|
sauvakävelystä vielä
Oikeastaan voisi sauvakävelylle avata ihan omankin aiheen joskus...
Niin, tuli vain mieleen tuosta lajin alkuperästä. Sitä tosiaankin mainostetaan suomalaisena keksintönä, murtomaahiihdosta kehitettynä, ja näin kait onkin. Mutta ei tuo sauvojen kanssa kävely ihan outo homma maailmallakaan ole. Sen huomasin kun aikanaan maailmalle lähtiessäni halusin löytää korkealaatuiset, kestävät teleskooppisauvat. Sellaiset löytyivätkin Helsingistä, eivät kuitenkaan suomalaiset vaan itävaltalaiset. Ne kulkivatkin mukana monta vuotta. Erityisen mukava käyttö niille oli Malesian viidakossa kun niiden avulla oli hyvä hätistellä liian uteliaiksi käyviä apinoita.
Sitten Australiaan tullessa ne metallisauvat olivat hyvä turva metsässä kävellessä villisikoja ja dingoja vastaan. Tosin koskaan en niitä ole siihen tarkoitukseen tarvinnut. Sen sijaan muutama kuukausi sitten piti käyttää niitä kun iso koira hyökkäsi minun koirani kimppuun ja alkoi purra sen kurkkua poikki. Minä rikoin sauvani yrittäessäni lyödä niillä hyökkääjää. Jälkeen päin hoksasin, että olisi ollut parempi työntää sauva sen hyökkääjän takapuoleen. Ihan tosi.
No, kuitenkin piti sitten alkaa etsimään uusia kävelysauvoja. Ja kyllä niitä löytyy myös täältä. Ei tosin nimellä "Nordic walking" niinkään vaan nimillä "hiking pole" ja "trekking pole". Sauvoja kun käytetään paljon myös vaeltaessa: usein vain yhtä sauvaa, joka usein on tukevampi kuin kävelysauva. Mutta tosiaankin myynnissä myös sauvapareja, jotka ovat ihan kuin kävelysauvat. Ne ovat metallia ja niissä on korkkikahva. Minun uusissa sauvoissani on jopa kompassi sisään rakennettuna!
|