|
|
26-11-2008, 14:53
|
|
|
Bet, just Bet
Проживание: Хельсинки
Status: Offline
|
Heippa, mulla olilsi sellainen kysymys eräästä suomenkielisestä kielikuvasta - siis lähinnä suomenkieliselle ehkä
kun meillä oli vieraat kylässä (pariskunta), niin kun ne oli jo lähdössä pois, ne sanottiin jotain sellaista kuin: "oli kiva nähdä, tervetuloa meille, jatketaan näin vuoroin vieressä". niin, mieheni (suomenkielinen) sanoi että sen kielikuvan merkitys on tavallaan kahtalainen. en mä sitä edes ymmärtänyt, mutta sitten kun tajusin, niin ajattelin, että kaikillekö suomalaisille se kuulostaa näin, vai?
olisi kiva kuulla erilaisia mielipiteitä. oikeastaan suomen kielessä on niin paljon tämäntapaisiä yksityikohtiä, että joskus tulee aika tyhmä olo... 
|
|
|
|
07-11-2010, 21:27
|
|
|
Registered User
Проживание:
|
Morjes! Aika paljon virheitä on lähes kaikilla venäläisillä tällä palstalla. Esim. tommoset:
Цитата:
|
Сообщение от Bet
... ne sanottiin jotain ...
|
Siis pääosin suurin osa teistä puhuu suht hyvin, mut kyl on vielä tääl parantamista 
P.S: mä en oo mikään fiksu enkä osaa suomee niin hyvin, vaan huomasin semmosii pikkujuttuja ja huomautin niistä.
|
|
|
|
07-11-2010, 21:32
|
|
|
Гость
Проживание:
|
Цитата:
|
Сообщение от Сантери
Morjes! Aika paljon virheitä on lähes kaikilla venäläisillä tällä palstalla. Esim. tommoset:
Siis pääosin suurin osa teistä puhuu suht hyvin, mut kyl on vielä tääl parantamista 
P.S: mä en oo mikään fiksu enkä osaa suomee niin hyvin, vaan huomasin semmosii pikkujuttuja ja huomautin niistä.
|
morjens! pitää sanoa ainakin, jos itse opetat , mut eikä tartte puhua aina liian kirjakieltä
|
|
|
|
26-11-2008, 15:18
|
|
|
Registered User
Проживание:
|
Itse olen suomalainen, enkä osaa venäjää yhtään.
Haluaisin oppia, mutta en kuitenkaan viitsi ryhtyä opiskelemaan kieltä pelkkänä harrastuksena.
Jos opiskelisin venäjää, haluaisin käyttää sitä jatkuvasti esim. työelämässä. Ja Suomessa venäjän kieltä ei kuitenkaan vielä tarvita kovin paljoa (tai no, ehkä Itä-Suomessa).
Jos muuttaisin joskus Venäjälle, niin silloin tietenkin opettelisin kielen.
Mielestäni jokaisen maahanmuuttajan velvollisuus on opetella maan kieli. Se on ainoa tapa integroitua täydellisesti yhteiskuntaan
Bet: Hmmm, jos ajatellaan kaksimielisesti, niin "vuoroin vieraissa" saattaa viitata pettämiseen (=käydä vieraissa)
Muuta kaksimielisyyttä en tuosta keksi! 
|
|
|
|
26-11-2008, 15:51
|
|
|
Bet, just Bet
Проживание: Хельсинки
|
Цитата:
|
Сообщение от Bristow
Bet: Hmmm, jos ajatellaan kaksimielisesti, niin "vuoroin vieraissa" saattaa viitata pettämiseen (=käydä vieraissa)
Muuta kaksimielisyyttä en tuosta keksi! 
|
niinpä, mutta onko se niin ilmeistä? ja normaalisti se tarkoittaa käydä kylässä, vai? siis voisinko sanoa näin itse vai olenko silloin väärin ymmärretty? 
|
|
|
|
27-11-2008, 09:50
|
|
|
Registered User
Проживание:
|
Bet: no yleensä se ei ole kovin ilmeistä
Se tarkoittaa lähinnä sitä, että jos sinä käyt jossain kylässä (olet vieras) niin seuraavalla kerralla on heidän VUORO käydä sinulla kylässä (he ovat vieraita)
"Vuoroin vieraissa"
Hitto, että mä oon huono selittämään tämmöisiä 
|
|
|
|
27-11-2008, 16:22
|
|
|
Гость
Проживание:
|
Цитата:
|
Сообщение от Bristow
"Vuoroin vieraissa"
Hitto, että mä oon huono selittämään tämmöisiä 
|
selittitpas sinä ihan oikein.
|
|
|
|
03-09-2009, 10:31
|
|
|
Registered User
Проживание:
|
puhua ja kirjoittaa suomeksi MITEN
Terve kaikille
Min alkoin oppia suomen kielt viime kesll. Olen mennuut kurssilla.
Yritn lukea suomen sanomalehtia Internettista, kuuntelen suomen musikkia ja, tietysti, yritn puhua suomea. Vieras kieli voi opiskella vain puhumalla.
Ajatelen, ett kirjoittaa vaikeampi kuin keskustella. Ymmrtn, ett nyt minulla on monta virhea. Ja kuitenkin toivon, ett tulevaisuudessa voin puhua suomea hyv.
|
|
|
|
03-09-2009, 13:05
|
|
|
Пользователь
Проживание: регулярно
|
Цитата:
|
Сообщение от KarpovSergei
Terve kaikille
Min alkoin oppia suomen kielt viime kesll. Olen mennuut kurssilla.
Yritn lukea suomen sanomalehtia Internettista, kuuntelen suomen musikkia ja, tietysti, yritn puhua suomea. Vieras kieli voi opiskella vain puhumalla.
Ajatelen, ett kirjoittaa vaikeampi kuin keskustella. Ymmrtn, ett nyt minulla on monta virhea. Ja kuitenkin toivon, ett tulevaisuudessa voin puhua suomea hyv.
|
неплохо, но где половина букв? это какой-то ребус?
-----------------
бестолковый словарь
|
|
|
|
03-09-2009, 17:59
|
|
|
MEHAuser
Проживание: Turku
|
у человека наверно ä нет в раскладке 
-----------------
Оптимизм - это недостаток информации (с).
дождевое облако
|
|
|
|
03-09-2009, 18:22
|
|
|
Гость
Проживание:
|
Цитата:
|
Сообщение от pux
Moi kakikille!Minä opiskellut suomea noin 2,5 vuotta,mutta en voi puhua ja kirjoittaa suomeksi.Voisitteko kirjoittaa tai puhua minulle(tai minun kanssa)?Anteeksi,että kirjoitan väärin.Kiitos
|
Alkaa sujua paremmin kun luet 2 kirja saman aikaan, esimerkiksi, Anna Karenina sekä venäjän kielen versio että suomen kielen versio. Kirjat täytyy osta, koska aleviivauksessa ja sisennys merkeissä ei kannataa säästä.
Mukava lukea ja verrata kuinka korkeatason kääntäjä selitti tunteet ja kirjan sisältö.
Ehdotan kovasti.
Joo.. ja vielä semmoinen seikka jos sivulla vaikka 1 tuntematon sana ei saa mennä eteenpäin.
Kova työ se on, mutta kuten monet sanoivat elämää ei riittää, mutta siihen voi pyrkiä  …
Kun luet 200 sivua alkaa sinusta dataa tulla niin hyvin että heität kirjan sivuun.
En suosittelen, loppuun asti vaan!
Aateliskieli, tavat, sanasto vain kirjallisuudesta, ei kadulta! 
Kaunis vanhanaikainen Suomi ja Venäjä… kaunista, ehdottomasti parempi kuin primitiivinen puhekieli. 
2 kieltä opiskellut tällä tavalla…. osan jotenkuten, laulan, kirjoitan yhtä huonosti englanniksi ja suomeksi, somalikielen kurssille käyn…. vaikealta tuntu, mutta kohta alkaa sekin pikku hiljaa tulla tutuksi.
Näyttä siltä että sinulla on järjestelmällinen asenne opiskeluun.
Ei niin kuin monella…
50 kertaa kurssilla tolkuttomasti. 
Jos jatkat samalla linjalla tulee sinusta mielenkiintoinen tyyppi, joka yhtä vahva molemmissa kulttuureissa, se on harvinaisuus täällä.
Onnea työssä, sinä olet vasta alussa.

|
|
|
|
03-09-2009, 20:12
|
|
|
Гость
Проживание:
|
Näin se vaan on, että kielen kehitykseen vaikuttaa neljä tekijää: pitää kuunnella, puhua, lukea ja kirjoittaa...
|
|
|
|
04-09-2009, 18:03
|
|
|
Registered User
Проживание: Турку
|
hei! asun suomessa jo 4 voutta, mutta olin tosi laiskaa ja en halunnut oppia suomen kieli. mutta en jaksa ena"a" (финской раскладки клавы нету) kysya" kaikesta asioista mun venaja"n (у русского кароче) kaverilta. voiks joku auttaa? skype - lrdhitman
|
|
|
|
05-11-2010, 19:29
|
|
|
Registered User
Проживание:
|
Onko kukaan täältä muuten liittynyt couchsurfingiin? Jos haluaa suomalaisen kanssa jutella muttei keksi hyvää tekosyytä, sieltä ainakin löytyy porukkaa jotka tarjoutuvat kahviseuraksi tms. Normaalisti se olis varmaan matkaajille, mut miksei juttelulle paikallistenkin kanssa.  Ei siis pelkästään nukkujien majoittamiseen tarkoitettu sivusto.
Skypekeskustelutkin auttais varmaan, jos sellaista harrastais.
|
|
|
|
05-11-2010, 21:11
|
|
|
Пользователь
Проживание:
|
Цитата:
|
Сообщение от mikaeln
Onko kukaan täältä muuten liittynyt couchsurfingiin? Jos haluaa suomalaisen kanssa jutella muttei keksi hyvää tekosyytä, sieltä ainakin löytyy porukkaa jotka tarjoutuvat kahviseuraksi tms. Normaalisti se olis varmaan matkaajille, mut miksei juttelulle paikallistenkin kanssa.  Ei siis pelkästään nukkujien majoittamiseen tarkoitettu sivusto.
Skypekeskustelutkin auttais varmaan, jos sellaista harrastais.
|
Mistä on kysymys? Kahviseuran toivosta?
|
|
|
|
07-11-2010, 21:42
|
|
|
Registered User
Проживание:
|
susan, mä en opeta ketään. heh, koska en oo ope.
|
|
|
|
07-11-2010, 21:53
|
|
|
Гость
Проживание:
|
Цитата:
|
Сообщение от Сантери
susan, mä en opeta ketään. heh, koska en oo ope.
|
etkä voi vitsi, mä aattelen et opetat vähän mua
|
|
|
|
07-11-2010, 21:55
|
|
|
Registered User
Проживание:
|
joo. riippuu vähän asiasta.
|
|
|
|
07-11-2010, 21:57
|
|
|
Гость
Проживание:
|
Цитата:
|
Сообщение от Сантери
joo. riippuu vähän asiasta.
|
mikä asiasta? puhu suora
|
|
|
|
10-11-2010, 20:19
|
|
|
не всё так просто!
Проживание: Таллин
|
Сказал раз шефу pakko kysytää,подрозумевая под этим ,типа " надо спросить".Так он меня просто задолбал :-)))),как не увидит всё подкалывает ..."pakko kysytä" и улыбается.
Так, я не втырмарка , в чём фишка ???:-)))
-----------------
На всякую королеву,есть ещё более королева.
|
|
|
|
10-11-2010, 20:21
|
|
|
Гость
Проживание:
|
неправльно потому что, ему понравился прикол....
Цитата:
|
Сообщение от rappari
Сказал раз шефу pakko kysytää,подрозумевая под этим ,типа " надо спросить".Так он меня просто задолбал :-)))),как не увидит всё подкалывает ..."pakko kysytä" и улыбается.
Так, я не втырмарка , в чём фишка ???:-)))
|
|
|
|
|
| Опции темы |
Поиск в этой теме |
|
|
|
| Опции просмотра |
Оценка этой теме |