Просмотр одиночного сообщения
Old 10-02-2006, 10:19   #65
Radogost
...

Проживание:
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от someone23
mä oon samaa mieltä radpgpstin kans.Riippuu ihmisestä joka käyttää Ryssä sanaa.Vaikkapa jotkut kavereistani sanovat se Ryssäpaikka,vaikka mä oon siin vieressä.Aluks se tuntu aikas pahalta mut sit älysin et käytän mäki sanaa neekeri ihan samalla lailla.Ryssä sana on kyl aikas loukkaava jos toinen ihminen meinaa loukata mut älkää kiinnittäkö siihen huomiota jos joku tahattomasti sanoo sen..

Minustakin tuntui aluksi pahalta, kun kuulin puhuttavan ryssästä. Mutta olinkin melko hyvin aivopesty Suomessa jo asuvien venäläisten toimesta. Kohtalaisen nopeasti opin kuitenkin erottamaan, milloin sillä sanalla haluttiin herättää reaktiota ja milloin sitä käytettiin tarkoittamatta loukata. Ja mitä enemmän ja voimakkaammin me ryssä-sanaan reagoimme, sitä paremmin se saavuttaa loukkaajan tavoitteita ja ruokkii sen käyttöä.

Joku täällä mainitsi Tuntemattoman sotilaan. Kehottaisin ajatuksella tutustua Väinö Linnan kirjaan. Vaikeaa uskoa, että voi olla enää kunnioittavampi asenne vihollista kohtaan. Kun lukee venäläisten teoksia toisesta maailmansodasta, niin saksalaiset eivät saa läheskään samanlaista kohtelua. Leffassa tämä "lempeä" kohtelu ei ehkä välity ihan samalla tavalla, mutta ei sekään ole paha eikä sen pitäisi loukata meitä, kun historiasta puhutaan. Olen päinvastoin ajatellut - onko mahdollista että venäläisiin suhtauduttiin sodassa näin hyvin? Tuskinpa.

0

0