|
Sopeutumista
Цитата:
|
Сообщение от Лягушка-путеш.
Kyllä, vaikka monta vuotta on mennyt, mutta se tekee kipeä.
Nimenomaan se, että yhtenä kauniina päivänä ”yks, kaks” ja minusta ja minun lapsestani tulivat ”muukalaiset”.
Molemmat maat heittivät meidät (venäjänkieliset) laidan yli. Kuten Venäjä niin Virokin.
Kyllä, minä itse olin itsenäistymisen puolesta, vain sitä syystä, että minun mielestäni ”helpompi pitää järjestys pienissä maassa, kuin isoissa”. Ja antaisin itsenäisyyttä kaikille maalle, jotka siitä haluavat.
Mutta, valitettavasti, koskaan en ollut aktiivisena äänestäjänä.
Ja sinä aikana, kun meidän kaupungissa annettiin ne ”vihreät kortit” olin yksinhuoltajana äitiyslomalla, minulla kerta kaikkia ei ollut aika muihin paitsi lapsen hoitamiseen.
No… Kuten Venäjällä sanotaan ”Ei olisi onnea, mutta epäonnea on auttanut” (karkea käännös)
”Не было бы счастья, да несчастье помогло”.
Voi olla, että sen ansiosta minä ja minun pojat asumme Suomessa ja olemme nyt Europan kansalaiset.
Mutta kysymys jäi ja polttaa edelleen
Miksi molemmat maat heittivät meidät (venäjänkieliset) laidan yli?
|
Meniköhän tämä oikein?
Näin minä tämän Baltian venäläisten asian ymmärrän
Venäläisen vähemmistön pitää sopeutua elämään Eestin, Latvian ja Liettuan (kuten myös Suomen) valtaenemmistön kanssa. Omaksua riittävästi kieli, kulttuuri. Hakea kansalaisuutta. Olla mukana rakentamassa sitä yhteiskuntaa. Olla siinä tasavertaisena mukana.
Valtaväestön ja varsinkin hallitusten pitää olla mukana tukemassa venäläisen väestön pyrkimystä. Näin siitä asiasta tulee jotain kunnollista.
Nuoret "venäläiset" ovat oivaltaneet tämän. Tottakai, he jotka osaavat jo paikallista kieltä, eikä heidän kansallisuuden vaihdosta ole ongelmaa.
Mutta myös vanhemman väestön pitää ymmärtää se, että Baltian maissa halutaan pitää kiinni omasta kansallisesta identiteetistään. He haluavat olla omaa kansaansa. Samalla kuitenkin hyväksytään historia. Vähemmistö voi olla mukana rakentamassa uutta Baltiaa.
|