Тема: Baltianvenalaiset.
Просмотр одиночного сообщения
Old 08-06-2005, 15:54   #13
Лягушка-путеш.
Гость

Проживание:
Unhappy Kiperä kysymys.

Цитата:
Сообщение от Inger
... Enemistö venäjänkielisestä väestöstä äänesti itsenäistymisen puolesta, se mitä tapahui itsenäistymisen jälkeen oli heille pettymys. monet kuitenkin onnistuivat saada Viron kansalaisuutta - jotkut automaatisesti, koska aikoina allekirjoitivat ns. "vihreä kortti": Isamaa Liiton tapa kerätä aaniä; jotkut saivat kansalaisuutta vanhimpien kautta, esim. jos joku vanhimmista on virolainen lapsetkin automaatisesti ovat virolaisia vaikka eivät osa sanakaan viroksi. Eli nyt jo Virossa on valtava osa viron kansalaisita venäjänkieliset eikä he aihuttuvat ongelmia ja he muut, jotka eivat saaneet kansalaisuutta ovat Virolle ongelma juuri sen takia että heillä ei ole sitä kansalaisuutta!

Kyllä, vaikka monta vuotta on mennyt, mutta se tekee kipeä.
Nimenomaan se, että yhtenä kauniina päivänä ”yks, kaks” ja minusta ja minun lapsestani tulivat ”muukalaiset”.
Molemmat maat heittivät meidät (venäjänkieliset) laidan yli. Kuten Venäjä niin Virokin.
Kyllä, minä itse olin itsenäistymisen puolesta, vain sitä syystä, että minun mielestäni ”helpompi pitää järjestys pienissä maassa, kuin isoissa”. Ja antaisin itsenäisyyttä kaikille maalle, jotka siitä haluavat.
Mutta, valitettavasti, koskaan en ollut aktiivisena äänestäjänä.
Ja sinä aikana, kun meidän kaupungissa annettiin ne ”vihreät kortit” olin yksinhuoltajana äitiyslomalla, minulla kerta kaikkia ei ollut aika muihin paitsi lapsen hoitamiseen.
No… Kuten Venäjällä sanotaan ”Ei olisi onnea, mutta epäonnea on auttanut” (karkea käännös)
”Не было бы счастья, да несчастье помогло”.
Voi olla, että sen ansiosta minä ja minun pojat asumme Suomessa ja olemme nyt Europan kansalaiset.
Mutta kysymys jäi ja polttaa edelleen
Miksi molemmat maat heittivät meidät (venäjänkieliset) laidan yli?

0

0