![]() |
Runouden analysoiminen
Kertoisitteko Suomen runoudesta?
Kuka on kukin? Mirkka Rekola, Paavo Haavikko, Eeva-Liisa Manneri, Tuomas Anhava... Minä tiedän vähän, mutta en ymmärrä todellisesti. Kiitos. |
Цитата:
Jos osaa kysyä, ymmärtää jo aika paljon. Jos haluaa olla kiva, kannattaa lausua joku runo. Vaikka ihan pieni. Olen omille vanukoille lausunut tämän runon: Varis lauloi pojillensa, varis lauloi pojillensa pienen laulun: "vaak, vaak, vaak!" ja kohta pojat nukahtaa. Hyvää syksyä! Eki |
Jos joku kiinnostuu suomen runoudesta, kirjastosta saa lainata seuraavan kirjan, jossa on runojen käännökset.
Eino Leino “Runoja” Эйно Лейно “Стихотворения“. Käännös venäjän kielelle Marina Huttunen. Yksi runo tästä kirjasta Kultaansa ikävöivä Oi, jos oma impeni armahin Mä tänne sun vieraaks’ saisin, Karit kaikki ma tieltäsi perkkaisin Ja väylät mä viitottaisin. Ja kieloja aalloille kylväisin Mä talvisen tuiskun lailla Ja saisivat sadetta saaretkin Ja kunnahat rantamailla. Тоскующий по любимой Ах, если бы, милая дева, прийти Смогла бы в гости, я б встретил: Сдвинул рифы бы все с твоего пути, Каналы бы я разметил. И ландыши в волны я бы кидал, Как снежной зимой пороша, И дождь острова бы все поливал И берег с холмами тоже. |
Цитата:
Kiitos. Mutta kaikki - ystäviä, kavereita, kenen kanssa olen keskustellut runoista, kertoivat Eino Leinosta. Ihan selva, että Eino on suomalaisen kirjallisuuden klassikko. Kyse on nykyisestä ajasta. |
Цитата:
Joo, joo... niinpä niin "Olimme pienessä veneessä, keskella sinistä merta, rakkaani monesko kerta..." |
Цитата:
Kerro sä. Mä en tunne noita tyyppejä.. :) |
+1 (:
............... |
Цитата:
No, joo. Ketä tunnet? |
Miksi suomalaiset ovat hulluna siniseen? Sain eräältä asiakkaalltani lahjaksi hänen runokirjojaan: Sininen rakkaus, Sininen unelma, Sininen uni, Sininen hiljaisuus.
Tässä on yksi hänen runoistaan: Vain sinussa olen vapaa lennän liidän ylös ja alas ajattomuuteen unikuvien pehmeään syliin siniseen avaruuteen olen vapaa uskallan rakastaa tuntea elää. Tämä on hyvä: Olen sudenkorento kärpäset minä lennän! |
Цитата:
Joskus yläasteella pakotettiin lukemaan Eino Leinoa. En tykännyt. Ei tule muita mieleen. Tätä sivustoa olen joskus selannut. Nytkin siellä on tarjolla laaduksta tekstiä (<- sarkasmi): Цитата:
Kirjoittajan nimimerkki kertoo jo kaiken oleellisen. En ole tarpeeksi hipahtava "taiteilijasielu" ymmärtääkseen näitä tuotoksia.. :) |
| Часовой пояс GMT +3, время: 09:09. |