Вернуться   Финляндия по-русски » Жизнь в Финляндии » Suomenkielinen keskustelupalsta
Логин
Пароль

Ответ
 
Опции темы Поиск в этой теме Рейтинг: Рейтинг темы: Голосов - 3, средняя оценка - 5.00. Опции просмотра
Old 12-01-2006, 07:16   #61
DIK
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от maxa
Привет vaan kaikille! Jostain täytyy aloittaa, ja minä aloitan postitukseni tällä foorumilla kertomalla, että olen uusi täällä. Löysin foorumin aiemmin ja rekisteröidyin, mutta nyt vasta rohkaistun kirjoittamaan jotakin. Ensin suomeksi, ja myöhemmin ehkä venäjäksi.

Olen äidinkieleltäni suomalainen, opiskellut venäjää koulussa ja yliopistolla jonkin verran, käyttänyt sitä jopa työssä melkein 10 vuotta sitten. Muutin pois Suomesta muutama vuosi sitten, ja asun nyt Australiassa. Täälläkin on venäläisiä, totta kai, mutta en ole tutustunut kehenkään, koska heitä ei asu minun lähelläni eikä liiku siellä missä minä liikun. Venäjää osasin aikanaan melko hyvinkin, mutta nyt alkaa taito ruostumaan kun ei sille ole ollut oikein käyttöä. NTV:n uutiset kyllä voisi katsoa aamupäivisin - tai siis nauhoittaa katsottavaksi, mutta eipä tule sitä tehtyä. Eikä ole tullut venäläisiinkään ystäviin pidettyä yhteyttä juuri lainkaan mitä nyt kerran vuodessa С Новым Годом sanotaan sähköpostin välityksellä.

Onkohan täällä foorumissa ketään Venäjän Kauko-Idästä, Vladivostokin aikavyöhykkeeltä? Aasian puolelta edes? Olisi vain kiva tavata "naapureita". No, muitakin tietysti on kiva tavata. Vaikutatte kaikki foorumilaiset ihan kivoilta mitä olen ehtinyt teihin tutustumaan tekstienne kautta.

Yritttä käydä enemmäan venajankielisija palstoja, niin et unohda kieli, tervetuloa! Ainakin mä en tiedä ketään Kauko-Idästä, mutta kotoisin löytyy!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 12-01-2006, 07:26   #62
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от DIK
Yritttä käydä enemmäan venajankielisija palstoja, niin et unohda kieli, tervetuloa! Ainakin mä en tiedä ketään Kauko-Idästä, mutta kotoisin löytyy!


Kiitos! Kyllä varmaan jossain vaiheessa alankin kirjoittamaan myös venäjäksi (en kyllä lupaa, mutta ... ).
Oletko itse kauko-idästä?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 14-01-2006, 22:07   #63
Eki_fin
Нещадящий времени
 
Аватар для Eki_fin
 
Сообщений: 128
Проживание: Turku
Регистрация: 08-12-2005
Status: Offline
Onnittelut "MAXA"

Цитата:
Сообщение от maxa
Kiitos! Kyllä varmaan jossain vaiheessa alankin kirjoittamaan myös venäjäksi (en kyllä lupaa, mutta ... ).
Oletko itse kauko-idästä?


Hei. Löysin tuoreimman viestisi

(Привет от чайника! По-моему, в принципе, всё-равно, кто там будет. Реальная власть - нет у президента, а где-то у других. Мне vaalikone посеветоавл "Ha - Ha". И не плохо....)

toiselta palstalta. Mutta koska en osaa kirjoittaa venäjäksi, vastaan tällä palstalla.

Niin, että onnittelut siitä, että olet alkanut kirjoittaa venäjäksi!

Millä paikkakunnilla suomalaisia asuu Austaraliassa? Miten vietitti (suomalaista?) joulua?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 14-01-2006, 22:33   #64
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Eki_fin
Niin, että onnittelut siitä, että olet alkanut kirjoittaa venäjäksi!


Kiitos! Vaikka onkin aika vaikeaa vuosien jälkeen muistaa sanoja ja kielioppia, päätin kokeilla. Ei ole ainakaan vielä kukaan haukkunut pystyyn kömpelön kielen takia. Venäläinen kymmensormijärjestelmäkin on vielä näköjään muistissa vaikka opettelin sen yli 10 v sitten.

Цитата:
Сообщение от Eki_fin
Millä paikkakunnilla suomalaisia asuu Austaraliassa?


Eniten varmaan Brisbanessa, sitten myös Sydneyssä ja Melbournessa. 1970-luvun alussa pienessä Mount Isan kaivoskaupungissa pohjoisessa oli 10% väestöstä suomalaisia. Paikallisen kaljabaarin tiskikin oli nimeltään Mannerhein-linja. Nyt ovat vanhat kaivosmiehet ja sokerinleikkaajat kuolleet tai muuttaneet Brisbaneen, jossa on suomalainen lepokoti Finlandia Village.

Цитата:
Сообщение от Eki_fin
Miten vietitti (suomalaista?) joulua?


Hyvin lämpimästi ja laiskasti. Joulu on meillä parasta kesää ja lomakauden alku joten vähän kuin Juhannus. Suomalaisia torttuja ja ruotsalaisia pipareita tuli syötyä, mutta mitään isompia jouluruokia ei

Australiansuomalaisista muuten saa lisätietoa www.dundernews.com
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 14-01-2006, 23:42   #65
По-душка
ненасытная юзерша
 
Аватар для По-душка
 
Сообщений: 10,297
Проживание: все там же
Регистрация: 26-10-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от maxa
Täälläkin on venäläisiä, totta kai, mutta en ole tutustunut kehenkään, koska heitä ei asu minun lähelläni eikä liiku siellä missä minä liikun.

Цитата:
Сообщение от maxa
No, on täällä kyllä ihan kohtuullisesti suomalaisia, varsinkin isoissa kaupungeissa. Yhteisiä juttujakin on vaikka kuinka. Tosin minä en kovin paljoa osallistu suomalaisten toimintaan. Muutama suomalainen tuttu on ja se toistaiseksi riittää.

Venäläisiin et ole tutustunut, etkä ole paljon tekemisissä suomalaisten kanssa. Ketkä sitten kuuluvat ystäväpiiriisi? Vai oletko erakkotyypi? Vaimon ja muutaman suomalaisen seura on ihan riittävä yhdistelemä seurustelutarpeitesi tyydyttämiseen.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 15-01-2006, 01:33   #66
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от По-душка
Venäläisiin et ole tutustunut, etkä ole paljon tekemisissä suomalaisten kanssa. Ketkä sitten kuuluvat ystäväpiiriisi? Vai oletko erakkotyypi? Vaimon ja muutaman suomalaisen seura on ihan riittävä yhdistelemä seurustelutarpeitesi tyydyttämiseen.


Olen sellainen "puolierakko" niin kuin moni suomalainen on (ehkä venäläinen myös, ainakin kun vertaa esim. italiaisiin), eli viihdyn paljon yksinäni, mutta ystäviä toki myös tarvitsen. Oikeasti mulla on vaimo paras ystävä, ja hänen kanssa puhutaan paljon (englanniksi). No, vaimo ehkä sanoisi, että tietokone on mun rakastettu .

Suomea puhuakseni, paitsi roikun netissä, pidän yhteyttä suomalaisiin ystäviin ja tuttuihin. Monet heistä ovat hyvin iäkkäitä, joten kuulen paljon juttuja siitä, mitä siirtolaisen elämä on ollut ennen joskus 50-60-luvulla. Ja suomalaisten hautajaisia on sitten usein myös ikävä kyllä.

Suurin osa meidän ystävistä on kuitenkin "australialaisia" eli ihmisiä, jotka ovat syntyneet täällä, mutta joiden vanhemmat ovat tulleet tänne joko euroopasta tai aasiasta tai sitten he ovat itse muuttaaneet jostain. Ero Suomeen täällä onkin se, että melkein jokaisella on juuret jossain muualla kuin täällä ja jenkkeihin verrattuna he tuntevat nuo juuret ja ovat niistä ylpeitä. Se tekee tästä maasta oikeasti monikulttuurisen ja tuo monikulttuurisuus näkyy ihan joka asiassa arkielämässä. Eurooppalaisten lisäksi ystäviä on paljon aasialaisia. Australialaisia aboriginaaleja ei ole edes tuttavina vielä yhtään.

Eli ihan ok on seurustelusuhteiden laita... paitsi venäläisiä puuttuu. Heitä minulla on eniten ikävä. Toivon, että tulevaisuudessa saan täältä läheltä yhden tai pari venäläistä ystävää, joiden kanssa voisi välillä jutella myös venäjäksi ja vaikka tehdä kunnon suolakurkkuja ja muuta ruokaa.

Ja kun ikävästä puhutaan, Suomesta kaipaan omaisia, mutta ei ole ikävä millekään paikkakunnalle (kotipaikkoja olivat, Oulu, Jyväskylä, Helsinki, Salo). Sen sijaan kaupunki, jota kaipaan on Pietari. Siellä en ole asunut, mutta viettänyt kuitenkin paljon aikaa. Onneksi kuitenkin kuljin videokameran kanssa ja voin lievittää ikävää katselemalla Nevan rantojen talvimaisemia vanhoilta nauhoilta. Lumi onkin paljon kivempaa kun sitä katsoo telkkariruudun läpi palmujen ja banaanipuiden alla

Anteeksi, jos kuullostan epäisänmaalliselta. Kyllä minulla liehuu Suomen lippu suurina juhlapäivinä, enkä unohda sitä, että Suomi on isänmaa ja suomi äidinkieli. Kuitenkaan en halua olla koko ajan "Suomi-Suomi"-hehkutus päällä, vaan sielu kaipaa myös jotakin muuta. Aina se on kaivannut jotain venäläistä ja slaavilaista mausteeksi ja nyt on myös muita mausteita kuten kiinalaista, intialaista ja monia muita. Eiväthän ne ole suomalaisuudesta pois vaan antavat sille lisäväriä.

Последнее редактирование от maxa : 15-01-2006 в 01:59.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 15-01-2006, 01:41   #67
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Eki_fin
Mutta koska en osaa kirjoittaa venäjäksi, vastaan tällä palstalla.


Mielenkiinnosta kysyn että miksi? Luet kuitenkin venäjää?
Minullekin on tullut vaikutelma, että kaikki, jotka tänne kirjoittavat venäjää ovat joko syntyperäisiä tai sitten suomalaisia ammattilaistasoisia. Pitäisikö olla jokin "Руский участок для чaйников", jossa me tumpelot voisimme harjoitella?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 15-01-2006, 17:25   #68
По-душка
ненасытная юзерша
 
Аватар для По-душка
 
Сообщений: 10,297
Проживание: все там же
Регистрация: 26-10-2003
Status: Offline
Kiitos Maxa perusteellisesta vastauksestasi. Se herätti tietysti lisää kysymyksiä.

Цитата:
Сообщение от maxa
Oikeasti mulla on vaimo paras ystävä, ja hänen kanssa puhutaan paljon (englanniksi). No, vaimo ehkä sanoisi, että tietokone on mun rakastettu .

Vähän ristiriistainen kohta. Mielestäsi puhut vaimosa kanssa paljon, mutta puolisosi on sitä mieltä, että vietät liikaa aikaa tietokoneen kanssa. Varo liitekuvan kaltaisia tilanteita!(kopsasin tämän hauskan kuvan venäjänkieleseltä puolelta)

Цитата:
Сообщение от maxa
Monet heistä ovat hyvin iäkkäitä, joten kuulen paljon juttuja siitä, mitä siirtolaisen elämä on ollut ennen joskus 50-60-luvulla.

Luulen, että heidän mielestään silloin oli parempaa. Eikö niin?

Цитата:
Сообщение от maxa
vaikka tehdä kunnon suolakurkkuja ja muuta ruokaa.

Kaipaat venäläisiä suolakurkkuja. Mitä ruokia vielä kaipaat? Mitä ruokia aasialainen paras ystäväsi ja sinä syötte? Annatko kenties jonkun hyvän reseptin?

Цитата:
Сообщение от maxa
Ja kun ikävästä puhutaan, Suomesta kaipaan omaisia, mutta ei ole ikävä millekään paikkakunnalle

Sama täällä. Kaipaan yleensä ihmisiä, ei niinkään paikkoja.

Цитата:
Сообщение от maxa
Aina se on kaivannut jotain venäläistä ja slaavilaista mausteeksi ja nyt on myös muita mausteita kuten kiinalaista, intialaista ja monia muita.

Tästähän voi tulla aika räjähtävä seos tai kiehtova herkkuruoka.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 15-01-2006, 19:52   #69
Eki_fin
Нещадящий времени
 
Аватар для Eki_fin
 
Сообщений: 128
Проживание: Turku
Регистрация: 08-12-2005
Status: Offline
Cool Kiitos infosta!

Цитата:
Сообщение от maxa
Eniten varmaan Brisbanessa, sitten myös Sydneyssä ja Melbournessa. 1970-luvun alussa pienessä Mount Isan kaivoskaupungissa pohjoisessa oli 10% väestöstä suomalaisia. Paikallisen kaljabaarin tiskikin oli nimeltään Mannerhein-linja. Nyt ovat vanhat kaivosmiehet ja sokerinleikkaajat kuolleet tai muuttaneet Brisbaneen, jossa on suomalainen lepokoti Finlandia Village.


Australiansuomalaisista muuten saa lisätietoa www.dundernews.com



Vau - lämmin kiitos hienosta informaatiosta! En olisi arvannutkaan, miten hienosti hoidettu nettisivu austaraliansuomalaisilla onkaan. Takavuosina tutkiskelin suomalaista siirtolaisuutta lähinnä sen takia, että omia kaukaisia sukulaisia on Pohjois-Amerikassa aika paljon. Nyt se, mitä silloin asioista luin, on alkanut unohtua. Mutta Brisbane kuulosti heti tutulta, samoin kuin se Mount Isan kaivoskaupunki.

Onnea vaan eteenkin päin!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 15-01-2006, 20:37   #70
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от По-душка
Vähän ristiriistainen kohta. Mielestäsi puhut vaimosa kanssa paljon, mutta puolisosi on sitä mieltä, että vietät liikaa aikaa tietokoneen kanssa. Varo liitekuvan kaltaisia tilanteita!(kopsasin tämän hauskan kuvan venäjänkieleseltä puolelta)

Huh! Täytyy varoa! Mutta eipä niin ristiriitainen kuitenkaan. Mitä on "puhua paljon" ja olla "olla paljon yhdessä" määrittyvät eri tavalla tällaiselle puolierakolle ja aasialaiselle, joka on jatkuvati tottunut olemaan ihmisten ja hälinän ympäröimänä. Ja osa lausahduksestani on tietysti ironiaa.

Цитата:
Сообщение от По-душка
Luulen, että heidän mielestään silloin oli parempaa. Eikö niin?


En ole sellaista väitettä heiltä kuullut. Päin vastoin, he kertoivat, että 60-luvulla Australiassa oli varsin köyhää, ei ollut kaupoissakaan juuri mitään, ja työ oli raskasta. Eälkkeellä olosta he ovat todella nauttineet täällä.

Цитата:
Сообщение от По-душка
Kaipaat venäläisiä suolakurkkuja. Mitä ruokia vielä kaipaat? Mitä ruokia aasialainen paras ystäväsi ja sinä syötte? Annatko kenties jonkun hyvän reseptin?


Melkein kaikkea muuta saa paitsi kunnolla hapatettuja suolakurkkuja ja Oululaisen jälkiuunileivän kaltaista leipää. No, niitäkin saa kun itse tekee tai yrittää tehdä. Paitsi että suolakurkkuja varten ei saa koivun lehtiä. Pitäisi lähettää Suomesta kuivattuina, ja siitä eivät karanteeniviranomaiset tykkää.

Syömme todella aika tavalla eri ruokakulttuurien ruokia sekaisin. Minä teen joskus esim. intialaisittain linsseillä ja tattaripuurolla täytettyjä karjalanpiirakoita ja syödä niitä chili- tai soijakastikkeen kanssa. Kaalia käytän myös paljon, mutta syön sitä soijatuotteiden (tofu, miso, tempe) kanssa. Perunat ovat keltaisia eli intialaisittain kurkkumalla maustettuja. Mausteita saadaan paljon omasta puutarhasta, mm. pandanusta, karripuun lehtiä.
Resepteistä en tiedä, koska kokkaan yleensä näppituntumalta. Resepti täytyy yleensä kehitellä jälkeen päin muistelemalla, mitä tulikaan tehtyä.

Цитата:
Сообщение от По-душка
Tästähän voi tulla aika räjähtävä seos tai kiehtova herkkuruoka.


Niihän se on elämässä monien asioiden laita
Paitsi ruuan suhteen, pätee myös muiden asioiden. Meillä esimerkiksi joulukoristeet ovat osittain länsimaisia mutta osittain kiinalaisia Uuden Vuoden koristeita. Vahinko vain ettei ole pakkasukkonukkea ja punaista joulukuusen tähteä lisätä joukkoon.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 15-01-2006, 21:27   #71
AlinaR
лучше Алинарчик
 
Аватар для AlinaR
 
Сообщений: 4,355
Проживание: artami
Регистрация: 23-10-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от maxa
Syömme todella aika tavalla eri ruokakulttuurien ruokia sekaisin. Minä teen joskus esim. intialaisittain linsseillä ja tattaripuurolla täytettyjä karjalanpiirakoita ja syödä niitä chili- tai soijakastikkeen kanssa .

tattaripuurolla täytetyt karjalanpiirakat...naaam, täytyy kokeilla joskus, kiitos vinkistä.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 15-01-2006, 22:03   #72
По-душка
ненасытная юзерша
 
Аватар для По-душка
 
Сообщений: 10,297
Проживание: все там же
Регистрация: 26-10-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от maxa

Syömme todella aika tavalla eri ruokakulttuurien ruokia sekaisin. Minä teen joskus esim. intialaisittain linsseillä ja tattaripuurolla täytettyjä karjalanpiirakoita ja syödä niitä chili- tai soijakastikkeen kanssa. Kaalia käytän myös paljon, mutta syön sitä soijatuotteiden (tofu, miso, tempe) kanssa. Perunat ovat keltaisia eli intialaisittain kurkkumalla maustettuja. Mausteita saadaan paljon omasta puutarhasta, mm. pandanusta, karripuun lehtiä.
Resepteistä en tiedä, koska kokkaan yleensä näppituntumalta. Resepti täytyy yleensä kehitellä jälkeen päin muistelemalla, mitä tulikaan tehtyä.

Rohkeita ratkaisuja kieltämättä.

Цитата:
Сообщение от maxa

Niihän se on elämässä monien asioiden laita
Paitsi ruuan suhteen, pätee myös muiden asioiden.

Myös yhteisten lasten suhteen?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 15-01-2006, 22:14   #73
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от AlinaR
tattaripuurolla täytetyt karjalanpiirakat...naaam, täytyy kokeilla joskus, kiitos vinkistä.


Kokeile ihmeessä Samoin ohrapuuro on hyvää, sehän taitaa olla se alkuperäinen täyte. Riisiähän ei Karjalassa ole kasvanut, joten sen käyttö on myöhempää perua. Ja sitten sekoitukset ovat hyviä kuten tuo linssit-tattari, tattari-villiriisi, tattari-kaali ...
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 15-01-2006, 22:18   #74
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от По-душка
Rohkeita ratkaisuja kieltämättä.


No, joo, minulle ainakin hyviä ratkaisuja. Entä omasi? Millainen kulttuurinen sekoitus sinä По-душка olet?

Цитата:
Сообщение от По-душка
Myös yhteisten lasten suhteen?


Niitä ei meillä ole eikä ilmeisesti tulekaan, joten vaikutuksemme tuleviin sukupolviin on vain välillistä: kummilapset, sukulaisten ja tuttavien lapset.

Niin, ja syy siihen, ettei tule vaikka haluttaisiin, ei ole tuo sinun yllä näyttämäsi pilakuvan kaltainen
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 15-01-2006, 22:19   #75
AlinaR
лучше Алинарчик
 
Аватар для AlinaR
 
Сообщений: 4,355
Проживание: artami
Регистрация: 23-10-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от maxa
Kokeile ihmeessä Samoin ohrapuuro on hyvää, sehän taitaa olla se alkuperäinen täyte. Riisiähän ei Karjalassa ole kasvanut, joten sen käyttö on myöhempää perua. Ja sitten sekoitukset ovat hyviä kuten tuo linssit-tattari, tattari-villiriisi, tattari-kaali ...


wow, vinkit vaan paranee, olen jo vesi kielellä ja minusta olisi hurjan kivaa ja ystävällistä jos vaivauduisit kirjoittamaan edes yhden tattaritäytteisen reseptin....pliiiiiisss. Olen kiireinen nainen kokeillakseen uusia juttuja ja kun kokkaan jotain uutta ja kiehtovaa niin yleensä käytän resepteja.

Последнее редактирование от AlinaR : 15-01-2006 в 22:22.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 15-01-2006, 22:24   #76
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Eki_fin
Takavuosina tutkiskelin suomalaista siirtolaisuutta lähinnä sen takia, että omia kaukaisia sukulaisia on Pohjois-Amerikassa aika paljon. Nyt se, mitä silloin asioista luin, on alkanut unohtua.


Minua on erityisesti sykähdyttänyt Matti Kurikan tarina. Tunnetko? Hän oli 1800-luvun lopun utopistisosialisteja, joka kannattajineen lähti Pohjois-Australiaan perustamaan ihanneyhteiskuntaa. Kokeilu epäonnistui, mutta hän yritti uudelleen Pohjois-Amerikassa, jossa edelleenkin on olemassa hänen perustamansa Sointula.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 15-01-2006, 22:31   #77
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от AlinaR

wow, vinkit vaan paranee, olen jo vesi kielellä ja minusta olisi hurjan kivaa ja ystävällistä jos vaivauduisit kirjoittamaan edes yhden tattaritäytteisen reseptin....pliiiiiisss. Olen kiireinen nainen kokeillakseen uusia juttuja ja kun kokkaan jotain uutta ja kiehtovaa niin yleensä käytän resepteja.


No, voinhan mä yrittää myöhemmin kun teen jotain, mutta hei, kokeile vain rohkeasti. Ei se ruuanlaitto niin haudanvakavaa puhaa ole. Jos epäonnistuu niin anna koiralle! Tattari on niillekin terveellinen valkuaisen lähde.

Osaathan hauduttaa tattaripuuron joko uunissa tai styroksilaatikossa? Teet vain sitä vähän normaalia enemmän ja sen mitä et syö, annat jähtyä huoneenlämmössä kannen alla ja vähän ennen leipomista panet jääkaappin. Sitten vain normaali karjalanpiirakan kuoritaikina (ruis-ohra, voi laittaa vähän vehnää tai spelttiä mukaan myös).

No, yritän reseptiä laittaa joskus, ainakin linkkejä.

No, nyt on maanantai-aamu meillä ja töihinmenon aika. 2 tunnin aamulenkki tuli jo tehtyä koiran kanssa.

Hyvää yötä teille Suomeen
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 15-01-2006, 23:14   #78
По-душка
ненасытная юзерша
 
Аватар для По-душка
 
Сообщений: 10,297
Проживание: все там же
Регистрация: 26-10-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от maxa
No, joo, minulle ainakin hyviä ratkaisuja. Entä omasi? Millainen kulttuurinen sekoitus sinä По-душка olet?

Olen ruoanlaitossa aika konservatiivinen. Välillä iskee kokeiluinto, jonka seurauksena saattaa syntyä miellyttäviä (tai sitten vähemmän miellyttävi&#228 makuelämyksiä. Kirjoituksesi herättivät minussa kokeiluinnon uudestaan...

Mitä tulee minun kulttuuriseen sekoitukseeni, voin sanoa, että olen neuvostokasvatti, joka on asunut viimeiset 37 % elämästään Suomessa.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 16-01-2006, 00:10   #79
По-душка
ненасытная юзерша
 
Аватар для По-душка
 
Сообщений: 10,297
Проживание: все там же
Регистрация: 26-10-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от maxa
No, nyt on maanantai-aamu meillä ja töihinmenon aika. 2 tunnin aamulenkki tuli jo tehtyä koiran kanssa.

Hyvää yötä teille Suomeen


Minkä rotuinen koira teilla on? Varmaan joku metsästyskoira, joka vaatii paljon liikuntaa. Teetkö aina niin pitkiä aamulenkkejä?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 16-01-2006, 06:40   #80
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от По-душка
Minkä rotuinen koira teilla on? Varmaan joku metsästyskoira, joka vaatii paljon liikuntaa. Teetkö aina niin pitkiä aamulenkkejä?


Ei ole metsästyskoira vaan australiankarjakoira, ei mikään sukutaululla varustettu rotukoira vaan kuolemantuomiolta pelastettu adoptiokoira, sellainen suomenpystykorvan kokoinen ja värinen otus. Ei se niin paljoa liikuntaa tarvitse, mutta kyllä se siitä tykkää. Minun omalle sielulle ja ruumille se aamulenkki on tärkeä. Nousen ylös jo neljän viiden välillä sitä varten. Se on parempi mennä aamulla kun illalla on liian kuuma. En minä kyllä aina kahden tunnin lenkkejä tee. Riippuu vähän siitä miten aikaisin jaksaa herätä ja millä tuulella on, mutta kyllä minä melkein joka päivä teen 1 - 3 tunnin lenkin. Sauvat on tietysti mukana useimmiten.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 16-01-2006, 06:51   #81
DIK
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от maxa
Mielenkiinnosta kysyn että miksi? Luet kuitenkin venäjää?
Minullekin on tullut vaikutelma, että kaikki, jotka tänne kirjoittavat venäjää ovat joko syntyperäisiä tai sitten suomalaisia ammattilaistasoisia. Pitäisikö olla jokin "Руский участок для чaйников", jossa me tumpelot voisimme harjoitella?

Helpompi perustaja uusi Teema "Руский участок для чaйников", kuin hakea uusi Palstaa, koska se liian monimutkainen! Onnea!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 16-01-2006, 06:53   #82
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от По-душка
Olen ruoanlaitossa aika konservatiivinen. Välillä iskee kokeiluinto, jonka seurauksena saattaa syntyä miellyttäviä (tai sitten vähemmän miellyttävi&#228 makuelämyksiä. Kirjoituksesi herättivät minussa kokeiluinnon uudestaan...


Tulin tässä miettineeksi tuota kokeiluasiaa ruuanlaitossa. Väittävät, että naiset ovat konservatiivisempia siinä. Johtuukohan siitä, että naisilla on kovemmat paineet: mies ja lapset odottavat ruokaa ja ovat kiukkuisia jos se on erilaista kuin mihin ovat tottuneet. Miehellä taas ei ole noita paineita, ei ainakaan kotikokilla. Siksi voi olla luova ja kokeileva. En tiedä, tulipahan vain tuo mieleen? Minä olin jo teini-iässä innokas ruuanlaittaja ja kokeilija niin että perhe kielsi minua laittamasta heille ruokaa. He kun olivat niin konservatiivisia, ettei saanut olla reseptissä pienintäkään muutosta, eikä mitään uusia ruokia, ei ainakaan kasviksia.

Цитата:
Сообщение от По-душка
Mitä tulee minun kulttuuriseen sekoitukseeni, voin sanoa, että olen neuvostokasvatti, joka on asunut viimeiset 37 % elämästään Suomessa.


Hmmm... tunteeko neuvostokasvatti kaikkien neuvostokansojen ruokaperinteet ? Ei varmasti, eikä varmaan kaikkia tapojakaan.
Nyt olet jo sitten niin suomalaistunut, ettei puheestakaan erota taustaasi?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 16-01-2006, 07:02   #83
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от DIK
Helpompi perustaja uusi Teema "Руский участок для чaйников", kuin hakea uusi Palstaa, koska se liian monimutkainen! Onnea!


Vai onkohan sittenkin helpoin tunkea vain muiden mukaan ja yrittää parhaansa virheitä pelkäämättä?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 16-01-2006, 07:13   #84
DIK
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Цитата:
Сообщение от maxa
Vai onkohan sittenkin helpoin tunkea vain muiden mukaan ja yrittää parhaansa virheitä pelkäämättä?

Ilman muuta! Ja minäkin teen virhejta suomeksi! Harjojtelu paras tapa oppia kielija.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 16-01-2006, 07:38   #85
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от DIK
Ilman muuta! Ja minäkin teen virhejta suomeksi! Harjojtelu paras tapa oppia kielija.


Hyvinhän sinä jo kirjoitat, ja ymmärrät vielä paremmin. Milloin olet aloittanut suomen opiskelun?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 16-01-2006, 14:05   #86
По-душка
ненасытная юзерша
 
Аватар для По-душка
 
Сообщений: 10,297
Проживание: все там же
Регистрация: 26-10-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от maxa
Ei ole metsästyskoira vaan australiankarjakoira, ei mikään sukutaululla varustettu rotukoira vaan kuolemantuomiolta pelastettu adoptiokoira, sellainen suomenpystykorvan kokoinen ja värinen otus. Ei se niin paljoa liikuntaa tarvitse, mutta kyllä se siitä tykkää. Minun omalle sielulle ja ruumille se aamulenkki on tärkeä. Nousen ylös jo neljän viiden välillä sitä varten. Se on parempi mennä aamulla kun illalla on liian kuuma. En minä kyllä aina kahden tunnin lenkkejä tee. Riippuu vähän siitä miten aikaisin jaksaa herätä ja millä tuulella on, mutta kyllä minä melkein joka päivä teen 1 - 3 tunnin lenkin. Sauvat on tietysti mukana useimmiten.

Minusta herääminen neljän viiden aikaan on sankariteko. Olet siis aikamoinen sankari silmissäni. Kulkeeko koirasi vapaana kun sauvakävelet? Muuten, kuinka yleistä Australiassa on sauvakävely? Onhan se suomalainen keksintö.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 16-01-2006, 14:11   #87
По-душка
ненасытная юзерша
 
Аватар для По-душка
 
Сообщений: 10,297
Проживание: все там же
Регистрация: 26-10-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от maxa
Minä olin jo teini-iässä innokas ruuanlaittaja ja kokeilija niin että perhe kielsi minua laittamasta heille ruokaa. He kun olivat niin konservatiivisia, ettei saanut olla reseptissä pienintäkään muutosta, eikä mitään uusia ruokia, ei ainakaan kasviksia.

Teini-iässäsi alkanut viaton kokeiluhalu johti sinut maapallon toiselle puolelle.
Näin on marjat.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 16-01-2006, 17:05   #88
Eki_fin
Нещадящий времени
 
Аватар для Eki_fin
 
Сообщений: 128
Проживание: Turku
Регистрация: 08-12-2005
Status: Offline
Matti Kurikka ja muut...

Цитата:
Сообщение от maxa
Minua on erityisesti sykähdyttänyt Matti Kurikan tarina. Tunnetko? Hän oli 1800-luvun lopun utopistisosialisteja, joka kannattajineen lähti Pohjois-Australiaan perustamaan ihanneyhteiskuntaa. Kokeilu epäonnistui, mutta hän yritti uudelleen Pohjois-Amerikassa, jossa edelleenkin on olemassa hänen perustamansa Sointula.


Joo. Uskomattomia ne Matti Kurikan puuhat. Hän taisi pienen porukkansa kanssa asua siellä Australiassa teltoissa? Kaikesta päättömyydestä huolimatta naiset kuulemma tykkäsivät tuon äijän maailmankuvasta. Sinne Sointulaan (joku saari Vancouverin edustalla) kai valikoitui kokeilunhalusia ihmisiä. Omaisuuden tasan jakaminen ei oikein maittanut ainakaan sen jälkeen, kun omaisuus oli arvoltaan miinusmerkkistä.


Kymppi vetoa, että eräs tämän palstan vakiojäsen löytää kohta jonkun vitsin tai kuvan omaisuuden tasajaosta.

P D: LÖYTYISKÖ JOTAIN SANOTTAVAA OMAISUUDEN TASAJAOSTA?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 16-01-2006, 20:18   #89
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от По-душка
Minusta herääminen neljän viiden aikaan on sankariteko. Olet siis aikamoinen sankari silmissäni.


Nooo, se on vain siitä kiinni, että menee riittävän aikaisin nukkumaan. Olen sitä mieltä, ihmiselle olisi paras, ts. luonnollisinta elää auringon kanssa samaa tahtia. Meillä se on helppoa kun kesän ja talven välinen ero auringon nousu- ja laskuajoissa on alle 2 tuntia, mutta Suomessa seuraukset olisivatkin paljon hurjemmat jos kansa nukkuisi koko talviajan ja kesällä puskisi 16-tuntista työpäivää

Цитата:
Kulkeeko koirasi vapaana kun sauvakävelet? Muuten, kuinka yleistä Australiassa on sauvakävely? Onhan se suomalainen keksintö.


Kyllä koirani kulkee vapaana melkein aina. Asun alueella, jolla sellainen on mahdollista.
Sauvakävely ei ole kovin yleistä, joskin aika monet tuntevat sen. Se on uusi trendiurheilulaji nimeltään "Nordic walking". Yritys, joka sitä markkinoi, järjestää kursseja ja ohjattuja kävelyretkiä. Ja tietysti se ottaa niistä paljon rahaa. On kuulemma kallis harrastus. Minä taidan olla melkein ainoita, jotka harrastavat sitä itsekseen vapaasti.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 16-01-2006, 20:29   #90
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Eki_fin
Hän taisi pienen porukkansa kanssa asua siellä Australiassa teltoissa?


Niinpä taisi. He asuivat täällä pohjoisen tropiikissa, jossa suurimman osan vuotta voi asua melkeinpä taivasalla. Ainoastaan sadekautena joulu-maaliskuussa voi tehdä vähän tiukkaa.

Tuo paikka on vähän yli 100 kilometrin päässä meiltä, mutta en ole vielä käynyt. Ei siellä taida mitään muistomerkkiä tms. ollakaan. En ainakaan ole kuullut, että olisi.

Porukkahan teki töitä paikalliselle metsäyhtiölle. Tarkoitus oli, että jokainen antaa osan (puolet) palkastaan yhteiseen kassaan, ja niillä rahoilla sitten oli tarkoitus ostaa yhteinen maatila. Projekti päättyi riitoihin ja porukan hajoamiseen.

Цитата:
Kaikesta päättömyydestä huolimatta naiset kuulemma tykkäsivät tuon äijän maailmankuvasta.


Niinpä, eikä varmaan pelkästään naiset. Onhan edelleenkin paljon ihmisiä, jotka ovat valmiit seuramaan karismaattista johtajaa.

Цитата:
Sinne Sointulaan (joku saari Vancouverin edustalla) kai valikoitui kokeilunhalusia ihmisiä. Omaisuuden tasan jakaminen ei oikein maittanut ainakaan sen jälkeen, kun omaisuus oli arvoltaan miinusmerkkistä.



Malcolm Island . Tuo linkki on matkailumainos. Voisi olla ihan vierailun arvoinen paikka meille historiasta kiinnostuneille.

Jäämme odottelemaan sitä kommenttia

Последнее редактирование от maxa : 16-01-2006 в 20:35.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 16-01-2006, 22:30   #91
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от По-душка
Teini-iässäsi alkanut viaton kokeiluhalu johti sinut maapallon toiselle puolelle.
Näin on marjat.


Hmmm.... Eräs toinen paha tapa alkoi myös samoihin aikoihin. Vastoin perheen tahtoa aloin opiskelemaan venäjää ja tutustumaan venäläiseen kulttuuriin. Ei sitä ollut kukaan suvussa aiemmin tehnyt että alkaisi opiskelemaan tuota hirveää r*ssäkommarien kieltä ja lukemaan heidän kirjojaan (Dostojevski - kamalaa kommaripropagandaa sekin heidän mielestään ). Tuon synnin suhteen tuskin olin ainoa suomalainen "porvariskakara".

Monta vuotta kyllä yritin, että elämä olisi johtanut minut Pietariin, Moskovaan tai muualle Venäjälle ja olisi tuonut rinnalleni venäläisen naisen. Mutta niinpäs ei sitten käynytkään, vaan julma kohtalo kuljetti minut englanninkieliseen maahan keskelle anglosaksista kulttuuria, asioita, joita kohtaan minulla ei ole varsinaista "sydämen rakkautta" ollut koskaan.

Mutta enpä valita, tyytyväinen olen, että näin kävi
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 17-01-2006, 18:29   #92
~Aurora~
пришла, увидела, оценила
 
Аватар для ~Aurora~
 
Сообщений: 2,254
Проживание:
Регистрация: 31-12-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от maxa
Mielenkiinnosta kysyn että miksi? Luet kuitenkin venäjää?
Minullekin on tullut vaikutelma, että kaikki, jotka tänne kirjoittavat venäjää ovat joko syntyperäisiä tai sitten suomalaisia ammattilaistasoisia. Pitäisikö olla jokin "Руский участок для чaйников", jossa me tumpelot voisimme harjoitella?


Juu, juu tuohan on tietenkin hyvä, että suomalaiset eivät pelkää kirjoittaa täällä palstalla ja haluaisivat oppia enemmän venäjän kielestä ja myöskin venäläisista. Toivon, että meidän Ralphie voisi järjestää jotain. Mulla on semmonen tehtävä kaikkille.

Kuka sanoi (sitten mä kirjoitan venäjäksi) "Пусть отсохнет моя рука, которую заставили подписать эту бумагу." Puoli vuotta sitten hänen käsinsä on halvaantunut.

Kuka hän on ja missä tapauksessa hän sanoi tuon lauseen. Vinkki: Hän on tunnettu suomalainen.

-----------------
Через тернии к звездам.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 17-01-2006, 20:00   #93
Eki_fin
Нещадящий времени
 
Аватар для Eki_fin
 
Сообщений: 128
Проживание: Turku
Регистрация: 08-12-2005
Status: Offline
Wink Заголовок:

Цитата:
Сообщение от ~Aurora~
Juu, juu tuohan on tietenkin hyvä, että suomalaiset eivät pelkää kirjoittaa täällä palstalla ja haluaisivat oppia enemmän venäjän kielestä ja myöskin venäläisista. .


Kiva! Minä olen ihan suomalainen. Yritän oppia vähän lisää venäjää. Tällä palstalla on kivoja ihmisiä.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 17-01-2006, 20:18   #94
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от ~Aurora~
Kuka sanoi (sitten mä kirjoitan venäjäksi) "Пусть отсохнет моя рука, которую заставили подписать эту бумагу." Puoli vuotta sitten hänen käsinsä on halvaantunut.

Kuka hän on ja missä tapauksessa hän sanoi tuon lauseen. Vinkki: Hän on tunnettu suomalainen.


Hmmm, onpas vaikea. Kaikki varmaan tietävät, että Kyösti Kallio sanoi noin suomeksi antaessaan valtuudet Talvisodan päättäneisiin rauhanneuvotteluihin, mutta hankalaksi menee, jos joku suomalainen äskettäin sanoi noin venäjäksi. Jos sanoit että hänen kätensä on halvaantunut puoli vuotta sitten, se tarkoittaa, että henkilö olisi ollut elossa puoli vuotta sitten. Jos muutetaan "puoli vuotta sitten" muotoon "puolen vuoden kuluttua", silloin sopii Kyösti Kallio kuvaan. Hän halvaantui puolen vuoden kuluttua allekirjoittamisesta.

Kiitos tehtävästä! Hyvin mielenkiintoinen
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 17-01-2006, 21:41   #95
Sananjalka
Аурора Папоротникова
 
Аватар для Sananjalka
 
Сообщений: 55
Проживание: где Bы живете ?
Регистрация: 08-01-2006
Status: Offline
Lightbulb

Цитата:
Сообщение от maxa
Monta vuotta kyllä yritin, että elämä olisi johtanut minut Pietariin, Moskovaan tai muualle Venäjälle ja olisi tuonut rinnalleni venäläisen naisen. Mutta niinpäs ei sitten käynytkään, vaan julma kohtalo kuljetti minut englanninkieliseen maahan keskelle anglosaksista kulttuuria, asioita, joita kohtaan minulla ei ole varsinaista "sydämen rakkautta" ollut koskaan.

Mutta enpä valita, tyytyväinen olen, että näin kävi



Se on hyvä, etta olet tyytyväinen. Pidä kiinni aarteasta. Kyllä moni suomalainen on uneksinu venäläisesta naisista. Uneksumia tarvitaan välillä. Silti voi olla reilu.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 17-01-2006, 21:42   #96
~Aurora~
пришла, увидела, оценила
 
Аватар для ~Aurora~
 
Сообщений: 2,254
Проживание:
Регистрация: 31-12-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от maxa
Hmmm, onpas vaikea. Kaikki varmaan tietävät, että Kyösti Kallio sanoi noin suomeksi antaessaan valtuudet Talvisodan päättäneisiin rauhanneuvotteluihin, mutta hankalaksi menee, jos joku suomalainen äskettäin sanoi noin venäjäksi. Jos sanoit että hänen kätensä on halvaantunut puoli vuotta sitten, se tarkoittaa, että henkilö olisi ollut elossa puoli vuotta sitten. Jos muutetaan "puoli vuotta sitten" muotoon "puolen vuoden kuluttua", silloin sopii Kyösti Kallio kuvaan. Hän halvaantui puolen vuoden kuluttua allekirjoittamisesta.

Kiitos tehtävästä! Hyvin mielenkiintoinen


Äh, ei sulle ole vaikeeta. Hän on Kyösti Kallio. Kaksi viikkoa sitten olin Nivalassa, jossa minä tutustuin hänen elämäänsä. Hänet haudattiin Nivalan hautausmaalle.
Se tarkoittaa, että sinä ymmärrät oikein hyvin venäjän tekstiä.
Mikä ero on lauseessa "puoli vuotta sitten" ja "puolen vuoden kuluttua" ? Через полгода по-русски.


Цитата:
Сообщение от Eki_fin
Kiva! Minä olen ihan suomalainen. Yritän oppia vähän lisää venäjää. Tällä palstalla on kivoja ihmisiä.


Ja minä olen ihan venäläinen, joka on suomalaistunut. :smile: Yritän kirjoittaa enemmän suomeksi ja oppia virheistäni. Kirjoittaminen on vaikeampaa kuin puhuminen. Voi, voi.

-----------------
Через тернии к звездам.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 17-01-2006, 21:46   #97
Sananjalka
Аурора Папоротникова
 
Аватар для Sananjalka
 
Сообщений: 55
Проживание: где Bы живете ?
Регистрация: 08-01-2006
Status: Offline
Question

Цитата:
Сообщение от ~Aurora~
Juu, juu tuohan on tietenkin hyvä, että suomalaiset eivät pelkää kirjoittaa täällä palstalla ja haluaisivat oppia enemmän venäjän kielestä ja myöskin venäläisista. Toivon, että meidän Ralphie voisi järjestää jotain. Mulla on semmonen tehtävä kaikkille.

Kuka sanoi (sitten mä kirjoitan venäjäksi) "Пусть отсохнет моя рука, которую заставили подписать эту бумагу." Puoli vuotta sitten hänen käsinsä on halvaantunut.

Kuka hän on ja missä tapauksessa hän sanoi tuon lauseen. Vinkki: Hän on tunnettu suomalainen.


En tujuu sinun tehtävästä mitään. Mutta maxa tietää. Hän on viisas ja kiva. Mutta Sinulla on tosi kauniit vaatteet. Mistä olit löytänyt?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 17-01-2006, 21:47   #98
Ralphie
Moderaattori
 
Аватар для Ralphie
 
Сообщений: 2,312
Проживание: Свой дом
Регистрация: 14-04-2004
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от ~Aurora~
Toivon, että meidän Ralphie voisi järjestää jotain.


Ei minun tarvitse.. Ei muuta kuin avaatte uusia ketjuja ja keskustelette venäjäksi. Me kaikki (toivon mukaan) tuemme suomenkielisiä ystäviämme venäjän kielen opiskelussa ..

Цитата:
Сообщение от ~Aurora~
Kuka hän on ja missä tapauksessa hän sanoi tuon lauseen. Vinkki: Hän on tunnettu suomalainen.


Ei aavistustakaan..

Цитата:
Сообщение от Eki_fin
Tällä palstalla on kivoja ihmisiä.


Olen samaa mieltä kanssasi!
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 17-01-2006, 21:51   #99
~Aurora~
пришла, увидела, оценила
 
Аватар для ~Aurora~
 
Сообщений: 2,254
Проживание:
Регистрация: 31-12-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Sananjalka
En tujuu sinun tehtävästä mitään. Mutta maxa tietää. Hän on viisas ja kiva. Mutta Sinulla on tosi kauniit vaatteet. Mistä olit löytänyt?


Eikä mulla ole semmoista. Kuvassa on Aurora Karamzin. Hän on minun sankaritar.

-----------------
Через тернии к звездам.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 17-01-2006, 22:11   #100
Sananjalka
Аурора Папоротникова
 
Аватар для Sananjalka
 
Сообщений: 55
Проживание: где Bы живете ?
Регистрация: 08-01-2006
Status: Offline
Question

Цитата:
Сообщение от ~Aurora~
Eikä mulla ole semmoista. Kuvassa on Aurora Karamzin. Hän on minun sankaritar.


No, kun en tienny. Kaunis profiili ja upea puku hänellä. Voisko minun sankari olla Aypopa Папоротник? Voisin laittaa yhtä hienon puvun.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 17-01-2006, 22:29   #101
~Aurora~
пришла, увидела, оценила
 
Аватар для ~Aurora~
 
Сообщений: 2,254
Проживание:
Регистрация: 31-12-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Sananjalka
No, kun en tienny. Kaunis profiili ja upea puku hänellä. Voisko minun sankari olla Aypopa Папоротник? Voisin laittaa yhtä hienon puvun.


Nain siis. Sinun ei tarvitse laittaa pukua sankarillesi. Se on ihan kaunis ilman.

-----------------
Через тернии к звездам.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 17-01-2006, 23:17   #102
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от ~Aurora~
Se tarkoittaa, että sinä ymmärrät oikein hyvin venäjän tekstiä.
.


Joo, vielä ymmärrän, vaikka aika paljon olen jo unohtanut.

Цитата:
Сообщение от ~Aurora~
Mikä ero on lauseessa "puoli vuotta sitten" ja "puolen vuoden kuluttua" ? Через полгода по-русски.


puoli vuotta sitten = полгода тому назад (?) = six months ago
puolen vuoden kuluttua = через полгода = after six months

En kyllä ole mikään kielitieteilijä, mutta oisko noin? Otin siihen englanninkin ihan varmuuden vuoksi.



Цитата:
Сообщение от ~Aurora~
Ja minä olen ihan venäläinen, joka on suomalaistunut. :smile: Yritän kirjoittaa enemmän suomeksi ja oppia virheistäni. Kirjoittaminen on vaikeampaa kuin puhuminen. Voi, voi.


Ja me kaikki suomenkieliset täällä varmasti autamme mielellämme sinua ja muita venäjänkielisiä oppimaan lisää.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 18-01-2006, 00:23   #103
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Sananjalka
Se on hyvä, etta olet tyytyväinen. Pidä kiinni aarteasta. Kyllä moni suomalainen on uneksinu venäläisesta naisista. Uneksumia tarvitaan välillä. Silti voi olla reilu.


Totta . Mulla se oli kyllä enemmän kuin vain unelma. En ollut silloin naimisissa vaan poikamies. Matkustelin Venäjällä paljon. Pietarissa vietin joka kesä monta viikkoa tuttavaperheen luona. Perhe piti minusta kovasti. Heillä oli tyttö, jota katselin sillä silmällä. Äiti olisi halunnut meidän menevän yhteen, mutta tyttö sanoi, ettei halua koska en ole komea enkä rikas. Ystäviä kuitenkin olimme monta vuotta ja olemme edelleenkin.

No, enää en uneksi hänestä enkä kenestäkään muustakaan. Kerroinpahan vain tuon tapauksen esimerkkinä siitä, kuinka elämä joskus menee eri tavalla kun me haaveilemme tai haluamme.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 18-01-2006, 00:35   #104
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от ~Aurora~
Äh, ei sulle ole vaikeeta. Hän on Kyösti Kallio. Kaksi viikkoa sitten olin Nivalassa, jossa minä tutustuin hänen elämäänsä. Hänet haudattiin Nivalan hautausmaalle.


Varmaan kaikki minun ikäpolveni suomalaiset ovat koulussa lukeneet ja kuulleet Kyösti Kalliosta. Hänen tarinansa on hyvin liikuttava ja surullinen: Kuinka hän kärsi sodasta ja oli huolissaan suomalaisten puolesta niin, että se vei hänet hautaan ennen aikojaan. Minulla asui suku Karjalassa ja joutui lähtemään sieltä evakkoon sotaa pakoon kaksi kertaa. Ihan sama musertava suru ja huoli näkyy sen aikaisista vanhoista kirjeistä, joita olen saanut sukulaisilta luettavaksi. Myöhemmin olen myös lukenut yhtä surullisia tarinoita Venäjän puolelta, Saksasta, Japanista ... Sota on aina julma ja surullinen juttu riippumatta siitä millä puolella olet.

Последнее редактирование от maxa : 18-01-2006 в 00:37.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 18-01-2006, 00:43   #105
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Sananjalka
No, kun en tienny. Kaunis profiili ja upea puku hänellä. Voisko minun sankari olla Aypopa Папоротник? Voisin laittaa yhtä hienon puvun.


Цитата:
Сообщение от ~Aurora~
Nain siis. Sinun ei tarvitse laittaa pukua sankarillesi. Se on ihan kaunis ilman.


No, nyt minä en kyllä tiedä yhtään kenestä puhutte ??? Kuka on tämä Aypopa Папоротник?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 18-01-2006, 19:39   #106
Sananjalka
Аурора Папоротникова
 
Аватар для Sananjalka
 
Сообщений: 55
Проживание: где Bы живете ?
Регистрация: 08-01-2006
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от maxa
No, nyt minä en kyllä tiedä yhtään kenestä puhutte ??? Kuka on tämä Aypopa Папоротник?


Voi, ei se tietysti ole kukaan "Папоротник" on saniainen (Sananjalka). Minun nimimerkki


Цитата:
Сообщение от maxa
Totta . Mulla se oli kyllä enemmän kuin vain unelma. En ollut silloin naimisissa vaan poikamies. Matkustelin Venäjällä paljon. Pietarissa vietin joka kesä monta viikkoa tuttavaperheen luona. Perhe piti minusta kovasti. Heillä oli tyttö, jota katselin sillä silmällä. Äiti olisi halunnut meidän menevän yhteen, mutta tyttö sanoi, ettei halua koska en ole komea enkä rikas. Ystäviä kuitenkin olimme monta vuotta ja olemme edelleenkin.

No, enää en uneksi hänestä enkä kenestäkään muustakaan. Kerroinpahan vain tuon tapauksen esimerkkinä siitä, kuinka elämä joskus menee eri tavalla kun me haaveilemme tai haluamme.


Moni nainen ei ajattele, että sinun pitää olla komea ja rikas. No sinulla on hänestä hyvä muisto. Se kulkee sinun mukanasi koko elämän ajan. Se on yksi kaunis jalokivi. Olet viisas, kun et juuttunit siihen asiaan. Moni mies ei ole osannut solmia uutta suhdetta koskaan. Ja se on sääli.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 18-01-2006, 23:27   #107
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Sananjalka
Voi, ei se tietysti ole kukaan "Папоротник" on saniainen (Sananjalka). Minun nimimerkki


Heh heh, meninpä lankaan ja oikein kunnolla Yritin googlellakin etsiä henkilöä Аурора Папоротник. Olisi pitänyt huomata tuo sana sinun avatarisi yläpuolella. Ja olisi pitänyt huomata, että jos on Аурора, niin pitäisi olla Папоротница eikä Папоротник vai mitä? Vai pitäisikö (venäläisen ainakin) sukunimen olla Папоротникова ???

No, nyt minun pitää kyllä lopun ikääni muistaa, mitä on saniainen venäjäksi


Цитата:
Moni nainen ei ajattele, että sinun pitää olla komea ja rikas.


Eivät ainakaan kaikki. Eivät suomalaiset eivät venäläiset eivätkä edes amerikkalaiset.

Цитата:

No sinulla on hänestä hyvä muisto. Se kulkee sinun mukanasi koko elämän ajan.
Se on yksi kaunis jalokivi. Olet viisas, kun et juuttunit siihen asiaan. Moni mies ei ole osannut solmia uutta suhdetta koskaan. Ja se on sääli.


Näin on. Joskus on kyllä vaikea tietää, milloin on oikea aika päästää irti vanhasta ja hypätä uuteen. Toiset tekevät sen liian helpolla ihmissuhteissa ja toiset, kuten sanoit, eivät pääse koskaan irti menneestä.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 19-01-2006, 00:31   #108
Ralphie
Moderaattori
 
Аватар для Ralphie
 
Сообщений: 2,312
Проживание: Свой дом
Регистрация: 14-04-2004
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от maxa
Цитата:
Moni nainen ei ajattele, että sinun pitää olla komea ja rikas.


Eivät ainakaan kaikki. Eivät suomalaiset eivät venäläiset eivätkä edes amerikkalaiset.


Mä oon huomannut, että Suomessa pärjää todella hyvin pelkällä ulkonäöllä (hyvinvointiyhteiskunta), kun taas esim. Baltian maissa komeus ei enää riitä, siellä tärkeimmäksi tekijäksi (useimmiten) nousee sun ca$h mon€y -varallisuus..
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 19-01-2006, 01:31   #109
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Ralphie
Mä oon huomannut, että Suomessa pärjää todella hyvin pelkällä ulkonäöllä (hyvinvointiyhteiskunta), kun taas esim. Baltian maissa komeus ei enää riitä, siellä tärkeimmäksi tekijäksi (useimmiten) nousee sun ca$h mon€y -varallisuus..


Rippuu ulkonäöstä. Minun ulkonäölläni ei kyllä pärjännyt edes Suomessa

No, vakavasti puhuen, silloin kun on toimeentulo turvattu (juuri tuo hyvinvointiyhteiskunta), on varaa antaa tunteiden ja mieltymysten ratkaista, ja jos ei ole, niin pitää ajatella järkevästi.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 19-01-2006, 19:46   #110
Jarmo
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Miksi emme kaikki ainakin pääkaupunkiseudulla asuvat suomalaiset kokoontuisi joskus yhteen täällä asuvien venäläisten kanssa? Varmasti he haluavat tutustua meihin yhtä paljon kuin me heihin.

Tällä palstalla ilmoitus ajasta ja paikasta. Joku mukava ravintola, hyvää ruokaa, olutta, viiniä, tutustumista toisiimme ja kulttuureihimme.

Kuka ottaisi asian hoitaakseen?

Minulle voi sähköttää seppol@hotmail.com
Olen 47-v. helsinkiläinen mies, joka haluaa oppia venäjänkieltä ja tutustua Venäjään ja venäläisiin.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 19-01-2006, 19:55   #111
teekkari
Гость
 
Сообщений: n/a
Проживание:
Регистрация:
Status:
Smile

Цитата:
Сообщение от Jarmo
Miksi emme kaikki ainakin pääkaupunkiseudulla asuvat suomalaiset kokoontuisi joskus yhteen täällä asuvien venäläisten kanssa?


Tästä tulisi todella suuri tusovka.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 20-01-2006, 08:14   #112
Sananjalka
Аурора Папоротникова
 
Аватар для Sananjalka
 
Сообщений: 55
Проживание: где Bы живете ?
Регистрация: 08-01-2006
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от maxa
Heh heh, ..

Näin on. Joskus on kyllä vaikea tietää, milloin on oikea aika päästää irti vanhasta ja hypätä uuteen. Toiset tekevät sen liian helpolla ihmissuhteissa ja toiset, kuten sanoit, eivät pääse koskaan irti menneestä.


Suomen aikaa huomenta, maxa! Et varmaan huomaa minussa mitään uutta tänään... ei se mitään...

Niin, joskus tuntuu ylinvoimaiselta ratkaista, mitä pitää tehdä. Joku viisas on sanonut, että silloin pitää ottaa yksi askel ja sen jälkeen katsoa, oliko se askel oikeaan suuntaan.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 20-01-2006, 08:16   #113
Sananjalka
Аурора Папоротникова
 
Аватар для Sananjalka
 
Сообщений: 55
Проживание: где Bы живете ?
Регистрация: 08-01-2006
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Jarmo
Miksi emme kaikki ainakin pääkaupunkiseudulla asuvat suomalaiset kokoontuisi joskus yhteen täällä asuvien venäläisten kanssa? Varmasti he haluavat tutustua meihin yhtä paljon kuin me heihin.

Tällä palstalla ilmoitus ajasta ja paikasta. Joku mukava ravintola, hyvää ruokaa, olutta, viiniä, tutustumista toisiimme ja kulttuureihimme.

Kuka ottaisi asian hoitaakseen?

Minulle voi sähköttää seppol@hotmail.com
Olen 47-v. helsinkiläinen mies, joka haluaa oppia venäjänkieltä ja tutustua Venäjään ja venäläisiin.


Hyvä ajatus! Ilmoita Sinä aika ja paikka. Ainahan joku tulee. Hesassa on monta kivaa ravintolaa.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 20-01-2006, 10:33   #114
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Sananjalka
Suomen aikaa huomenta, maxa! Et varmaan huomaa minussa mitään uutta tänään... ei se mitään...


Perjantai-iltaa meidän aikaa sinulle Аурора Папоротникова!. Ja onnea uuden nimen johdosta! En tiedä, olisinko ihan heti huomannut ilman vihjettä.

Цитата:
Niin, joskus tuntuu ylinvoimaiselta ratkaista, mitä pitää tehdä. Joku viisas on sanonut, että silloin pitää ottaa yksi askel ja sen jälkeen katsoa, oliko se askel oikeaan suuntaan.


Niin, jos sen sitten yhden askeleen jälkeen näkee. Joskus kyllä on hyvä myös ottaa riski ja kulkea sokkona vähän matkaa.

Tuo tapaaminen. Itse en pääse mukaan ainakaan tällä kertaa, mutta ajatus, että entisessä kotikaupungissa jotkut tapaavat, silti lämmittää ja olen hengessä mukana!

Последнее редактирование от maxa : 20-01-2006 в 10:36.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 20-01-2006, 22:19   #115
По-душка
ненасытная юзерша
 
Аватар для По-душка
 
Сообщений: 10,297
Проживание: все там же
Регистрация: 26-10-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от maxa
Se on uusi trendiurheilulaji nimeltään "Nordic walking". Yritys, joka sitä markkinoi, järjestää kursseja ja ohjattuja kävelyretkiä. Ja tietysti se ottaa niistä paljon rahaa. On kuulemma kallis harrastus. Minä taidan olla melkein ainoita, jotka harrastavat sitä itsekseen vapaasti.


Lähiurheilutalomme kuntosaliin on tullut uusi laite nimeltään Nordic walking. Siinä imitoidaan sauvakävelyn liikkeitä. Rasvaa ja rahaa palaa. Itse mielummin kävelen ulkona raikasta ilmaa hengittäen ja kauniita talvimaisemia ihaillen.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 20-01-2006, 22:28   #116
По-душка
ненасытная юзерша
 
Аватар для По-душка
 
Сообщений: 10,297
Проживание: все там же
Регистрация: 26-10-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Eki_fin


Kymppi vetoa, että eräs tämän palstan vakiojäsen löytää kohta jonkun vitsin tai kuvan omaisuuden tasajaosta.

P D: LÖYTYISKÖ JOTAIN SANOTTAVAA OMAISUUDEN TASAJAOSTA?


Tässä on kommenttini koskien omaisuuden tasajakoa. Joudun turvautumaan venäjään (arvaat ehkä miksi)
Имущество делится в равных пропорциях между членами.

Vinkki: tarkistaa sanakirjasta член-sanan kaikki merkitykset.

Kuka antaa Ekille kympin?
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 20-01-2006, 22:32   #117
По-душка
ненасытная юзерша
 
Аватар для По-душка
 
Сообщений: 10,297
Проживание: все там же
Регистрация: 26-10-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Jarmo
Miksi emme kaikki ainakin pääkaupunkiseudulla asuvat suomalaiset kokoontuisi joskus yhteen täällä asuvien venäläisten kanssa? Varmasti he haluavat tutustua meihin yhtä paljon kuin me heihin.

Tällä palstalla ilmoitus ajasta ja paikasta. Joku mukava ravintola, hyvää ruokaa, olutta, viiniä, tutustumista toisiimme ja kulttuureihimme.

Kuka ottaisi asian hoitaakseen?

Minulle voi sähköttää seppol@hotmail.com
Olen 47-v. helsinkiläinen mies, joka haluaa oppia venäjänkieltä ja tutustua Venäjään ja venäläisiin.


Kannattaa ehdottaa samaa asiaa venäjänkielisellä puolella. Foorumilaisilla oli jo 8 tapaamista ja aina oli kuulemma hauskaa. Poissaolijat seurasivat tapahtumia valokuvaraporteista foorumin sivuilta.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 20-01-2006, 22:38   #118
По-душка
ненасытная юзерша
 
Аватар для По-душка
 
Сообщений: 10,297
Проживание: все там же
Регистрация: 26-10-2003
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от maxa
Niin, jos sen sitten yhden askeleen jälkeen näkee. Joskus kyllä on hyvä myös ottaa riski ja kulkea sokkona vähän matkaa.


Tai palkata konsultin. Tänään Nyt-liitteessä oli hauska juttu elämäntaidonvalmentajista eli life coachista. Siinä mainittiin mm. kuten yksi neiti kyllästyi saamattomuuteensa miesten suhteen ja palkkasi valmentajan korvaamaan tilanteen. Kuinka ollakaan , mies löytyi, ja ensi kesänä pidetään häät.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 21-01-2006, 01:01   #119
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от По-душка
Lähiurheilutalomme kuntosaliin on tullut uusi laite nimeltään Nordic walking. Siinä imitoidaan sauvakävelyn liikkeitä. Rasvaa ja rahaa palaa.


Minullekin kertoi eräs täkäläinen, että Nordic walkingi on kuntosalin laite. Hän oli kovin ihmeissään kun kerroi, että harrastan sitä itsekseni luonnossa.

Mitä muuten on sauvakävely venäjäksi? Harrastetaanko sitä Venäjällä ollenkaan? No, luulen, että suomen venäläiset ainakin harrastavat siinä missä muutkin Suomessa?

Цитата:
Itse mielummin kävelen ulkona raikasta ilmaa hengittäen ja kauniita talvimaisemia ihaillen


Olen kyllä täysin samaa mieltä. Paitsi tietysti että minulla ei ole talvimaisemia ollenkaan vaan sama troopinen merenranta-jokimaisema ympäri vuoden. Täälläkin suosituin liikuntamuoto on kuntosali. Sinne ajetaan tietysti autolla, ja sitten kävellään kävelykoneessa, juostaan juoksukoneessa jne. Ei kiitos minulle!
.
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Old 21-01-2006, 01:07   #120
maxa
ахам
 
Сообщений: 263
Проживание: AU
Регистрация: 28-10-2005
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от По-душка
Tai palkata konsultin. Tänään Nyt-liitteessä oli hauska juttu elämäntaidonvalmentajista eli life coachista. Siinä mainittiin mm. kuten yksi neiti kyllästyi saamattomuuteensa miesten suhteen ja palkkasi valmentajan korvaamaan tilanteen. Kuinka ollakaan , mies löytyi, ja ensi kesänä pidetään häät.



Taidan olla aika vanhanaikainen tässäkin suhteessa: "nälkä se on paras valmentaja!". No, ei nyt ihan sentään. Olen myös lukenut USA:n life coacheista. Hyvä bisnes varmaan sille, joka sitä tekee. Taitaa kuitenkin suomalainen kuluttaja saada ihan saman tuloksen käymällä puhumassa psykologille terveyskeskuksessa tai mielenterveystoimistossa tai sitten vain puhua ystävän kanssa? En tiedä, toisaalta voi olla ihankin hyödyllinen idea mieluumin palkata valmentaja kuin yrittää ratkoa ongelmiaan itkemällä kaljatuoppiin lähipubissa. Nyt en siis puhu itsestäni vaan yleisesti ...
 
0
 
0
    Ответить с цитированием
Ответ


Опции темы Поиск в этой теме
Поиск в этой теме:

Расширенный поиск
Опции просмотра Оценка этой теме
Оценка этой теме:

Ваши права в разделе
Вы не можете создавать темы
Вы не можете отвечать на сообщения
Вы не можете прикреплять файлы
Вы не можете редактировать сообщения

vB коды Вкл.
[IMG] код Вкл.
HTML код Выкл.



» Объявления на Doska.fi

» Галерея Финляндии

» Реклама на Doska.fi

» Реклама на Russian.fi


Часовой пояс GMT +3, время: 09:45.

Russian.fi - Финляндия по-русски © Suomitech Oy, 2002-2024 При использовании материалов с сайта указание ссылки на russian.fi обязательно