti.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 21:12   #55
Sinichka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
tanja
tanja. Oletko varmasti oikeassa paikassa ja oikeassa ajassa? Mun tuntuu, että olet eksynyt.
Suurin osa tämän forumin kävijöistä ovat töissä. Mä olen asunut Suomessa 18,5 vuotta ja niistäkin mä olin työtön vain vuoden, silloin kun lapsi oli syntynyt. Mutta en istunut silloinkaan kotona, vain kävin suomen kielen kurssilla. Millä oikeudella sinä, ja tuo kissa haukutte nyt minua ja muita, jotka ovat monta vuotta asuneet Suomessa, ovat käyneet töissä, ovat maksaneet veroja, josta tekin nautitte.
Jos teidän tarkoitus tulla tänne forumiin oli vain se, että voisitte haukkua kaikkea venäläisiä, menkää pois vaan. On todella häpeällistä, että ihanien suomalaisten keskellä on semmoisia mörköjä.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 21:21   #56
tanja
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Sinichka. Jos osaat lukea suomen kieltä, niin lue tarkkaan. Sanoin vain kommenttini siitä, että kyllä te venäläisetkin suomalaisia haukutte ja valitatte täällä, mutta kirjoitin myös, että eivät kaikki venäläiset tee niin! Ja sanoin, että jos joku venäläinen on valittanut, ettei saa työtä venäläisyyden takia, niin voi miettiä, että on suomalaisiakin tyttömiä!Eli työttömyys ei johdu kansallisuudesta!

Jos olet ottanut kommenttini henkilökohtaisesti, niin pyydän anteeksi, että olet pahoittanut mielesi. Toki arvostan ihmisiä, jotka tekevät työtä, niinhän teen itsekin.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 21:34   #57
Shveshka
Пользователь
 
Аватар для Shveshka
 
Сообщений: 1,088
Проживание: Helsinki
Регистрация: 10-07-2003
Status: Offline
Hyvät suomalaiset ja venäläiset ystävät!

Tästä keskustelusta ei ikinä tule mitään hyvää.

Miksi emme voi puhua muista asioista? Niitä on paljon: lapset, perhe, taide...
Olen joskus käynyt suomalaisissa forumeissa, mutta minulle on vähän vaikea osallistua joihin kun en osa suomea riittävästi. Tämä suomenkielinen keskustelupalsta on meille hyvä mahdollisuus harjoittella vieraskieltä ja saada uusia (suomalaisia ja venäläisiä ) ystäviä.

Yst. terveisin,
Shveshka
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 21:37   #58
Sinichka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
tanja ja kissa myös.
haluan vain huomata, jos te käytätte teidän tekstissä sanan venäläisiä, se tarkoita kaikkea venäläisiä.
siis jos te haluatte puhua osasta venäläisistä, puhukaa sen tärkkään, ja kirjoittakaa sen myös selvästi: että jotkut venäläiset, tai osa venäläisestä ovat niin ja niin esim. huonoja ja niin edelleen...
Silloin kun te puhutte vain venäläisistä, ja syytätte heitä jostain, samalla te syytätte esimerkiksi minua myös ja muita venäläisiä, jotka ovat kunnon kansalaisia ja heille, ja minulle on todella loukkaava kuula itsestä niin paljon pahaa, mitä ei ole olenkaan totta.
Olen nyt todella pettynyt ainakin kahteen suomalaisiin.

Последнее редактирование от Sinichka : 02-11-2003 в 21:39.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 21:57   #59
tanja
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Sinichka Jos satuit huomaaman kirjoitin kyllä ihan selvällä suomen kielellä. Tiedän kyllä oikein hyvin, mikä ero on venäläisellä ja venäläisillä. Ja voin vain kysyä, että mitä pahaa minä olen sinusta puhunut? Jos tälle linjalle mennään, niin voin minäkin sanoa, että olen pettynyt ainakin yhteen venäläiseen, joka laittaa sanoja toisten suuhun tai ei ymmärrä mitä kirjoitetaan.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-11-2003, 22:03   #60
Zeta
my logic is undeniable
 
Аватар для Zeta
 
Сообщений: 775
Проживание: Espoo
Регистрация: 02-05-2003
Status: Offline
Цитата:
Первоначальное сообщение от tanja
No niin. Onhan täällä paljonkin suomalaisia kävijöitä, jotka ymmärtävät venäjän kieltä. Ei kannata aina olla aliarvioimassa ihmisiä!Olen itse seurannut näitä keskustelupalstoja, joten olen samaa mieltä kissan kanssa, että kyllä te venäläiset valitatte ja monesta asiasta. En tietenkään kaikkia yleistä.

Ja mitä tulee siihen, kyllä noissa foorumeissa suomalaisia haukutaan. Jos joku siellä nyt on valittanut, että ei ole töitä, koska on venäläinen, niin henkilö voi mennä tutkimaan Suomen työttömyystilastoja ja miettiä sitten johtuuko se vain siitä, että on venäläinen! Onhan Suomessa paljon suomalaisiakin työttömiä. Ja jos Suomessa ja suomalaisessa yhteiskunnassa on niin paha elää ja asua, voitte vaihtaa maata tai vaikkapa palata Venäjälle, jos asiat siellä sitten paremmin on!


Luepa itse, tanja, mitä kirjoitit. Olen samaa mieltä Sinichkan kanssa.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Закрытая тема


Опции темы Поиск в этой теме
Поиск в этой теме:

Расширенный поиск
Опции просмотра Оценка этой теме
Оценка этой теме:

Ваши права в разделе
Вы не можете создавать темы
Вы не можете отвечать на сообщения
Вы не можете прикреплять файлы
Вы не можете редактировать сообщения

vB коды Вкл.
[IMG] код Вкл.
HTML код Выкл.



» Объявления на Doska.fi

» Галерея Финляндии

» Реклама на Doska.fi

» Реклама на Russian.fi


Часовой пояс GMT +3, время: 23:13.

Russian.fi - Финляндия по-русски © Suomitech Oy, 2002-2024 При использовании материалов с сайта указание ссылки на russian.fi обязательно