Проживание: Turku
Status: Offline
TAAPEROKASSIT
Valtakunnallinen vauvakassien keräys onnistui hyvin. Kaikkiaan saatiin kokoon lähes 5400 kassillista 1 - 4 vuotiaiden lasten vaatteita, saippuaa, hammasharja ja -tahna ja piirustusvälineet.
Taaperokassit toimitetaan kesä - elokuun aikana viidelle paikkakunnalle Venäjän Karjalaan. Paikkakunnat ovat Sortavala, Suojärvi, Lahdenpohja, Pudois ja Segaza. Lisäksi kasseja jaetaan Petroskoissa.
Проживание: Свой дом
Цитата:
Сообщение от D_F
"muutaman"? niinkuin 9kk:n aikana 3- 5?
Jotain sinnepäin. Intti kustantaa matkat kotipaikkakunnallesi eli sinne missä vanhempasi asuvat + asuinpaikkakunnallesi eli sinne missä itse satut silloin asumaan. Toisin sanoen, pääsin junalla/bussilla kämpille ja lentäen vanhempien luo. Simple like a vacuum cleaner
Цитата:
Сообщение от Nefertiti
oletko jo päättänyt jotain? lähetä tekstiviesti sun päätöksestä, mä odotaan
Проживание: регулярно
Цитата:
Сообщение от Ralphie
Jotain sinnepäin. Intti kustantaa matkat kotipaikkakunnallesi eli sinne missä vanhempasi asuvat + asuinpaikkakunnallesi eli sinne missä itse satut silloin asumaan. Toisin sanoen, pääsin junalla/bussilla kämpille ja lentäen vanhempien luo. Simple like a vacuum cleaner
ei tullut kertakaan käytettyä näin hienoa tilaisuutta
Проживание: AU
Vielä 10 yötä ja sen jälkeen päästään muuttamaan omaan taloon - jos kaikki menee hyvin. Laitoin muutaman kuvan uudesta talosta ja sen ympäristöstä.Kuvagalleriaani
Terkkuja taalta New Brunswickista! Taalla on tosi kuumaa, mutta samalla aika hauskaa.. Olen kaynyt maailman suurimmilla jazzfestareilla Montrealissa ja tavannut loistavan bandin nimeltaan Bloodhound Gang..
Если подлежащее стоит во множественном числе, то и сказуемое будет во множественном числе(кроме случаев, когда именная часть сказуемого не изменяется):
Pojat ovat rohkeat. Мальчики смелые.
Kuvat ovat hyvät. Картинки хорошие.
Но:
Kaupat ovat auki. Магазины открыты.
Autot ovat rikki. Машины сломаны.
Для меня вся вторая половина выглядит заклинанием. Ну, выучить наизусть это два примера я могу, но может быть кто-то объяснит, в каких случаях сказуемое не ставиться в множественном числе, когда подлежащее множественное???
Наверное под именной частью сказуемого имеется ввиду прилагательное в конце предложения. Если оно не изменяется, то его нельзя поставить во множественное число и в таких случаях оно пишется в ед.числе.
И кстати я бы написала: Pojat ovat rohkeita и Kuvat ovat hyviä.
Luulin jo, ettei tänä vuonna saa mustikkaa. Tänään oltiin kuitenkin uudessa paikassa. Mustikkaa tuli paljon. Lapsenlapsi löysi valtavan muurahaispesän.
Luulin jo, ettei tänä vuonna saa mustikkaa. Tänään oltiin kuitenkin uudessa paikassa. Mustikkaa tuli paljon. Lapsenlapsi löysi valtavan muurahaispesän.
Цитата:
Сообщение от Ralphie
Mä en ole vielä mustikoita syönyt, mutta vadelmia sitäkin enemmän. Tulee jo korvista ulos
Ja mun pitäis lentää melkein vuorokausi päästäkseni lähimmälle luonnonmustikkapaikalle. Meillä ei ole täällä mitään luonnonmarjoja poimittaviksi. Mustikoita on etelässä (Sydney, Melbourne), mutta ne ovat tarhassa kasvatettuja. Mustikoita voi toki ostaa pakastettuina tai hilloksi tehtynä, mutta ei se ole sama asia kuin itse poimia.
Mansikot ovat tässä maassa niin pahoja, että ne ovat lähinnä vain kakunkoristeina. Eikä sieniäkään ole metsissä. No, etelässä on joitakin, mutta hyvin vähän.
No, vastaavasti meillä taas voi käydä poimimassa esim. mangoja loppuvuodesta, ja ne ovat ihan eri maata kuin Suomessa myytävät säilykepurkkimangot.
Meillä Savvossa ei ole mustikoita paljon ollenkaan. Kuulemma Kainuussa vielä löytyy, jotkut kaverit lähtivät sinne kerämään. Kaverini Kuhmosta kertoi että mustikoita siellä keräävät taimaalaiset(!) tänä vuonna... Ahkerat ja vaatimattomat työntekijät, mutta paikallis eläkeläiset vihaavat niitä, koska vievät viimeiset marjat nenän alta pois
On tosi kuiva kesä, mutta mansikat tänä vuonna on harvinaisen makeita! Kävin itse poimimmassa ja söin massu täyteen, hyviä oli!
Maxa, harmi etten voi lähettää sinulle pari kiloa tai vaihtaa tuoreeksi mangoksi
Цитата:
Сообщение от Olka
Maxa, harmi etten voi lähettää sinulle pari kiloa tai vaihtaa tuoreeksi mangoksi
Kiitos, Olka, kaunis ajatus kuitenkin Mansikat eivät varmasti tule tänne saakka. Tulli pysäyttäisi ne kuitenkin. mangoja jotkut ovat vieneet Suomeen saakka pakastettuina styrox-laatikoissa. Täytyy vielä odottaa pari kuukautta mangosesongin alkamista.
Ralphie, eivät kaikki mangot ole karvaisia, vain huonot laijikkeet ovat, hyvät ovat pehmeitä ja runsaita eikä niissä ole noita karvoja eli kuituja.
Meillä päin muuten on turistien pysähdyspaikka, jossa vessat. Toisen ovessa lukee "mangoes" ja toisen"no mangoes". Kummasta ovesta menisit ?
On on. Neljä vuotias reipas poika. Viihtyy metsässä oikein hyvin. Oli toinenkin vanukka mukana. Hän on vasta 5 kuukautta.
Kiva kun kysyit!
Ajaaa... Tiedän sen nyt, että sä oot mummo. Sepä on kivaa. Mullakin on neljä vuotias reipas poika ja hän on mun kultalapsi, joka tykkää marjan syömisestä kesämökillämme. No... tänä kuivana kesänä on tullut vähän marjoja.
Цитата:
Сообщение от Ralphie
Mä en ole vielä mustikoita syönyt, mutta vadelmia sitäkin enemmän. Tulee jo korvista ulos
Hauskaaa on! Mulla on semmonen vihko, johon mä kirjoitan kaikenlaisia hauskoja lauseita. Eism. Oravannahkojen toivossahan ne tänne tulevat. No... mitä se tarkoittaa, että he ovat peloissaan vai jotain muuta ? Korvista ulos mä kuulen mieheltäni kun olen tehnyt saman aterian monta kertaa.
Цитата:
Сообщение от ~Aurora~
Hauskaaa on! Mulla on semmonen vihko, johon mä kirjoitan kaikenlaisia hauskoja lauseita. Eism. Oravannahkojen toivossahan ne tänne tulevat. No... mitä se tarkoittaa, että he ovat peloissaan vai jotain muuta ? Korvista ulos mä kuulen mieheltäni kun olen tehnyt saman aterian monta kertaa.
Tulevat rahan/palkan perässä. Joskus rahoina käytettiin oravannahkoja ja siitä se ilmaisu tulee.
Цитата:
Сообщение от maxa
No, vastaavasti meillä taas voi käydä poimimassa esim. mangoja loppuvuodesta, ja ne ovat ihan eri maata kuin Suomessa myytävät säilykepurkkimangot.
Egyptin tuorepuristettua mangoamehua tulee ikävä... Mmm... Mango on tosi hyvä hedelmä, vaikka vähän "karvainen" onkin. Jää "mangonkarvoja" hampaiden väliin..