Вернуться   Финляндия по-русски » Жизнь в Финляндии » Suomenkielinen keskustelupalsta
Логин
Пароль

Ответ
 
Опции темы Поиск в этой теме Рейтинг: Рейтинг темы: Голосов - 3, средняя оценка - 3.33. Опции просмотра
Old 19-07-2012, 19:36   #541
шаман
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от BONTON
Eikö siellä ollut jonkinlaista securitaksen portsaria? Kampissahan on Suomen pisimmät liukuportaat...Itse en ole pitkään aikaan metrossa käynyt.Onko nyt metro täysin automatisoitu?Onko kuski junassa vielä?...Luetun jälkeen mun mieleeni heti muistuvat vanhat leffat,joissa semmoiset fyllitädit kontrolloivat tilannetta rullaportaiden vieressä


He he...taisit muistella Neuvostoliiton metroa... ))) Siinä tilanteessa Kampin asemalla ei näkyny edes vartioita...muuten niitä liikkuu siellä metrossa aika paljon... Kyllä ne kuskit vielä heiluu siellä metron puikoissa... ja välillä hyökkää lauma lipuntarkastajia vaunuihin...
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 27-08-2012, 19:11   #542
шаман
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Taksikuskin näkökulma. Aloitin vuoron klo 6.00. ja eiku tolpalle. Muutaman minuutin siinä roikuin ja kappas vaan, kävelypoka hyppää kyytiin...kumma juttu, jätkä oli selvinpäin ja istahti etupenkille pelkääjän paikalle...ajetaan suht lyhyt matka, eli niin sanottu niska... No, keikka kuitenkin...kyl se siitä paranee... Rotuaaria pitkin Hakunilan keskustasta raahautuu jonnekkin Hakunilan legenda R. Kännissä ja kaljatölkki käpälässä...ilmeisesti veti lärvit jossain pikkutunneille ja sillä on vielä perjantai menossa... Tiputan pokan määränpäähän ja maksutapahtuma käy sutjakkaasti käteisellä. Kiitos näkemiin. Kone piipittää samantien uutta keikkaa ja aivan lähellä. Passeli homma ja kuittaus. Kurvaan osoitteeseen. Taksia lähestyy nuori nainen. Hän on kaunis... ja hänellä on kaunis matkalaukku. Lentokentälle, kiitos. Ok, sehä passaa... eiku hanaa kentälle... Kysyn: Onko lomamatka vai? Hän vastaa huokajen: Ei, työmatka... Ai sen takia olet noin vakava?- kysyn hymähtäen. Hänkin hymähtää: Väsyttää vaan...aikainen nousu...Näin se on, univelka verottaa... Päästiin kentälle. Kiitos ja hyvää matkaa. Terminaalissa jotain säpinää, joitakin koneita laskeutunu ja ne purkaa erisorttista porukkaa... Äkkiä terminaaliin ja asiakas kyytiin... Pukujätkä ei sanonu ees huomenta, murahti vaan osoitteen...no, eihä taksinkuljettajaa tarvii tervehtiä, se on vaan osa taksia... Ei murehdita sitä. Töölö on määränpää ja sinne mennään... Näin se aamu lähti pyörimään... Pitkästä aikaa...melkein vuoden tauon jälkeen...
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 27-08-2012, 19:12   #543
шаман
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Aamu. Kello 8.00. Tilaus tutulle kujalle. Päättärillä heiluu nuorempi mies...abaut 27-29 ikää mittarissa... Lärvistä päätellen rapuloissa ja väsyny... moikkaa ja istuu takapenkille. Helsinkiin matka ytimen suuntaan. Ei paha veto... Hanaa ja Lahden motarille. Tsups - kuului ääni takapenkiltä ja huomaan taustapeilistä ku jätkä vetää jotain tölkistä naamariin. Kysyn: Mikä toi oli? Jätkä vastaa: Lonkero. Minä: Jaha. Miksi et kysyny lupaa? Jätkä mietti 2 sekuntii: Heitä pihalle jos ei saa juoda. Minä: Juoda saa. Mutta pitää kysyä ja pyytää lupa. Hän: Hm.Selvä. Ja matka jatkuu... Aika röyhkeä tyyppi... Yleensä normaalit ja mukavat ihmiset kysyvät saako korkata ja juoda...ja yleensä annan luvan... kunhan juomat menee kurkusta alas eikä roisku pitkin taksia... Mielessä vilahtaa: Onko jätkällä rahaa? Yrittääkö karkuun? Tuleeko pahempi tilanne? Vienkö poliisiin? Ei nyt jaksais voimistella ylimääräisiä aamutuimaan... Katellaan...No, perillä jätkä maksoi kortilla ja poistui... Jatketaan harjoituksia...
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 16-09-2012, 01:05   #544
шаман
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Eka kerran kävin Suomessa vuonna 1977. Ikimuistoinen matka... olin silloin 14 v... Isä sanoi : "Poika, mennään Suomeen katsomaan miten siellä jakselevat sukulaiset." Ja tottakai olin innoisain... laivan nimi oli tietenkin Georg Ots. Eihän silloin muita laivoja ollu. Helsinki ja koko Suomi lähestyi... Vau... Satama. Raja.Tulli. Ollaan jossain ulkomailla ja ihmemaassa... Ollaan lännessä ja rautaisen esiripun takana...
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 16-09-2012, 09:47   #545
MaZaHaKa
Супермачо 21-го уровня
 
Аватар для MaZaHaKa
 
Сообщений: 2,104
Проживание:
Регистрация: 12-09-2011
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от шаман
Aamu. Kello 8.00. Tilaus tutulle kujalle. Päättärillä heiluu nuorempi mies...abaut 27-29 ikää mittarissa... Lärvistä päätellen rapuloissa ja väsyny... moikkaa ja istuu takapenkille. Helsinkiin matka ytimen suuntaan. Ei paha veto... Hanaa ja Lahden motarille. Tsups - kuului ääni takapenkiltä ja huomaan taustapeilistä ku jätkä vetää jotain tölkistä naamariin. Kysyn: Mikä toi oli? Jätkä vastaa: Lonkero. Minä: Jaha. Miksi et kysyny lupaa? Jätkä mietti 2 sekuntii: Heitä pihalle jos ei saa juoda. Minä: Juoda saa. Mutta pitää kysyä ja pyytää lupa. Hän: Hm.Selvä. Ja matka jatkuu... Aika röyhkeä tyyppi... Yleensä normaalit ja mukavat ihmiset kysyvät saako korkata ja juoda...ja yleensä annan luvan... kunhan juomat menee kurkusta alas eikä roisku pitkin taksia... Mielessä vilahtaa: Onko jätkällä rahaa? Yrittääkö karkuun? Tuleeko pahempi tilanne? Vienkö poliisiin? Ei nyt jaksais voimistella ylimääräisiä aamutuimaan... Katellaan...No, perillä jätkä maksoi kortilla ja poistui... Jatketaan harjoituksia...


Noh, eikös tuollainen meininki ole aika yleistä asiakkailla?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 22-09-2012, 19:06   #546
шаман
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Mietteitä. Ajelin autolla lähion läpi arkena ja huomasi jänniä juttuja... Kello 10 aamulla lähiön sankarit siirtyvät pankkiautomaatille ja sen jälkeen baariin... aamupalaksi olutta tietenkin... olisko krapula? Voi olla. Vai voiko olla elämän kaipuu ja sosiaalisen vuorovaikutuksen haku? Liian kimurantti juttu... se on vaan kaipuu päästä ihmisten ilmoille ja rupatella. Rupatella mitä vaan, niitä samoja juttuja... salassa toivoen, että syntyy jotain uutta... Ehkä. Toiset ostaa muutaman tölkin ja siirtyvät nauttimaan dösikselle tai lähiluontoon. Keski-ikäiset ihmiset. Missä työt ja elämän laatu? Miksi näin? Miksi heidän elämä muuttui keski iässä näin? He ovat syrjäyteneitä? Miksi? Oma vika vai oma valinta? Fyysisesti näyttävät erittäin hyvinvoivilta... Missä on heidän nykypäivä ja tulevaisuus? Liian paljon kysymyksiä? Pohdiskelen vaan... En halua heidän paikkaan tässä elämässä...
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 23-09-2012, 14:23   #547
шаман
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Niistä keski-ikäisistä vielä. Ja onhan se totta, että keski-iässsä on helvetin vaikea vaihtaa alaa tai oppia joku uusi mielekäs ammatti... Kaiken lisäksi asiaan kytkeytyy ja vaikuttaa työnantajien ikärasismi...
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 26-09-2012, 15:02   #548
D_F
Пользователь
 
Аватар для D_F
 
Сообщений: 5,408
Проживание: регулярно
Регистрация: 12-05-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от шаман
Niistä keski-ikäisistä vielä. Ja onhan se totta, että keski-iässsä on helvetin vaikea vaihtaa alaa tai oppia joku uusi mielekäs ammatti... Kaiken lisäksi asiaan kytkeytyy ja vaikuttaa työnantajien ikärasismi...


noilla laitapuolen kulkijoilla mielestäni kyseessä on ihan jotain muuta kuin ikärasismi tai uuden asian oppiminen.

-----------------
бестолковый словарь
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 27-09-2012, 22:03   #549
шаман
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Kävin tässä ohimennen Mika Häkkisen aukiolla... Ja yllätyin kun ei missään näkynyt mitään aukiota... Kävi niin, että vahingossa ja epähuomiossa kävelin sen läpi ja sen ohi... myöhemmin tajusin, että se pieni nurkkaus tai pläntti jalkakäytävällä, missä oli kaksi penkkiä, olikin se aukio... Penkkien jälkeen huomasin kaksimetrisen metallitolpan pusikoiden seasta... pieni teksti vuosinumeroineen oli kaiverrettu sinne pusikoiden puolelle... Naureskelin myöhemmin... Vai pitikö itkeä? Se aukio totaalisesti horjutti minun käsityksen aukioista...
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 27-09-2012, 22:14   #550
шаман
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от D_F
noilla laitapuolen kulkijoilla mielestäni kyseessä on ihan jotain muuta kuin ikärasismi tai uuden asian oppiminen.


Meinaat että kaikki baareissa istuskelevat ovat laitapuolen kulkijoita ja juoppoja? Ja liian laiskoja oppimaan uutta tai edes jotain tehdä?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 27-09-2012, 22:42   #551
tinto verano
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от шаман
Kävin tässä ohimennen Mika Häkkisen aukiolla... Ja yllätyin kun ei missään näkynyt mitään aukiota... Kävi niin, että vahingossa ja epähuomiossa kävelin sen läpi ja sen ohi... myöhemmin tajusin, että se pieni nurkkaus tai pläntti jalkakäytävällä, missä oli kaksi penkkiä, olikin se aukio... Penkkien jälkeen huomasin kaksimetrisen metallitolpan pusikoiden seasta... pieni teksti vuosinumeroineen oli kaiverrettu sinne pusikoiden puolelle... Naureskelin myöhemmin... Vai pitikö itkeä? Se aukio totaalisesti horjutti minun käsityksen aukioista...

gyyyy. se pieni pläntti vaasankadun edessä on myös "aukio" joka tunnetaan hesassa edelleenkin rauhattomana paikkana joka poliisi vartioi hartaasti. Narkkarit, huorat ja spurgut ovat aukion "vakio asiakkaita".
Mitä tulee niihin jotka lotraa kaljaa jo heti aamusta jossain puistikossa niin jotkut olivat eronneet toiset jääneet työttömäksi ja elämän polku vei heidän viinaan. Harva on valinnut tälläisen elämän, mutta moni siihen joudu oman elämän ongelmistä joita he eivät pystyneet ratkaisemaan
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 27-09-2012, 23:06   #552
шаман
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от tinto verano
gyyyy. se pieni pläntti vaasankadun edessä on myös "aukio" joka tunnetaan hesassa edelleenkin rauhattomana paikkana joka poliisi vartioi hartaasti. Narkkarit, huorat ja spurgut ovat aukion "vakio asiakkaita".
Mitä tulee niihin jotka lotraa kaljaa jo heti aamusta jossain puistikossa niin jotkut olivat eronneet toiset jääneet työttömäksi ja elämän polku vei heidän viinaan. Harva on valinnut tälläisen elämän, mutta moni siihen joudu oman elämän ongelmistä joita he eivät pystyneet ratkaisemaan


No huh huh... vertasit Martinlaakson ylpeyden Stadin Kurviin... Nehän ovat toistensa vastakohtia... Mika Häkkisen aukio muistuttaa vaurauden ja rikkauden tuomista eduista ja Vaasanaukio (Piritori ja Ikuisen vapun aukio) muistuttaa taas aivan jostain muusta...eli köyhyydestä ja sen tuomista ongelmista...


http://fi.wikipedia.org/wiki/Vaasanaukio
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 27-09-2012, 23:19   #553
tinto verano
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от шаман
No huh huh... vertasit Martinlaakson ylpeyden Stadin Kurviin... Nehän ovat toistensa vastakohtia... Mika Häkkisen aukio muistuttaa vaurauden ja rikkauden tuomista eduista ja Vaasanaukio (Piritori ja Ikuisen vapun aukio) muistuttaa taas aivan jostain muusta...eli köyhyydestä ja sen tuomista ongelmista...


http://fi.wikipedia.org/wiki/Vaasanaukio

No tuli mieleen kun liikun enemmän kurvissa kuin martinlaaksossa. No sinä suharina liikut monissa paikoissa, minä taas - rajoitettulla alueella. Hesa on niin ihanan moniulotteinen kaupunki!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 28-09-2012, 09:01   #554
D_F
Пользователь
 
Аватар для D_F
 
Сообщений: 5,408
Проживание: регулярно
Регистрация: 12-05-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от шаман
Meinaat että kaikki baareissa istuskelevat ovat laitapuolen kulkijoita ja juoppoja? Ja liian laiskoja oppimaan uutta tai edes jotain tehdä?

väitätkö, että sanoin näin?

-----------------
бестолковый словарь
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 28-09-2012, 09:28   #555
шаман
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от D_F
väitätkö, että sanoin näin?


Korjaan. Tarkoitin niitä keski-ikäisiä ketkä raahautuvat räkäläkuppilaan melkein joka arki aamu klo 9-10...
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 28-09-2012, 13:55   #556
D_F
Пользователь
 
Аватар для D_F
 
Сообщений: 5,408
Проживание: регулярно
Регистрация: 12-05-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от шаман
Korjaan. Tarkoitin niitä keski-ikäisiä ketkä raahautuvat räkäläkuppilaan melkein joka arki aamu klo 9-10...

siinä tapauksessa minulla on vahva epäilys / tai ennakkoluulo että he ovat laiskoja ja juoppoja, jos joka aamu pitää päästää baariin.

-----------------
бестолковый словарь
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 28-09-2012, 17:57   #557
шаман
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от D_F
siinä tapauksessa minulla on vahva epäilys / tai ennakkoluulo että he ovat laiskoja ja juoppoja, jos joka aamu pitää päästää baariin.


Olet oikeassa tietenkin. He ovat alkoholisoituneet. Mutta onko se syy vai seuraus? Kohteliko heitä elämä kaltoin? Vai onko se täysin heidän oma syy tai valinta?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 28-09-2012, 20:32   #558
BONTON
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от шаман
Olet oikeassa tietenkin. He ovat alkoholisoituneet. Mutta onko se syy vai seuraus? Kohteliko heitä elämä kaltoin? Vai onko se täysin heidän oma syy tai valinta?

totta kai viime kädessä jokainen tekee omat ratkaisunsa.Mutta myöskin jokaisella on oma kohtalonsa...kuka vaan voi tehdä mitä vaan.Toinen alistuu kohtaloonsa,sitten valittaa elämäänsä...Toinen skrivaa oman "pompun" ihan itse...Jokainen voi vaikuttaa omaan mielialaan sekä käytökseensä itse...itse...itse...Ja yhä useammin he tarvitsevat apua ja tukea...tietysti ajoissa
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 28-09-2012, 20:53   #559
tinto verano
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от шаман
Olet oikeassa tietenkin. He ovat alkoholisoituneet. Mutta onko se syy vai seuraus? Kohteliko heitä elämä kaltoin? Vai onko se täysin heidän oma syy tai valinta?

Alkoholismi on sairaus. Se voi tulla kenelle tahansa. Alttius on geeneissä. Valitettavasti
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 28-09-2012, 21:25   #560
шаман
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от BONTON
totta kai viime kädessä jokainen tekee omat ratkaisunsa.Mutta myöskin jokaisella on oma kohtalonsa...kuka vaan voi tehdä mitä vaan.Toinen alistuu kohtaloonsa,sitten valittaa elämäänsä...Toinen skrivaa oman "pompun" ihan itse...Jokainen voi vaikuttaa omaan mielialaan sekä käytökseensä itse...itse...itse...Ja yhä useammin he tarvitsevat apua ja tukea...tietysti ajoissa


Hyvä pointti ja hyvä mielipide. Mutta, mikä on kohtalo? Onko se se määräävä voima? Osittain vastasit jo siinä mielessä, että jokainen ihminen voi vaikuttaa omaan elämään ja sen kulkuun...ja tietenkin vaikuttaa... Mutta missä määrin? Yli määrätyn riman hän ei pääse koska kohtalo on määritelty?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 28-09-2012, 23:25   #561
BONTON
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от шаман
Hyvä pointti ja hyvä mielipide. Mutta, mikä on kohtalo? Onko se se määräävä voima? Osittain vastasit jo siinä mielessä, että jokainen ihminen voi vaikuttaa omaan elämään ja sen kulkuun...ja tietenkin vaikuttaa... Mutta missä määrin? Yli määrätyn riman hän ei pääse koska kohtalo on määritelty?

tässä todella vaikea kysymys...Mutta mä luulen,että kohtalo tarkoittaa mitä sä SAAT OMASSA ELÄMÄSSÄ.Tietysti sitä varten kannattaa olla valmis tekemään eteen päin jotainMä en jotenkaa usko fatalismiin vaan omiin voimiin ja mahdollisuuksiin...
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 29-09-2012, 02:33   #562
шаман
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от BONTON
tässä todella vaikea kysymys...Mutta mä luulen,että kohtalo tarkoittaa mitä sä SAAT OMASSA ELÄMÄSSÄ.Tietysti sitä varten kannattaa olla valmis tekemään eteen päin jotainMä en jotenkaa usko fatalismiin vaan omiin voimiin ja mahdollisuuksiin...


Eli, ei ole olemassa mitään ratkaisevaa kohtaloa? Jokainen ihminen rakentaa itse omaa elämää ja vaikuttaa siihen? No hetkinen. Voisiko sinusta tulla politiikko, ison yrityksen johtaja, maan presidentti tai oligarkki? Vai onko kohatalolla joku raja jokaiselle kuitenkin?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 29-09-2012, 06:22   #563
шаман
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Kävin tänään, tai tarkemmin eilen, paikalisissa. Ravintolissa siis. Mitäs siellä? Sama juttu. Hyvä fiilis jossain vaiheessa. Jengi diggaa... Tanssit ja rupattelut nurkissa. Baaritiski. Juomia lisää. Fiilistä lisään. Sitten valomerkki ja hirveä hätä... Kuka ehtii kertoo jotain hirveen tärkee... kuka ehtii pokata ja sopii kuka ketä panee... kuka ei pääse mukaan ja vituttaa... Portsari patistaa kaikki ulos. Tatuoidut ja portsarin tutut liikahtaa viimeisinä. Ymmäärrettävä. Kapakassa oltava meriitti ja status. Ulkona rähjätään. Snagarille siirrytään ja taas rähjätään. Mites muuten? Pakko. Tulee polisi. Kaksi autoa. Tilanne rauhoittu... joku syö, joku jonottaa kiltisti taksia, joku kävelee kiltisti kotiin... Yksi jätkä huutaa jollekkin: "Perkele, saaatana, nyt perrrkele saaatana tänne... " Voi olla että jätkä joutui putkaan... Tai sitte ei. Ei sitä voi tietää miten kävi. Se on elämää...
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 29-09-2012, 06:28   #564
шаман
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от tinto verano
Alkoholismi on sairaus. Se voi tulla kenelle tahansa. Alttius on geeneissä. Valitettavasti


Kyllä. Mutta ovatko altistuneet huonompia ihmisiä kuin raivo raittiit ?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 29-09-2012, 07:47   #565
Tulilintu
Пользователь
 
Аватар для Tulilintu
 
Сообщений: 5,907
Проживание: Ekokemin varjossa...
Регистрация: 09-07-2010
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от шаман
Kyllä. Mutta ovatko altistuneet huonompia ihmisiä kuin raivo raittiit ?

Ei missään nimessä...Juuri äsken törmäsin erääseen perheväkivalta tapaukseen, jossa mies julmasti nöyryytti ja hakkasi vaimoaan ja pientä lastaan jo pidemmän aikaa. Mielestäni tilanne oli kammottava, mutta vaimo hoki, että heillä on kuitenkin melko kunnollinen perhe, koska mies on raivoraitis ja savuton.
Samalla lapsesta näki heti, että hän oireilee pahasti.

Jos ihminen on julma, itsekeskeinen ja väkivaltainen, niin raivoraittuis ei tee hänestä hyvää tai edes hiukan parempaa ihmistä. Pikemmin sen voi laskea aiemmin mainittujen syntien jatkoksi.

Enemminkin lempeä ja rauhallinen jouppo, kuin sellainen psykopaatti, jos oikein pakko valita...
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 29-09-2012, 11:55   #566
tinto verano
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от шаман
Kyllä. Mutta ovatko altistuneet huonompia ihmisiä kuin raivo raittiit ?

ei missään tapauksessa! raivoraittiit hullut on toinen ääripää
Ihminen voi tehdä valintoja- oikeita tai vääriä elämä sen näyttää mutta joskus ihminen on olosuhteiden uhri joka ilman ulkopuolista apua pärjää
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 29-09-2012, 15:04   #567
шаман
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от Tulilintu
Ei missään nimessä...Juuri äsken törmäsin erääseen perheväkivalta tapaukseen, jossa mies julmasti nöyryytti ja hakkasi vaimoaan ja pientä lastaan jo pidemmän aikaa. Mielestäni tilanne oli kammottava, mutta vaimo hoki, että heillä on kuitenkin melko kunnollinen perhe, koska mies on raivoraitis ja savuton.
Samalla lapsesta näki heti, että hän oireilee pahasti.

Jos ihminen on julma, itsekeskeinen ja väkivaltainen, niin raivoraittuis ei tee hänestä hyvää tai edes hiukan parempaa ihmistä. Pikemmin sen voi laskea aiemmin mainittujen syntien jatkoksi.

Enemminkin lempeä ja rauhallinen jouppo, kuin sellainen psykopaatti, jos oikein pakko valita...


Erittäin hyvä esimerkki...

*Asiasta kolmanteen. Saanko kysyä mistä, missä ja miten olet oppinut näin hyvin suomen kieltä ?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 01-09-2013, 06:34   #568
Sergio
Шаман
 
Аватар для Sergio
 
Сообщений: 861
Проживание: Vantaa
Регистрация: 15-08-2013
Status: Offline
Kyllä osaat olla hellä.. Silloin kun olen vihainen... Kyllä osaat pistää mut sinne jonnekin.... En mä haluu sinne... Minä rakastan kuitenkin...


Rakkaat ystävät, miksi ollaan hiljaa? Sanat eivät riitä kertomaan?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 16-09-2013, 13:37   #569
Sergio
Шаман
 
Аватар для Sergio
 
Сообщений: 861
Проживание: Vantaa
Регистрация: 15-08-2013
Status: Offline
Netistä löytyi:

"Tarinassa kulkee tietenkin monta tasoa, mitä töitä ihminen haluaa tehdä ja kuinka hyvin hän venäjää hallitsee. Vihaan jakoa heihin ja meihin, mutta ei käy kieltäminen, että Suomeen muuttaneet venäläiset ovat muuttaneet työmarkkinoita. Ainoa ulostulo, jonka aiheesta olen lukenut, on diplomikielenkääntäjän Airi Kaupin haastettelu Kajawa-lehdessä vuonna 2011. Hän kertoo sen, mistä venäjäpiireissä on keskusteltu lähinnä keskenään; inkeriläistaustaisista ”sadan sanan tulkeista” ja heidän alihinnoitellun ja laaduttoman toimintansa mahdollistavista piheistä ja typeristä suomalaisista. Ehätän sanomaan, että on olemassa päteviä ja ammattilaisia venäjänkielisiä ja inkeriläisiä kääntäjiä ja tulkkeja, jotka kärsivät huijarien toimista yhtä lailla."

Koko juttu tässä: http://katiilomaki.puheenvuoro.uusi...-kielen-osaajia
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 16-09-2013, 15:37   #570
По-душка
ненасытная юзерша
 
Аватар для По-душка
 
Сообщений: 10,297
Проживание: все там же
Регистрация: 26-10-2003
Status: Offline
Minulta kysyttiin hiljattain, onnistuuko minun kauttani kulttuurierojen opettaminen. Kieltämättä houkutteleva ehdotus, mutta rahkeeni eivät riitä. Tietääkö joku jonkun, joka on hyvä tässä asiassa eli pystyisi kertomaan suomalaisille, miksi venäläiset käyttäytyvät erilailla kuin suomalaiset?

-----------------
Hymyily on toiseksi paras asia, jonka huulilla voi tehdä.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 16-09-2013, 21:16   #571
perpetuum mobile
Пользователь
 
Сообщений: 3,903
Проживание:
Регистрация: 07-12-2012
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от По-душка
Minulta kysyttiin hiljattain, onnistuuko minun kauttani kulttuurierojen opettaminen. Kieltämättä houkutteleva ehdotus, mutta rahkeeni eivät riitä. Tietääkö joku jonkun, joka on hyvä tässä asiassa eli pystyisi kertomaan suomalaisille, miksi venäläiset käyttäytyvät erilailla kuin suomalaiset?

se kuuluisa "venäläinen sielu" lol
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 16-09-2013, 21:48   #572
leijona3
Пользователь
 
Аватар для leijona3
 
Сообщений: 25,491
Проживание: Suomi
Регистрация: 30-10-2006
Status: Offline
Red face

Цитата:
Сообщение от По-душка
Minulta kysyttiin hiljattain, onnistuuko minun kauttani kulttuurierojen opettaminen. Kieltämättä houkutteleva ehdotus, mutta rahkeeni eivät riitä. Tietääkö joku jonkun, joka on hyvä tässä asiassa eli pystyisi kertomaan suomalaisille, miksi venäläiset käyttäytyvät erilailla kuin suomalaiset?

Venäläisiä tapoja
Venäjällä täytyy aina teititellä vieraita ihmisiä.
Venäläinen ei hämmästy tai loukkaannu yllättävistä vieraista eikä itse välttämättä soita ja ilmoita tulostaan.
Venäläiset antavat mielellään lahjoja ja etenkin kukkia tuodaan usein.
Älä kuitenkaan koskaan vie venäläiselle ystävällesi parillista määrää kukkia, sillä se tietää huonoa onnea.
Venäläisissä asunnoissa ei ole postiluukkua eikä nimeä ovessa vaan pelkkä numero, joten on parasta muistaa tarkka osoite vierailulle mennessä. Postilokerot ovat yleensä talon ala-aulassa ja niissä on vain numero.
Puhelimeen vastataan yleensä sanomalla vain ”allo -алло ”, ”da – да” tai ”kuuntelen – слушаю”. Harvemmin ilmoitetaan oma nimi-
Monet venäläiset ovat hyvin taikauskoisia ja luottavat selvännäkijöihin, ennustajiin ja ihmeparantajiin.
Esim. ei saa viiheltää sisätiloissa. Kun venäläinen on lähdössä matkalle ja laukut on pakattu, hän istahtaa hetkeksi. Tämä toimitus ikään kuin suojelee onnettomuuksilta matkan aikana.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 16-09-2013, 22:25   #573
По-душка
ненасытная юзерша
 
Аватар для По-душка
 
Сообщений: 10,297
Проживание: все там же
Регистрация: 26-10-2003
Status: Offline
Kiitos näistä. Tarkoitin, onko kenellä tuttua, joka voisi pitää suomalaisille luennon/kurssin kulttuurieroista.

-----------------
Hymyily on toiseksi paras asia, jonka huulilla voi tehdä.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 16-09-2013, 22:27   #574
leijona3
Пользователь
 
Аватар для leijona3
 
Сообщений: 25,491
Проживание: Suomi
Регистрация: 30-10-2006
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от По-душка
Kiitos näistä. Tarkoitin, onko kenellä tuttua, joka voisi pitää suomalaisille luennon/kurssin kulttuurieroista.

Entä sinä itse?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 16-09-2013, 22:29   #575
По-душка
ненасытная юзерша
 
Аватар для По-душка
 
Сообщений: 10,297
Проживание: все там же
Регистрация: 26-10-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от leijona3
Entä sinä itse?

Kuten aikaisemmin totesin, rahkeeni eivät riitä.

-----------------
Hymyily on toiseksi paras asia, jonka huulilla voi tehdä.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 17-09-2013, 17:05   #576
BiBi
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от По-душка
Minulta kysyttiin hiljattain, onnistuuko minun kauttani kulttuurierojen opettaminen. Kieltämättä houkutteleva ehdotus, mutta rahkeeni eivät riitä. Tietääkö joku jonkun, joka on hyvä tässä asiassa eli pystyisi kertomaan suomalaisille, miksi venäläiset käyttäytyvät erilailla kuin suomalaiset?


Цитата:
Сообщение от leijona3
Venäläisiä tapoja...

Suomessa on melko paljon sellaisia kirjoja, joissa suomalaiset kirjailijat ja toimittajat ihmettelevät, ihailevat tai muuten kuvaavat venäläisiä tapoja sekä arki- että business-elämässä omalta näkökulmalta. Äkkiä on tullut muistiin sellaisia opuksia kuten "Tak ili kak?" ja "Hulluja nuo venäläiset".

Tätä viimeistä on kirjoittanut Anna-Lena Laurén, ja on kirjoittanut hauskasti ja ennakkoluulottomasti. Lukaissut sen. Jostakin kuulin, että kirja oli jopa venäjännetty ja sai suosiota Venäjällä sen hyvän huumorin ja rehellisyyden ansiosta.

Toinen ehdoton suosikkini on Mato Valtonen (ex. Leningrad Cowboys). Hän on upea juontaja ja luennoitsija sekä kokenut ja Venäjää tunteva viennin asiantuntija.

Ajattelin vain että tämän tyyppiset luennoitsijat olisivat ihan jees.

Последнее редактирование от BiBi : 17-09-2013 в 17:46.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 17-09-2013, 21:46   #577
avanta
Пользователь
 
Аватар для avanta
 
Сообщений: 6,048
Проживание:
Регистрация: 19-02-2006
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от По-душка
Kiitos näistä. Tarkoitin, onko kenellä tuttua, joka voisi pitää suomalaisille luennon/kurssin kulttuurieroista.

Helsingissä asuva Marina Vituhnovskaja-Kauppala on erikoistunut tähän aihealueeseen.

-----------------
"Меня хвалили великое множество раз, и я всегда смущался; я каждый раз чувствовал, что можно было сказать больше." (Марк Твен)

Самый хороший учитель в жизни — опыт. Берет, правда, дорого, но объясняет доходчиво!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 18-09-2013, 00:59   #578
Sergio
Шаман
 
Аватар для Sergio
 
Сообщений: 861
Проживание: Vantaa
Регистрация: 15-08-2013
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от По-душка
Kuten aikaisemmin totesin, rahkeeni eivät riitä.


Jos sinun rahkeet eivät riitä, niin tuskin keneen muun... Tietenkin olet oikeassa. Sellaiseen proektiin tarvitaan erittäin osavaa ihminen...
sellainen supliikkimestari... vähän niin kuin venäjänkielinen Sarasvuo...

Последнее редактирование от Sergio : 18-09-2013 в 02:36.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 18-09-2013, 11:04   #579
По-душка
ненасытная юзерша
 
Аватар для По-душка
 
Сообщений: 10,297
Проживание: все там же
Регистрация: 26-10-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от BiBi
Suomessa on melko paljon sellaisia kirjoja, joissa suomalaiset kirjailijat ja toimittajat ihmettelevät, ihailevat tai muuten kuvaavat venäläisiä tapoja sekä arki- että business-elämässä omalta näkökulmalta. Äkkiä on tullut muistiin sellaisia opuksia kuten "Tak ili kak?" ja "Hulluja nuo venäläiset".

Tätä viimeistä on kirjoittanut Anna-Lena Laurén, ja on kirjoittanut hauskasti ja ennakkoluulottomasti. Lukaissut sen. Jostakin kuulin, että kirja oli jopa venäjännetty ja sai suosiota Venäjällä sen hyvän huumorin ja rehellisyyden ansiosta.

Toinen ehdoton suosikkini on Mato Valtonen (ex. Leningrad Cowboys). Hän on upea juontaja ja luennoitsija sekä kokenut ja Venäjää tunteva viennin asiantuntija.

Ajattelin vain että tämän tyyppiset luennoitsijat olisivat ihan jees.

Rakas BiBi! Kiitos näistä vinkeistä. Välitän tämän tiedon asiakkaalle.
En ole lukenut mainitsemiasi kirjoja. Kannattaako lukea?

-----------------
Hymyily on toiseksi paras asia, jonka huulilla voi tehdä.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 18-09-2013, 11:06   #580
По-душка
ненасытная юзерша
 
Аватар для По-душка
 
Сообщений: 10,297
Проживание: все там же
Регистрация: 26-10-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от avanta
Helsingissä asuva Marina Vituhnovskaja-Kauppala on erikoistunut tähän aihealueeseen.

Kiitos rakas avanta! Googlasin ja sain sellaisen käsityksen, että hän on tehnyt tutkimustyötä tällä saralla. Pitääkö hän myös luentoja?

-----------------
Hymyily on toiseksi paras asia, jonka huulilla voi tehdä.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 18-09-2013, 11:08   #581
По-душка
ненасытная юзерша
 
Аватар для По-душка
 
Сообщений: 10,297
Проживание: все там же
Регистрация: 26-10-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Sergio
Jos sinun rahkeet eivät riitä, niin tuskin keneen muun... Tietenkin olet oikeassa. Sellaiseen proektiin tarvitaan erittäin osavaa ihminen...
sellainen supliikkimestari... vähän niin kuin venäjänkielinen Sarasvuo...

Niinpä.

-----------------
Hymyily on toiseksi paras asia, jonka huulilla voi tehdä.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 18-09-2013, 11:52   #582
avanta
Пользователь
 
Аватар для avanta
 
Сообщений: 6,048
Проживание:
Регистрация: 19-02-2006
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от По-душка
Kiitos rakas avanta! Googlasin ja sain sellaisen käsityksen, että hän on tehnyt tutkimustyötä tällä saralla. Pitääkö hän myös luentoja?

Pitää, ainakin muutamaa vuotta sitten olen käynyt hänen luennoilla.

-----------------
"Меня хвалили великое множество раз, и я всегда смущался; я каждый раз чувствовал, что можно было сказать больше." (Марк Твен)

Самый хороший учитель в жизни — опыт. Берет, правда, дорого, но объясняет доходчиво!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 18-09-2013, 12:08   #583
Olka
Pro et Contra
 
Аватар для Olka
 
Сообщений: 59,883
Проживание: Mualiman napa
Регистрация: 10-11-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от BiBi
Toinen ehdoton suosikkini on Mato Valtonen (ex. Leningrad Cowboys). Hän on upea juontaja ja luennoitsija sekä kokenut ja Venäjää tunteva viennin asiantuntija.


Hän on todellakin upea luennoitsija, yksi parhaimmista ketä olen tavannut ja tosiaan tietää Venäjästä ja venäläisistä paljon.
Tuli mieleen yksi hänen luento missä hän kertoi LC ja venäjän armejan kuoron yhteistyöstä. Hän kysyi suomalaisilta: "Arvatkaa, miten me - joku tuntematon bändi Suomesta, saimme suuri ja mahtava armejan kuoro puolellemme?"
Salissa oli hiljaista... ja Mato jatkoi, nauraen "Me kysyimme heiltä lähdettekö mukaan?"
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 18-09-2013, 18:56   #584
BiBi
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от По-душка
Rakas BiBi! Kiitos näistä vinkeistä. Välitän tämän tiedon asiakkaalle.
En ole lukenut mainitsemiasi kirjoja. Kannattaako lukea?


Moikka kaikille! "Tak ili kak" on suunnattu lähellä business-ihmisille, jotka matkustavat Venäjälle ja pitävät neuvotteluja, kauppoja paikallisten kanssa. Kirjassa on paljon konkreettisia esimerkkejä miten käyttäydytään neuvotteluissa ja vapaamuotoisissa keskusteluissa, miksi venäläiset tekevät silloin juuri sitä ja juuri näin mitä tekevät ja miten siihen pitäisi reagoida. Kutsuisin sitä kirjaa mainioksi perusoppaaksi venäjän liikettä aloittelijoille.

Toinen mainitsemani kirja on ehkä enemmän inhimillisempi, sydämellisempi ja sympaattisempi. Laurén on asunut pitkää Venäjällä, hänen katse venäläisiin ja heidän tapoihinsa on enemmän sisältä, venäläisestä ”hruschovka”-keittiöstä kuin siivotusta ja koristellusta olkkarista. Samalla oli hauskaa lukea miten suomalaiset nuoret naiset suhtautuvat venäläisiin miehiin. Anna-Lena on kuvaillut suteensa venäläiseen poikaystäväänsä pehmeästi ja varovasti mutta samalla hyvällä huumorilla huomaamassa kaikki hassuja ja suomalaisin silmin omituisia miesten tapoja.

Цитата:
Сообщение от Olka
Hän on todellakin upea luennoitsija, yksi parhaimmista ketä olen tavannut ja tosiaan tietää Venäjästä ja venäläisistä paljon...


Olka, olen täsmälleen samaa mielta! Muistan, kun hätäisesti ja kiihtyneenä yritin kaivata kännykkäni taskusta heti Maton luennon aloittamisen jälkeen. Päätin silloin heti että tällaista ajatuslentoa ehdottomasti täytyy äänittää…
…Kännykässäni on paljon ääniteitä, vapaa tilaa on niukasti, mutten aio poistaa sieltä Valtosen showta.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 18-09-2013, 19:29   #585
Sergio
Шаман
 
Аватар для Sergio
 
Сообщений: 861
Проживание: Vantaa
Регистрация: 15-08-2013
Status: Offline
Rohkenen tännekin laittaa linkin minun juuri syntyneelle nettisivulle. Versio on raaka ja muokkausvaiheessa. Saa haukkua ja arvostella. Onko liikaa tekstiä ja asiatonta? Pitääkö rakentaa koko homma eri tavalla? Kaikki mielipeteet ovat tervetulleita.

Ottakaa huomioon se fakta, että olen tietenkin enemmän tulkki kuin kääntäjä.

http://www.tulkkifinlander.fi/index.htm
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 18-09-2013, 20:39   #586
BiBi
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Sergio, kun tarjoat tulkkauspalvelua myös ulkomaalla niin pitäisikö esittää asiakkaille työaikakorvausten periaatteet? Viittaus johonkin TESiin? Muulloin veloitettaessa työmatkaltasi pelkkä tulkkaustunteja olet liian halpa.
Ja jos sulla on asiakaspalautteet, niin niitäkin olis hyvä esittää.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 18-09-2013, 20:56   #587
Sergio
Шаман
 
Аватар для Sergio
 
Сообщений: 861
Проживание: Vantaa
Регистрация: 15-08-2013
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от BiBi
Sergio, kun tarjoat tulkkauspalvelua myös ulkomaalla niin pitäisikö esittää asiakkaille työaikakorvausten periaatteet? Viittaus johonkin TESiin? Muulloin veloitettaessa työmatkaltasi pelkkä tulkkaustunteja olet liian halpa.
Ja jos sulla on asiakaspalautteet, niin niitäkin olis hyvä esittää.


Kyllä, hyvä pointti. Tulkkauksia ulkomailla ei paljon ollut. Ja ne mitä oli tietenkin sovittiin erikseen...
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 19-09-2013, 09:56   #588
Nefertiti
Светлая
 
Аватар для Nefertiti
 
Сообщений: 6,204
Проживание:
Регистрация: 04-09-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Sergio
Rohkenen tännekin laittaa linkin minun juuri syntyneelle nettisivulle. Versio on raaka ja muokkausvaiheessa. Saa haukkua ja arvostella. Onko liikaa tekstiä ja asiatonta? Pitääkö rakentaa koko homma eri tavalla? Kaikki mielipeteet ovat tervetulleita.

Ottakaa huomioon se fakta, että olen tietenkin enemmän tulkki kuin kääntäjä.

http://www.tulkkifinlander.fi/index.htm


minä lisäisin vielä jonkun kuvan yhteystiedot -sivulle, muuten ovat vähän liian miesmaiset sivut

tämä lause kuulosta jotenkin oudolta mun korviin "Русский язык родной, но считаю, что финский тоже родной. " ja hinnasto puuttu ven kielisestä versiosta

-----------------
Я не червонец, чтобы всем нравиться. (Бунин)

У Нефертити было две нефертитьки, неферпопка и неферпипка...
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 19-09-2013, 09:58   #589
D_F
Пользователь
 
Аватар для D_F
 
Сообщений: 5,408
Проживание: регулярно
Регистрация: 12-05-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Nefertiti
minä lisäisin vielä jonkun kuvan yhteystiedot -sivulle, muuten ovat vähän liian miesmaiset sivut

joku ruusupuskan kuva ja sydämiä ympräi sivua.... mitä kuuluu?

-----------------
бестолковый словарь
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 19-09-2013, 10:00   #590
Nefertiti
Светлая
 
Аватар для Nefertiti
 
Сообщений: 6,204
Проживание:
Регистрация: 04-09-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от D_F
joku ruusupuskan kuva ja sydämiä ympräi sivua.... mitä kuuluu?


ajattelin lähinnä oma kuva sinne :P

mitäs tässä.. elämä jatkuu, uusi suunnitelmia on kauheasti.. toivottavasti kaikki onnistuu mitäs itselle?

-----------------
Я не червонец, чтобы всем нравиться. (Бунин)

У Нефертити было две нефертитьки, неферпопка и неферпипка...
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 19-09-2013, 12:29   #591
Olka
Pro et Contra
 
Аватар для Olka
 
Сообщений: 59,883
Проживание: Mualiman napa
Регистрация: 10-11-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Sergio
Kyllä, hyvä pointti. Tulkkauksia ulkomailla ei paljon ollut. Ja ne mitä oli tietenkin sovittiin erikseen...


Kannattaa laittaa puh.numero kansainväliseen muotoon: +358 ..... , varaltaan jos joku asiakas soittaa vaikka Venäjältä.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 19-09-2013, 13:49   #592
Nefertiti
Светлая
 
Аватар для Nefertiti
 
Сообщений: 6,204
Проживание:
Регистрация: 04-09-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Olka
Kannattaa laittaa puh.numero kansainväliseen muotoon: +358 ..... , varaltaan jos joku asiakas soittaa vaikka Venäjältä.


ven. kielisellä sivulla on laitettu tollain.. en tiedä onko tarpeellista suomen kielisellä sivulla.. mutta ei siitä haittaakan ole

-----------------
Я не червонец, чтобы всем нравиться. (Бунин)

У Нефертити было две нефертитьки, неферпопка и неферпипка...
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 19-09-2013, 14:14   #593
Olka
Pro et Contra
 
Аватар для Olka
 
Сообщений: 59,883
Проживание: Mualiman napa
Регистрация: 10-11-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Nefertiti
ven. kielisellä sivulla on laitettu tollain.. en tiedä onko tarpeellista suomen kielisellä sivulla.. mutta ei siitä haittaakan ole


Aivan, ei tarvi sitten Olen samaa mieltä sun kanssa kuvasta ja hinnastosta ven.kieliselle sivulle.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 19-09-2013, 14:25   #594
По-душка
ненасытная юзерша
 
Аватар для По-душка
 
Сообщений: 10,297
Проживание: все там же
Регистрация: 26-10-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Sergio
Rohkenen tännekin laittaa linkin minun juuri syntyneelle nettisivulle. Versio on raaka ja muokkausvaiheessa. Saa haukkua ja arvostella. Onko liikaa tekstiä ja asiatonta? Pitääkö rakentaa koko homma eri tavalla? Kaikki mielipeteet ovat tervetulleita.

Ottakaa huomioon se fakta, että olen tietenkin enemmän tulkki kuin kääntäjä.

http://www.tulkkifinlander.fi/index.htm

Alla on muutama kommenttini:

1. ”Tarjoan monipuolista ja joustavaa tulkkaus- ja [U]käännöspalvelua[U]….” (lause näyttää jotenkin tutulta )
”Vahvuuteni tulkkina…” Loogista olisi myös kertoa vahvuuksistasi kääntäjänä kun kerran tarjoat myös käännöspalveluja.

2. Teksti vaatii lisämuokkaamista ja hiomista. Esim. luettelomuotoisessa tekstissä pitää pyrkiä siihen, että virkkeet ovat rakenteeltaan samankaltaisia.
Eli ei näin:
- Viiden vuoden kokemus tulkkausalalla.
- Hyvä osaaminen ja ammattimaisuus.
- Asioimistulkin tutkinto suoritettu.
- Monet asiakkaat ovat olleet sitä mieltä, että olen erittäin hyvä ja ammattitaitoinen tulkki (asiakaspalaute).
- Olen empaattinen ihminen ja pystyn huomioimaan jokaisen ihmisen ja arkaluonteiset tilanteet.

Vaan näin:
- Viiden vuoden kokemus tulkkausalalla
- Hyvä osaaminen ja ammattitaito
- Asioimistulkin tutkinto
- Korkea asiakastyytyväisyys
- Empaattisuus ja tilannehallinta/tilannetaju/ystävällisyys tms.

Tiedoksesi: luettelomaisessa tekstissä ei käytetä pisteitä virkkeiden lopussa.

3. Miksi hinnastosta puuttuvat käännöshinnat?

4. Jos haluat viitata hyvään asiakaspalautteeseen, pitää olla konkretiaa, esim. suosituskirjeet (kuten tässä:http://www.bitrac.fi/suositukset.html).

5. Referenssit puuttuvat. Ne olisivat hyvä osoitus kokemuksestasi. Referensseissä pitää viitata suoriin asiakkaisiin (ei näin: Vantaan poliisi, Helsingin käräjäoikeus, vaan näin: Vantaan tulkkikeskus). Selitysosassa voit toki avata työnkuvaasi eli mitä toimeksiantoja olet joutunut tekemään.

6. Eri kieliversioiden välillä ei saisi olla suuria eroja (pieni lokalisointi toki sallitaan ). Esim. miksi venäjänkielisessä versiossa ei ole hintoja? Se herättää lukijassa vähintään ihmettelyä ellei epäilyjä.

7. ”Могу быть Вашим … консультантом по любым вопросам в Финляндии.” Ohohoo! Tällaiset ”konsultit” eivät herätä paljon luottamusta.

Menestystä kotisivujen teossa!

-----------------
Hymyily on toiseksi paras asia, jonka huulilla voi tehdä.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 19-09-2013, 14:35   #595
По-душка
ненасытная юзерша
 
Аватар для По-душка
 
Сообщений: 10,297
Проживание: все там же
Регистрация: 26-10-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от BiBi
Sergio, kun tarjoat tulkkauspalvelua myös ulkomaalla niin pitäisikö esittää asiakkaille työaikakorvausten periaatteet? Viittaus johonkin TESiin? Muulloin veloitettaessa työmatkaltasi pelkkä tulkkaustunteja olet liian halpa.

Sergio on ymmärtääkseni nykyään yrittäjä eli hän saa hinnoitella palvelunsa vapaasti. Mitkään TESit eivät häntä sido. Ja jos hän on halpa, sehän on vain hyvä asiakkaalle.

Nykyään julkishallinnon järjestämissä kilpailutuksissa on yleensä vain yksi valintakriteeri: halvin hinta. Laatu ei merkitse enää mitään.

-----------------
Hymyily on toiseksi paras asia, jonka huulilla voi tehdä.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 19-09-2013, 15:00   #596
Musja
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от По-душка

Nykyään julkishallinnon järjestämissä kilpailutuksissa on yleensä vain yksi valintakriteeri: halvin hinta. Laatu ei merkitse enää mitään.


Onks se totta?
Kamala, prkle..
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 19-09-2013, 20:15   #597
Sergio
Шаман
 
Аватар для Sergio
 
Сообщений: 861
Проживание: Vantaa
Регистрация: 15-08-2013
Status: Offline
No niin, odotin tietenkin По-душка-n murskaavaa tuomiota ja nyt se tuli... Vitsi, vitsi. Tietenkin olen tosi iloinen rakentavasta kritiikistä, vinkeistä ja sinun mielipiteestä...

1. Pitäiskö muokata ja muuttaa se eka lause? (törmäsin netissä siihen useasti... ) En ole kääntäjä. (korostan sitä aina) Siksi en voi rehvastella sillä ja tuoda näytille jotain olemattomia vahvuuksia.

2. No niin, heti näkee ammattilaisen. Moitteet laitan suomalaiselle ystävälle... hän rakensi sivun, ja aina kehuskelee, että on aina ollu vahva äidinkielessä...

3. Kyllä, hinnat laitetaan. Samat kuin suomalaisessa versiossa. Tulkkaukset Venäjällä (mahdolliset...) täytyy miettiä erikseen...

4.5.6 - kehitellään...

7. Poistetaan. Taisi olla yliammuntaa...

Последнее редактирование от Sergio : 19-09-2013 в 22:01.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 19-09-2013, 20:19   #598
Sergio
Шаман
 
Аватар для Sergio
 
Сообщений: 861
Проживание: Vantaa
Регистрация: 15-08-2013
Status: Offline
Red face

Цитата:
Сообщение от Musja
Onks se totta?
Kamala, prkle..


Näin on. Kentällä törmää vääryyksiin... Surullista ja harmittaa... jos ei sanois v- sanalla... Mutta tämä on raaka todellisuus ja nykypäivä...
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 19-09-2013, 20:29   #599
Sergio
Шаман
 
Аватар для Sergio
 
Сообщений: 861
Проживание: Vantaa
Регистрация: 15-08-2013
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от По-душка
Sergio on ymmärtääkseni nykyään yrittäjä eli hän saa hinnoitella palvelunsa vapaasti. Mitkään TESit eivät häntä sido. Ja jos hän on halpa, sehän on vain hyvä asiakkaalle.

Nykyään julkishallinnon järjestämissä kilpailutuksissa on yleensä vain yksi valintakriteeri: halvin hinta. Laatu ei merkitse enää mitään.


Ei ihan näin. Minulla ei ole omaa yritystä, mutta on yrittäjän vapaus... Mielestäni en polje hintoja. (jotkut sortuu siihen) Tutkin markkinoita ja asetin oman realistisen tuntiveloituksen tulkkauksissa...
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 19-09-2013, 23:14   #600
Sergio
Шаман
 
Аватар для Sergio
 
Сообщений: 861
Проживание: Vantaa
Регистрация: 15-08-2013
Status: Offline
Jännä juttu. Tulkkasin tänään eräässä asianajotoimistossa. Kaikki meni hyvin ja asiakkaat olivat erittäin tyytyväisiä. Loppuvaiheessa asianajaja kysyi miksi laskutan vähemmän kuin jotkut toiset tulkkausfirmat. Kympin vähemmän. Viittasin kilpailuun. No, jos näin on ni voin pistää laskuun lisää sen kympin, jos sopii. Ja näin sovittiin. Mistä sais lisää näin hyviä asiakkaita?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Ответ


Опции темы Поиск в этой теме
Поиск в этой теме:

Расширенный поиск
Опции просмотра Оценка этой теме
Оценка этой теме:

Ваши права в разделе
Вы не можете создавать темы
Вы не можете отвечать на сообщения
Вы не можете прикреплять файлы
Вы не можете редактировать сообщения

vB коды Вкл.
[IMG] код Вкл.
HTML код Выкл.



» Объявления на Doska.fi

» Галерея Финляндии

» Реклама на Doska.fi

» Реклама на Russian.fi


Часовой пояс GMT +3, время: 21:47.

Russian.fi - Финляндия по-русски © Suomitech Oy, 2002-2024 При использовании материалов с сайта указание ссылки на russian.fi обязательно