|
Niin eli tässä on juuri tämä koko "läntistä" Eurooppaa vaivaava tilanne, että edellinen sukupolvi on keittänyt sellaisen keiton jota eivät itse olisi koskaan kyenneet syömään. Minä ja nuoremmat sensijaan joudumme sitten selvittämään koko sotkun. Jos jotain hyvää pitää tilanteesta hakea, niin koko systeemi joutuu "pakko-optimoinnin" eteen, mutta koko elämänsä minua pompotelleiden virastotanttojen on turhaa ollenkaan ikkasta jos Paasikivi-Kekkonen-Koivistosuomen antamia lupauksia ei pystytäkään täysin täyttämään.
Miten se vaikuttaa maahanmuuttajien elämään? No riippuu tietysti missä vaiheessa kohtalo on sattunut sinut tänne Itä-Pohjolaan heittämään. Ennen et saanut töitä millään ja yht'äkkiä voi olla tilanne että sinua anellaan töihin, riippuu nyt miten tilanne lähtee purkautumaan. Mihinkään passiiviseen rooliin on kuitenkaan ihan turha jäädä mutisemaan. Se on juuri johdattanut oman sukupolveni suomalaiset tähän ratkiriemukkaaseen tilanteeseen, mutta toisaalta meille ei annettu mahdollisuutta vaikuttaa asioihin - vaikka olisitkin mieltänyt tulevan tilanteen ennen äänestysikää ja työelämään astumista.
Itse en ole niinkään kiinnostunut miten yksityisellä sektorilla menee, vaan haluan että jonkinlainen hyvinvointivaltion infrastruktuuri (tai mitä siitä on jäljellä, hallitusten Lipponen I ja II jälkeen) pitää säilyttää ja uudelleenrakentaa hinnalla millä hyvänsä. Mitä Suomi 2.0 sitten tulee olemaan, sen aika näyttää.
Ja koko "Suomi tarvitsee X miljoonaa maahanmuuttajaa" on suurimmaksi osaksi täyttä p_skaa.
Kysymystä voisi hieman tarkentaa, kun tämä nyt sattuu olemaan todella laaja aihe? Siis puhutaanko nyt kunnallisesta sektorista, yritysverotuksesta, eläkkeistä vai vaan kaikesta?
|