Вернуться   Финляндия по-русски » Жизнь в Финляндии » Suomenkielinen keskustelupalsta
Логин
Пароль

Ответ
 
Опции темы Поиск в этой теме Оценить тему Опции просмотра
Old 30-09-2004, 22:20   #1
Harri
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Baltianvenalaiset.

Mikä tässä tilanteessa nyt oikein perimmiltään mättää? Etenkin Latviassa, mutta ei Eestinkään tilanne nyt kaikinpuolin normaalilta aina vaikuta.
Kenen asenteessa on eniten korjattavaa? Vai onko Latviassa yksikertaisesti vain liikaa venäläisiä?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 12-10-2004, 14:15   #2
Irkku
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Harri
siis mikä tilanne? voisitko kertoa tarkemmin? mitä sua kiinnostaa?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 12-10-2004, 15:41   #3
Antz
 
Аватар для Antz
 
Сообщений: 745
Проживание: Espoo
Регистрация: 09-05-2003
Status: Offline
Harri
baltianvenäläiset...
se mitä tapahtuu Latviassa ja Virossa voi kuvailla yhdellä sanalla. Marazm...
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 12-10-2004, 15:45   #4
Irkku
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Antz
nyt sinäkin, mitä tapahtuu?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 12-10-2004, 20:40   #5
East
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Antz
haha oikeasti
hyvin sanottu
mä oon latviasta
Harri
mitäs tarkoitat kun sanot "Vai onko Latviassa yksikertaisesti vain liikaa venäläisiä?" ?!!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 12-10-2004, 20:56   #6
XtreamCat
РУССКИЙ
 
Аватар для XtreamCat
 
Сообщений: 14,450
Проживание: моLniЯ
Регистрация: 04-02-2004
Status: Offline
Harri
Se on bulssia. Eikä muuta. Latvia haluu oman kielen monopolian, mutta keinöt ovat tylsiä.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 14-10-2004, 23:10   #7
Harri
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
East
mitäs tarkoitat kun sanot "Vai onko Latviassa yksikertaisesti vain liikaa venäläisiä?" ?!!

No kun Virossa ja Latviassa on enemmän venäläisiä kuin Liettuassa ja Liettuassa tuntuu olevan vähiten kahnausta. Muistaakseni siellä on alle 10% ja kaikki saivat kai automaattisesti kansalaisuuden 90-luvun alussa. Koska en ihmeemmin käy Virossa tai Latviassa, niin on melkein pakko turvautua Delfin tms. uutisten lukemiseen pitääkseni yllä edes jonkinlaista yleissivistystä lähinaapureiden tapahtumista ja kommentit virolaisten/latvialaisten ja venäläisten kesken on kuin Marsista ja Venuksesta. Lihulan monumentti nyt viimeisimpänä esimerkkinä.

XtreamCat
Latvia haluu oman kielen monopolian, mutta keinöt ovat tylsiä.

Onko mielestäsi latvialaisilla oikeus omaan kieleen ja kulttuuriin?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 15-10-2004, 21:17   #8
Ralphie
Moderaattori
 
Аватар для Ralphie
 
Сообщений: 2,312
Проживание: Свой дом
Регистрация: 14-04-2004
Status: Offline
Itse olen Latviasta ja olen seurannut jo pitkään surullista tilannetta kotimaassani. Mielestäni, molemmat osapuolet ovat oikeassa. Latvian alkuperäisväestö (lue: latvialaiset) haluavat (tottakai) päästä Venäjä-leimastaan ja vahvistaa oman kansallisen identiteetinsä, mutta ne keinot.. Voi juma, siellä nyt todella sorretaan venäjänkielisiä ihmisiä! Se, että kouluja halutaan sulkea jo näin lyhyellä aikavälillä on todella kohtuutonta. Esim. Virossa asiat ovat hoidettu paremmin - siellä siirtymäaika on jatkettu vuoteen 2010, muistaakseni. Jotkut latvialaiset poliitikot vihaavat kaikkea Venäjään liittyvää sanan varsinaisessa merkityksessä + molemmat osapuolet tulkitsevat Latvian miehitystä eri lailla. Se on surullista.. koska tyhmäkin ymmärtää, että nyky-Latviassa ei enää ole miehittäjiä vaan venäjänkielisiä latvialaisia, joiden osuus koko Latvian väestöstä on huomattava. Kuitenkin kansalaisen perusoikeudet heiltä halutaan riistää keinolla millä hyvänsä.

Itselläni on venäjänkielinen (latvialainen) äiti ja täysin latvialainen isä. Voi niitä aikoja kun kaikki elivät sovussa! Tai siis suht sovussa, ilmassa on aina ollut pientä nahinaa. Itselläni oli kaveripiirissäni sekä latvialaisia että venäläisiä ja mielestäni nykypäivänäkin suurin osa ihmisistä suhtautuu asioihin suvaitsevalla tavalla (mediassa sitä ei kerrota), mutta hallituksessa istuu todella typeriä russofobia-latvialaisia. Onneksi sentään urheilussa ja nuorten keskuudessa tälläistä vihaa esiintyy suhteellisen harvoin. Esim. Latvian lätkämaajoukkueen venäjänkieliset pelaajat ovat kaikkien nuorten (ja latvialaisten) todellisten latkäfanien (kuten myös minä!) sydämissä eikä sillä ole väliä pelaako maajoukkueessa venäjänkielinen latvialainen vai täysin latvialainen. Viime vuosina tosin Neuvostoliiton paidassa kaksi MM-kultaa voittanut, Arturs Irbe, on ollut kriittinen venäläisiä kohtaan ja se on valitettavaa, koska Irbe on edelleen monen nuoren esikuva.

Toivottavasti asenteet vielä muuttuvat ja Latvia jatkaa kehitystään entistä suvaitsevaisempana.

Rozentals-seura on suomi-latvia-ystävyysseura
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 18-03-2005, 00:13   #9
Ralphie
Moderaattori
 
Аватар для Ralphie
 
Сообщений: 2,312
Проживание: Свой дом
Регистрация: 14-04-2004
Status: Offline
Tuoreessa Voima-lehdessä on ihan mielenkiintoinen artikkeli nykytilanteesta Latviassa: Euroopan Alien.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 21-03-2005, 22:42   #10
ne delo
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
todellisuus on, että (puhun Virosta) siinä asuu noin 300 000 eivirolaista ja ne ei lähde Virosta mihinkään (ei, yksinkertaisesti, ole paikka mihin lähtisi). Se on fakta ja se tulee olemaan, mutta virolaiset (sekä kansa, että poliitinen johto) elää ikään kuin sitä faktaa ei olisi olemassa. Nykyviron aatteellinen peruslähtökohta on Viron vanhan tasavallan jatkuminen, huomaamatta siitä mitä oli tapahtunut välissä. Eli vähän niin kuin historiallinen aikakone! No, eihän se toimii todellisuudessa.

Nyt Virossa pikku-hilja ruvetaan tajuamaan, ettei aikakonetta ole vielä keksitty, mutta Latviassa tuntuu siltä, että vielä uskotaan!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 21-03-2005, 22:57   #11
ne delo
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Kyllä, voisin sanoa, että se sai alkuun venäjänkielisten liiallisuudesta. Pelättiin sitä, mihin niiden äänioikeus vie ja muuten tunnelma oli: "nehän ovat miehittäjiä, ei niillä mitään oikeuksiä pitais olla!".

Mutta niin kuin sanotaan: aika korjaa, on vain vaikea poliitikoille myontää omia lapsellisuuksia.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 08-06-2005, 14:32   #12
Inger
Registered User
 
Аватар для Inger
 
Сообщений: 81
Проживание:
Регистрация: 08-03-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от ne delo
Kyllä, voisin sanoa, että se sai alkuun venäjänkielisten liiallisuudesta. Pelättiin sitä, mihin niiden äänioikeus vie ja muuten tunnelma oli: "nehän ovat miehittäjiä, ei niillä mitään oikeuksiä pitais olla!".

Mutta niin kuin sanotaan: aika korjaa, on vain vaikea poliitikoille myontää omia lapsellisuuksia.


Ennen Viron itsenäistymistä pidetiin kansanäänistys, jossa osallistuivat kaikki, sekä virolaiset että venäjänkieliset. Enemistö venäjänkielisestä väestöstä äänesti itsenäistymisen puolesta, se mitä tapahui itsenäistymisen jälkeen oli heille pettymys. monet kuitenkin onnistuivat saada Viron kansalaisuutta - jotkut automaatisesti, koska aikoina allekirjoitivat ns. "vihreä kortti": Isamaa Liiton tapa kerätä aaniä; jotkut saivat kansalaisuutta vanhimpien kautta, esim. jos joku vanhimmista on virolainen lapsetkin automaatisesti ovat virolaisia vaikka eivät osa sanakaan viroksi. Eli nyt jo Virossa on valtava osa viron kansalaisita venäjänkieliset eikä he aihuttuvat ongelmia ja he muut, jotka eivat saaneet kansalaisuutta ovat Virolle ongelma juuri sen takia että heillä ei ole sitä kansalaisuutta!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 08-06-2005, 15:54   #13
Лягушка-путеш.
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Unhappy Kiperä kysymys.

Цитата:
Сообщение от Inger
... Enemistö venäjänkielisestä väestöstä äänesti itsenäistymisen puolesta, se mitä tapahui itsenäistymisen jälkeen oli heille pettymys. monet kuitenkin onnistuivat saada Viron kansalaisuutta - jotkut automaatisesti, koska aikoina allekirjoitivat ns. "vihreä kortti": Isamaa Liiton tapa kerätä aaniä; jotkut saivat kansalaisuutta vanhimpien kautta, esim. jos joku vanhimmista on virolainen lapsetkin automaatisesti ovat virolaisia vaikka eivät osa sanakaan viroksi. Eli nyt jo Virossa on valtava osa viron kansalaisita venäjänkieliset eikä he aihuttuvat ongelmia ja he muut, jotka eivat saaneet kansalaisuutta ovat Virolle ongelma juuri sen takia että heillä ei ole sitä kansalaisuutta!


Kyllä, vaikka monta vuotta on mennyt, mutta se tekee kipeä.
Nimenomaan se, että yhtenä kauniina päivänä ”yks, kaks” ja minusta ja minun lapsestani tulivat ”muukalaiset”.
Molemmat maat heittivät meidät (venäjänkieliset) laidan yli. Kuten Venäjä niin Virokin.
Kyllä, minä itse olin itsenäistymisen puolesta, vain sitä syystä, että minun mielestäni ”helpompi pitää järjestys pienissä maassa, kuin isoissa”. Ja antaisin itsenäisyyttä kaikille maalle, jotka siitä haluavat.
Mutta, valitettavasti, koskaan en ollut aktiivisena äänestäjänä.
Ja sinä aikana, kun meidän kaupungissa annettiin ne ”vihreät kortit” olin yksinhuoltajana äitiyslomalla, minulla kerta kaikkia ei ollut aika muihin paitsi lapsen hoitamiseen.
No… Kuten Venäjällä sanotaan ”Ei olisi onnea, mutta epäonnea on auttanut” (karkea käännös)
”Не было бы счастья, да несчастье помогло”.
Voi olla, että sen ansiosta minä ja minun pojat asumme Suomessa ja olemme nyt Europan kansalaiset.
Mutta kysymys jäi ja polttaa edelleen
Miksi molemmat maat heittivät meidät (venäjänkieliset) laidan yli?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 12-06-2005, 17:03   #14
Peccy
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Sopeutumista

Цитата:
Сообщение от Лягушка-путеш.
Kyllä, vaikka monta vuotta on mennyt, mutta se tekee kipeä.
Nimenomaan se, että yhtenä kauniina päivänä ”yks, kaks” ja minusta ja minun lapsestani tulivat ”muukalaiset”.
Molemmat maat heittivät meidät (venäjänkieliset) laidan yli. Kuten Venäjä niin Virokin.
Kyllä, minä itse olin itsenäistymisen puolesta, vain sitä syystä, että minun mielestäni ”helpompi pitää järjestys pienissä maassa, kuin isoissa”. Ja antaisin itsenäisyyttä kaikille maalle, jotka siitä haluavat.
Mutta, valitettavasti, koskaan en ollut aktiivisena äänestäjänä.
Ja sinä aikana, kun meidän kaupungissa annettiin ne ”vihreät kortit” olin yksinhuoltajana äitiyslomalla, minulla kerta kaikkia ei ollut aika muihin paitsi lapsen hoitamiseen.
No… Kuten Venäjällä sanotaan ”Ei olisi onnea, mutta epäonnea on auttanut” (karkea käännös)
”Не было бы счастья, да несчастье помогло”.
Voi olla, että sen ansiosta minä ja minun pojat asumme Suomessa ja olemme nyt Europan kansalaiset.
Mutta kysymys jäi ja polttaa edelleen
Miksi molemmat maat heittivät meidät (venäjänkieliset) laidan yli?



Meniköhän tämä oikein?



Näin minä tämän Baltian venäläisten asian ymmärrän

Venäläisen vähemmistön pitää sopeutua elämään Eestin, Latvian ja Liettuan (kuten myös Suomen) valtaenemmistön kanssa. Omaksua riittävästi kieli, kulttuuri. Hakea kansalaisuutta. Olla mukana rakentamassa sitä yhteiskuntaa. Olla siinä tasavertaisena mukana.

Valtaväestön ja varsinkin hallitusten pitää olla mukana tukemassa venäläisen väestön pyrkimystä. Näin siitä asiasta tulee jotain kunnollista.
Nuoret "venäläiset" ovat oivaltaneet tämän. Tottakai, he jotka osaavat jo paikallista kieltä, eikä heidän kansallisuuden vaihdosta ole ongelmaa.

Mutta myös vanhemman väestön pitää ymmärtää se, että Baltian maissa halutaan pitää kiinni omasta kansallisesta identiteetistään. He haluavat olla omaa kansaansa. Samalla kuitenkin hyväksytään historia. Vähemmistö voi olla mukana rakentamassa uutta Baltiaa.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 12-06-2005, 17:14   #15
Ralphie
Moderaattori
 
Аватар для Ralphie
 
Сообщений: 2,312
Проживание: Свой дом
Регистрация: 14-04-2004
Status: Offline
Jep, aika hyvin oivalsit

Eesti = suomeksi Viro.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 18-06-2005, 20:03   #16
Peccy
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
En hirmu hyvin ymmärrä!

Цитата:
Сообщение от Ralphie
Jep, aika hyvin oivalsit

Eesti = suomeksi Viro.


En ymmärrä näitä nappuloita venäjäksi kovin hyvin.
Yritän.

Olen luvannut eestiläisille kauan sitten, että en enää ikinä puhu virolaisista kansalaisista. Puhun aina eestiläisistä. Ainoastaan suomalaiset puhuvat Virosta, virolaisista. Kaikissa kielissä puhutaan Eesti, Estland, Estonia. Ainoastaan suomalaiset puhuvat Virosta. Se on Suomen kielen virhe. Eestiläiset kokevat sen loukkauksena.

Tervis! Eesti rahvas!

Meniköhän oikein?

Koshka Ressu!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 18-06-2005, 20:07   #17
Xena
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от Ralphie

Eesti = suomeksi Viro.


Kysenalaista, muuten....ihan kuin kutsuisi Suomea Savoksi
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 18-06-2005, 20:09   #18
D_F
Пользователь
 
Аватар для D_F
 
Сообщений: 5,408
Проживание: регулярно
Регистрация: 12-05-2003
Status: Offline
Peccy, mitenköhän menettlet venäläisten kohdalla?

-----------------
бестолковый словарь

Последнее редактирование от D_F : 18-06-2005 в 20:12.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 18-06-2005, 20:12   #19
D_F
Пользователь
 
Аватар для D_F
 
Сообщений: 5,408
Проживание: регулярно
Регистрация: 12-05-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Xena
Kysenalaista, muuten....ihan kuin kutsuisi Suomea Savoksi

ei ole kysenalaista, vaan SUOMEN kieltä. siitä käytin talven aikana keskustelua muutamissa suomenkielisissä sanomalehdissä.

-----------------
бестолковый словарь
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 18-06-2005, 20:50   #20
Xena
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от D_F
ei ole kysenalaista, vaan SUOMEN kieltä. siitä käytin talven aikana keskustelua muutamissa suomenkielisissä sanomalehdissä.


En väitä vastaan, горячий финский парень, mutta kysenalaista on se, miten oikea on suomen kielessä käyttämä Viro sana. Sitäkään polemisoidaan jo vuosia kielitietelijöiden keskuudessa.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 18-06-2005, 21:36   #21
teekkari
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от Peccy
En ymmärrä näitä nappuloita venäjäksi kovin hyvin.
Yritän.

Olen luvannut eestiläisille kauan sitten, että en enää ikinä puhu virolaisista kansalaisista. Puhun aina eestiläisistä. Ainoastaan suomalaiset puhuvat Virosta, virolaisista. Kaikissa kielissä puhutaan Eesti, Estland, Estonia. Ainoastaan suomalaiset puhuvat Virosta. Se on Suomen kielen virhe. Eestiläiset kokevat sen loukkauksena.

Tervis! Eesti rahvas!

Meniköhän oikein?

Koshka Ressu!


Olen opiskellut viroa virolaisen opettajan johdolla. Tämä virolainen opettaja kertoi että maan nimi on suomeksi Viro. Oletko Ressu sitä mieltä, että virolaisten tulee opettaa meille miten suomea puhutaan? Miksi he muuten sanovat maatamme Soomeksi, jos kerran oikea nimi on Suomi?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 18-06-2005, 21:38   #22
D_F
Пользователь
 
Аватар для D_F
 
Сообщений: 5,408
Проживание: регулярно
Регистрация: 12-05-2003
Status: Offline
se on vakiintunt käytäntö (siitä tuli säänt&#246. ja vaikka käydäänkin, niin en usko, että mitään sen kummempaa tapahtuu.

-----------------
бестолковый словарь
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 20-06-2005, 14:32   #23
Reijo
Пользователь
 
Аватар для Reijo
 
Сообщений: 3,254
Проживание: Laukaa
Регистрация: 04-01-2004
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Harri
East
mitäs tarkoitat kun sanot "Vai onko Latviassa yksikertaisesti vain liikaa venäläisiä?" ?!!

No kun Virossa ja Latviassa on enemmän venäläisiä kuin Liettuassa ja Liettuassa tuntuu olevan vähiten kahnausta. Muistaakseni siellä on alle 10% ja kaikki saivat kai automaattisesti kansalaisuuden 90-luvun alussa. Koska en ihmeemmin käy Virossa tai Latviassa, niin on melkein pakko turvautua Delfin tms. uutisten lukemiseen pitääkseni yllä edes jonkinlaista yleissivistystä lähinaapureiden tapahtumista ja kommentit virolaisten/latvialaisten ja venäläisten kesken on kuin Marsista ja Venuksesta. Lihulan monumentti nyt viimeisimpänä esimerkkinä.

XtreamCat
Latvia haluu oman kielen monopolian, mutta keinöt ovat tylsiä.

Onko mielestäsi latvialaisilla oikeus omaan kieleen ja kulttuuriin?

Onko venäläiset susta parempi ,kuin baltialaiset?Miks Venäjällä ei kuka opiskelee eestia,mutta virolaiselle kotimaalla pakko osaa venäjää?Niitä venäläjsiä ,jotka oppivat maan kieli ja histori Baltiassa ei kuka ahdistaa,niillää on samat oikeukset ,kuin muilla kansalaisilla.
Miks kaikki ,mitä on muissa maissa on itseselvä ,Baltiassa pitais olla toisella tavalla?Koska ne olivat Neuvostoliitossa-eivät ole enää...On hyvä suomen sanalasku"..Maassa maan tavalla,tai pois maassa"

-----------------
Viimeinen Kirjasalon puolustaja.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 21-06-2005, 14:54   #24
Ralphie
Moderaattori
 
Аватар для Ralphie
 
Сообщений: 2,312
Проживание: Свой дом
Регистрация: 14-04-2004
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Peccy
Olen luvannut eestiläisille kauan sitten, että en enää ikinä puhu virolaisista kansalaisista. Puhun aina eestiläisistä. Ainoastaan suomalaiset puhuvat Virosta, virolaisista. Kaikissa kielissä puhutaan Eesti, Estland, Estonia. Ainoastaan suomalaiset puhuvat Virosta. Se on Suomen kielen virhe. Eestiläiset kokevat sen loukkauksena.


Typerä pointti. Se ei ole mikään virhe. Viro on suomeksi Viro eikä mitään muuta. Ihmeelliset virolaiset ovat ne, jotka kokevat tuon loukkauksena. Ehkä tunnet vääriä tyyppejä.

Samalla mm. Ruotsi, Venäjä ja Yhdysvallat voisivat julistaa Suomelle vähintään kauppasaarron tuosta julmasta kieliopillisesta "loukkauksesta"..
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 30-06-2005, 14:08   #25
chushka
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Mikä vika on Eestin, Latvian ja Liettuan (kuten myös Suomen) kielessä, kulttuurissä jo sitä täytyy tyrkittää kaikkille kuin joku myrkky. Ei sitä kuka jaksa sietää...
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Ответ


Опции темы Поиск в этой теме
Поиск в этой теме:

Расширенный поиск
Опции просмотра Оценка этой теме
Оценка этой теме:

Ваши права в разделе
Вы не можете создавать темы
Вы не можете отвечать на сообщения
Вы не можете прикреплять файлы
Вы не можете редактировать сообщения

vB коды Вкл.
[IMG] код Вкл.
HTML код Выкл.



» Объявления на Doska.fi

» Галерея Финляндии

» Реклама на Doska.fi

» Реклама на Russian.fi


Часовой пояс GMT +3, время: 07:53.

Russian.fi - Финляндия по-русски © Suomitech Oy, 2002-2024 При использовании материалов с сайта указание ссылки на russian.fi обязательно