Вернуться   Финляндия по-русски » Жизнь в Финляндии » Suomenkielinen keskustelupalsta
Логин
Пароль

Ответ

Опции темы Поиск в этой теме Оценить тему Опции просмотра
Old 09-02-2006, 22:33   #61
Radogost
...

Проживание:
Status: Offline
Цитата:
Сообщение от Ralphie
Minusta ryssä-sanassa on aina halveksiva sävy. Mä en voi kuvitella jonkun puhuvan jotain hyvää venäläisistä käyttäen ryssä-sanaa. "Hän on tosi mukava ryssä".

Mun vaimo voi sanoa minua ryssäksi tai kotiryssäksi nimenomaan hellittelymuodossa.
Tunnen ihmisiä, jotka käyttävät ryssä-sanaa aina, silloinkin, kun puhuvat venäläisistä positiivisesti.
Sitä paitsi aika paljon riippuu kuulijasta. Olen ikäni käyttänyt sanaa neekeri tarkoittamatta sillä mitään pahaa, mutta nyt olen siirtymäässä "meidän mustaihoinen ystävämme" "afrosuomalainen" "чернокожий брат по разуму" - sanontoihin. Ja henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että nimenomaan nämä sanonnat ovat helveksivampia, mutta minkäs teet, jos "neekeri" loukkaa kuulijaa enemmän.
No tuli ehkä vähän sekavaa teksitiä...

0

0
Old 09-02-2006, 22:47   #62
Radogost
...

Проживание:
Ryssittely...
Ongelma ei ole siinä yksittäisessä sanassa, vaan sanojan/kuulijan asenteessa. Jos sanojalla ei tarkoitus loukata, niin ketä kiinnostaa vaikka se puhuu "ryssistä". Okei negatiivinen sävy... Kuulijan korva saa "pupunkin" kuullostamaan negatiiviselta, jos aivoissa on vinksahtanut.
"ryssittely huoletta, kun joku venäläinen on ammuttu". Voihan itku. Pitäiskö kuitenkin huolestua siitä ampumisesta tai ampujan vihasta venäläisiä kohtaan, eikä siitä, että ampuja haukkui ryssäksi.
Näin lopuksi "olen ryssä ja ylpeä siitä". Identiteettiongelmaiset kauhistukaa

0

0
Old 09-02-2006, 22:49   #63
someone23
Гость

Проживание:
mä oon samaa mieltä radpgpstin kans.Riippuu ihmisestä joka käyttää Ryssä sanaa.Vaikkapa jotkut kavereistani sanovat se Ryssäpaikka,vaikka mä oon siin vieressä.Aluks se tuntu aikas pahalta mut sit älysin et käytän mäki sanaa neekeri ihan samalla lailla.Ryssä sana on kyl aikas loukkaava jos toinen ihminen meinaa loukata mut älkää kiinnittäkö siihen huomiota jos joku tahattomasti sanoo sen..

0

0
Old 10-02-2006, 00:33   #64
Katja Melto
Registered User

Проживание: Hki
Tiedätte, että Hesari ei uskaltanut jättää vetoomuksen huomiomatta, mutta laitoi STT:n jutun ainoastaan nettiin. Siitä syntyi keskustelu, suuri osaa kommenteista on 'menkä takaisin jos teitä loukaa ryssittely'. Ok, mutta on sielä muitakin esim:

Nimimerkki knmmoh
Aikuisten hiekkalaatikko?

Vähän hämmästyttää nämä epäkohteliasta nimittelyä puolustavat kommentit. Onkohan kirjoittajat edes aikuisia? Henkinen ikä näyttäisi olevan jotain 12v koulukiusaajan tasoa. Mahtaa olla vaikeaa saada ystäviä tuolla "lopettakaa itse ensin" asenteella.

Lainaus FARO RY:n vetoomuksesta: "Venäjänkieliseen vähemmistöön kohdistuvat ennakkoluulot ovat kärjistyneet viime kuukausina nuorison parissa avoimeksi ja fyysiseksi väkivallaksi."

Tuotako te puolustatte? Henkistä ja fyysistä väkivaltaa vähemmistöjä kohtaan? Koulu- ja työpaikkakiusaamista?

Joku tällä palstalla ehdotti muuttamaan maasta pois, jos ei kestä rasistista nimittelyä. Minä ehdotan että nämä rasistit ja heidän puolustajansa saavat kernaasti poistua rakkaasta Suomen maastamme, mainettamme pilaamasta. Olette tämän maan heikoimmat lenkit, hyvästi!
-----------------------
Nimimerkki Suomalainen
Huono itsetunto

Jospa tuo ryssittely kohdistuisikin rajan takaa tuleviin, mutta täällähän nimitellään samoin pelkän sukunimen perusteella.
Ei riitä, että on oltu Suomalaisia useamman sata vuotta.
Ei myöskään riitä, että isät ovat sotineet suomalaisina Suomen puolesta. Ei myöskään riitä, että ollaan suomenkielisiä suomalaisen näköisiä ihmisiä. jotka ovat omalla työllä hankkineet elantonsa.
Nyt voin asialle sarkastisesti nauraa, mutta lapsena oli vaikea ymärtää miksi joku nimitteli.
Nyt aikuisena on helppo huomata milloin joku tuntee asemansa uhatuksi ja alkaa nimitellä.
En sääli näitä nimiteltäviä, vaan nimittelijöitä, jotka eivät muuhun pysty!
Isäni nmen olen päättänyt pitää. On kiva kuunnella kuinka "Lahtiset" ja "Virtaset" tavaavat vierasperäistä nimeä.

-----------------
Мир может быть лучше

0

0
Old 10-02-2006, 10:19   #65
Radogost
...

Проживание:
Цитата:
Сообщение от someone23
mä oon samaa mieltä radpgpstin kans.Riippuu ihmisestä joka käyttää Ryssä sanaa.Vaikkapa jotkut kavereistani sanovat se Ryssäpaikka,vaikka mä oon siin vieressä.Aluks se tuntu aikas pahalta mut sit älysin et käytän mäki sanaa neekeri ihan samalla lailla.Ryssä sana on kyl aikas loukkaava jos toinen ihminen meinaa loukata mut älkää kiinnittäkö siihen huomiota jos joku tahattomasti sanoo sen..

Minustakin tuntui aluksi pahalta, kun kuulin puhuttavan ryssästä. Mutta olinkin melko hyvin aivopesty Suomessa jo asuvien venäläisten toimesta. Kohtalaisen nopeasti opin kuitenkin erottamaan, milloin sillä sanalla haluttiin herättää reaktiota ja milloin sitä käytettiin tarkoittamatta loukata. Ja mitä enemmän ja voimakkaammin me ryssä-sanaan reagoimme, sitä paremmin se saavuttaa loukkaajan tavoitteita ja ruokkii sen käyttöä.

Joku täällä mainitsi Tuntemattoman sotilaan. Kehottaisin ajatuksella tutustua Väinö Linnan kirjaan. Vaikeaa uskoa, että voi olla enää kunnioittavampi asenne vihollista kohtaan. Kun lukee venäläisten teoksia toisesta maailmansodasta, niin saksalaiset eivät saa läheskään samanlaista kohtelua. Leffassa tämä "lempeä" kohtelu ei ehkä välity ihan samalla tavalla, mutta ei sekään ole paha eikä sen pitäisi loukata meitä, kun historiasta puhutaan. Olen päinvastoin ajatellut - onko mahdollista että venäläisiin suhtauduttiin sodassa näin hyvin? Tuskinpa.

0

0
Old 10-02-2006, 10:39   #66
Ibragim
Гость

Проживание:
Цитата:
Сообщение от Opiskelija
I'm sorry, by I am sitting at the moment and haven't been walking on ice for a while. Anyway, why don't you explain what are you trying to say here?

i am trying to let you know that the ice you walk on is thin and you can get through beneath it... - somebody can just be expecting for this to happen. russians know better what they are worth of.

0

0
Old 10-02-2006, 10:40   #67
Sananjalka
Аурора Папоротникова

Проживание: где Bы живете ?
Цитата:
Сообщение от Radogost
Minustakin tuntui aluksi pahalta, kun kuulin puhuttavan ryssästä. Mutta olinkin melko hyvin aivopesty Suomessa jo asuvien venäläisten toimesta. Kohtalaisen nopeasti opin kuitenkin erottamaan, milloin sillä sanalla haluttiin herättää reaktiota ja milloin sitä käytettiin tarkoittamatta loukata. Ja mitä enemmän ja voimakkaammin me ryssä-sanaan reagoimme, sitä paremmin se saavuttaa loukkaajan tavoitteita ja ruokkii sen käyttöä.

Ei tarvii liikaa ymmärtää kaikkia. Kyllä olis hyvä, jos kukaan ei puhuis ilkeästä. Vaikka kyllä saa monta kertaa kestää kurjaa, vaikka olis ihan mikä vaan suomalainen. No, onko ryssän nainen huonompi kuin ryssän mies?

0

0
Old 10-02-2006, 10:41   #68
kisumisu
Гость

Проживание:
radogost! aika hyvin kirjoitit - munkin mielestä sanalla ryssä on eri sävyjä ja tarkoituksia- pelkkä ryssittelyyn en reagoi, koska ihmiset puhuvat joskus mitä vaan. jos mä rupean reagoimaan joka ikiseen sanaan, minusta tulee skitso. sen taki mulla on valikoiva kuulo (tässä mieless&#228. voin itsekin joskus tahattomasti sanoa "jutsku" tai "mutakuono" - silti tarkoittamatta mitään pahaa tai alentavaa. kieli on elävä ja joskos me päästetään "sammakoita" suusta sen enempää ajattelematta sitä todellista sanan voimaa ja sen vaikutusta toisiin. ei meistä kaikista oo diplomaateiksi- he osaa käyttää oikeita sanoja oikeaan aikaan, ketään loukamatta. joten voimme antaa anteeksi sille suurelle ihmismassalle, joka todella ei tarkoitukselliseksi loukkaa venäläisiä, käyttämällä sanaa "ryssa". he eivät yksinkeritaisesti ymmärtää että se loukkaa joitakia ihmisiä.
jos minulle sanotaan "ryssä"(tosi harvoin) - niin muutan sen omaaksi eduksi, sanomalla että olenkin, vaikka voissa paistais ja olen iloinen siitä. silloin ihmiset näkevät että en ole sotajalalla, olen huumoritajuinen ja minua on helppo lähestyä - silloin ennakkoluulot väistyvät ja tulee joko välinpiittämättömyys tai kiinnostus- ja ongelma on poissa. toisin sanoen- meistä kaikista riippuu miten meihin suhtaudutaan.

0

0
Old 10-02-2006, 19:24   #69
Jarmo
Гость

Проживание:
Cool Ryssä?

Hei kaikki venäläiset, ja muutkin

En lukenut edellisiä kirjoituksia otsikkoa enempää. Olen suomalainen, syntynyt Helsingissä. Osaan venäjää kohtalaisesti, matkustelen siellä usein, bisnesviisumi 12kk, pidän venäläisistä, Venäjästä, ja venäjänkielestä.

Käytän sanaa "ryssä" normaalissa puhekielessä ilman mitään negatiivista tarkoitusta. Se on aika luonnollinen sana, mutta siitä saa helposti negatiivisen. Riippuu siitä, millä tyylillä se sanotaan. Sen taas voi jokainen mielessään kuvitella.

On ryssiä, svedupellejä, neekereitä, sammakonsyöjiä, killisilmiä, teutoneita, jne. Kaikki nämä sanat ovat suomenkieltä, mutta ilmaisutyyli ratkaisee.

Kommentteja seppol@hotmail.com jos haluaa henkilökohtaisen mielipiteen.

Hauskaa kevättä kaikille, ja neljän kuukauden päästä päivät taas lyhenevät.

0

0
Old 10-02-2006, 19:46   #70
Radogost
...

Проживание:
Цитата:
Сообщение от Sananjalka
Ei tarvii liikaa ymmärtää kaikkia. Kyllä olis hyvä, jos kukaan ei puhuis ilkeästä. Vaikka kyllä saa monta kertaa kestää kurjaa, vaikka olis ihan mikä vaan suomalainen. No, onko ryssän nainen huonompi kuin ryssän mies?

Jos ei tarvi ymmärtää kaikkia liikaa, niin emmehän voi vaatia, että muut ymmärtäisivät ryssittelyn satuttavan? Esimerkiksi jos Pekka puhuu ryssistä, eikä tarkoita loukata, niin eihän hänen silloin tarvi ymmärtää miksi joku loukkaantuu...
Olisihan tämä maailma kivempi paikka, jos kaikki olisivat kilttejä.
Tuota kysymystäsi en valitettavasti ymmärtänyt...

0

0
Old 10-02-2006, 20:20   #71
Ralphie
Moderaattori

Проживание: Свой дом
Thumbs down

Цитата:
Сообщение от Jarmo
Käytän sanaa "ryssä" normaalissa puhekielessä ilman mitään negatiivista tarkoitusta. Se on aika luonnollinen sana, mutta siitä saa helposti negatiivisen. Riippuu siitä, millä tyylillä se sanotaan. Sen taas voi jokainen mielessään kuvitella. On ryssiä, svedupellejä, neekereitä, sammakonsyöjiä, killisilmiä, teutoneita, jne. Kaikki nämä sanat ovat suomenkieltä, mutta ilmaisutyyli ratkaisee.

Joo, on rättipäitä, on mutakuonoja, on horoja. Täytyy olla todella suppea sanasto, jos ei osaa sanoa asioita niiden oikeilla nimillä, esim. venäläinen tai muslimi.

Tietenkin, ryssä-sanan käyttöyhteys ratkaisee kaiken. Mutta, come on, kun pienet lapset huutaa luokan ulkomaalaiselle "ryssä", niin onko se todellakin niin viatonta. Ei mielestäni ole.

Faron vetoomuksessa puhutaan nimenomaan lapsista. Aikuiset ovat paljon vahvempia!

Ryssä on rasismia ja kaikki tuntemani suomalaiset kaverini ovat kanssani samaa mieltä. Enkä ole koskaan kuullut ryssittelyä fiksuilta ihmisiltä - en edes hyvään sävyyn.

Последнее редактирование от Ralphie : 12-04-2006 в 19:45.

0

0
Old 10-02-2006, 20:56   #72
D_F
Пользователь

Проживание: регулярно
Цитата:
Сообщение от Ralphie
Enkä ole koskaan kuullut ryssittelyä fiksuilta ihmisiltä - en edes hyvään sävyyn.

olen kuullut, suht. fiksuilta ja sivistyneiltä ihmisiltä (se harmittaa enitenkin).

muuten olen ihan samaa mieltää.

-----------------
бестолковый словарь

0

0
Old 10-02-2006, 22:00   #73
Radogost
...

Проживание:
Ralphie

En halua puuttua FARO:n vetoomukseen omista syistäni. Pakko kuitenkin täsmentää, että FARO:n vetoomuksessa mainitaan myös lapset (EI "puhutaan lapsista").

1. Rättipää, mutakuono jne. on luotu haukkumasanoiksi ja ryssä on vain muuttanut merkitystä. Yliopistossa opiskelevana (ainakin näin ymmärsin) luulisi sinun osaavan tehdä eron näiden asioiden välille.
2. Helpottaako sinua (ketään), jos ryssä unohdetaan ja tilalle tulee vaikkapa "saatanan venäläinen"?
3. Koittakaa ymmärtää, että ongelma ei ole siinä sanassa, vaan asenteissa! Kun tällaisen metelin nostatte jostain sanasta, niin se saavuttaa haukkujan tavoitteita, mutta teiltä menee energiaa ihan väärään asiaan! (anteeksi, jos toistan itseäni)
4. Ryssittely ja ryssä sanan käyttö ovat myöskin eri asioita. Ryssittelyllä tarkoitetaan haukkumista. Mutta ryssäsanan käyttö ei välttämättä ole negatiivista.

Muuten, miten Ralphie määrittelet fiksun ihmisen? Jos et ole kuullut, että "fiksu ihminen" sanoo ryssä, niin joko sinulla on suppea tuttavapiiri, tai asetat fiksuudelle korkean rajan

P.S. Kouluissa ei tietenkään pitäisi hyväksyä minkäänlaista loukkaamista, oli se ryssittelyä tai muuta. Mutta oikein kasvatettu lapsi ei ryssittelystä välitä sen enempää kuin homoksi haukkumisestakaan.

0

0
Old 10-02-2006, 22:18   #74
D_F
Пользователь

Цитата:
Сообщение от Radogost
Ralphie

1. Rättipää, mutakuono jne. on luotu haukkumasanoiksi ja ryssä on vain muuttanut merkitystä. Yliopistossa opiskelevana (ainakin näin ymmärsin) luulisi sinun osaavan tehdä eron näiden asioiden välille.

filoloogit ainoastan ehkä jonkun verran, tuskin joku tekkari tietäisi. ja mitä väliä siinä on vaikka on muuttunutkin kun se on silti haukumasna?

Цитата:
Сообщение от Radogost
2. Helpottaako sinua (ketään), jos ryssä unohdetaan ja tilalle tulee vaikkapa "saatanan venäläinen"?

helpottaako sun oloa ryssä-sanan käyttäminen?

Цитата:
Сообщение от Radogost
3. Koittakaa ymmärtää, että ongelma ei ole siinä sanassa, vaan asenteissa!

onpas teillä väärä asenne, kun haukutte venäläisiä syyttä.

Цитата:
Сообщение от Radogost
4. Ryssittely ja ryssä sanan käyttö ovat myöskin eri asioita. Ryssittelyllä tarkoitetaan haukkumista. Mutta ryssäsanan käyttö ei välttämättä ole negatiivista.

-----------------
бестолковый словарь

0

0
Old 10-02-2006, 23:44   #75
kisumisu
Гость

Проживание:
olen radogostin kanssa ihan samaa mieltä. kysymys lähinnä asenteistä. mun ystäväpiiristä löytyy ihmisiä, jotka eivät koskaan sanoneet mitään hyvää suomalaisistä - ne kaikki ovat rumia, lyhytjalkaisia, mauttomaksi pukeutuvia ihmisiä. suomalaiset tytöt antavat kaikille halukkaille p...a, miehet- sivistymättömät moukat, jotka eivät arvostaa kauneutta ja naisellisuutta ym- ja aina sam- kato mitkä turpat! en tykkää tälläisistä asenteistä, mutta he ovat ystäväni ja minä hyväksyn heitä kaikkineen virheineen.
toinen ystävä ärsyntyy heti jos kaupassa palvellaan eri tavalla kun hän on tottunut tai halunut- kaikki menee siihen malliin että - he vihaavat meitä! rasisteja! ja ryssättelyä hän kuulle usein töissä- minun on vaikea uskoa että töissä ihan noin vaan joku nimittelee. missä minä olin ollut töissä sellaista ei ollut. ja minä olin monissa paikoissa töissä.

0

0
Old 11-02-2006, 08:58   #76
Radogost
...

Проживание:
D_F
Kenellä meillä on väärä asenne? Jos satun puhumaan/kirjoittamaan kohtalaisen hyvää suomea, enkä välitä ryssittelystä niin se ei tee minusta suomalaista (ja kaiken lisäksi rasistista sellaista).

Ei nyt ollut tarkoitus tuottaa kenellekkään tuskaa mielipiteilläni joten kirjoitan (ainakin toistaiseksi) viimeisen kerran tästä aiheesta.
PÄÄAJATUKSENI on se, että ongelma on rasismi ja ryssäsanan kammo ei edistä rasisminvastaista taistelua. Kulutatte vaan energiaa epäolennaiseen. IMHO
No niin, ei enempää, ettei mee taas sekavaks.

0

0
Old 11-02-2006, 10:21   #77
Anna Leskinen
кумекает

Проживание: Helsinki
Harmittaa, että niin paljon fiksuja ihmisiä ottavat kantaa vain yhteen asiaan, joka ei ole jopa päätavoitteena vetoomuksen laatimisessa ja julkisuudessa - eli R-sanan käyttöön. Kyllä onpas tärkeä viestitää, että suurin osaa Suomen venäjänkielisistä pystyy ymmärtämään mitä sanotaan ja kirjoitetaan heistä Suomessa ja millä sävyllä milloin ja millä tarkoituksella. On ollut myös halu keskustella yhteiskunnannallisesti vihamielisyyden syistä ja seurauksista, sekä niihen puuttumisen keinoista. Harmittaa eniten se, että muista ehdotuksista josta syystä vaitetaan - keskustelu on mennyt pinnallisella tavalla siihen suuntaan, kun vain henkilökohtainen suhtautuminen tiettyyn sanankaytöön olisi merkkillinen. Ettekö koskaan ajatteleet siitä, mistä fyysinen väkivältä tuntematonta henkilöä, joka on kielen tai ulkonäön puolesta erilainen, kohtaan syntyy? Ja kuka on siinä heikko lenkki ja miksi?
Ja nyt kun fyysinen väkivalta mainituilla perusteilla on ilmestenyt muutama kertaa - ei saa enää vain jäädä teoreettisesti filosofoidaan vai onko teillä ehdotettava jotakin muuta kun yhteiskunnan hyvän voiman ja järjen heräämistä?

-----------------
Лучше делать новости, чем рассказывать о них (Уинстон Черчилль)

0

0
Old 11-02-2006, 11:23   #78
kisumisu
Гость

Проживание:
anna! kuten huomasit- ihmiset puhuvat vain siitä mitä he kokevät itselle tärkeäksi- joten jos fyysistä väkivältä ei käytetty tiettyyn ihmiseen - niin on vaikea ottaa kantaa siihen miksi toisille tapahtunut niin, koska ei tiedetä tarkasti mitä tapahtui. huhuja on paljon, tosiasioita voi olla vaikea sulata.
jotta syvällisesti vois puhua - täyttyy ensiksi olla tarpeeksi faktoja ja todisteita siitä että että tilanne pahentunut niin, että raja tuli eteen. muutama fyysinen väkivalta ei tee vielä tästä ongelman. mutta ongelma voi tulla myöhemmin.
jos puhutaan ongelmistä - ryssättely on yksi niistä. fyysinen väkivältä (onneks harvinainen) - toinen. itse en näe paljon ongelmia tavallisessa kanssakäymisessä- on olemassa laki ja mahdollisuus vaikuttaa. se, että poliisilta puuttuu koulutus miten suhdaututaan rasismiin ja miten sen tunnistaa- ei kerro koko totuuta. poliisin koulutus on muutettu niin että rasistiset rikokset voisi tunnistaa. paljon tehdään eduskunnassa, kulttuurikeskus KAISA tekee paljon työtä ulkomaalaisten kanssa, tekee monet kulttuurit tutuksi suomalaisille, koulussa on opetusta äidinkielellä, erimaalaiset yhdistykset toimivat, kuten venäläiset. joten ei voi sanoa ettei mitään tapahtunut.
harvalla kansaryhmällä niin paljon toimivia yhdistyksia, kerhoja ym. kuten venäläisillä. SPEKTR lehdissä niistä ilmoitukset peräti 2 sivulla. eikö se puhuu itsestään siitä ettei asiat ovat niin huonosti, kuten jotkut niitä näkevät.
FAROn aloite on hyvä ja kipeästä asiasta pitäisi voida keskustella. niin me teemme- samoin tekevät suomelaisetkin. vuoropuhelu ja vuorovaikutus suomalaisten kanssa - paras lääke tämän ongelmaan. tehdään itseämme tutuksi suomalaisille, jos jonkun mielestä he eivät tiedä meistä mitään.

0

0
Old 11-02-2006, 12:36   #79
Ralphie
Moderaattori

Цитата:
Сообщение от Radogost
Muuten, miten Ralphie määrittelet fiksun ihmisen? Jos et ole kuullut, että "fiksu ihminen" sanoo ryssä, niin joko sinulla on suppea tuttavapiiri, tai asetat fiksuudelle korkean rajan

Mutta oikein kasvatettu lapsi ei ryssittelystä välitä sen enempää kuin homoksi haukkumisestakaan.

Minun tuttavapiirissäni ei ole tapana haukkua muita etnisen taustan perusteella. Kouluissa ryssitellään, uskoisin, vain venäläisille, kun taas homoksi voi haukkua koirankin, jos tekee mieli; sillä sanalla ei korosteta sun ulkomaalaista taustaa. Ryssittelyssä taas tuodaan esille, häpeälisellä tavalla, että et ole yksi meistä.

Minä kun olen niin tyhmä, toivon tämän yhteiskunnan tulevan hyvin toimeen vähemmistöjen kanssa...

Цитата:
Сообщение от kisumisu
FAROn aloite on hyvä ja kipeästä asiasta pitäisi voida keskustella. niin me teemme- samoin tekevät suomelaisetkin. vuoropuhelu ja vuorovaikutus suomalaisten kanssa - paras lääke tämän ongelmaan. tehdään itseämme tutuksi suomalaisille, jos jonkun mielestä he eivät tiedä meistä mitään.

Tästä olen samaa mieltä. En minäkään näe/kuule ryssittelyä juuri missään, mutta luen lehdistä näistä ongelmista. Olisi hyvä puuttua ajoissa - keskustelu asiasta on erinomainen aloitus.

0

0
Old 11-02-2006, 12:37   #80
Siniсhka
Гость

Проживание:
Цитата:
Сообщение от Radogost

3. Koittakaa ymmärtää, että ongelma ei ole siinä sanassa, vaan asenteissa! Kun tällaisen metelin nostatte jostain sanasta, niin se saavuttaa haukkujan tavoitteita, mutta teiltä menee energiaa ihan väärään asiaan! (anteeksi, jos toistan itseäni)

P.S. Kouluissa ei tietenkään pitäisi hyväksyä minkäänlaista loukkaamista, oli se ryssittelyä tai muuta. Mutta oikein kasvatettu lapsi ei ryssittelystä välitä sen enempää kuin homoksi haukkumisestakaan.

Olen ihan sama mieltä

0

0
Old 11-02-2006, 12:45   #81
matosha
Registered User

Проживание: Hki
[QUOTE=Ralphie]Это слово запрещено использовать например в СМИ.QУОТЕ]
Да ладно...скажи мне приятел.. а что шевдам тогда говорить??

0

0
Old 11-02-2006, 18:16   #82
Anna Leskinen
кумекает

Проживание: Helsinki
Цитата:
Сообщение от matosha
[QUOTE=Ralphie]Это слово запрещено использовать например в СМИ.QУОТЕ]

Подход филологический: Ниже начало текста обращения на шведском. Как вы видите, термин выделен и не имеет отношение к литературному шведскому языку. Я не владею шведским, но, как понимаю, русский - в смысле человек из России - по-шведски будет RYSS. Если кому-то интересно, мне тут прислали любопытные этимологические версии того, кого начали называть этим шведским словом. Если коротко, то это были сами шведы, только отправившиеся княжить на восток. Какой простор для воображения и историко-психологических теорий!

Allmän församling av ryskpråkiga föreningar i Finland (ФАРО)

HÄNVÄNDELSE Januari 2006

Motviljan mot ryskspråkiga minoriteten i Finland har i senaste åren blivit mer och mer skärpt och börjat sprida sig som fysisik våld speciellt bland de yngre finländare. Detta framkallar stor oro i den ryskspråkiga allmänheten i Finland. Negativa attityder sprider sig i form av användning ordet "Ryssä" och rasistiska framstötar mot etniska minoriteter på internet. I hela samhället observeras mycket tolerant inställning till rasistiska utslag mot invandrare, speciellt bland ungdomar.

-----------------
Лучше делать новости, чем рассказывать о них (Уинстон Черчилль)

Последнее редактирование от Anna Leskinen : 11-02-2006 в 18:19.

0

0
Old 11-02-2006, 22:41   #83
someone23
Гость

Проживание:
Ralphie..sanoit tossa yhessä viestissä näin : Ryssittelyssä taas tuodaan esille, häpeälisellä tavalla, että et ole yksi meistä.
Sehän on totta että me venäläisen ei olla suomalaisia eikä suomalaiset ole venäjällä osa venäläisiä.Me vaan asutaan tääl omista syistämme.Me kuulumme joukkoon omalla tavallamme.

0

0
Old 12-02-2006, 10:38   #84
Zoja
Anhedonist

Проживание: Турку
Voi teitä venäläisiä parkoja! Te kun suhtaudutte ja puhutte suomalaisista aina niin kauniiseen sävyyn. Herkkää! Kyynel...

-----------------
I've kissed many frogs. Yet they all remained just frogs.

0

0
Old 12-02-2006, 12:31   #85
Ralphie
Moderaattori

Цитата:
Сообщение от matosha

Huono pointti. Ensinnäkin, kielet eivät kuulu edes samaan kieliryhmään. Eikä sanoilla ryss/rysk ole tälläistä negatiivista sävyä kuten ryssässä. Ryss tarkoittaa venäjänkielistä ja rysk venäläistä. "Aleksandr Ovetjkin är jätte duktig rysk spelare"

Terv. ex-uumajalainen.

Цитата:
Сообщение от someone23
Ralphie..sanoit tossa yhessä viestissä näin : Ryssittelyssä taas tuodaan esille, häpeälisellä tavalla, että et ole yksi meistä.
Sehän on totta että me venäläisen ei olla suomalaisia eikä suomalaiset ole venäjällä osa venäläisiä.Me vaan asutaan tääl omista syistämme.Me kuulumme joukkoon omalla tavallamme.

Okei. Pitääkö se tuoda halventavasti esille? Kaikki ollaan samanlaisia ihmisiä ja ansaitsemme kunnioittavan kohtelun.

Цитата:
Сообщение от Zoja
Voi teitä venäläisiä parkoja! Te kun suhtaudutte ja puhutte suomalaisista aina niin kauniiseen sävyyn. Herkkää! Kyynel...

Sinä olet fiksu tyttö, tiedän sen. Älä sorru yleistämiseen.

0

0
Old 30-03-2006, 11:46   #86
yannara
Пользователь

Проживание: Vantaa
Seurasinkin kerran huvittuneena kuten yksi suomalainen nuija avasi suunsa ennen kun huomasi että bussihan on puoleksi venäläisiä täynnä, poikaparka just ja just selvisi hengissä

Ryssä kuullostaa korvaani aina haukkumasanalle, sanotaanpa se millä kielellä tahansa. Se voidaan ihan hyvin rinnastaa sanaan "neekeri". Jos joku kavereistani erehtyy sitä sanaa käyttämään, niin aivan varmasti loukkaannun, ja jos joku vieras ihminen ei ole minua isompi, tai ei ole nainen, niin voi olla että turpaa tulee

Vielä vanhuksilta sen ymmärtää, kun heille talvisota on niin läheinen, mutta ikäisiltäni sitä en hyväksy, sanottiinpa se millä sävyllä tahansa.

-----------------
Извиняюсь за грамматические ошибки - я полностью офинел.

Последнее редактирование от yannara : 30-03-2006 в 12:06.

0

0
Old 30-03-2006, 12:59   #87
PearLinShell
Гость

Проживание:
Цитата:
Сообщение от Ralphie
Это слово запрещено использовать например в СМИ. Культурные люди его никогда не используют. Это не мат, но под этим словом скрывается расизм, потому что оно используется обычно только в негативном контексте.

Ja siitä katsomatta luemme
suur-jyväskylän lehdessä lauantaina 25.03.2006
"... Ja kohta ne tulevat, muuttolinnut. Kuin ryssä ennen, mutta nyt niitä tulee taivaan täydeltä ja ne levittäytyvät kaikkialle. ...."

0

0
Old 31-03-2006, 00:24   #88
Ralphie
Moderaattori

Цитата:
Сообщение от yannara
Ryssä kuullostaa korvaani aina haukkumasanalle, sanotaanpa se millä kielellä tahansa. Se voidaan ihan hyvin rinnastaa sanaan "neekeri".

Jep, olen täysin samaa mieltä kanssasi.

Цитата:
Сообщение от PearLinShell
Ja siitä katsomatta luemme
suur-jyväskylän lehdessä lauantaina 25.03.2006
"... Ja kohta ne tulevat, muuttolinnut. Kuin ryssä ennen, mutta nyt niitä tulee taivaan täydeltä ja ne levittäytyvät kaikkialle. ...."

Mikä artikkeli, mikä sivu? Löysin tälläisen pdf-version lehdestä.. Tuo on kieltämättä loukkaava vertauskuva.

0

0
Old 31-03-2006, 06:51   #89
PearLinShell
Гость

Проживание:
Цитата:
Сообщение от Ralphie
Mikä artikkeli, mikä sivu? Löysin tälläisen pdf-version lehdestä.. Tuo on kieltämättä loukkaava vertauskuva.

Sivu 4, artikkeli "Mediavirus", kirjailija jukka.relander@lektio.fi

0

0
Old 31-03-2006, 12:24   #90
Ralphie
Moderaattori

Цитата:
Сообщение от PearLinShell
Sivu 4, artikkeli "Mediavirus"

En mä löytänyt sitä. Vois lähettää palautetta lehdelle ja kirjoittajalle.

0

0
Old 31-03-2006, 16:57   #91
Magia
Гость

Проживание:
Да ето еше цветочки, а вот если русские девушки, в юбках поидут в любои ночной клуб, то даю гарантию, что их фиинны шлюхами обзовут.

0

0
Old 31-03-2006, 17:03   #92
PUPU
Гость

Проживание:
Ну вот опят о том же http://www.indpress.fi/rus/

0

0
Old 31-03-2006, 17:05   #93
pofigist
Registered User

Проживание:
Magia

И очень часто будут правы!

0

0
Old 31-03-2006, 19:15   #94
Magia
Гость

Проживание:
Red face

Так если они о вас "шлюха" скажут, значит правы будут? Интересно..

0

0
Old 31-03-2006, 19:19   #95
pofigist
Registered User

Проживание:
Вообwе то слово шлюха к мужчинам не применяется. Только вот не надо отрицарь, что здесь очень много праституток из России. Лично у меня никаких отрицательных имоций они не вызывают.

0

0
Old 31-03-2006, 23:24   #96
kisumisu
Гость

Проживание:
Talking

Цитата:
Сообщение от Magia
Да ето еше цветочки, а вот если русские девушки, в юбках поидут в любои ночной клуб, то даю гарантию, что их фиинны шлюхами обзовут.

хожу в юбке, мини-юбке и шлюхой никто не обзывал и выделывала такое, что других просто за ручки белые выводят - а мне - н-и-ч-е-г-о. и мои русские друзья тоже одеты не так как финки. и тоже- никто шлюхой не обзывает. может оттого что уже не такие молодые?

0

0
Old 31-03-2006, 23:39   #97
Солнечная
Гость

Проживание:
Thumbs up

Цитата:
Сообщение от kisumisu
хожу в юбке, мини-юбке и шлюхой никто не обзывал и выделывала такое, что других просто за ручки белые выводят - а мне - н-и-ч-е-г-о. и мои русские друзья тоже одеты не так как финки. и тоже- никто шлюхой не обзывает. может оттого что уже не такие молодые?

Вот еще, мини-юбку одеть нельзя, а то кто-то скажет, что шлюха.
А че ж людей красотой не порадовать, если ножки красивые.

Мне может неприятно смотрет, когда у парней джинсы ниже попы висят
и трусы видны. Я и не смтрю и не даю этим людям ни каких определений.

0

0
Old 11-04-2006, 13:12   #98
Jarmo
Гость

Проживание:
Ralphien identiteettiongelma

Arvoisa Ralphie, sinulla on ilmeisesti pahanlaatuinen identiteettiongelma. Puutut kirjoituksiini, jotka liittyvät muihin aiheisiin, etkä lainkaan arvosta positiivista mielipidettäni venäläisistä. Tuntematta minua mitenkään, voit kertoa kaiken minusta näin netin kautta.

Mietipä, miksi jotkut eivät pidä kaltaisistasi venäläisistä. Voisiko syynä olla ylimielisyytesi muita kohtaan heti, kun saat vähänkin kuviteltua tai todellista valtaa? Vaikka vain bittien välityksellä netissä?

Olet koko loppuelämäsi ajan venäläinen, kutsuttaneen sinua millä etnisellä nimityksellä tahansa, ja missä päin maailmaa tahansa. Venäläisyytesi ei siitä muutu, mutta tietyissä paikoissa maailmalla syntyperäsi saattaa aiheuttaa hengenlähdön välittömästi.
Olisit siis tyytyväinen, että täällä selviät pelkällä ryssä-nimittelyllä.

Venäjällä uusnatsit ampuvat ulkomaalaisia, miksei siis niin voisi käydä Suomessakin?

Realismia, ihmiset. Jos ryssä-sana on paha mielestänne, miettikää vaihtoehdot Suomelle.

Edelleenkin ystävällisessä hengessä, koska en usko kaikkien venäläisten olevan Ralphien tapaan pahasti ongelmaisia.

T: Jarmo

0

0
Old 12-04-2006, 20:37   #99
Ralphie
Moderaattori

Vastaisku Jarmon kritiikille

Цитата:
Сообщение от Jarmo
Arvoisa Ralphie, sinulla on ilmeisesti pahanlaatuinen identiteettiongelma. Puutut kirjoituksiini, jotka liittyvät muihin aiheisiin, etkä lainkaan arvosta positiivista mielipidettäni venäläisistä. Tuntematta minua mitenkään, voit kertoa kaiken minusta näin netin kautta.

Arvoisa, Jarmo.

Kiitos palautteestasi. Netti on siitä ihmeellinen paikka, että suurin osa bittiteksteistä- ja kuvista ovat kaikkien saatavilla ja nähtävillä. Joskus kannattaakin miettiä mitä julkaisee tässä valtavassa bittiavaruudessa. Tekstisi liittyivät Venäjään ja olivat aika lailla halventavia.

Siitä olet oikeassa, että linkittämäni teksti ei liittynyt tähän aiheeseen, joten poistin sen.

Цитата:
Сообщение от Jarmo
Mietipä, miksi jotkut eivät pidä kaltaisistasi venäläisistä. Voisiko syynä olla ylimielisyytesi muita kohtaan heti, kun saat vähänkin kuviteltua tai todellista valtaa? Vaikka vain bittien välityksellä netissä? Olet koko loppuelämäsi ajan venäläinen, kutsuttaneen sinua millä etnisellä nimityksellä tahansa, ja missä päin maailmaa tahansa. Venäläisyytesi ei siitä muutu, mutta tietyissä paikoissa maailmalla syntyperäsi saattaa aiheuttaa hengenlähdön välittömästi. Olisit siis tyytyväinen, että täällä selviät pelkällä ryssä-nimittelyllä.

Jarmo, olette taas pahasti väärässä. Minulla ei ole lainkaan valtaa ja kansallisuuteni ei ole venäläinen. Olenkin erittäin tyytyväinen, että selviän täällä ilman nimittelyjä. Se ei kuitenkaan tarkoita, että tätä ongelmaa ei olisi olemassa.

Цитата:
Сообщение от Jarmo
Realismia, ihmiset. Jos ryssä-sana on paha mielestänne, miettikää vaihtoehdot Suomelle.

Todella kannustavaa. Mielestäsi ongelmia pitäisi paeta?

Цитата:
Сообщение от Jarmo
Edelleenkin ystävällisessä hengessä, koska en usko kaikkien venäläisten olevan Ralphien tapaan pahasti ongelmaisia.

Kiitos vaan ystävällisestä eleestä, Jarmo! Aurinkoisia kevätpäiviä sinulle.

0

0
Old 14-04-2006, 10:52   #100
Daa
Гость

Проживание:
Olen ryssä ja olen ylpeä siitä. Minua voi ryssittella ihan vapaasti. Se joka yrittää sillä tavalla alentaa minua, alentaa vain itsensä. P.S. Kukaan ei vielä ryssittellyt minulle. Suomessa olen 10v.

Последнее редактирование от Daa : 14-04-2006 в 10:55.

0

0
Old 14-04-2006, 11:08   #101
Noora
Registered User

Проживание:
Цитата:
Сообщение от pofigist
Вообwе то слово шлюха к мужчинам не применяется. Только вот не надо отрицарь, что здесь очень много праституток из России. Лично у меня никаких отрицательных имоций они не вызывают.

могу рашширить ваш словарныи запас о том как называют мужчин ...
мне как то за 1,5 года не однои рус.проститутке не попалось,
или я не по тем улицам хожу...
или они не признаються и конспирируються...
а вот шлюху встретила одну (из России), но она только в России была такои,
а здесь она жена и мама мал.ребенка...

Последнее редактирование от Noora : 14-04-2006 в 11:13.

0

0
Old 14-04-2006, 11:12   #102
Daa
Гость

Проживание:
Цитата:
Сообщение от Noora
могу рашширить ваш словарныи запас о том как называют мужчин ...
мне как то за 1,5 года не однои рус.проститутке не попалось,
или я не по тем улицам хожу...
или они не признаються и конспирируються...
а вот шлюху встретила одну (из России), но она только в России была такои,
а десь она жена и мама мал.ребенка...

Хах-хах. Ти спас мои день етои шуткои!

Ja takaisin aiheeseen, kiitos. Voitte chattailla yksityisviestitse -Ralphie

Последнее редактирование от Ralphie : 14-04-2006 в 13:37. Причина: Muistutus

0

0
Old 19-04-2006, 21:15   #103
Jarmo
Гость

Проживание:
Ryssittely

Arvoisat Ralphie & co

Sana ryssä on edelleenkin suomalaissyntyisenä ja Stadissa ikäni (c. 50 v.) asuneena hyvin neutraali ilmaus ainakin minun maailmassani.

Olen kiertänyt maailmaa huomattavan paljon, Etelämannerta lukuun ottamatta olen käynyt kaikilla mantereilla.
Koskaan, en koskaan, ole törmännyt omiin negatiivisiin asenteisiini muita rotuja tai kansallisuuksia kohtaan. Valtiot ja ihmiset elävät tavallaan, sopeudut niihin tai et. Jos et, maasta pääsee aina pois.

Miettikääpä pari kertaa. Jos joku aikuinen suomalainen opiskelee venäjää harrastusmielessä, matkustelee Venäjällä usein, olisikohan hän venäläisvastainen? Onko ryssä-sana ongelma muille kuin venäläisille?

Onko siis vika lähetyksessä vai vastaanotossa?

Lähden kesällä taas Venäjälle, ystäväni menevät Amerikkaan tai Espanjaan. Kirjoittaisinko siis väheksyvästi venäläisistä?

Ystävällisin terveisin

Jarmo

0

0
Old 19-04-2006, 22:16   #104
teekkari
Гость

Проживание:
Puskaryssä... anteeksi... pensasneuvostoliittolainen. (Honkajoki)

http://fi.wikiquote.org/wiki/Tuntematon_sotilas

0

0
Old 19-04-2006, 22:22   #105
Mackintosh
Гость

Проживание:
What is that language for? Can you take a space in finnish?

0

0
Old 19-04-2006, 22:33   #106
space_monkey
Гость

Проживание:
Pinttyneinkin pilkunn...viilaaja tekee epäjärjestelmällistämättömyydelläns äkään joskus yhdyssanavirheitä.

0

0
Old 19-04-2006, 22:44   #107
teekkari
Гость

Проживание:
Ihmeellisintä tässä on että virhe johtuu jostakin muusta kuin minun kirjoitustaidostani. Lause on kopioitu viestissä mainitusta lähteestä ja siellä se on oikein, mutta foorumillamme se näkyykin sitten yhdellä ylimääräisellä välilyönnillä maustettuna.

0

0
Old 19-04-2006, 23:03   #108
Mackintosh
Гость

Проживание:
Цитата:
Сообщение от teekkari
Ihmeellisintä tässä on että virhe johtuu jostakin muusta kuin minun kirjoitustaidostani. Lause on kopioitu viestissä mainitusta lähteestä ja siellä se on oikein, mutta foorumillamme se näkyykin sitten yhdellä ylimääräisellä välilyönnillä maustettuna.

Wow, I got it. It`s for spankin`.. nofern shaman play or else from up fere. Up ye go from down. means greek to jack.. and where are russian babilon lookin to I wonder? cool russian footie sterling pound aces makin`double cash from your zero.

0

0
Old 19-04-2006, 23:10   #109
teekkari
Гость

Проживание:
Цитата:
Сообщение от Mackintosh
Wow, I got it. It`s for spankin`.. nofern shaman play or else from up fere. Up ye go from down. means greek to jack.. and where are russian babilon lookin to I wonder? cool russian footie sterling pound aces makin`double cash from your zero.

Splendid, my darling.

0

0
Old 22-04-2006, 23:14   #110
MUDRII CAA
hui daah

Проживание: Hkl
Цитата:
Сообщение от Jarmo
Arvoisat Ralphie & co

Sana ryssä on edelleenkin suomalaissyntyisenä ja Stadissa ikäni (c. 50 v.) asuneena hyvin neutraali ilmaus ainakin minun maailmassani.

Olen kiertänyt maailmaa huomattavan paljon, Etelämannerta lukuun ottamatta olen käynyt kaikilla mantereilla.
Koskaan, en koskaan, ole törmännyt omiin negatiivisiin asenteisiini muita rotuja tai kansallisuuksia kohtaan. Valtiot ja ihmiset elävät tavallaan, sopeudut niihin tai et. Jos et, maasta pääsee aina pois.

так я не понял ты 4е здес права качаеш?на сколко я помню в школе фины называли меня рюссои и вкладивали в ето слово определеннии смысл....я думаю тебе не сложно будет догадатся какои.за что я кстати уда4но бил в морду.a shas byl sluchai kogda ja fina nazval chuhom po russki(za delo).on sprosil cho et ozna4aet po finski konechno zhe ja emu objasnil chto chuh v rossi=rjussa v finlyandii.kak ni stranno on obidelsya.
tak 4to----
kaikille suomalaisille keep your language clean!!!!

Venäjällä uusnatsit ampuvat ulkomaalaisia, miksei siis niin voisi käydä Suomessakin?

да дядя вроде немолодои.ти знаеш русскии слово подходяшее(венаялаинен)и вообше какое дело тебе до того 4то происходит в россии???живи тихо и спокоино у себя в стране и радуися 4то у тебя страна такая хорошая тихая и спокоиная.

Последнее редактирование от Ralphie : 02-05-2006 в 22:10. Причина: MUDRII CAA, älä nimittele ja käytä transliterointia!

0

0
Old 23-04-2006, 18:36   #111
D_F
Пользователь

Цитата:
Сообщение от Mackintosh
Look I do not know if I`m yours or somebody else`s darling, but what I do know is what disgusting darlings those finnish 4uks and Gecks are when drunken in that f---ing viipuri.
a hole of a land.
well, a hole of a f===ing land. 0.

как это вобще к теме обсуждения относится?

-----------------
бестолковый словарь

0

0
Old 23-04-2006, 20:24   #112
MUDRII CAA
hui daah

Työtä pitää tehdä jo nyt, muttei pakottamalla ihmisiä. Laki pakottaa ja se lisää jo olemassaolevaa vihaa suomalaisten keskuudessa. On vaikeaa tapella propagandaa vastaan, ja sellastahan näytetään TV:ssä kansalaisille joka vuosi "Tuntematon sotilas" -elokuvan muodossa, jossa venäläiset ovat pahoja, siellä käytetään myös termiä "ryssä".

Se on verrattavissa venäläisten vihaan saksalaisia kohtaan, joskin Suomessa se viha on kovempi, koska Suomi on nuori maa, jolla on vielä paljon kehitystä edessä, ennenkuin ennakkoluulot unohtuvat ja kansan kulttuuri sekoittuu muiden maiden kulttuurien kanssa.

ПС. Тäмä он Суоменкиелинен кескустелупалста, ётен каикки вастауксет СУОМЕКСИ!

ДОЛЖЕН ЗАМЕТИТь НЕ РАЗУ В РОССИИ НЕ ВИДЕЛ ФИЛьМА ИЛИ НЕГАТИВНОИ ПРОПАГАНДЫ В СТОРОНУ ФИНЛЯНДИИ!!!

0

0
Old 23-04-2006, 20:47   #113
D_F
Пользователь

Цитата:
Сообщение от MUDRII CAA
ПС. Тäмä он Суоменкиелинен кескустелупалста, ётен каикки вастауксет СУОМЕКСИ!

hyvä huomautus

Цитата:
Сообщение от MUDRII CAA

ДОЛЖЕН ЗАМЕТИТь НЕ РАЗУ В РОССИИ НЕ ВИДЕЛ ФИЛьМА ИЛИ НЕГАТИВНОИ ПРОПАГАНДЫ В СТОРОНУ ФИНЛЯНДИИ!!!

однако на 23 февраля и 9 мая, мы всегда смотрим про победу наших над немцами

-----------------
бестолковый словарь

0

0
Old 23-04-2006, 20:48   #114
teekkari
Гость

Проживание:
Цитата:
Сообщение от MUDRII CAA
.

Se on verrattavissa venäläisten vihaan saksalaisia kohtaan, joskin Suomessa se viha on kovempi, koska Suomi on nuori maa, jolla on vielä paljon kehitystä edessä, ennenkuin ennakkoluulot unohtuvat ja kansan kulttuuri sekoittuu muiden maiden kulttuurien kanssa.

!

No ovatko vanhalla Venäjällä ennakkoluulot unohtuneet? Siellähän ei esimerkiksi ulkomaalaisia tapeta kadulla kuten täällä Suomessa? Vai miten on?

0

0
Old 23-04-2006, 20:50   #115
teekkari
Гость

Проживание:
Цитата:
Сообщение от D_F

Näin on. Nämä filmit ovat kyllä vielä yleensä mustavalkoisempia kuin Tuntematon sotilas.

0

0
Old 23-04-2006, 20:52   #116
teekkari
Гость

Проживание:
Цитата:
Сообщение от Mackintosh
Look I do not know if I`m yours or somebody else`s darling, but what I do know is what disgusting darlings those finnish 4uks and Gecks are when drunken in that f---ing viipuri.
a hole of a land.
well, a hole of a f===ing land. 0.

Darling, I am so delighted to hear that. Obviously you are a very positive and wonderful person.

0

0
Old 23-04-2006, 21:35   #117
kisumisu
Гость

Проживание:
ihan kun enkut eivät ryyppää-
älä viitti macintosh- kanarian saaret kesällä - en oo nähnyt yhtä raitista nuorta enkkua-joko kännissä tai huumessa. those bloody teens!

0

0
Old 25-04-2006, 09:52   #118
elli-karamelli
Registered User

Проживание:
ruotsalaiset haukkuvat suomalaisia mutta ovat silti rakkaat naapurit.mistä se johtuu?onko suomalaiset unohtivat 600 vuotta sitten ollutta sota ruorsin kanssa?sitten meillä RYSSILLÄ ei ole hätää.muuttama sata vuotta ja olemme ihantellisisa naapureita.

-----------------
Elli

0

0
Old 27-04-2006, 22:36   #119
teekkari
Гость

Проживание:
Цитата:
Сообщение от elli-karamelli
ruotsalaiset haukkuvat suomalaisia mutta ovat silti rakkaat naapurit.mistä se johtuu?onko suomalaiset unohtivat 600 vuotta sitten ollutta sota ruorsin kanssa?sitten meillä RYSSILLÄ ei ole hätää.muuttama sata vuotta ja olemme ihantellisisa naapureita.

Eihän Suomi ole vielä kertaakaan sotinut Ruotsia vastaan....

0

0
Old 28-04-2006, 19:57   #120
MUDRII CAA
hui daah

да забили у нас все давно.молодие не помнили а старие забили.ти в ёенсуу был о если не то сьезди и поживи пол годика.а я посмотрю на тебя умника.

о чем базар мужик.немцев замочили???ну ето скоро кочится.когда последнии ветеран умрет.а так вообше про финов разговор.и в стране кстати у нас мало кто что-то против немцев имеет.

а финскии сленг хуже не придумаеш зачем люди язык коверкают, портют так сказать.ладно фины им можно ето их роднои,но русские да в чате???читать противно.

0

0
Ответ

Опции темы Поиск в этой теме
Поиск в этой теме:

Расширенный поиск
Опции просмотра Оценка этой теме
Оценка этой теме: