|
Синичка, я уважаю твое решении.
Mutta kun oon tällainen suorasanainen niin haluan lisätä muutaman pointin.
Ensinnäkin ihmisethän kuolevat yleensä silloin kun ovat eläkkeellä. Oletko tutustunut vakuutusehtoihin? (mun tarkoitus ei ole masentaa eikä soittaa suuta -- eli siis vain kylmää faktaa) .. eli vakuutusehdoissa sanotaan: kuolemanvaraturva eläkeikään saakka 100%, siitä eteenpäin 80%, joka jatkuu 90 ikävuoteen saakka. Jokainen voi miettiä onko reilu juttu, että vakuutusyhtiö (eli tässä tapauksessa Nordea Henkivakuutus Suomi Oy) vetää välistä 20%. Mielestäni olisi yhtä oikeudenmukaista ottaa 20% normaalin pankkitilin säästösummasta.
Mä kerron tämän, koska on myös yhtiöitä, jotka eivät ota mitään viidenneksiä. Toinen asia joka tulee monelle näiden deelereiden (Nordea pankki on deeleri Nordea Henkivak. Suomi Oy:lle) asiakkaille yllätyksenä on että eläkevakuutuksen kulurakenne ei ole useimmiten selvä säästösopimusta tehtäessä. Eli, kuinka moni säästäjä tietää kuinka haluaa tulevaisuudessa purkaa säästönsä? Onks sulla, onks mulla sitä kristallipalloa?, nii.. Eli lopulliseen kustannusrakenteeseen vaikuttaa myös säästöjen purku.
Henkivak.maksun suuruuteen vaikuttaa: säästäjän ikä, sukupuoli ja ennenkaikkea purkuaika. Jos purat säästösi nopeasti maksat suuremman veron (ansiotulovero == progressio), jos taas purat verotuksellisesti mahd. edullisemmin niin maksettavaksi lankeaa suurempi henk.vak.maksu, joka ei ole ansioluloveroituksessa vähennyskelpoinen.
Tämä henkivak.maksu on yleensä merkittävin kuluerä joka kasvaa iän ja ennenkaikkea potin arvon kasvaessa.
(laki ei määrää että tämä kulu pitäisi periä, ja euroopan yhdentyessä on tullut erittäin kilpailukykyisiä vaihtoehtoja perinteisille eläkevakuutuksille)
--
Миша :-)
|