Вернуться   Финляндия по-русски » Жизнь в Финляндии » Suomenkielinen keskustelupalsta
Логин
Пароль

Ответ
 
Опции темы Поиск в этой теме Оценить тему Опции просмотра
Old 14-04-2007, 11:52   #1
Veonika
SLAVA UKRAINI
 
Аватар для Veonika
 
Сообщений: 15,444
Проживание: Espoo
Регистрация: 20-09-2004
Status: Offline
Kysymyksiä suomalaisista

(lähinnä suomalaisille, kun ehkä tiedätte paremmin, mutta muidenkin mielipiteet sekä kysymykset ovat tervetulleita).

Katselin tässä vähän aikaa sitten ihmisiä ja mulle heräsi aika minta kysymystä suomalaisten käyttäytymisestä.

1. Miksette te kävele ulkona YKSIN rauhassa? Tuntuu sitlä, että se ei ole jotenkin sallittua, sosiaalisin normein siis. Juosta saa, ja kävelläkin saa ihan hyvin mielin jos on tuulipuku päällä, mutta mitä jos on tavalliset vaatteen ja kävelet ihan rauhassa, kiirettä pitämättä? Minusta vähän tuntui, että sellainen kävelijä keräilee vinoja katseita, vai olenko väärässä?

2. Seisominen. Seisoin jalkakäytävän laidalla eilen odottamassa tuttavaa ja join kahvia. Ihmisiä käveli ohi ja jokainen tuijotti. Siis jos olisin seisonut oven vieressä auringossa niin ei varmasi kukaan kiinnittäisikään huomiota. Mutta mikä on sitten siinä jalkakäytävällä seisomisessa?

Ylipäätään tuntuu siltä, että suomalaiset ovat tosi "normitettua" kansaa, ei minkäänlaisia valmiuksia poikkeuksiin.

3. Tervehtiminen. No joo...... Mikähän siinä sitten on???
4. Muuten vaan, kohteliaisuus. Tuntuu siltä, että jos teet jotakin (helppoakin!) toisen parhaaksi, se hämmästyttää syvästi muita. Minkähän takia otin sen kirjat ja vein kirjastoon kun olin itse menossa sinne? Huomasin jo itsekin, että hämmästyn suuresti, jos joku tarjoutuu tekemään mulle vastaavan palveluksen. Mietin: pitäisiköhän painua jo tästä pois, kun itsellekin tulee tollaisia?

-----------------

"You have to sit by the side of a river a very long time before a roast duck will fly into your mouth." -G. Kawasaki

Последнее редактирование от Veonika : 14-04-2007 в 11:56.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 14-04-2007, 12:07   #2
langeleik
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Outoja kysymyksiä.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 14-04-2007, 12:57   #3
Ralphie
Moderaattori
 
Аватар для Ralphie
 
Сообщений: 2,312
Проживание: Свой дом
Регистрация: 14-04-2004
Status: Offline
Pakko yhtyä edelliseen.

Ovatko ihmiset tuijottaneet sinua epätavallisen paljon viime aikoina? Näytätkö kenties erilaiselta? Se ainakin herättää huomiota.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 14-04-2007, 15:26   #4
Veonika
SLAVA UKRAINI
 
Аватар для Veonika
 
Сообщений: 15,444
Проживание: Espoo
Регистрация: 20-09-2004
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Ralphie
Pakko yhtyä edelliseen.

Ovatko ihmiset tuijottaneet sinua epätavallisen paljon viime aikoina? Näytätkö kenties erilaiselta? Se ainakin herättää huomiota.

hmmm..... näytänkö mä erilaiselta kun seison jalkakäytävällä kuin jos seison oven vieressä missä muutenkin seisotaan?

Entä kohteliaisuus? Eikö siis kukaan ole huomaannut ettei suomalaiset ole kohteliaita, näin yleisesti ottaen?

-----------------

"You have to sit by the side of a river a very long time before a roast duck will fly into your mouth." -G. Kawasaki
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 14-04-2007, 15:40   #5
AlinaR
лучше Алинарчик
 
Аватар для AlinaR
 
Сообщений: 4,355
Проживание: artami
Регистрация: 23-10-2003
Status: Offline
veonika
Sinulla on ihan ymmärrettäviä syitä kysellä noita kysymyksiä. Ei niissä suinkaan ole mitään laitonta, päin vastoin, ne perustuu omiin näkemyksiin ja tuntemuksiin ja sataprosenttisesti liittyy meidän ja heidän väliseen kulttuuriero-käsitteeseen. Silloin kuin et enää ihmettelee muiden "poikkeavan" käyttäytymisen mitään omassa käyttäytymisessä muuttamatta, silloin voisi olettaa että sulaudut tähän yhteisöön ja olet paljon vapaampi ihminen.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 14-04-2007, 15:43   #6
Veonika
SLAVA UKRAINI
 
Аватар для Veonika
 
Сообщений: 15,444
Проживание: Espoo
Регистрация: 20-09-2004
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от AlinaR
veonika
Sinulla on ihan ymmärrettäviä syitä kysellä noita kysymyksiä. Ei niissä suinkaan ole mitään laitonta, päin vastoin, ne perustuu omiin näkemyksiin ja tuntemuksiin ja sataprosenttisesti liittyy meidän ja heidän väliseen kulttuuriero-käsitteeseen. Silloin kuin et enää ihmettelee muiden "poikkeavan" käyttäytymisen mitään omassa käyttäytymisessä muuttamatta, silloin voisi olettaa että sulaudut tähän yhteisöön ja olet paljon vapaampi ihminen.

juu, mutten minä halua ihmetellä jokaista ihmistä joka ei tee sitä mitä muut tekevät, enkä halua kävellä tuttavien ohi tervehtimättä niitä, enkä muutakaan sellaista.
Ehkä silloin kun tämä kansa hoksaa maailman olevan paljon suurempi kuin he luulevat, he ovat vapaampia.

-----------------

"You have to sit by the side of a river a very long time before a roast duck will fly into your mouth." -G. Kawasaki
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 14-04-2007, 16:23   #7
AlinaR
лучше Алинарчик
 
Аватар для AlinaR
 
Сообщений: 4,355
Проживание: artami
Регистрация: 23-10-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Veonika
juu, mutten minä halua ihmetellä jokaista ihmistä joka ei tee sitä mitä muut tekevät, enkä halua kävellä tuttavien ohi tervehtimättä niitä, enkä muutakaan sellaista.
Ehkä silloin kun tämä kansa hoksaa maailman olevan paljon suurempi kuin he luulevat, he ovat vapaampia.

Vaikka tämä kansa vähän ahdistunut ja ennakkoluuloinen, se ei tee heistä huonompia ihmisia. Itsekkyys on vahvoilla täällä, hyvä hyvyys on outoa. Mutta ei se silti estää sinua olla omaa itsensä, ottaa kahvia käyttävällä ja kävellä hitaasti siististi pukeutuneena kadulla. Jonain päivänä joku hoksaa että eilaisuus on valttia.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 14-04-2007, 16:24   #8
Veonika
SLAVA UKRAINI
 
Аватар для Veonika
 
Сообщений: 15,444
Проживание: Espoo
Регистрация: 20-09-2004
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от AlinaR
Vaikka tämä kansa vähän ahdistunut ja ennakkoluuloinen, se ei tee heistä huonompia ihmisia. Itsekkyys on vahvoilla täällä, hyvä hyvyys on outoa. Mutta ei se silti estää sinua olla omaa itsensä, ottaa kahvia käyttävällä ja kävellä hitaasti siististi pukeutuneena kadulla. Jonain päivänä joku hoksaa että eilaisuus on valttia.

jees, sitä minäkin ajan takaa....

-----------------

"You have to sit by the side of a river a very long time before a roast duck will fly into your mouth." -G. Kawasaki
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 14-04-2007, 16:32   #9
AlinaR
лучше Алинарчик
 
Аватар для AlinaR
 
Сообщений: 4,355
Проживание: artami
Регистрация: 23-10-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Veonika
jees, sitä minäkin ajan takaa....

Kun et vaan itse ahdistuu kysymyksistäsi ja annat elämääsi virrattaa täydellä. Olet nuori, viehättävä ja fiksu nainen. Ja tiedät myös että heidänkin joukkosta löytyy paljon sinun elämääsi rikastuttavia kivoja tyyppejä.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 20-04-2007, 21:38   #10
Ralphie
Moderaattori
 
Аватар для Ralphie
 
Сообщений: 2,312
Проживание: Свой дом
Регистрация: 14-04-2004
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Veonika
Eikö siis kukaan ole huomaannut ettei suomalaiset ole kohteliaita, näin yleisesti ottaen?


Riippuu henkilöstä sanon minä. Yleisesti ottaen täällä kunnioitetaan vanhuksia vähemmän kuin muualla Euroopassa. Teitittely ei ole yleistä eikä muut peruskohteliaisuudet. Suomi tosin kehittyy koko ajan parempaan suuntaan globalisaation myötä.

Tässä aika hauska Guide to Finnish customs and manners.


Kuva: Virtual Finland
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 20-04-2007, 21:51   #11
Графиня
Registered User
 
Аватар для Графиня
 
Сообщений: 3,079
Проживание:
Регистрация: 03-12-2006
Status: Offline
Thumbs up

Jos joku ei ole vielä nähnyt tätä:



http://www.youtube.com/watch?v=YrU2m9IDW40

Tää on niiiiin hyvä!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 20-04-2007, 23:07   #12
Radogost
...
 
Сообщений: 1,647
Проживание:
Регистрация: 08-01-2006
Status: Offline
Графиня:

En tiedä, olenko vain väsynyt, vai oliko oikeasti niin hauska video... Kiitos kuitenkin

Veonika:

Kaikki kansat on normitettuja. Venäjällä, jossain Uralin ja Moskovan välissä, minulle sanottiin suoraan, ettei illalla kannata ulos lähteä... tai lähtee henki. Ei siellä tykätä lävistyksistä ja "erikoisista" hiuksista miehillä.
Eli käytännössä kaipaat kansaa, joka on normitettu omien arvojesi ja mieltymyksiesi mukaan.

-----------------
Любовь помогает убить время, время помогает убить любовь.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 21-04-2007, 00:57   #13
kisumisu
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Talking

Цитата:
Сообщение от Veonika
hmmm..... näytänkö mä erilaiselta kun seison jalkakäytävällä kuin jos seison oven vieressä missä muutenkin seisotaan?

Entä kohteliaisuus? Eikö siis kukaan ole huomaannut ettei suomalaiset ole kohteliaita, näin yleisesti ottaen?

täällä ihmisiä ei kävelee eikä seisoo kahvikupin kanssa ulkona- ehkä se oli syy siihen että he katsoivat sinua niin "oudosti"
amerikalaisissa leffoissa jenkit ovat aina kahvikmukin kanssa ulkona- joko kävelemässä tai seisomassa- ei täällä
muuten olen jotenkin ulalla noista sun kysymyksistä
p.s palvelualoilla on aina kohteliaita- tavallisessa kanssakäymisessä - ei vältämättä
mutta KIITOS - kuuluu usein ja kaikiala
itse huomasin muutaman kerran että sanon KIITOS sellaisissa tilanteissa, jossa minua piti kiittää

Последнее редактирование от kisumisu : 21-04-2007 в 01:01.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 21-04-2007, 08:55   #14
Veonika
SLAVA UKRAINI
 
Аватар для Veonika
 
Сообщений: 15,444
Проживание: Espoo
Регистрация: 20-09-2004
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Radogost

Veonika:


Eli käytännössä kaipaat kansaa, joka on normitettu omien arvojesi ja mieltymyksiesi mukaan.

kiitos....mietin asiaa, ehkä olet oikeassa. Sepä se

-----------------

"You have to sit by the side of a river a very long time before a roast duck will fly into your mouth." -G. Kawasaki
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 21-04-2007, 09:23   #15
Apollon
Dreamer...
 
Аватар для Apollon
 
Сообщений: 4,088
Проживание: Vantaa
Регистрация: 05-03-2006
Status: Offline
He-he... Tiedättehän vitsin:

Amerikkalainen, kiinalainen ja suomalainen katsovat norsua eläintarhassa. Kaikilla pyörii erilaisia ajatuksia.

Kiinalainen: "Mikä eläin! Paljon hyviä ruokalajeja voisin siitä laittaa, jos saisin omakseni..."

Amerikkalainen: "Onpas iso ja vahva eläin! Jos saisin sen omakseni, niin voisin tienata hyvin rahaa kotimaassa..."

Suomalainen: "Mitä se mahtaa ajatella minusta...?"

-----------------
«Человека делают счастливым три вещи: любовь, интересная работа и возможность путешествовать.»
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 23-05-2007, 23:39   #16
vvv
Rekisteröity käyttäjä
 
Аватар для vvv
 
Сообщений: 102
Проживание: Рязань
Регистрация: 23-05-2007
Status: Offline
Kävin kerran Helsingissä postissa, joka on lähellä Harjutoria. Jouduin jonottamaan. Miksi ihmiset seisoivat noin metrin päässä toinen toisesta. Onko näin tapana teillä?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 12-07-2007, 13:14   #17
Zoja
Anhedonist
 
Аватар для Zoja
 
Сообщений: 298
Проживание: Турку
Регистрация: 15-06-2004
Status: Offline
Lueskelin vanhoja tekstejä foorumilta pitkästä aikaa ja päädyin tähän kyseiseen aiheeseen. Luin kysymykset, jotka askarruttivat topikin perustajaa ja luin ne vielä toiseenkin kertaan, enkä vieläkään ymmärtänyt, mikä oli hätänä. Luetutin kysymykset suomalaisella kollegallani, emmekä yhdessäkään ymmärtäneet.
Jos oletetaan, että monen suomalaisen, mukaan lukien allekirjoittanut, asenne on se, että ei voi vähempää kiinnostaa, niin miksi joku pieni sievä venäläistyttö jaksaa vaivata pientä päätään sillä, mennäkö ulos pelkästään kävelemään tuulipuvussa vai tavallisissa vaatteissa. Tämä tuskin tuottaa suurta päänvaivaa edes ohikulkijoille. Toinen asia koski seisoskelua kahvimukin kanssa. Edelleen herätys todelliseen maailmaan. Väliäkö sillä on, mitä ohikulkijat ajattelevat? Ehkä herätit heissä kahvihimon tai olit "liian" lyhyessä hameessa ja ihmiset katsoivatkin ihailevasti sääriäsi eikä seisoskelua kahvimukin kanssa. Allekirjoittanut seisoo myös joskus jalkakäytävällä kahvimukin kanssa, eikä ole havainnut mitään outoa.
Mitä tulee tervehtimiseen, niin haloo....miten niin suomalaiset ei tervehdi??? Kyllä tervehtii! Puhdista korvasi, siinä neuvoni.
Peruskohteliaisuudet puolestaan ovat suomalaisilla venäläisiä paremmin hallussa. Kiitos, anteeksi ja ole hyvä tulevat suomalaisilta palvelualan ammattilaisilta ihan toisessa hengessä kuin venäläisiltä kollegoilta.

-----------------
I've kissed many frogs. Yet they all remained just frogs.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 12-07-2007, 20:45   #18
virtahepo1
Registered User
 
Сообщений: 53
Проживание: Länsi-Suomi
Регистрация: 02-03-2007
Status: Offline
Nyt minäkin vastaan, vaikka viesti on vanha..
Luin kysymyksesi miehelleni (hän on suomalainen, minä - venäläinen) ja yritettiin kumpikin vastata.
1. Virtahevon mies: Kyllä minä kävelen. Kuinka nopeasti kävelen riippuu taas siitä, onko minulla kiire.
Virtahepo: Asumme pienen kunnan kirkonkylässä ja täällä näkee useammin ”tuulipukuihmisiä” kuin tavallisissa vaatteissa käveleviä, mutta kyllä heitäkin on, ja ihan normaalisti he kävelee.. Mielestäni.
2. Virtahevon mies: Ihmiset katsovat yleensä sitä, mikä näyttää epätavalliselta. Ehkä seisominen jalkakäytävällä kahvikuppi kädessä on hieman erikoinen näky, varsinkin pienessä kaupungissa?
Virtahepo: No joo, samaa mieltä. Kai se hieman epätavalliselta näyttää. Mutta mitä sitten? Miksi se vaivaa sinua niin paljon?

”Ylipäätään tuntuu siltä, että suomalaiset ovat tosi "normitettua" kansaa, ei minkäänlaisia valmiuksia poikkeuksiin.”
Suomalaiset ovat kaikki hyvin erilaisia keskenään. On poikkeaviakin ja jotkut ovat liiankin poikkeavia Kuten missä tahansa maassa.
3. ja 4. Virtahevon mies: Jos ihminen, joka ei ole mikään paras ystävä tai muuten läheinen tarjoaa yhtäkkiä apua, se voi tuntua hämmentävältä: ”Mitä hän minulta haluaa? Olenko nyt velkaa?” Ehkä ihmisillä on myös sellainen asenne, että täytyy yrittää pärjätä itse.
Virtahepo: Tuota kirjastojuttua en oikein ymmärtänyt. Oliko ihminen, jota autoit, läheinen tuttavasi? Jos ei ollut, niin ymmärrän hänen hämmästyksensä. Ehkä hän luulee nyt, että olet ihastunut häneen Minä ainakin luulisin niin. Mitä tarkoitat kohteliaisuudella? Suomalaiset tervehtii, toivottaa hyvää lomaa/viikonloppua/työviikkoa. Eikö se ole kohteliasta?..
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 12-07-2007, 21:13   #19
Ierani
Registered User
 
Аватар для Ierani
 
Сообщений: 207
Проживание: HeLLsinki/Moss
Регистрация: 12-09-2006
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Veonika
(lähinnä suomalaisille, kun ehkä tiedätte paremmin, mutta muidenkin mielipiteet sekä kysymykset ovat tervetulleita).

Katselin tässä vähän aikaa sitten ihmisiä ja mulle heräsi aika minta kysymystä suomalaisten käyttäytymisestä.

1. Miksette te kävele ulkona YKSIN rauhassa? Tuntuu sitlä, että se ei ole jotenkin sallittua, sosiaalisin normein siis. Juosta saa, ja kävelläkin saa ihan hyvin mielin jos on tuulipuku päällä, mutta mitä jos on tavalliset vaatteen ja kävelet ihan rauhassa, kiirettä pitämättä? Minusta vähän tuntui, että sellainen kävelijä keräilee vinoja katseita, vai olenko väärässä?

Lapsi kulta, et ollut viel koskaan käynnyt Keski-Eurooppassa. Siel ihan oikeasti tuijottaan sellaista kävelijä kuten hän olisi hullu.
SIt vielä sua tuijottaan sillä et ole suomalaisen tytön näköinen. Esimerkiksi kun mie kävelen ihan vaan farkuissa, perus paidassa ja lenkareissä kukaan ei kato mua vinosti.

Цитата:
2. Seisominen. Seisoin jalkakäytävän laidalla eilen odottamassa tuttavaa ja join kahvia. Ihmisiä käveli ohi ja jokainen tuijotti. Siis jos olisin seisonut oven vieressä auringossa niin ei varmasi kukaan kiinnittäisikään huomiota. Mutta mikä on sitten siinä jalkakäytävällä seisomisessa?
Ylipäätään tuntuu siltä, että suomalaiset ovat tosi "normitettua" kansaa, ei minkäänlaisia valmiuksia poikkeuksiin.

Taas kerran. Sä kerät katseitä sillä et ole suomalaisen näloinen ja kaiken lisäksi vielä kaunis.
Venäjällä tuijotettaan vielä pahempi kuin täällä.

3. Tervehtiminen. No joo...... Mikähän siinä sitten on???
Цитата:
4. Muuten vaan, kohteliaisuus. Tuntuu siltä, että jos teet jotakin (helppoakin!) toisen parhaaksi, se hämmästyttää syvästi muita. Minkähän takia otin sen kirjat ja vein kirjastoon kun olin itse menossa sinne? Huomasin jo itsekin, että hämmästyn suuresti, jos joku tarjoutuu tekemään mulle vastaavan palveluksen. Mietin: pitäisiköhän painua jo tästä pois, kun itsellekin tulee tollaisia?

Riippuu ihmisistä vaan. Jotkut ovat kohteliaita, jotkut ei. JA sit vielä muistä että tämä on femenistinen maa ja sellainen käyttäytyminen on luonnollinen piirre femenismille.

-----------------
Хорошая крыша летает сама...
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 27-07-2007, 21:28   #20
kontio
Registered User
 
Сообщений: 7
Проживание:
Регистрация: 27-07-2007
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Zoja
Peruskohteliaisuudet puolestaan ovat suomalaisilla venäläisiä paremmin hallussa. Kiitos, anteeksi ja ole hyvä tulevat suomalaisilta palvelualan ammattilaisilta ihan toisessa hengessä kuin venäläisiltä kollegoilta.



Tuo palvelualan ammattilaisten kohteliaisuuksien puute taitaa pitää paikkansa myös muiden itäblokin maiden kohdalla. Ilmeisesti palvelukulttuuri ei ole vielä ehtinyt juurtua. Vaikka eipä siinä aina ole Suomenkaan kohdalla hurraamista.

Sen sijaan kohdattaessa ihmisiä muussa elämässä ei suomalaisten tavat ole kovin kohteliaita verrattuna muihin kansoihin. Siihen on suurimpana syynä varmaan suomalaisten perinteinen elämäntapa, jossa sosiaaliset suhteet eivät ole olleet niin tärkeitä kuin muaalla.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 09-08-2007, 13:09   #21
Ralphie
Moderaattori
 
Аватар для Ralphie
 
Сообщений: 2,312
Проживание: Свой дом
Регистрация: 14-04-2004
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Zoja
Peruskohteliaisuudet puolestaan ovat suomalaisilla venäläisiä paremmin hallussa. Kiitos, anteeksi ja ole hyvä tulevat suomalaisilta palvelualan ammattilaisilta ihan toisessa hengessä kuin venäläisiltä kollegoilta.


Tästä olen eri mieltä. Asiakaspalvelussa Suomi on ruohonjuuritasolla, mutta samaa voi sanoa myös itäblokin maista. Sanoisin jopa, että Venäjällä palvellaan vielä huonommin kuin Suomessa, mutta tavallisten ihmisten kanssakäymisessä venäläisillä on kohteliaammat käytöstavat kuin suomalaisilla.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 09-08-2007, 19:15   #22
kisumisu
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от Ralphie
Tästä olen eri mieltä. Asiakaspalvelussa Suomi on ruohonjuuritasolla, mutta samaa voi sanoa myös itäblokin maista. Sanoisin jopa, että Venäjällä palvellaan vielä huonommin kuin Suomessa, mutta tavallisten ihmisten kanssakäymisessä venäläisillä on kohteliaammat käytöstavat kuin suomalaisilla.

olen eri mieltä- etelämaissa palvelu on todella huonoa
en puhu edes pariisista , jossa tympintyneet myyjät katsovat sinua niin, että tekevät sinulle palveluksen. tietysti riippuu paikasta
espanjassa mulla oli niin huonot kokemukset viimeinen kerta, että mielummin asioin täällä, kuin siellä.
kävin nimittäin yhdessä kaupassa ennen sulkemisaikaa ja kysyin sisustustaulojen hintaa. taulut olivat seinässä vähän korkealla, joten myyjän olisi tarvinut ottaa tikkaat. no, myyjä sanoi että taulut on myyttyja. hinnan hän ei kertonut eikä tauluissa oli lappua "myyty"
ja kappas vain- 3 viikon kuluttua kävin saman kaupan luona- taulut olivat paikallaan. sellaista palvelua sain.
itse "ruohotason palvelun" en saanut koskaan suomessa. aina oli asiallinen ja hyvää palvelu
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 03-10-2007, 22:59   #23
Villiruusu
Registered User
 
Сообщений: 3
Проживание:
Регистрация: 03-10-2007
Status: Offline
1. Harrastan paljon yksinäisiä kävelyitä milloin missäkin vaatteissa, enkä ole onneksi huomannut mitään vinoja katseita.

2. Seisominen kahvia juoden jalkakäytävällä tuntuu minusta varsin luonnolliselta asialta tehdä. Itse en katsoisi tällaista ihmistä oudoksuen. Saattaisin katsoa häntä uteliaana, jos hän olisi esim. erityisen kaunis, jos hänellä olisi mielenkiintoiset vaatteet tai jos hän käyttäytyisi jotenkin erikoisesti.

Häiritseekö se sinua, jos ihmiset katsovat sinua? Ehkä vain kiinnität liikaa huomiota siihen, miten ihmiset sinuun suhtautuvat. Pitkään katsominen ei välttämättä tarkoita paheksuntaa tai oudoksuntaa, vaan uteliaisuutta.

Kenties ulkonäkösi kiinnittää huomiota muista syistä, esim. olet silmiinpistävän kaunis tai ulkomaalaisen näköinen tai pukeudut erikoisesti.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 04-10-2007, 00:07   #24
Veonika
SLAVA UKRAINI
 
Аватар для Veonika
 
Сообщений: 15,444
Проживание: Espoo
Регистрация: 20-09-2004
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Villiruusu

Häiritseekö se sinua, jos ihmiset katsovat sinua? Ehkä vain kiinnität liikaa huomiota siihen, miten ihmiset sinuun suhtautuvat. Pitkään katsominen ei välttämättä tarkoita paheksuntaa tai oudoksuntaa, vaan uteliaisuutta.

Kenties ulkonäkösi kiinnittää huomiota muista syistä, esim. olet silmiinpistävän kaunis tai ulkomaalaisen näköinen tai pukeudut erikoisesti.

ei se mua häiritse, olen jo tottunut siihen. Mun ulkonäkö on tosin silmiinpistävä, en ole suomalaisen näköinen. Toisaalta, onhan täällä paljonkin ei-suomalaisen näköisiä ihmisiä

Noh, ajatellaan sitä niin, ettei olla vielä totuttu ulkomaalaisiin täysin Kyllä minä suomalaisista näin yleisesti ottaen tykkään, ja ulkomailla tulee näitä välillä kauheen ikävä

-----------------

"You have to sit by the side of a river a very long time before a roast duck will fly into your mouth." -G. Kawasaki
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 05-10-2007, 14:33   #25
Ralphie
Moderaattori
 
Аватар для Ralphie
 
Сообщений: 2,312
Проживание: Свой дом
Регистрация: 14-04-2004
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Veonika
Kyllä minä suomalaisista näin yleisesti ottaen tykkään, ja ulkomailla tulee näitä välillä kauheen ikävä


Miksi ihmeessä?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 05-10-2007, 14:48   #26
Veonika
SLAVA UKRAINI
 
Аватар для Veonika
 
Сообщений: 15,444
Проживание: Espoo
Регистрация: 20-09-2004
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Ralphie
Miksi ihmeessä?

noh, he ovat rehellisiä ja hauskasti naiivejä usein... semmoisia mukavia, rentoja. Välillä.......

en osaa selittää. Ehkä sen takia, että olen yli puolet elämästäni elänyt heidän kanssaan

-----------------

"You have to sit by the side of a river a very long time before a roast duck will fly into your mouth." -G. Kawasaki
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 18-02-2008, 19:38   #27
Ollikainen
Heimopataljoonan soturi
 
Аватар для Ollikainen
 
Сообщений: 6,146
Проживание: Kannaksen metsä
Регистрация: 26-01-2008
Status: Offline
Cool jansku

Цитата:
Сообщение от Veonika
(лäхиннä суомалаисилле, кун ехкä тиедäтте пареммин, мутта муиденкин миелипитеет секä кысымыксет оват терветуллеита).

Катселин тäссä вäхäн аикаа ситтен ихмисиä я мулле херäси аика минта кысымыстä суомалаистен кäыттäытымисестä.

1. Миксетте те кäвеле улкона ЫКСИН раухасса? Тунтуу ситлä, еттä се еи оле ётенкин саллиттуа, сосиаалисин нормеин сиис. Юоста саа, я кäвеллäкин саа ихан хывин миелин ёс он туулипуку пääллä, мутта митä ёс он таваллисет вааттеен я кäвелет ихан раухасса, кииреттä питäмäттä? Минуста вäхäн тунтуи, еттä селлаинен кäвелийä керäилее виноя катсеита, ваи оленко вääрäссä?

2. Сеисоминен. Сеисоин ялкакäытäвäн лаидалла еилен одоттамасса туттаваа я ёин кахвиа. Ихмисиä кäвели охи я ёкаинен туиётти. Сиис ёс олисин сеисонут овен виерессä аурингосса ниин еи вармаси кукаан киинниттäисикääн хуомиота. Мутта микä он ситтен сиинä ялкакäытäвäллä сеисомисесса?

Ылипääтääн тунтуу силтä, еттä суомалаисет оват тоси "нормитеттуа" кансаа, еи минкääнлаисиа валмиуксиа поиккеуксиин.

3. Тервехтиминен. Но ёо...... Микäхäн сиинä ситтен он???
4. Муутен ваан, кохтелиаисуус. Тунтуу силтä, еттä ёс теет ётакин (хелппоакин!) тоисен пархаакси, се хäммäстыттää сывäсти муита. Минкäхäн такиа отин сен кирят я веин кирястоон кун олин итсе меносса синне? Хуомасин ё итсекин, еттä хäммäстын суурести, ёс ёку тарёутуу текемääн мулле вастааван палвелуксен. Миетин: питäисикöхäн паинуа ё тäстä поис, кун итселлекин тулее толлаисиа?

---------------------------------------------------------
ууси осаллистуя
Янску: ен осаа илмеисести оикеин тäтä кäыттää мутта салликаа се ситтен минулле,
Минä олен суомалаинен я хиеман тукева я усеин аяттелен куинка
мони киинниттääкин хуомиота лихавуутени ёка он нäхтäвиссä еикä паинон
пудоттаминен оле хелппоа.
Секин он тиетты силмиинпистäвä асиа ваикка онкин пухутту ихан ылеиселлä тасолла
ё хуолиссаан сиитä сиис суомалаискансан лихавуудеста.он тоси икäвää еттä юури наисет оват сиитä хуомауттанеет-мутта ёс олисин миес, куинкахан мони миес хуомауттаиси минулле сиитä?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 18-02-2008, 19:54   #28
Veonika
SLAVA UKRAINI
 
Аватар для Veonika
 
Сообщений: 15,444
Проживание: Espoo
Регистрация: 20-09-2004
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Ollikainen
---------------------------------------------------------
ууси осаллистуя

hupsis...
Paina sitä keskimmäistä nappia

-----------------

"You have to sit by the side of a river a very long time before a roast duck will fly into your mouth." -G. Kawasaki
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 02-03-2008, 18:59   #29
Kristinka
Пользователь
 
Аватар для Kristinka
 
Сообщений: 1,215
Проживание: Хельсинки
Регистрация: 07-07-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от vvv
Kävin kerran Helsingissä postissa, joka on lähellä Harjutoria. Jouduin jonottamaan. Miksi ihmiset seisoivat noin metrin päässä toinen toisesta. Onko näin tapana teillä?


Ihmettelin alussa ihan samaa, ja kun olen asiaan tottunut, niin ainainen toisiinsa liimautuminen jonoissa Venäjällä olikin jo aika outoa.
Kaverin mukaan sama on Yhdysvalloissa, vaikka kuinka ahtaalla kadulla kukaan ei törmää toiseen saati tönäise.

Työpaikan ruokalassa kuuntelin suomalaisia jotka ihmettelivät yhden venäläisen pariskunnan ryntäämistä hissiin kaikkien jonottavien edestä, ja ymmärsin niitä täysin, eihän tämä hissi lädhe ennenkuin kaikki astuvat sisään, miksi raivataan tie kyynärpäillä kun voi hetken odottaa.

Raukat mummit jotka joutuu liikumaan metrolla eivät ole tällaiseen kansainvälisyyteen ole tottuneet, ja näen kauhun silmissään, ajattelevat varmaan "pääsenks mä tähän vainuun ikinä..."
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Ответ


Опции темы Поиск в этой теме
Поиск в этой теме:

Расширенный поиск
Опции просмотра Оценка этой теме
Оценка этой теме:

Ваши права в разделе
Вы не можете создавать темы
Вы не можете отвечать на сообщения
Вы не можете прикреплять файлы
Вы не можете редактировать сообщения

vB коды Вкл.
[IMG] код Вкл.
HTML код Выкл.



» Объявления на Doska.fi

» Галерея Финляндии

» Реклама на Doska.fi

» Реклама на Russian.fi


Часовой пояс GMT +3, время: 02:25.

Russian.fi - Финляндия по-русски © Suomitech Oy, 2002-2024 При использовании материалов с сайта указание ссылки на russian.fi обязательно