Вернуться   Финляндия по-русски » Жизнь в Финляндии » Suomenkielinen keskustelupalsta
Логин
Пароль

.

Опции темы Поиск в этой теме Оценить тему Опции просмотра
Old 07-04-2009, 19:37   #1
Veonika
SLAVA UKRAINI

Проживание: Espoo
Status: Offline
Smile Suomalainen, MOI!

En väitä tällä mitään, mutta jonkun tästä täytyy puhua silti. Näin minusta tuntuu.
Aiheena nimittäin kohteliaisuus. Ja -uskokaa tai älkää- siis sen perus perus muoto, eli tervehtiminen.

Tiedän, että venäläisessä kulttuurissa lapsia kasvatetaan osaamaan tervehtiä naapureita, tuttuja, opettajia, kavereita jne. Tämä ei varmaankaan kuulosta ihmeelliseltä. Onko Suomessa asia toisin? "Suomalainen mies ei puhu eikä pussaa"- no jaa, mutta olisikohan jo korkea aika tehdä asialle jotain?

Mikä tervehtimisessä on niin vaikeaa? Olen nimittäin kyllästynyt siihen, että muun muassa eräs naapurimme ei vastaa tervehtimiseen, ei vaikka katsoo silmiin ja sä sanot sille "MOOI" katsoen kanssa silmiin. Tässä vaiheessa täytyy myöntää, että olen jopa yrittänyt simuloida ja päästä hänen nahkoihinsa, miettiä, mikä voisi olla syy näin kummalliselle käytökselle. Olen päätynyt vain siihen, että minulla ei kantti kestäisi olla hiljaa kuin kivi vaikka minua tervehtisi pahin viholliseni.

Noh, meitä on erilaisia. En halua mitään johtopäätöksiä suomalaisista vetää, mutta venäläiset ovat kyllä tähän mennessä aina tervehtineet. Suomalaiset ei todellakaan aina. On kummallista, kun esim. kaupassa tai kuntosalissa ytirrää selittää esim. että "laitan tänne kamani" - ja vastauksena syvä hiljaisuus. Ei edes "mmm"- ääntä tai jotain...

Olen onnekkaasti sellaisessa työpaikassa jossa kulttuuriin kuuluu tervehtiminen. Kun tulen töihin, kaikki tervehtii ja olen ikään kuin siitä lähtien "menossa mukana". Ja se on KIVAA, oikeasti. Eräs ruotsalainen työntekijämme sanoi, ettei meidän yritys ole suomalainen, sillä täällä tervehditään toisiamme.

Ja lopuksi, jos nyt kerran niin paljon puhutaan yksinäistymisestä ja syrjäytymisestä, masentumisesta, yksilöllisyyden korostamisesta yms yms niin eikö se helppo ja hyvä keino aloittaa "parannustöitä" on oppia sanomaan naapurilleen "Terve"? Tai jos se syystä tai toisesta niin vaikeaa on niin edes jotain ääntä päästää kun näkee kadulla. Sekin kummallisesti lähentää ihmisiä, uskokaa pois, kokeilkaa vaikka välillä!

-----------------

"You have to sit by the side of a river a very long time before a roast duck will fly into your mouth." -G. Kawasaki

0

0

Опции темы Поиск в этой теме
Поиск в этой теме:

Расширенный поиск
Опции просмотра Оценка этой теме
Оценка этой теме: